pony gekocht maar het papier klopt niet wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foss

pony gekocht maar het papier klopt niet wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:16

Twee wegen geleden zijn we wezen kijken bij een pony, deze pony zag er leuk uit maar liep in het land en liet zich niet vangen maar volgens de eigenaar kwam ze altijd.
Ik vertrouwde de man want hij kwam eerlijk over ( is misschien wel mijn fout) dus we hebben de pony gekocht, maardoordat zij niet kwam kon ik haar tanden niet zien.
De papieren klopten naar mijn mening het kon een pony zijn van die afstammeling en de foto in het papier klopte ook dus hebben we haar gekocht.
Bij de koop zag ik dat de pony nog geen chip had dat zou de vorige eigenaar nog doen maar door omstandigheden had hij er geen tijd voor en trok dit bedrag van de prijs af aangezien het stamboek nog mijn veulens moet chippen dacht ik dat komt wel goed.
Vorige week werd ze gebracht, dus ik keek in haar mond en ze was nog aan het wisselen maarja ze hoort 9 jaar te zijn dus dat klopte naar mijn mening niet.
Heb het stamboek al aangeschreven maar nog niks gehoort dus ga ik morgen bellen, de vorige eigenaar heb ik 2e paasdag een mail gestuurd maar nog niks gehoort.
Wie weet wat mijn rechten zijn, ik heb een pony gekocht met papier maar deze horen niet bij deze pony moet de vorige eigenaar de pony terug nemen.
Ik weet dat het stom is ik had het beter moeten controleren maarja dat weet je voor een volgende keer.
Wie heeft er tips!!!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:20

Heb je een koopovereenkomst? Heb je de pony laten keuren? Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan als je geen koopovereenkomst hebt..

Sammie

Re: pony gekocht maar het papier klopt niet wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:21

Ik denk zelf dat je nog wel wat rechten hebt, maar dat hangt er ook weer vanaf of het een particuliere verkoper is of een handelaar :)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:31

De pony is gekocht bij een particulier en het is een appaloosa van rond de 80 cm dus keuren vind ik niet echt nodig daar is de prijs te laag voor.
Maar aangezien ik de pony hebt gekocht om te fokken is daar nu geen sprake meer van

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:32

heb geen koopovereenkomst dit is allemaal mondeling gegaan heb alleen mijn man als getuige maarja dat is familie

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:36

welke afstammeling en naam staat er op paspoort?
zal even link neer leggen bij de appaloosa's fans.
als jij maar voor kan zorgen wie de foker is op paspoort en de afstammeling neer kan zetten hier met foto.
wie weet kunnen we je helpen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:40

Kan me voorstellen dat je zo'n uk niet laat keuren..ik hoop voor je dat het een foutje is geweest en de vorige eigenaren toch nog contact met je opnemen anders ben je nergens vrees ik

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:41

De koper heeft een onderzoeksplicht toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:42

Ja dat is lekker makkelijk zeggen..

En de verkoper mag niet moedwillig dingen verzwijgen/ liegen of de boel verdraaien :\

Zo simpel liggen die dingen niet, hoor Consort..

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:44

Nou, sorry hoor.... Zo bedoel ik het helemaal niet joh! Het was meer een twijfelende vraag. Zo van; Is het nou eigenlijk zo dat een koper onderzoeksplicht heeft? En zo ja, geldt dat ook in dit soort gevallen?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:45

aangezien er meerdere malen gemailt is en ook telefonisch contact vertrouwde ik erop dat het goed zat, en het weer was nogal slecht dus gingen we gauw naar binnen naar de koffie

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:46

Heb je de koop zwart op wit? Eventueel via email contact? Waarin staat dat je dr wil kopen ofzo? Dan sta je alweer een stuk sterker natuurlijk..

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:47

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:48

Dit vind ik net:

Dwaling

Voor de dwaling moet artikel 228 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek geraadpleegd worden. In dit artikel is in het eerste lid namelijk bepaald dat een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, in bepaalde gevallen vernietigbaar is.[1]

Als je besluit om een paard te kopen op basis van -naar later blijkt- onjuiste/onvolledige gegevens van de verkoper, is sprake van dwaling. Als je correct/volledig geinformeerd zou zijn geweest had je het paard niet gekocht. Indien de verkoper had moeten weten dat de onbrekende/foutieve informatie voor jou essentieel was, maar je desondanks onjuist/onvolledig informeert, is de koopovereenkomst vernietigbaar.

