een eigen paard, ik weet het niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lalalademi

een eigen paard, ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:08

ik ben hier nieuw en wil even om jullie mening vragen, ;)

ik wil graag een eigen paard, en dat mag ook van mijn ouders.
máar.. ik weet dus niet of ik het aankan, ik zit nog op school..
me ouders zeggen dat het HEEL veel werk is en dat je er 200% voor moet gaan,
ik wil het ook supergraag.

maar moet je écht elke dag bij het paard zijn? of is het geen probleem als je 1 dag in de week er soms niet bent??

ik heb al veel informatie opgezocht en zo moeilijk voor mij lijkt het me niet :)

maar ik ben er dus heel bang voor dat het uiteindelijk toch veel te veel werk is, en dat ik het paard weg moet doen, dat zou ik súper erg vinden!

dus, hebben jullie tips ofzo? :oo :?

_bloempje01_

Re: een eigen paard, ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:11

een verzorgpony proberen?
Hoelang rijd je al paarD?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:11

Mijn paard heeft ook standaard 1 vrije dag in de week.
Maar hij staat dan wel op een stal waar hij volledig verzorgd wordt, dus dan kan ik het. (mits je de garantie hebt dat je paard buiten staat natuurlijk. 24 uur per dag op stal is iets wat je nooit moet doen.)
Heb je zelf de volledige zorg, dan kun je gewoon simpelweg geen dag overslaan.
Ik heb het hiervoor ook nooit gedaan, simpelweg omdat mijn paard van mij afhankelijk is/was. En dan is het gewoon erg onfatsoenlijk om hem maar te laten staan.
Verder kost het inderdaad gigantisch veel tijd en vaak zul je vrienden moeten teleur stellen omdat je naar je paard moet of soms moet je andere leuke dingen laten.
Dat moet je er voor over hebben en ik zou zeggen als je nu al twijfelt......niet doen!
Probeer ergens een bijrijdpaardje te krijgen waar je een groot deel van de week terecht kunt.
Zo krijg je een beetje een idee.
Laatst bijgewerkt door Silence op 07-04-09 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:12

De enige tip die ik je kan geven is om er nog even goed over na te denken en er ECHT niet aan beginnen als je denkt dat je het niet aan kan :)

Vind het al lang knap van je dat je om advies vraagt, de meesten kopen een paard en een paar maanden later komen ze er achter wat het werkelijk inhoudt. Verkopen dan maar, naar het volgende slachtoffer.

In elk geval veel succes met wat je je gaat bedenken ;)

xPINOLOVERx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:13

Natuurlijk is het het allerhandigst om er elke dag voor je paard te zijn. maar als je er 1 dag in de week niet bent, zorg dan wel dat er IETS mee word gedaan. Desnoods een wei ofzo. En met erheen gaan word niet alleen bedoeld: Poetsen, rijden, naar huis. Maar ook vrije tijd voor jullie beide. In welke klas zit je nu?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:13

Ik zou een leasepaard nemen in jouw geval. Maar als je twijfelt moet je het gewoon niet doen, en even wachten tot je alles weet en ook zeker weten.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:14

Ik ben van mening dat er iedere dag bij je paard gekeken moet worden om te controleren. En als hij op een stalling staat waar hij niet heel de dag naar buiten kan, dat je ook wat met 'm moet gaan doen. (of iemand anders die het voor je kan doen)
Als ze op het land staan dan laat ik dr ook wel eens een dagje staan, maar ik kom altijd even om te controleren.
En 's winters kom ik vaak 2 keer per dag, omdat ze dan niet naar buiten kunnen.

Dus ja, het is veel werk, maar ik vind het niet erg, ik red het en vind het heerlijk. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wel hulp heb van mijn moeder en mijn zusje, dus dat maakt het toch al iets minder hard werken ;)
en ik hoef zelf niet uit te mesten :P

Misschien zou je anders eerst een paard kunnen leasen, waar je minstens 5 dagen in de week naar toe kan!

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:15

FatF_uck schreef:
een verzorgpony proberen?
Hoelang rijd je al paarD?

ik rij officieel nu dik 1 jaar paard.
maar ik heb de rest van me leven al heel veel met paarden gedaan, mijn oom&tante hebben een boerderij waar je paarden kunt stallen en daar was ik vroeger heel veel, maar die wonen nu verder weg..

maar kun je wel nog op vakantie als je een paard hebt? nee toch?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:16

Heb je al een tijdje een verzorgpaard of bijrijdpaard gehad? Want dan kan je gewoon ervaring op doen met de verzorging en alles wat erbij komt kijken. En als je het een beetje treft is het ook gewoon superleuk om 2 of 3 dagen per week met iemand anders paard bezig te zijn.

Je kunt dan altijd nog overwegen of je een eigen paard wilt. Maar ik zou eerst een tijdje "oefenen".

