Sporen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Sporen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:50

Onderwerp sporen is al vaak genoemd,maar niet erg recent.

Gisteren was ik weer eens aan het schrijven bij een dressuurwedstrijd,klasse B L1 L2.

Wat mij echt stoort is dat het rijden met sporen echt door 90 % verkeerd toegepast word!
Ik vind het absoluut niet kunnen dat het toegestaan word dat ruiters met een enorm onrustige beenligging met sporen met enorme wielen rijden.

Ik weet wel dat er ook heus wel mensen in die klasse's rijden die wel met sporen om kunnen gaan,maar ik vind het in de lagere klasse's de bedoeling dat het paard zo op de hulpen is dat ie netjes op het been naar voren gaat en niet omdat je keihard met je sporen erin zitten te prikken.

Ik rij zelf L2 en ben bijna altijd de enige die zonder sporen rijd.

Naar mijn mening heeft het absoluut geen zin om in de B al met enorme wielen te rijden want dan krijg je een groot probleem in de M.

Ben benieuwd wat jullie vinden?

Van mij mogen ze bij de pony's en paarden sporen met wielen en dergelijke verbieden

Liselot

Re: Sporen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:55

ik reed in de B ook met wielen, zie niet wat daar zo verkeerd aan is

Melissa_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:57

Ik rij meestal met kleine spoortjes, geen wielen ofzo. Hij loopt uit zichzelf nog best voorwaarts dus, en al is dat niet het geval maak ik hm voordat ik de bak of me proef in ga nog beetje heet.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:58

Stompe sporen vind ik in de L goed maar in de B echt niet en ik vind ook dat je met dressuur niet met van die wieltjes aan je sporen mag rijden hoor op Youtube kan je ook een vilmpje vinden wat er kan geburen als je een onrustig been hebt en toch met zulke sporen gaat rijden !! ;(
Ik rij zelf niet met sporen maar bij mijn pony heb je in de L wel een paar stompe sporen nodig anders loopt ze niet gelukkig zit ik nu nog maar in de B en hoeft dat nog niet :) :D

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:05

Ik hoor jullie over 'grote wielen' maar vaak word er niets gezegd als iemand met een klein wiel rijd, bekijk die maar eens van dichtbij, die zijn pas scherp.

Een groot wiel is heel grof en dus absoluut niet scherp.
Als een paard een enorme gevoelige huid heeft dan is het veel vriendelijker om met een spoor met wiel te rijden dan met een stompe spoor.
Het wiel draait dus zit niet steeds op de zelfde plek, terwijl dat bij een stompe spoor wel is.

Kijk maar eens goed hoe een wiel word gebruikt en hoe een stomp spoortje word gebruikt.
Het stompe spoortje word regelmatig gewoon tussen de ribben getrapt, als iemand met een grof wieltje rijd, dan zie je dit véél minder.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:09

Ik rijd met groffe wielen omdat dit net niet zo scherp is, je kunt er veel fijner mee rollen dan de huid op te stroppen. Rondwieltje is ook niet zo scherp, kleinere wielen dan weer wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:15

ik spreek mij niet uit wat het zachts inwerkt of niet. Weet wel dat bij ons bij de landelijke sporen met wiel verboden zijn in de lagere klassen in het Z weet ik niet zeker.
Ik ben wel van mening dat in de B en L-proeven menig ruiter rijden die inderdaad niet kundig genoeg zijn om sporen correct te gebruiken en ze dus beter zouden aflaten.
Als je goed weet hoe/wanneer in te komen met je spoor en verder een rustige beenligging hebt, zie ik ook niet in waarom je niet met sporen zou mogen rijden in een B-proef. Maar hoe trek je een grens?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:26

Ja dat is inderdaad moeilijk om de grens te trekken.
maar denk dat in de B zoiezo het aantal ruiters wat er niet mee overweg kan vele malen groter is dan het aantal ruiters wat er wel mee overweg kan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:33

Wielen zien er wellicht imposant uit, maar hamersporen of van die gebogen prikkers zijn een stuk scherper....

Zag zaterdag iemand in het L1 met twee enorme prikkers de hele proef door prikken... niet te zuinig, soms lagen die benen echt in de liezen van het dier...

Ook zag ik er een die met een ervaren paard reed, zelf als een zak aardappelen erop zat en ook prik prik prik.... werd nog tweede ook...

Dus helaas word er door jury's te weinig naar gekeken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:50

Ik vind dat alle sporen niet nodig zijn in het B/L
Je mag in die klasses toch wel verwachten dat de oefeningen die daar gevraagd worden zonder hulpmiddelen uitgevoerd kunnen worden

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:52

En dan hebben de mensen dus alleen de L2 om met sporen te oefenen, want in de M1 mag je geen zweep meer :+

Dus sja... nee ik vind verbieden onzin.
Strenger jureren op houding en zit, ja helemaal mee eens.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:02

Mag best is flink afgestraft worden verkeerd gebruik van sporen.
Daarnaast vind ik het jammer dat je in de M1 verplicht met sporen moet,ik heb ze niet nodig en beetje onzin om ze dan om te doen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:12

Daar ben ik het absoluut mee eens ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:24

Laatst gingen we bixie proef jureren
allemaal 6 jarigen met prikkers om,echt belachelijik,
die kinderen rijden niet eens op het goede been maar wel met sporen beetje vreemd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:36

Daar kan ik me idd wel om opwinden.
Wielen vind ik niet zielig of iets in die trant.

