Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lemmens

Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:29

Ik verkocht een tijdje geleden mijn paardje.
Dit paard was gezond toen hij bij mij stond (alles oké met DA, had enkel heel lang stilgestaan en dus uit conditie).
Nu, 5 weken later, beslisten de nieuwe eigenaars om mijn paard toch maar te laten keuren.

Ik kreeg een vreemd bericht dat ze me over de uitslag persoonlijk willen spreken (hoewel deze nog niet gekend is).
Als deze uitslag negatief is, kunnen de nieuwe eigenaars mij dan verplichten om het paardje alsnog terug te nemen en te betalen na al deze tijd? Ik heb een (door hun geschreven) overeenkomst getekend dat indien de keuring negatief is, ik het paard terug neem.

Maar, waar ik mij nu zorgen over maak is dat ze het paard overtraind hebben of iets anders gedaan hebben dat niet paste, nu beslissen om het toch maar even te laten keuren, en het dan terug op mij schuiven. De mensen zeiden in het begin zelf dat ze niet veel ervaring hebben met jonge paarden, maar het met een Quarter wel zou lukken...
Kan dit zomaar?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:31

nee dit kan niet, ze hadden het paard voor aankoop moeten keuren. (ik neem aan dat het een verkoop contract was wat je hebt getekend?)
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 08-04-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:32

tja... eerlijk gezegd niet echt slim om het zo te doen...
Jij hebt ervoor getekend dat je het paard terugneemt als de keuring negatief is, dus daar zul je je aan moeten houden. Is er in het contract nergens vermeldt binnen welke termijn zij het paard hadden moeten laten keuren?

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:33

In mijn contract toen ter tijd was opgenomen dat ik het paard binnen twee dagen zou laten keuren.

Heb jij/jullie geen termijn opgesteld over het laten keuren van het paard?
Wel vreemd dat de nieuwe eigenaren dat nu pas gaan doen.

lemmens

Re: Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:48

Het was geen echt contract, gewoon een handgeschreven overeenkomst waarop stond dat ze het geld gegeven hadden en dat ze hem lieten keuren. Daarbij onze namen, niets meer, niets minder. Als die keuring negatief was zou ik het paard terugnemen. Er stond geen termijn bij op dat papier. Achteraf gezien is dit natuurlijk vervelend, maar ikzelf had geen overeenkomst opgesteld oid, en op dat moment denk je natuurlijk dat ze die keuring zo snel mogelijk willen laten doen.

Ik ken zelf te weinig van die dingen af om zomaar conclusies te gaan trekken, maar zit nu natuurlijk wel met schrik dat die mensen hier morgen met paard en al op de stoep staan. Door tijdsgebrek en een bouw is het niet mogelijk om er terug een paard bij te halen. Ook emotioneel vind ik het heel erg...

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:52

Je moet nooit iets ondertekenen als je het zelf niet hebt opgesteld of je erin hebt verdiept.
Ik ben bang dat je het paard moet terugnemen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:52

Vind het een apart verhaal.

Als je een paard koopt moet je hem er voor keuren niet erna, als jij heb aan gegeven dat hij gezond is, en als hun hem zonder te keuren kopen is het hun pakkie aan.. jammer dan.

Stel dat die mensen zijn gaan rijden of dingen zijn gaan doen die niet goed voor het paard zijn, krijg jij daardoor een keurpel paard terug.

Ik ben niet bang dat je hem hoeft terug te nemen. Die mensen kopen een paard laten hem niet keuren. dus dan is het jammer voor hun.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:54

Heeft jouw DA je paard gecontroleerd alvorens zijn vertrek?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:56

Waarom had hij stil gestaan?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:59

Je hebt dus een contract (want ja, een handgeschreven overeenkomst is ook rechtsgeldig) waarin staat dat:
persoon A paard C aan persoon B verkoopt voor bedrag X -en-
persoon B het paard laat keuren -en-
de koop ongedaan wordt gemaakt als het paard niet goedgekeurd wordt

Het lijkt me dat als het paard inderdaad niet door de keuring is gekomen, dat je geen andere keuze hebt dan hem terug te nemen en het aankoopbedrag terug te geven - daar heb je immers voor getekend. Enige uitzondering is als het paard afgekeurd is op iets wat hij bij jou nog niet had, bijvoorbeeld een recente verwonding, maar dat is erg lastig te bewijzen. In dat geval kun je je eigen dierenarts om een second opinion vragen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:02

Als jij dat getekend heb zal je hem moeten terug nemen. Anders had je een limiet in het contract kunnen zetten van bijvoorbeeld een maand en daarna is het hun zorg. Al hadden ze hem over een jaar gekeurd had je hem volgens mij nog moeten terug nemen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:03

Is het niet zo dat zo'n contract pas rechtsgeldig is als het door een notaris is opgemaakt?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:04

Ja maar hoe kan dat nou, het paard na 5 weken laten keuren.. dat doe je toch niet? sorry maar dat vind ik dan erg lom en dom.. aangezien je dan zelf het paard gekocht hebt.

