tips voor Strandrit gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

tips voor Strandrit gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:23

Ik zoe heel graag tips willen over een strandrit, waar je mee op moet passen of zeker moet doen. Maakt niet uit. Ik wil namelijk deze zomer een strandrit gaan maken maar het wordt de eerste keer dus!

Alvast bedankt!:D

fjordnina

Re: tips voor Strandrit gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:53

Manege Groot in Egmond aan zee is geen aanrader. Paarden hebben wondjes op de rug, vaak oude drukplekken en zijn heerlijk afgestompt. Leuk als je ergens achteraan wilt hobbelen en paardenwelzijn niet voorop hebt staan, maar anders echt een afrader.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:56

strandrit op je eigen paard?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:41

Op Ameland is het ook altijd leuk!
Rijstal de Blinkert in Ballum :D

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:00

als je het strand op gaat moet je wel oppassen voor kuilen. ik woon aan het strand en daar zijn altijd veel duitsers die kuilen graven op het strand. ik ben een poos geleden op het strand gaan rijden bij de ijslander in biggekerke en toen waren er ook veel kuilen die je niet goed ziet.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:16

Als je gaat, goed het landschap voor je uitscannen, rij om kuilen heen, ook om heuveltjes daar zitten vaak kuilen achter. Rij nooit over stukken hout heen, daar zitten vaak spijkers in, het heeft ooit ergens aan vast gezeten. let op de bodem waar je op rijdt. Los zand is erg zwaar. Soms zie je een stuk dat er heel mooi uit ziet en hard, maar als je erop gaat rijden merk je toch dat je paard erin wegzakt, als je paard dit niet gewend is, dan moet je zeker niet hele stukken hierop gaan galopperen dat is veel te zwaar. Zoek voor galop echt stukken op waar je paard niet wegzakt. (als ze hier in een rit niet op letten betekend dit vaak dat er niet echt veel wordt gegeven om paardenwelzijn, of de paarden moeten heel goede conditie en sterke pezen hebben (wat dus niet het geval is bij het gemiddelde manege paardje) Verder moet je verwachten dat een paard onverwachts kan reageren op geulen, daarmee bedoel ik, van die soort van greppeltjes die uit zee een stukje het strand op gaan, er hoeft niet eens water in te liggen, of echt diep te zijn, maar er zijn paarden die willen er gewoon niet doorheen, en in galop heb je kans dat ze er een sprongetje overheen maken. Verder moet je gewoon opletten op je omgeving, is het erg druk, ga dan geen rengalop doen, zijn er veel honden, dan hangt het van je paard af wat je wel en niet kan doen, want ookal ben je op een stuk strand waar geen honden mogen zijn, ze zijn er vaak wel. En heleboel mensen kunnen hun hond gewoon niet laten luisteren, je kan nog zo gelijk hebben dat jij er wel mag zijn en zij niet, je paard kan nog zo braaf zijn met honden in de buurt, maar als een hond tussen de benen van je paard komt, als jij in volle galop zit, dan sla je of met paard en al over de kop, of de hond in kwestie gaat dood, of het valt allemaal gunstig uit en iedereen overleeft het. Rijden op het strand is echt leuk, maar iedereen moet rekening met elkaar houden, als je teleurstelling wilt voorkomen, dat je niet kan galopperen vanwege drukte, stel ik voor dat je naar een naakstrand zoekt xD, op de minder zonnige dagen zit daar vrijwel niemand xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:13

@labyrinth; goed omschreven, maar soms in het handig een alinea te plaatsen. Dat leest prettiger!

