Rondjes draaien in de stal! waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Rondjes draaien in de stal! waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 10:58

Nou zoals de titel al zegt heb ik een paard die heel veel draait in de stal!
Ze komt elke dag buiten, s' morgens om half 9 voer ik, dan gaan ze lekker na buiten de wei op.
Daar blijft ze staan tot een uurtje of 6(ligt natuurlijk aan het weer).
Dan voer ik haar weer, en rond 10 uur krijgt ze nog een pluk hooi.
Als ik dat s' morgens de stal in kom is het echt één grote ravage, een hoefslag in de houtkrullen, de hele stal vies en nat en stink na urine.
De stal kan ik echt niet schoonhouden, moet echt dagelijks veel uit haar stal halen.
Hoe kan dit, is dit een stal gebrek? wat kan ik er aan doen? is er een bodembedekker die beter en vaster is dan houtkrullen, en die meer urine opnemen??
Wie herkend dit probleem??
(Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat)

Anoniem

Re: Rondjes draaien in de stal! waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:04

Je kent die grote vos van ons wel he? Zelfde verhaal.
Ongelofelijke smeerzak op stal. Loopt alles d'r doorheen, is zo nieuwsgierig dat 'ie ALLES in de gaten moet houden, maar helaas als 'ie achteruit stapt tilt 'ie z'n poten niet op dus na het mesten ligt binnen een uur ook alles al weer achterin zijn stal...
Dramatisch, zo'n paard.

Wat bij ons goed helpt is om de bodem zo stevig mogelijk te houden. En dat lukt niet met alleen droog zaagsel, daar heb je ook vochtig zaagsel voor nodig.
We scheppen elke dag de drollen eruit en écht natte plekken. De rest wordt indien nodig gemixt met nieuw zaagsel, waarbij we alles van buiten naar binnen scheppen in zijn stal.

Je paard staat niet in zo'n prachtige witte laag die je zelf zo graag ziet, maar de laag 'pakt' veel beter, waardoor het beter blijft liggen, ook beter absorbeert, en het paard dus niet op de stenen ligt bij het dutje...
Ik ben erg slecht in centimeters gokken, maar er ligt dus een redelijk dik pak in z'n hok. Zal het straks ff meten :D

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:09

Sonja schreef:
Je kent die grote vos van ons wel he? Zelfde verhaal.
Ongelofelijke smeerzak op stal. Loopt alles d'r doorheen, is zo nieuwsgierig dat 'ie ALLES in de gaten moet houden, maar helaas als 'ie achteruit stapt tilt 'ie z'n poten niet op dus na het mesten ligt binnen een uur ook alles al weer achterin zijn stal...
Dramatisch, zo'n paard.

Wat bij ons goed helpt is om de bodem zo stevig mogelijk te houden. En dat lukt niet met alleen droog zaagsel, daar heb je ook vochtig zaagsel voor nodig.
We scheppen elke dag de drollen eruit en écht natte plekken. De rest wordt indien nodig gemixt met nieuw zaagsel, waarbij we alles van buiten naar binnen scheppen in zijn stal.

Je paard staat niet in zo'n prachtige witte laag die je zelf zo graag ziet, maar de laag 'pakt' veel beter, waardoor het beter blijft liggen, ook beter absorbeert, en het paard dus niet op de stenen ligt bij het dutje...
Ik ben erg slecht in centimeters gokken, maar er ligt dus een redelijk dik pak in z'n hok. Zal het straks ff meten :D

Hahaha sonja!
Dat vind ik dus ook zo lastig, ze loopt zo druk in de rond dat er in het midden niets meer ligt en aan de zijkanten een hoge berg ligt, ik kan dan niet meer het schone van het vieze onderscheiden hoor!
Maar hoe krijg ik die stank wat minder??
Wat voor bodembedekking hebben jullie dan??
(offtopic misschien antwoord via PB, hoe is het met je paardje sonja?))