Bijvoorbeeld: De verkoper vertelt je niet dat het paard zeer problematisch laadt, terwijl jij duidelijk hebt gemaakt dat je met het paard wedstrijden wilt gaan rijden, zodat hij had kunnen weten dat dergelijke informatie voor jou essentieel was en jou dus deze informatie had moeten verstrekken. Als je had geweten dat het paard zo moeilijk te laden was, had je de koop niet gesloten. De koopovereenkomst kan dan worden vernietigd. Dat betekent dat de koper het paard terug geeft aan de verkoper en de verkoper de ontvangen som geld terug betaalt aan de koper.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:49

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:51

Je hebt de pony niet eens in de hand gehad voor je tot koop overging? Dat is wel héél ver van je onderzoeksplicht vandaan :=

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:52

Kijk even in de Bokt wiki op koop. Daar staat veel info over de rechten en plichten van koper en verkoper.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:55

het papier is niet het enige, heb de pony gekocht ook voor kinderen maar ze is doods bang voor alles je kan haar niet eens aaien ze staat dag en nacht met een halster om op een klein stukje grond ik kan haar alleen pakken met veel geduld en biks.
Maarja dat neem ik op de koop toe daar kun je aan werken en ze maakt al vordering.
Morgen avond ga ik bellen en hou jullie op de hoogte ben erg benieuwd wat die toen aardige man mij te vertellen heeft.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:56

Consort schreef:
Dit vind ik net:

Dwaling

Voor de dwaling moet artikel 228 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek geraadpleegd worden. In dit artikel is in het eerste lid namelijk bepaald dat een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, in bepaalde gevallen vernietigbaar is.[1]

Als je besluit om een paard te kopen op basis van -naar later blijkt- onjuiste/onvolledige gegevens van de verkoper, is sprake van dwaling. Als je correct/volledig geinformeerd zou zijn geweest had je het paard niet gekocht. Indien de verkoper had moeten weten dat de onbrekende/foutieve informatie voor jou essentieel was, maar je desondanks onjuist/onvolledig informeert, is de koopovereenkomst vernietigbaar.

Bijvoorbeeld: De verkoper vertelt je niet dat het paard zeer problematisch laadt, terwijl jij duidelijk hebt gemaakt dat je met het paard wedstrijden wilt gaan rijden, zodat hij had kunnen weten dat dergelijke informatie voor jou essentieel was en jou dus deze informatie had moeten verstrekken. Als je had geweten dat het paard zo moeilijk te laden was, had je de koop niet gesloten. De koopovereenkomst kan dan worden vernietigd. Dat betekent dat de koper het paard terug geeft aan de verkoper en de verkoper de ontvangen som geld terug betaalt aan de koper.

Maar die heb je dus niet. Je moet wel iets tastbaars hebben om aan te kunnen tonen dat je de pony van hen hebt gekocht..

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:59

Een mondelinge koopovereenkomst is toch ook bindend? Het is alleen erg lastig te bewijzen... HHmmm... Geen jurist in de buurt hier?

Dit staat in de Bokt-wiki:

Schriftelijk of mondeling

Koopovereenkomsten betreffende paarden worden meestal mondeling gesloten. Op zich doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van een dergelijke overeenkomst. Mocht het echter tot problemen komen tussen koper en verkoper en hier uiteindelijk een rechtszaak uit voortvloeien dan zijn de mondeling gemaakte afspraken moeilijk aan te tonen. Daarom is het beter om een schriftelijke overeenkomst te sluiten.
Laatst bijgewerkt door Consort op 15-04-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:00

dit klopt zeker wel, aangezien de pony niet de pony is die ik heb gekocht heb alle mail bewaard daar staat precies in wat ik zoek dus dat heb ik wel.
Het paard is absolut niet geschikt voor kinderen daar gebeuren ongelukken mee omdat ze zeer bang is.
Wacht morgen ook het stamboek af kan ik contact leggen met de fokker van het mogenlijke paard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:01

Consort schreef:
Een mondelinge koopovereenkomst is toch ook bindend? Het is alleen erg lastig te bewijzen... HHmmm... Geen jurist in de buurt hier?

Is wel bindend idd maar moeilijk aan te tonen! Als je het voor de rechter zou spelen zal er uiteindelijk wel een schadevergoeding ofzo uitkomen :j maar ik denk niet dat het een rechtzaak waard is toch TS?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:02

Ben benieuwd Foss! Maar toen je ging kijken heb je toen dan niet gezien dat ze niet geschikt was voor kinderen? (onderzoeksplicht)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:09

nu als je foto's maakt van de pony die je nu heb en afstammeling van wat op paspoort staat en welke stamboek, mischien kunnen we je ook verder helpen.
doel op de andere appaloosa's fans die ponys fokken enz.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:12

Ik heb wel foto's maar hoe wil je zoeken naar de afstammelingen want als ze 9 hoort te zijn wisselt ze niet meer volgens mij is ze rond de 4 jaar heb ook gekeken bij mijn andere pony's en de tanden zien er heel anders uit ging eerst nog wel twijvelen want je hoort wel vaker dat paarden anders wisselen maar dit klopt echt niet.