Slachtprijs pony 1.45,smal gebouwd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Slachtprijs pony 1.45,smal gebouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:26

Hallo Bokkers,
Ik heb lopen zoeken en zoeken,maar kan niet iets vinden waar ik dit topic moet plaatsen,dus plaats het hier.
Als het verkeerd staat,meld me dat aub!!

Ik wil een pony redden die onnodig naar de slacht zou gaan...
Een pony van plus minus 1,45 en is niet breed gebouwd!
De man wil hem verkopen,MAAR tegen een slachtprijs duizend euro -:(-
Ik kan het niet geloven dat je dit voor z'n kleine pony krijgt
Ik kom op internet ook niet echt verder,weten jullie hoe je zoiets berekend?
Help me aub!!
wil deze pony graag redden tegen de ECHTE slachtprijs !!

Gr Chantal.

kehdra

Re: Slachtprijs pony 1.45,smal gebouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:28

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:30

Even heel kort maar krachtig:
de pony is kreupel,er word niet 3 maal daags mee gestapt waardoor die niet beter gaat lopen,zijn aantal DA testen gedaan en daar schijnt niet veel uit te komen etc etc
De mensen zijn wedstrijdruiters,en dr komt een nieuwe pony voor in de plaats...hun beweren dat dat beestje geen pijnloos fijn leven kan hebben verder op het land!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:32

En jij hebt een DA ingeschakeld en weet zeker dat hij wel pijnloos in het land kan??

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:33

Als ik jou was zou ik eerst eens nagaan wat er precies met deze pony aan de hand is en of hij echt een pijnloos leven kan leiden. Heel nobel dat je hem wil redden, maar red je hem wel echt?
Enne, 3x stappen is niet bij iedere kreupelheid de oplossing.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:34

Bubsj schreef:
En jij hebt een DA ingeschakeld en weet zeker dat hij wel pijnloos in het land kan??

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:35

Bubsj schreef:

Volgens mij weten die mensen (de wedstrijdruiters) dat zelf niet eens, aangezien in de beginpost staat dat die man hem wel wilt verkopen voor de slachtprijs

Of ze weten het wel dat het bijv. niet kan maar proberen er een slaatje uit te slaan.

TS, hoe ken jij deze pony? is het je verzorgpony? of bijv. een pony die bij jou in de buurt staat?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:36

Hoelang is de pony al kreupel, en heeft een DA zeker gesteld dat hij pijnvrij het land in kan?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:38

Of hebben de eigenaren een dermate hoge prijs genoemt omdat ze de pony eigenlijk niet kwijt aan deze bokker? :)

Ik snap uberhaupt niet wat er mis is met de slacht, maargoed, ik weet dat een groot gedeelte hier anders over denkt. Als zij de pony daadwerkelijk naar de slacht doen (opbrengst = zo'n 150-250) zal de pony ongetwijfeld een blessure hebben die niet op te knappen valt.

Als deze mensen daadwerkelijk op winst uit zijn, en het is een blessure die te verhelpen valt met een klein iets als 3 maals per dag stappen, denk ik niet dat ze die naar de slacht doen ;)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 12-04-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:39

1000 euro is geen normale slachtprijs voor een pony...
de slachtprijs al tussen de 150 en 200 euro liggen en dat is goed betaalt!

Ach,als je hem voor 150 kan kopen,kun je proberen met de juiste verzorging hem weer rad te krijgen....misschien met tijd en veel geduld....daar schort het nogal vaak aan bij ambitieuze ruiters....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:39

Mijn verzekering rekent voor slachtopbrengs 60 cent per kg. (Dat betaal je dan aan de verzekering als je je afgekeurde paard terug wilt kopen). Reken zelf maar uit wat een pony van 400 kg gaat opbrengen.

Afgezien daarvan denk ik dat je je nog eens ernstig moet afvragen of je dat een kreupele pony moet aandoen.
En als je hem echt weer rad wilt proberen te krijgen, ben je kapitalen kwijt voor de DA. En dan nog kan het zijn dat het niet lukt. Heb je dat er voor over?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:45

Oke even wat extra toelichting
Ik zelf mag deze pony niet kopen,niemand van stal!
( hij denkt er op lange termijn gezeik mee te krijgen)
Vraagt er duizend euro voor,dat zou die bij de slacht krijgen meld hij mij,grootste onzin dus,geldklopperij )
De pony hoeft niet beter te worden,hij gaat hierna ze hele leven het land op,word geknuffelt en gepoetst en er zal mee gewandelt worden ( aan de hand!! )
De DA komt er volgende week ook bij,als hij verteld dat de pony pijsloos leven kan hebben in het land,mag die verkocht worden!!
maar jullie denken dus aan de 150-250 gemiddeld?!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:50

Ik denk dat de eigenaar deze pony gewoon aan niemand kwijt wil omdat de pony waarschijnlijk beter af is bij de slager.
In je openingspost zet je dat de pony onnodig naar de slacht gaat, maar je weet niet eens of de pony wel pijnvrij kan leven. Dan gaat ie misschien toch niet zo onnodig naar de slager?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:53

@westenwind: ts schrijft net dat de DA het gaat beoordelen of de pony pijnvrij kan leven.