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:12

grappig, mijn merrie doet dit ook. Na mijn idee omdat ze alles in de gaten wil houden en zien. Ik heb onder zaagsel, laat ik 4 dagen liggen en er boven op een extra dikke laag stro. dit gaat bij mijn paard het beste, anders word het idd een natte stink bende! succes er mee

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:16

Maar dit gedraai, is dat een stalgebrek?
En hoe zit dat met de benen van het paard, heeft het hier hinder van in de toekomst??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:19

volgens mij kun je er niet veel aan doen...ze zijn gewoon onrustig...zoveel mogenlijk buitenlaten misschien?
mijn paard doet het soms,dan hoort hij iets lopen achter de stal...een hert ofzo...dan is hij helemaal van de kook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:21

Wij hebben gewoon van die witte houtkrul Jentel, en stinken, hoe raar het ook klinkt, deed het dus vooral als we de stal te droog hielden.
Die mooie grote witte houtkrul absorbeert niet optimaal als het allemaal droog is. Vandaar dat we dus echt 'vochtige' krul erdoor laten zitten. Nieuwe krullen scheppen we er ook gewoon goed doorheen, dus niet zo'n mooie witte laag er bovenop.
Het is minder mooi, maar véél fijner voor het paard én het stinkt niet meer nu.

Stalgebrek is een ietwat groot woord voor het stallopen wat je paard doet, maar 't zit er wel tegenaan. Mijn ervaring is dat je er weinig aan doet. Ook in boxen met bv een dichte zijkant heb ik het gedrag nooit echt zien verdwijnen. Blijft toch kwestie van proberen de interesse van het paard aan de voorkant van de stal te houden. Dus het hooi voorin, voer- en drinkbak voorin, evt liksteen, lickit etc.

Milena is nu echt blijvend met pensioen, die heeft nu 2 schatten van verzorgmeisjes en die hebben er gisteren voor het eerst ook mee gereden. En dat lukt 'r goed, met die vlieggewichtjes op d'r rug. Maar zelfs dan loopt ze in eerste instantie nog vreselijk stijf hoor, moet echt een dik kwartier instappen en wat overgangetjes lopen voordat ze loskomt. Maar dan loopt ze ook goed.
Ik ga d'r zelf echt niet meer opzitten nu. Over, uit. Ben me rotgeschrokken die laatste keer, en mijn eigen knie ligt nog steeds aan gort. Blijkbaar toch niet goed voor je, 400 kilo fjord bovenop je :D
Ben al lang blij dat ik de mogelijkheid heb om 'r een goed pensioen te bieden... Jammer dat we niet langer van elkaar kunnen genieten op rijgebied want ook zij doet het zo graag, m'n gele showpikkie, maar ik denk dat ze het als leerpony voor de meisjes ook heel goed gaat doen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:22

als je paard de hele tijd rondjes draait in zijn stal, kan dit ook uit verveling komen...
Kan hij wel contact maken met andere paarden?
Misschien helpt het om wat meer hooi te geven, zodat hij wat te doen heeft, om een speeltje in zn stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:31

Leo is juist wat rustiger nu hij MINDER contact heeft op stal omdat we 'm in de eerste box hebben gezet := Dat dier is ZO nieuwsgierig dat 'ie overal tegelijk wil zijn.
Nu staat hij in de eerste box naast de zadelkamer dus als hij uit zijn deur kijkt ziet hij alles in de stalgang en kan hij neuzen met z'n overbuurvrouw, en aan zijn rechterkant staat hij naast Yette en daar hebben ze een soort luik van een centimeter of 50 breed waardoor ze elkaar kunnen zien en aanraken door de grote tralies heen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:34

Dit is wel een stalgebrek helaas. Mijn merrie heeft het ook lang gedaan, vooral als andere paarden naar buiten waren om gereden te worden en er dus niets naast haar stond of als het een beetje druk werd op stal.
Vorig jaar is ze naar een andere pensionstal verhuisd en daar is het super rustig. Hier doet ze het nog maar zelden, kan haar buren goed zien en staat nu ook regelmatig op stal als beide buurpaarden er niet zijn en blijft rustig.
Ik geef haar wel regelmatig Magnesium en als ik merk dat ze weer wat onrustig wordt dan gaat ze weer voor een paar weken aan de Magnesium.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:38

vincentlover schreef:
als je paard de hele tijd rondjes draait in zijn stal, kan dit ook uit verveling komen...
Kan hij wel contact maken met andere paarden?
Misschien helpt het om wat meer hooi te geven, zodat hij wat te doen heeft, om een speeltje in zn stal?