En ja al jij getekent hebt, dan zal je idd je paard terug moeten nemen.

Nee is ook rechtsgeldig als jij je handtekening zet.

Volgens mij kan je een paard na 1 maand niet mer terug brengen goed of niet goed.
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 08-04-09 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Ik vrees dat TS idd het paard enkel zal kunnen weigeren als hij een kwetsure ofzo heeft dat hij daar heeft opgelopen en niet een oude kwetsure van voor de verkoop...

Succes TS!

Lieffiefi

nee, zn contract is al geldig als de namen juist gespeld zijn en de adressen erop staan en getekend is....

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:05

Anders zoek je het op internet op? of ga even langs een rechtswinkel kunnen je het zo uitleggen over hoe en wat.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:11

Caesar schreef:
Is het niet zo dat zo'n contract pas rechtsgeldig is als het door een notaris is opgemaakt?

Nee, ieder contract is rechtsgeldig.

Ik ben bang dat je idd het paard terug krijg wanneer hij niet goedgekeurd word. Als jij zeker weet dat het te maken heeft met iets wat in de afgelopen 5 weken is gebeurd zou je kunnen proberen dit nog aan te vechten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:12

Falona, idd ja als je dat kan bewijzen.. das toch wel lastig

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:13

Misschien valt de uitslag wel mee en wordt het paardje wel gewoon goedgekeurd. Wanneer staat de keuring gepland?

Zelf heb ik aan de andere kant gestaan (kopende partij) en wij hadden ook een contract waarin stond dat ik het paardje zou laten keuren. Nu werd deze niet goedgekeurd maar de oude eigenaar nam hem niet terug. Daar zit je dan met je contract, ik ben toen naar een advocaat gegaan, een hoop ellende allemaal. Het ergste vond ik het ook nog voor het paard. Ik ben gestopt met procederen maar wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet meevalt als ze hem terug zouden willen brengen, althans zo heb ik het ervaren. Sterkte in ieder geval.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:13

Falona schreef:
Caesar schreef:

Nee, ieder contract is rechtsgeldig.

Ik ben bang dat je idd het paard terug krijg wanneer hij niet goedgekeurd word. Als jij zeker weet dat het te maken heeft met iets wat in de afgelopen 5 weken is gebeurd zou je kunnen proberen dit nog aan te vechten.

Dat is wel heel kort door de bocht, hebben jullie allebei een contract?
Dus allebei hetzelfde geschreven briefje?
Ik zou me niet al te druk maken ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:19

Je kan je wel van alles in je hoofd halen maar misschien is er kwa gezondheid wel helemaal niets mis maar is de klik er niet ofzo of valt het hen om andere redenen tegen.

Ik zou pas zorgen gaan maken als dat nodig is. Maar nog geen beren op de weg zien die er (nog) niet zijn.

Sterkte meid!

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:31

De reden dat hij stilgestaan heeft is omdat ik geopereerd moest worden. Omdat hij op een leeftijd gekomen was dat hij toch meer training mocht hebben en ik het hem niet kon geven (operatie aan mijn voet met lange nasleep), besloot ik hem te verkopen.

Achteraf gezien is het natuurlijk niet te slim van mij om zomaar iets te tekenen. Maar ik denk dat ik nogal goedgelovig ben en te snel mensen vertrouw. Ik zag er dan ook geen kwaad in. Ik wist namelijk wat ik de mensen meegaf. Het paardje was bij mij vanaf zijn geboorte en ik heb hem zelf de basis bijgebracht, enkel niet kunnen doortrainen. Ik heb ook nooit problemen met hem gehad, wat dan ook.
Het enige wat de DA op te merken (voor vertrek) had was dat hij was plat was in bespiering en dat een correcte training (langzaam opbouwen) dat natuurlijk zo aanpakt.

Ik vind het vreselijk voor mijn (enfin, hun) paard, het was mijn eerste veulen en ik verkocht dan ook enkel met een gevoel dat ik er goed aan gedaan had en er geen verdere problemen zouden komen... Verkeerd gedacht dus.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:33

Ja ach dat is wel kl*te maar idd wat hier boven gezegt word maak je nog niet te druk.. komt wel goed.. even afwachten

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:34

De uitslag van de keuring zou trouwens vandaag nog aan de mensen doorgemaild worden. Volgens mij kan er niks mis zijn, maar het volgende kreeg ik letterlijk per mail aan:

Hij is gisteren gekeurd, en krijg vandaag per email de uitslag
En wil jou daar persoonlıjk over spreken, niet per email.

Dat doet mij dus al vermoeden dat er meer op til is...

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:36

is niet echt slim van je, ben benieuwd hoe het afloopt!