Maar goed, ter aanvulling voor tp; in de zomer kun je niet overal op het strand terecht. Bijvoorbeeld van Hoek van Holland tot Schevingen mag je van 15 mei tot 15 September alleen vanaf 19.00 uur het strand op. Andere tijden van andere stukken strand weet ik niet. In de faq staan wel een paar links hierover.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:06

sorry dat ik ff niet meer had gereageerd maar ik was vergeten erbij te zetten, dat ik met mijn eigen paard wil gaan. Bedankt voor de reacties (tussendoor)! Ik hoop dat er nog meer komen!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:38

Wij hebben laatst in Juliana dorp gereden!
Veel ruimte, groot strand, fijne zee, weinig mensen +:)+

Wel in de zee altijd opletten voor kuilen...
Je kan soms ineens diep wegzakken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:51

Ga vooral dicht aan de kust in de harde strook zand rijden. Dat is voor jou en je paard het comfortabelst.
Let erg goed op of je niet toevallig over een lijn van een vlieger heen rijdt, als dat ding omhoog gaat dan heb je ongelukken
Je paard kan de ruimte om zich heen als spannend ervaren. In het begin vinden deze ook het water vaak eng. Het stinkt en komt steeds op je af Ieieieie....
Het is handig als een andere ruiter je even op sleeptouw neemt. Vaak wordt dat ook wel aangeboden door meer ervaren strandruiters.
Informeer van te voren goed waar en op welke tijdstippen je mag rijden. Tussen spelende kindertjes, hysterische moeders, verwaaiende handoeken en schallende muziek rijden is niet fijn.
In Vrouwenpolder zijn een paar kampeerboerderijen aan de kon. Emmaweg waar je je paard in de wei kwijt kan en het is een kwartiertje naar het strand.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:54

aanvulling.
mocht je het water ingaan met je paard,hou rekening met de stroming.
die kan soms veradelijk sterk zijn....
en ga met een ervaren paad mee als het even kan.[indien het de eerste keer voor je paard is] ;)

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:10

Ga niet via Manege Noordland - 's Gravenzande. Erg onvriendelijke mensen en de paarden (mocht je met een groep mee gaan) zijn niet gewend om op het strand te rijden wat voor erg vervelende situaties zorgt! Bij mijn groep zijn er twee paarden verschrikkelijk tegen elkaar te keer gegaan waarbij 1 meisje zelfs tegen haar been geschopt is. We zijn na 20 minuten omgedraaid en weer terug naar de manege gegaan. 1 woord: drama ! Nooit naartoe gaan!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:19

Nog een keer bedankt voor de tips!!
Op de een of andere manier kan ik mijn "hoofd bericht" niet meer wijzigen... Dus hier extra informatie: Het liefst een strand dicht bij Zeeland (zijn er genoeg) als je tips hebt voor een plek. Mijn paard is er ervaren in maar ik heb het nog nooit gedaan.
Sorry voor het ongemak.

Ps (ik ga dus met eigen paard) mocht het toch veranderen dan graag ook tips over welke maneges/ stallen goed, fijn, vriendelijk, eerlijk etc. zijn voor een strand rit in de buurt van zeeland/ middelharnis

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:37

Wij zijn een paar weken geleden naar Zeeuws Vlaanderen geweest en zijn vertrokken vanuit Nieuwvliet.
www.hippodor.nl/nieuwvliet

In mijn onderschrift zie je een topic ervan staan, daar zie je ook foto´s zodat je een beeld krijgt van het strand daar.
Heel makkelijk te bereiken en fijn om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:23

Sanne2000 schreef:
Ga niet via Manege Noordland - 's Gravenzande. Erg onvriendelijke mensen en de paarden (mocht je met een groep mee gaan) zijn niet gewend om op het strand te rijden wat voor erg vervelende situaties zorgt! Bij mijn groep zijn er twee paarden verschrikkelijk tegen elkaar te keer gegaan waarbij 1 meisje zelfs tegen haar been geschopt is. We zijn na 20 minuten omgedraaid en weer terug naar de manege gegaan. 1 woord: drama ! Nooit naartoe gaan!

zo , dat is geen goede reclame voor deze manege. Gelukkig heb ik wel heel veel fijne ritten daar gehad. ( ik heb het dan alleen even over de strandritten , hoor!) Voor zover ik weet, gaan er geen paarden mee die het strand niet gewend zijn, overigens. Nieuwe paarden worden eerst door personeel of ervaren ruiters meegenomen naar het strand.