Maar kinderen idd in de bixie met prikkers... dat gaat me boven de pet.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:39

Ik zie het ook wel eens ja.. Zou de jury in zo'n geval dit niet bij houding en zit ofzo kunnen opschrijven..?

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:21

Vind het inderdaad raar dat de sporen in het M1 verplicht zijn!
Ik vind dat iedereen dit voor zichzelf moet kunnen bepalen en als iemand zonder wil rijden moet dit ook kunnen!

Maar jah is nu eenmaal verplicht dus nu heb je geen keus.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:26

Idd heel vreemd. En wat de TS ook al zegt over dat ze de enige is in het L2 met sporen, dat heb ik dus ook.
Je kan er nog rare vragen door krijgen ook, zo van dat het eigenlijk wel belachelijk is dat je L2 rijd en dat je dan nog geen spoor om hebt.
Heel bijzonder....

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:56

Ik vind dat je in de lagere klasse's niet met sporen hoeft gereden te worden het paard moet gewoon goed aan het been zijn want anders denk ik dat je het steeds moeilijker gaat krijgen in de hogere klasse's i.v.m dat je geen zweep mag gebruiken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:03

ik rijd zelf ook met sporen in de B, nouja, spoortjes, gewoon omdat hij, als hij wat moe is of ergens anders met zn koppie zit, dattie dan toch net iets beter naar mn been luisterd...

maar, het is wel een verschil idd hoe iemand met sporen omgaat... ik heb ook een bewuste keuze gemaakt om met sporen te rijden, heb mn eerste wedstrijden zonder gereden, en als ie moe is, issie niet vooruit te branden, dus dan was ik steeds bezig met aandruiven, en met spoortjes kom ik minder aan zn buik, dus beter voor unique, en zoiezo hoe het eruit ziet in het geheel...

dus ik ben er niet tegen, maar wel tot op een zekere hoogte, ligt maar net aan hoe of wat...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:24

knockout1 schreef:
Idd heel vreemd. En wat de TS ook al zegt over dat ze de enige is in het L2 met sporen, dat heb ik dus ook.
Je kan er nog rare vragen door krijgen ook, zo van dat het eigenlijk wel belachelijk is dat je L2 rijd en dat je dan nog geen spoor om hebt.
Heel bijzonder....

haha inderdaad,ik had zaterdag wedstrijd ik stap op zegt iemand (die ik niet kende)tegen me ben je niet iets vergeten? Dus ik vraag wat dan?je sporen :?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:26

Ik zie liever mensen rijden met enorme wielen zoals jij het noemt dan met kleine wieltjes! Want die kleintjes zijn veel scherper!

Maar buiten dat!...

Ik vind dat mensen pas sporen moeten gaan dragen als hun een goede beenligging hebben en goed met de sporen kunnen omgaan! En de sporen helpen om de hulpen te verfijnen! En niet om het paard harder te laten lopen etc.. wat de meeste denken :?

Dus als je aan de + punten voldoet zo noem ik het maar even waarom mag je dan niet in de B met sporen starten???

Naar mijn mening kan dat wel :) Als je er maar op de juiste manier mee omgaat ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:30

Annekeee schreef:
Ik zie liever mensen rijden met enorme wielen zoals jij het noemt dan met kleine wieltjes! Want die kleintjes zijn veel scherper!

Maar buiten dat!...

Ik vind dat mensen pas sporen moeten gaan dragen als hun een goede beenligging hebben en goed met de sporen kunnen omgaan! En de sporen helpen om de hulpen te verfijnen! En niet om het paard harder te laten lopen etc.. wat de meeste denken :?

Dus als je aan de + punten voldoet zo noem ik het maar even waarom mag je dan niet in de B met sporen starten???

Oke ik had iets specifieker moeten zijn,prikkers is inderdaad ook niet correct
Maar je bent het met mee eens hoop ik dat heel veel mensen in de B gewoon niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en dat het gewoon af en toe pijn aan je ogen doet.
Naar mijn mening kan dat wel :) Als je er maar op de juiste manier mee omgaat ;)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:31

orienta schreef:
Annekeee schreef:

Maar buiten dat!...

Oke ik had iets specifieker moeten zijn,prikkers is inderdaad ook niet correct
Maar je bent het met mee eens hoop ik dat heel veel mensen in de B gewoon niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en dat het gewoon af en toe pijn aan je ogen doet.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:33

zo moet ie ja :P