Ze heeft de hele dag contact met een ander paard, de pony staat naast haar, en we hebben open stallen dus ze zien elkaar..
En nog meer hooi is haast niet te doen, ze eet echt al heel veel, en wil haar niet als een tonnetje hebben(zoals de andere ;) )

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:40

Sonje@ Rot voor je dat je niet meer kunt rijden op milena, maar ook weer fijn dat ze 2 meiden heeft die haar verzorgen en waar ze toch nog haar ding kan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:42

Desnoods in een dubbel hooinet dat je aan de voorkant van de stal goed vastmaakt, zodat ze lang bezig is om het eruit te frummelen? Dat houdt ze goed bezig en zorgt dat ze minder tijd hebben om te lopen tijdens de uurtjes op stal.

Overigens bedenk ik me dat in de tijd dat wij ontdekten hoe we die bodem het beste konden houden, we ook van voer geswitched zijn. Ook wij voeren een hoger magnesiumpercentage, en melassevrij. Heeft een enórme gedragsverbetering gebracht bij Leo. Véél rustiger, minder schrikkerig met rijden etc.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:44

Ikima schreef:
Dit is wel een stalgebrek helaas. Mijn merrie heeft het ook lang gedaan, vooral als andere paarden naar buiten waren om gereden te worden en er dus niets naast haar stond of als het een beetje druk werd op stal.
Vorig jaar is ze naar een andere pensionstal verhuisd en daar is het super rustig. Hier doet ze het nog maar zelden, kan haar buren goed zien en staat nu ook regelmatig op stal als beide buurpaarden er niet zijn en blijft rustig.
Ik geef haar wel regelmatig Magnesium en als ik merk dat ze weer wat onrustig wordt dan gaat ze weer voor een paar weken aan de Magnesium.

Ze is vooral s'nachts onrustig..
En ze staat eigenlijk nooit alleen, de pony en het paard gaan tegelijk na buiten.
Magnesium is toch om je paardje rustig te houden??
Ze is echt heel koel en rustig, nergens van onder de indruk.. dus weet niet of magnesium zou helpen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:45

hooinet is misschien een optie!!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:50

He, mijn paard doet hetzelfde.. eerder stond hij op gewoon stro. Dat werd echt supervies. Nu op zijn nieuwe plek staat hij iedere dag de hele dag buiten. En staat hij op vlas, dit gaat ook veel beter..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:51

Die van mij is ook heel koel en rustig, alleen als het op stal drukker werk of als de buren weg waren werd ze onrustig, zodra ik haar uit de box haalde wanneer ze weer als een bezetene rondjes liep dan was het over.
Magnesium heeft bij haar goed geholpen, je kunt het altijd gewoon proberen, in het huidige voer zit niet zoveel Magnesium en het schijnt toch dat veel paarden een tekort hebben, goed voor zenuwgestel en spieren.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 12:28

Ikima schreef:
Die van mij is ook heel koel en rustig, alleen als het op stal drukker werk of als de buren weg waren werd ze onrustig, zodra ik haar uit de box haalde wanneer ze weer als een bezetene rondjes liep dan was het over.
Magnesium heeft bij haar goed geholpen, je kunt het altijd gewoon proberen, in het huidige voer zit niet zoveel Magnesium en het schijnt toch dat veel paarden een tekort hebben, goed voor zenuwgestel en spieren.

Oke... en hoe kom ik aan magnesium?
of welk voer kan ik evt. gebruiken?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:00

paarden drogist! Ik voer pavo all sport, zit ook veel magnesium in.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:00

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:18

dank je wel.. ga maar even kijken en bestellen!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:25

Het heet Biomag.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 01:35

hier graag een slotje!
heb nu magnesium en het lijkt te werken!!
dank je wel voor de tips Ikima en sonja... ;)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:12

hey wij gebruiken op stal vlas de onderste laag gaat aan het elkaar zitten door de urine en de bovenste laa blijft dan wat droger en schoner je kan het proberen want t paard dat ik doe is ook nogal nieuwsgierig dus als ik de volgende dag op stal kom ligt het aan de zijkanten ook omhoog maar nog niet tot onderop en is het nog droog ..

CEDESENUNITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:16

misschien moet je is een andere stal proberen. waar ze dicht bij der vrienden staat.

Het is namelijk niet echt leuk voor jou omdat de hele dag te zien.

suc6 !!