zowiezo is het strand rond 's-Gravenzande geen aanrader momenteel, het strand is daar ivm ophoging en verbreeding van het strand in mijn ogen niet echt goed berijdbaar. Er is een hoop zand verschoven en ik weet niet wat de zee doet met dit menselijk ingrijpen ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:33

En hou er rekening mee dat je in de zomermaanden op veel stukken strand overdag niet mag rijden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:39

Je kan ook op http://www.getij.nl kijken hoe laat het laag water is elke dag zodat je een lekker breed strand heb waar het grootste deel behoorlijk stevig is. Verder blijven opletten voor honden, als ik drukke honden zie ga ik vaak even stappen totdat ik in kan schatten of de hond(en) achter me aan komen of niet (ben wel eens echt aangevallen door een die in de buik en benen van m'n paardje probeerde te happen) :(
vaak heb je ook van die geultjes in het strand waar water naar een soort poelen loopt, kijk ook eerst even of je paard daar zomaar overheen/doorheen durft voordat je paard in volle galop vlak voor zo'n mooi geultje een noodstop maakt. :Y)
verder heel veel plezier in ieder geval!

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:26

in de zomer is het dat je vanaf 7 uur savonds pas weer op het strand mag rijden. ;)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:43

kb1993 schreef:
in de zomer is het dat je vanaf 7 uur savonds pas weer op het strand mag rijden. ;)

Hier niet hoor(Burgh-Haamstede), wij mogen de hele zomer het strand op, je mag alleen vanuit het bos niet naar links afslaan, dat is richting de Oosterschelde kering, daar is het te druk, maar naar rechts mag gewoon, tot vrijwel bij Renesse.
Je kunt parkeren bij manege Lisidina of aan de overkant bij de manege, maar dat is betaald.
Dan zit je direct in het bos, met een minuut of 15 zit je op het strand, wel handig om vtv de getijden in de gaten te houden.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 17:01

mammaslamma schreef:
kb1993 schreef:

Hier niet hoor(Burgh-Haamstede), wij mogen de hele zomer het strand op, je mag alleen vanuit het bos niet naar links afslaan, dat is richting de Oosterschelde kering, daar is het te druk, maar naar rechts mag gewoon, tot vrijwel bij Renesse.
Je kunt parkeren bij manege Lisidina of aan de overkant bij de manege, maar dat is betaald.
Dan zit je direct in het bos, met een minuut of 15 zit je op het strand, wel handig om vtv de getijden in de gaten te houden.

woon jij in burgh-haamstede??!! Daar wilde ik misschien ook naar toe gaan:)
Maar het zal nog wel even duren want mijn pony had een peesblessure en is nu wel weer een beetje bij gekomen om het zo te zeggen:)
Maar van de zomer ga ik nog wel een keer hoor!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:10

voor als je echt naar burght gaat,top.
schitterend mooi daar! ;)

veel plezier alvast.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:40

mariska32 schreef:
voor als je echt naar burght gaat,top.
schitterend mooi daar! ;)

veel plezier alvast.

precies, ik hoor hel veel goede dingen, daarom zoek ik dus ook tips!

kb1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:45

oh ja ik woon in zeeland, daar mag het in ieder geval niet voor 7 uur 's avonds ;)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:33

Ik ben ook wel benieuwd naar goede tips, dus ik volg even maar Hippod'or Nieuwvliet schijnt heel leuk te zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:38

manege Groot in Egmond is idd geen aanrader, ben daar verschillende keren meegeweest en er vielen iedere keer wel wat mensen af met breuken to gevolg ik kreeg een paard mee die hoorde ik later voor het eerst op t strand was wat het vele bokken verklaarde heel raar dat je dat zomaar aan iemand meegeeft als die een paard komt huren., Ponycentrum ernaast is wel een aanrader leuke paarden en rit gaat gecontroleerd.
Erg leuk is een strandrit bij Manege Poelenburg in Schoorl, leuke paarden en ze zoeken echt een paard wat bij je past, dus of juist braaf of wat meer pit maar niet gevaarlijk.