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:16

Daar zijn verschillende optie´s voor.
Of je zoekt iemand die je dan volledig kunt vertrouwen met de zorg (maar dat is heel goed zoeken).
Of je doet net zoals wij....je neemt hem mee ;)

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:19

Citaat:
maar kun je wel nog op vakantie als je een paard hebt? nee toch?

Waarom niet?
Ik ga binnekort op reis naar Griekenland voor 7 dagen en ik laat gewoon iemand voor mijn paard zorgen.
Uiteraard wel iemand die ik kan vertrouwen & goed kan rijden. (Hij staat in die maand wel 24 op 24 op de wei)
Maar moest dat nu niet zo zijn zou ik nog op reis gaan.
Het is niet omdat je een paard hebt dat je niets meer mag doen hé :D

Ik ga niet iedere dag naar mijn paard. 1x in de week heeft hij een rustdag. Ik zet voldoende eten zodat zij het voor mij kunnen geven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:23

BinkieDusty schreef:
de meesten kopen een paard en een paar maanden later komen ze er achter wat het werkelijk inhoudt. Verkopen dan maar, naar het volgende slachtoffer.

Dat is de reden dat ik nu een paard lease ipv er een gekocht te hebben en dat zou ik TS ook aan willen raden. Kijk of je een bijrijdpaard kan vinden of een paard leasen om te zien of je er voldoende tijd aan kan en wil besteden.

Vakantie is niet uitgesloten met een eigen paard, maar je moet er wel voor zorgen dat er iets voor je paard geregeld is. Er moet dus iemand anders al jou taken overnemen en zorgen dat het paard voldoende beweging krijgt. Hij hoeft dan niet persee gereden te worden, maar er moet wel iedere dag iets mee gebeuren. Ik ga komend weekend een erg lang weekend weg en iemand van stal zorgt dat mijn paard iedere dag op de wei komt.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:23

Applaus voor jou, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
Denk er heel erg goed over na, en net wat hierboven al gezegt is probeer het eerst eens met eemn lease-paard. Zo weet je psies hoeveel tijd er in gaat zitten en of je het red met studie en andere dingen.
Persoonlijk vind ik ook dat je elke dag even naar je paard toe moet gaan, niet zozeer om te rijden en te poetsen maar zeker om even aandacht te geven en te wandelen als hij in een stal staat. Tijdens de weidemaanden ook gewoon elke dag even kroelen.
Succes met je keuze of je wel of geen eigen paard gaat nemen, maar zoals je er nu al over denkt heb je een heel goed verantwoordelijkheidsgevoel.

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:24

maar als je elke dag erheen gaat he,
wat moet je dan zoal doen? :oo
poetsen, uitmesten?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:26

Heb je al eens eerder echt voor een paard gezorgd? Dus niet maar wat mee helpen maar echt minimaal drie keer per week er heen en verantwoordelijk zijn voor zorg? Heb je überhaupt eerder verantwoordelijkheid voor een dier gehad bv een hond? Dan weet je zelf vaak al beter of je dat aan kan! Zo niet zou ik je eerst een verzorg of lease paard aanraden, om te kijken hoe het bevalt om nog veel te leren over het hebben van een paard. Maar een jaar rij ervaring vind ik wel erg weinig. Als je toch aan een eigen begint moet je echt wel iemand hebben die je daarin kan begeleiden! Het is zo anders dan manegerijden! Maar wel leuk natuurlijk. :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:26

Dat ligt eraan, of je bij een stalling zit die al veel voor je doet of niet. Poetsen moet je altijd zoiezo wel. Uitmesten wordt soms voor je gedaan en opstrooien ;) Informeer daarom goed, en bedenk van vooraf veel vragen die je aan de stallingseigenaar wil stellen.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:27

Voeren , Beweging geven , liefde geven

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:28

Je brengt vooral veel tijd voor met je paard.
Als je hem enkel uit de box haalt om te poetsen, rijden en weer terug,.....ja dan kun je er sowieso beter niet aan beginnen.
Een paard heeft liefde, aandacht, respect etc. nodig en daarvoor moet je het nodige doen.

Maar ik denk echt dat jij meer hebt aan een verzorg of leasepaardje aangezien je nu al denkt geen tijd te hebben en je jezelf ook afvraagd wat je met je paard moet doen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 07-04-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:28

Wat je precies moet doen is afhankelijk van op wat voor stal je staat. Er zijn stallen die alles voor je regelen, maar daar betaal je ook voor. En er zijn stallen waar je alles zelf moet doen.

