Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
eppie38 schreef:suleilitha schreef:
prachtig paardje , maar wel ontzettend veel geld voor een paard zonder papieren.
cremellogek schreef:Ondanks dat een paar verschillende rassen me aanspreken hebben ze wel bepaalde overeenkomsten. Bv, vriendelijkheid, intelligentie, nuchterheid, ronde vormen, mooie manen/staart.
Ik denk dat geduld idd een goede tip is. Ik ben er nog niet over uit hoeveel geld ik wil uitgeven, misschien moet ik van te voren een limit opstellen.
Die spaanse hengst ziet er prachtig uit, maar het lijkt me erg lastig om 1x naar spanje te gaan en dan al een goede indruk van een paard te krijgen. Ik wil niet het risico lopen dat het uiteindelijk een miskoop is (klinkt een beetje vreemd om het woord "miskoop" bij een paard te gebruiken).
cremellogek schreef:Ondanks dat een paar verschillende rassen me aanspreken hebben ze wel bepaalde overeenkomsten. Bv, vriendelijkheid, intelligentie, nuchterheid, ronde vormen, mooie manen/staart.
Ik denk dat geduld idd een goede tip is. Ik ben er nog niet over uit hoeveel geld ik wil uitgeven, misschien moet ik van te voren een limit opstellen.
Die spaanse hengst ziet er prachtig uit, maar het lijkt me erg lastig om 1x naar spanje te gaan en dan al een goede indruk van een paard te krijgen. Ik wil niet het risico lopen dat het uiteindelijk een miskoop is (klinkt een beetje vreemd om het woord "miskoop" bij een paard te gebruiken).
HT2009 schreef:Je hebt een vrij uitgesproken wens zo te lezen, een quarter, welsh cob en lusitano zijn nogal 3 totaal verschillende rassen. In elke kleur wel wat te vinden, maar mijn vraag aan jou is heb jij je er goed in verdiept welk ras het beste bij jou (en je portomonee) past? Ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk, maar bepaalde raskenmerken hebben ook hun eigen karakters. Niet voor elke ruiter geschikt.
), dus misschien loop je er wel opeens tegenaan
. Weet je ook zeker dat je het paard een paar keer kunt uitproberen als het dier bereden is. SorayaDL schreef:HT2009 schreef:Je hebt een vrij uitgesproken wens zo te lezen, een quarter, welsh cob en lusitano zijn nogal 3 totaal verschillende rassen. In elke kleur wel wat te vinden, maar mijn vraag aan jou is heb jij je er goed in verdiept welk ras het beste bij jou (en je portomonee) past? Ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk, maar bepaalde raskenmerken hebben ook hun eigen karakters. Niet voor elke ruiter geschikt.
Precies. @TS: Ik hoop dat je er nog eens goed over nadenkt wat je nu precies zoekt, dus je eisenlijst wat specificeren. Met een Lusitano/PRE rijdt niet iedereen zomaar weg (bedoel ik niet jou, dat weet ik niet), is mijn ervaring toen ik nog bij een stoeterij-/handelsstal werkte die deze rassen verkocht. Raskenmerk van deze rassen is oa dat ze onder het zadel heel gevoelig zijn en de meeste zijn ook temperamentvoller omdat ze een enorme werklust hebben. Natuurlijk heb je ook hier uitzonderingen in, maar naar mijn ervaring zijn die schaarser als je het over jongere dieren hebt bij dit ras.
Lusitanohengsten in valkkleur zonder papier waren in Portugal voor niet al te veel geld te koop (wel jong +/- 4 en onbeleerd). Voor minder dan E4000 kon je er daar zeker weten één aanschaffen. Het probleem daarmee voor jou is dat je wel connecties moet hebben in dat land en iemand die de taal spreekt. Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur. En omdat de vraag voor Lusitano's/Andalusiërs met aparte kleuren ontzettend is toegenomen, is het logisch dat verkopers daarop inspelen en de prijzen dus ook omhoog schieten.

Als je voor een PRE of Lusitano wilt gaan zou ik toch het dubelle van wat je hierboven noemt in je hoofd houden.
. Zeker als de ondernemers trots zijn op hun kwaliteit
SorayaDL schreef:Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur.
cremello morgan Citaat:Anders kom je al snel uit op een bemiddelingsbureau en die vragen goud geld voor zo'n dier met zo'n kleur.