pony durft wasplaats niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Colaaa

pony durft wasplaats niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:41

heej

sinds vorge week hebben wij onze 2 paarden naar een pension stal gerbraagd.waar ze een wasplaats hebben
ze durft wel maar dan moet er iemand anders bij zijn.

heeft iemand tips oid om haar alleen er in te krijgen zonder iemand er bij te halen ? :+

Dorindaikke

Re: pony durft wasplaats niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:37

vind ze het afspuiten ook eng ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:48

Achteruit erin laten lopen wil nog wel is helpen..

Mijn paard wou een bepaald bruggetje soms niet over en begon vaak ver van tevoren al om te draaien. Als ie dat deed liet ik m gewoon het hele stuk achteruit richting het bruggetje lopen :+ Vlak voor het bruggetje omdraaien en vaak ging ie er dan wel over ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:51

Sinds bij ons het solarium, geverfd is durven ze er niet meer in :+
Ook de wasplaats is geverfd(vissen ed.)
Achteruit in laten lopen, zorgen voor goed touw & halster.
Verder je pony vertrouwen wekken. Gewoon er in en dan weer uit. Dan kan je opbouwen.
Of zorg dat ze er staat dat ze goed beloond word. Wij hebben altijd een kruiwagen met hooi er staan voor de paarden.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:54

slim hoor ,achteruit erin!
Mijn pony doet alles voor biks en appeltjes. en dan maar herhalen...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:14

[PP] > [OPG]

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:39

mijnes was ook eerst bang, veel gedult en snoepjes hebben het verholpen, en regelmaat ook! :+

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 15:07

Dorindaikke schreef:
vind ze het afspuiten ook eng ?

nee dat vind ze echt geweldig ze als je die slang voor haar mond houd begint ze er ook van te drinken :P

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:23

tis dus gewoon een klein bangerikje! :')

Feija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:39

vooral niet trekken, en als je er in het begin gelijk inloopt moet je doen alsof er niets aan de hand is. Misschien helpt het wat?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:42

Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar kun je niet oefenen met gewoon een paar keer langslopen? En verder niets. Keertje laten staan, snoepje geven, weer verder lopen. En zo de wasplaats een normaal onderdeel laten worden. En dan uiteindelijk achteruit erin (al lukt dat met mijn paard niet, als die iets eng vindt, vindt ie dat ook achteruit, en ze zien echt wel waar ze heen moeten!) Of vooruit, en dan de tijd ervoor nemen. Druk op het halster, gewoon vasthouden al sta je er 10 minuten. Enige beweging voorwaarts: druk weg. Dan weer druk, en weer hetzelfde. Kan even duren maar uiteindelijk gaan ze wel.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:46

wat soms helpt is erzelf inlopen,,
gewoon alles aanraken,,
de muur, de vloer enz.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:48

Je moet er eerst een aantal keer langslopen en er dan in gaan. Gewoon doorlopen, doen alsof er niets aan de hand is en vooral het paard niet aankijken als het niet wil. Dan geef je namelijk aan dat jij ook denkt dat er iets engs zit. Druk houden op het halstertouw, maar niet gaan trekken. Bij elk pasje naar voren moet de druk weg.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:49

Mijn paard doet ook af en toe moeilijk als ik de wasplaats in wil. Ze blijft dan stil staan en loopt achteruit als ik aan het halstertouw trek. Wat ik doe is het halstertouw los houden en dan in de wasplaats te gaan staan en haar te roepen. Als dat niet lukt loop ik met haar een klein rondje en probeer ik het nog een keer.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:52

iloonaa__ schreef:
tis dus gewoon een klein bangerikje! :')

ja maar achter de wasplaatst staan ook nog een stuk of 5 hengsten die tegen die wand aan het trappen zijn,misschien is ze daar ze bang voor

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:40

geduld-geduld-geduld!

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:05

zorgen dat ze je volledig vertrouwd, net doen alsof er niets aan de hand is enne.........worteltjes en snoepjes doen ooit wonderen ;)

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:35

Gewoon blijven oefenen en vaak genoeg doen. Al is het maar heel even en je gaat steeds een stapje verder, steld haar gerust beloond haar en de volgende keer ga je weer wat vereder. Als je maar geduld bijft houden en niet boos wordt komt het helemaal goed. En als het eenmaal een gewoonte is geworden en ze weet dat het helemaal niet erg is, dan gaat het op ten duur vanzelf. Door de pony positieve ervaringen te laten meemaken zal er vertrouwen ontstaan en de angst zal dan vanzelf verdwijnen.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:53

als een pony de wasplaats nie in wil dan moet je eerst toch proberen met hulp en ik zou dan zelf haar belonen en misschien wel met haar praten(geuststellen) zodat ze er over een tijdje wel gewoon in durft meestal lijkt mij dat gewoon een kwestie van vertrouwen van dit is nieuw voor mij en ik ben bang dan moet jij als leider zorgen dat ze je vertrouwt en er gewoon in laten gaan

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:14

Hoe is ze met trailerladen? Misschien vindt ze kleinere ruimtes wat enger?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:45

Relaxed schreef:
Achteruit erin laten lopen wil nog wel is helpen..

Mijn paard wou een bepaald bruggetje soms niet over en begon vaak ver van tevoren al om te draaien. Als ie dat deed liet ik m gewoon het hele stuk achteruit richting het bruggetje lopen :+ Vlak voor het bruggetje omdraaien en vaak ging ie er dan wel over ;)

Zo'n paard heb ik ook gekent inderdaad!
Alleen doen als je weet dat ze niet gaat panieken, anders heb je kans dat ze liever door je heen gaat lopen dan dat ze daar staat :S (omdat je haar toch achteruit moet duwen, met je hoofd richting haar kont staat). Ik zou gewoon stukje bij beetje proberen met snoepjes. Net als wanneer ze bang zijn voor de trailer, elk stapje belonen en als ze er staat gewoon weer weglopen (niet gelijk helemaal gaan verzorgen). Steeds opbouwen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:28

Wat is er mis met een beetje hulp vragen in het begin?

Verder paard leren wijken voor druk op het hoofd, druk houden tot ze een stap vooruit zet, dan meteen loslaten alsof je je verbrand hebt. Wegvallen van druk is de beloning.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:32

Achteruit erin, of lokken met snoepjes :)
Steeds los/vast/los/vast werkt ook goed, als je daar lang mee door gaat komen ze ook wel, want dat vinden ze niet fijn, ze kunnen namelijk ook niet terugtrekken dan ;)

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:25

Haj

idd is ze ook bang voor het afspuiten?
maar als je met 3 mensen bent moet je probeeren ( tenminste dat lukte bij mij wel!!)
jij houd je paard vast en een andere gaat met een zweepje achter hem staan en dan loop jij gewoon de wasruimte in en die andere heeft dan de zweep achter de kont:D!
ik hoop dat het lukt,,

xx

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:33

koko163 schreef:
Haj

idd is ze ook bang voor het afspuiten?
maar als je met 3 mensen bent moet je probeeren ( tenminste dat lukte bij mij wel!!)
jij houd je paard vast en een andere gaat met een zweepje achter hem staan en dan loop jij gewoon de wasruimte in en die andere heeft dan de zweep achter de kont:D!
ik hoop dat het lukt,,

xx

Een wasplaats is meestal niet zo groot, ik zou liever niet het risico lopen een tik te krijgen van de achterbenen. Waarom niet kalm aan proberen met beloningen?