Je moet dan denken aan dingen als op de wei zetten, stal uitmesten, voeren, opstrooien, etc. Daarnaast moet je paard inderdaad regelmatig even gepoetst worden, rijden, denk bijvoorbeeld ook aan lessen nemen bij een ponyclub of een privéinstructeur (bijkomende kosten).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:30

Voorheen had ik mijn paarden op een privestal staan, waar ik alleen was en dus alles zelf moest doen. UItmesten, voeren , naar buiten brengen, weer binnenhalen… dan kun je niet een dag overslaan. Vreselijk ziek zijn, jammer. Toch naar de paarden moeten.

Nu sta ik op een pensionstal, waar alles gedaan wordt. Paard staat ook elke dag op de wie, ook in de winter. Heerlijk, hoef er alleen nog maar heen voor „de leuke dingen“. En als je een weekje op vakantie wilt, dan geef je de staleigenaar een seintje. Paard heeft een weekje vakantie (komt dus wel elke dag buiten) en de staleigenaar controleerd je paard extra.

Op dinsdag moet ik naar na mijn werk nog naar school, een klere-eind rijden. Betekend dat ik pas tegen 12 uur ‚s nachts weer thuis ben. Dan checkt een vriendin van me die ik met mijn paard vertrouw (heeftd aar ook zelf 2 paarden staan) mijn paard extra.

In het geval van „voor het eerst een paard“ en je weet niet of je het qua tijd aan gaat kunnen: probeer eerst eens een verzorgpaard te krijgen! Hoef je meestal maar een paar dagen per week heen en dan kom je er achter hoeveel werk het is en of je dat wel wilt.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:31

lalalademi schreef:
maar als je elke dag erheen gaat he,
wat moet je dan zoal doen? :oo
poetsen, uitmesten?

hang ook af van hoe je je paard/ponny stalt
maar elke dag moet je paardje gemest worden en gevoert.
sommigen stallen moet je ze zelf binnen en buiten zetten elke dag.
je zult moeten rijden/longeren voor de beweging een lekkere poetsbeurt geven!

ik rij ook minimaal 1x per dag gewoon even langs om te kijken of alles nog goed met der gaat en ze nog op 4 pootjes in de wei staat!

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:45

ik denk dat ik er zoiezo nog ff me wacht, en áls ik een paard pak, koop ik het in de grote vakantie zodat ik er de eerste weken continu heen kan en echt al me aandacht aan het dier kan geven..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:52

Heb je iemand die je kan begeleiden? Mijn eerste pony kreeg ik toen ik ongeveer net zolang reed als jij, maar het liep nou eenmaal zo (pony was van mijn uit huis wonende zus en die moest haar weg doen). Máár mijn ouders hebben en hadden nagenoeg niks met paarden, en zeker geen zin, tijd of kennis om mij daarin te begeiden. De pony was tamelijk fel voor wat ik kon en dat was dus gedoemd te mislukken.
Juist met die ervaring in mijn achterhoofd vind ik het zo belangrijk dat je iemand hebt die jou kan begeleiden in de weg van manegeruiter naar paardeneigenaar ;)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:04

Misschien moet je eerst nog even bij de manege blijven rijden om wat meer ervaring op te doen enzo :D

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:45

Hoi! om nog even een aanvulling te geven.. ik sluit me aan bij de voorgaande berichten, eerst een verzorgpony regelen en zelf kijken hoeveel tijd je kwijt bent en wat je allemaal moet doen. en ook supergoed van je dat je eerst meningen peilt.

maar om een indicatie te geven wat je allemaal moet doen.. mijn verzorgpaardje staat bij een boer op stal dus ik moet elke dag:
- stal uitmesten (kan in 30 min klaar zijn)
- pony poetsen, checken op onregelmatigheden (kan in 30 min)
- rijden/beweging geven/wandelen/iets anders (uurtje ofzo)
- pony laten afkoelen/drogen als hij/zij erg gezweet heeft (die van mij meestal wel) of t heeft geregent en afkoelen kan wel een tijdje duren
- ik check de hoeven nog altijd na het rijden
- voer klaar zetten voor de avond en ochtend (de boer doet het voeren)
- zadel en hoofdstel opruimen / rijbaan netjes achter laten (dus evt mest er nog uithalen)
- stal netjes achter laten

Ik weet niet hoe oud je bent en naar welke school je gaat, maar zo ziet mijn week er ongeveer uit:
ik ga 3 a 4x keer in de week, daarnaast studeer ik fulltime (is vaak ook echt van 9 tot 5 elke dag) en heb ik nog een bijbaantje (1 avond in de week) om de paardenspulletjes/trainingen te betalen.

Dus naast dat een pony heeel veel tijd kost.. kost t ook erg veel geld (denk aan verzekeringen, dierenarts, hoefsmid, stallingskosten, harnachement etc) gelukkig hoef ik dit niet te betalen en heb ik een super relaxte eigenaresse.

ik kan je garanderen dat in het begin een verzorgpony veel fijner is dan om er zelf één te hebben, ook om gewoon van te leren qua verzorging

succes ermee!