OK, ik zou het niet doen, want het is een dure grasmaaier, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

De eigenaar kan gezeik voorkomen door een koopcontract op te stellen waarin duidelijk staat dat de koper (jij dus) bekend is met het feit dat de pony blijvend kreupel en ongeschikt als rijpony is. Hij heeft dan een bewijs waarmee hij altijd kan laten zien dat hij er duidelijk over is geweest.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:58

Ja beantsje,daar heb ik ook over na zitten denken,hoop ook dat hij dat een goed plan vind,anders is het heel simpe,dan koopt een vriendin van mij hem,die niet op stal staat!
Ik ga hem ook zeker niet voor duizend euro overnemen hoor!
Ik ga hem netjes vragen waar hij dan geslacht kan worden voor z'n torenhoog bedrag,tokio mischien? wil hem voor de slachtprijs overnemen,eventueel 100 euro dr boven op,om hem dan alsnog niet de makkelijkste weg ( in zijn ogen de slacht ) te laten kiezen!
mensen begrijp me alsjeblieft niet verkeerd.mocht dit beestje zoveel pijn gaan krijgen,dan weet ik zelf ook wel beter,maar ik zie het in ze ogen,ze manier van doen,.hij wil niet dood,hij hoeft niet dood!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:01

Ben ik de enige die zich afvraagt ofdat die pony dan wel serieus voor de slacht bedoeld is? Eigenaar zegt niet te willen verkopen aan iemand van de stal, hoewel dit wel de mensen zijn die weten hoe de vork aan de steel zit... Hij 'vraagt' dus 1000€, maar wil niet aan iemand in de buurt verkopen, en gaat volgens de man naar de slacht? Vind ik niet heel logisch eigenlijk..

Wat ik wel al heb zien gebeuren: pony is redelijk chronisch mank, wordt ingespoten en zo verkocht voor die 1000€ naar iemand die hem of de pony niet eerder kende (en dus niet weet van het probleem). Man wilt geen gezeik met een hoopje penny's van zijn stal en zegt dus maar dat de pony naar de slacht gaat.

Of is dat doemdenken van mij :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:01

Lekker laten gaan. Je gaat een pony waarvan je niet zeker weet of hij nog pijnvrij kan leven redden? Ga dan een paard redden die het echt nodig heeft!

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 14:03

Lieveli,heb ik in mijn verhaal gevraagd of ik het wel of niet moet doen? deze pony zie ik elke dag,het trekt me aan,sorry dat ik een hart heb!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:06

ach je kunt het toch altijd proberen hem weer beter te krijgen?
mensen geven soms te snel een paard op....ik heb het nu even niet over ondragelijk lijden...

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 14:08

Hij hoeft niet meer de sport in,alles behalve dat zelfs!
Hij gaat een goed leventje krijgen op een landje met gezelschap waar die elke dag lekker geknuffelt en gepoets word en aan de hand lekker een stukje mee gewandelt word

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:11

nou dan bied je toch gewoon 150 euro?
als het echt een verloren zaak is medisch gezien kun je hem altijd nog laten inslapen,maar dan heb je het iedergeval geprobeert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:14

LoveBaileys, er is niks mis mee om een pony die pijn heeft, naar de slager te brengen. Verder is een D pony met 125 dik betaald, als je van de slachtprijs uitgaat. Dat de eigenaar 1000 euro vroeg, zeg mij genoeg. Voor 1000 euro kun je wel 6 slachtponies kopen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 14:15

Ja maar dan moet volgende week eerst de DA 'goedkeuring' geven aan Fred,dat die echt geen pijn heeft..en hij vraagt niet voor niets duizend euro!! doet het om het geld,,auw!! kan daar echt slecht tegen,en ken deze man al langer dan vandaag,dus moet het echt tactischer aanpakken dan alleen zeggen 150 euro neem ik hem over...

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 14:16

suleilitha : Lees je wel?
Dit beesie heeft geen pijn,wil niet dood,zit vol met levenslust!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:19

Paarden laten vaak niet zien dat ze pijn hebben, LoveBaileys, dat is het punt. Ik denk dat de eigenaar de pony niet zonder reden aan de slager wil verkopen en expres probeert jou wijs te maken dat hij er 1000 euro voor wil hebben, zodat je je nog eens gaat bedenken voordat je het dier zou willen kopen.
Verder zeg je zelf dat de pony in handen is van wedstrijdruiters en die weten toch vaak meer over het fysiek van een paard of pony dan een hobbymatige ruiter.
Jij kunt aan de buitenkant niet zien dat het dier geen pijn heeft, dat kan alleen een dierenarts.