Ouder paard nu nog scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Ouder paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:23

Ik heb een 22 jarig paard, maar hij zit nog erg dik in zijn vacht. Hij is al wel aan het verharen, maar gewoon niet genoeg. Als ik een half uurtje rij, dan is hij al zeik nat en wordt hij sneller moe. BTW van de winter heb ik hem ook al geschoren.

Nu zit ik te twijfelen om te gaan scheren. Normaal gesproken ga ik in de zomer veel naar het bos en strand. En dan vind ik het zielig als hij het na een half uur zeiknat wordt, terwijl hij in het bos juist heel enthousiast wordt en dan moet ik hem tegenhouden om maar niet nat te worden.

Dus wat denken jullie scheren of niet?

blue_kim

Re: Ouder paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:12

ik zou hem niet scheren, je kan hem ook lijnzaad voeren dat helpt hem in zijn verharing. als ze ouder worden hebben ze wat meer moeite met verharen.

Desty
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:14

lijnzaad helpt wel maar pas na 2 weken ;)
dus als je er percee snel af wilt zijn weet ik niet of lijnzaad snel genoeg werkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:18

ik zou hem ook niet meer scheren maar ik herken maar al te goed het probleem, wij geven opkikker van de paardendrogist..en dat helpt goed om ze snel er doorheen te helpen

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:18

je kan m gewoon scheren hoor, zou alleen dan een dekentje opdoen voor 's nachts!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:19

ik zou m scheren, t warme weer komt eraan en dan is zo'n dikke vacht niet echt fijn, lijkt mij....
als je bang bent voor een lelijke zomervacht, valt dat meestal wel mee...
ik heb wel vaker (oudere) paarden geschoren rond deze tijd en ook wel midden in de zomer en heb eigenlijk nooit problemen met de zomervacht gehad.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:24

Bedankt voor de reacties, ik denk toch maar dat ik hem ga scheren. Beter voor hem gezien het warme weer dat er aan komt

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:27

Ik zou het ook gewoon doen, het is nu niet erg koud buiten, en gewoon lekker een dekentje op. denk dat je je paard daar wel een plezier mee doet!

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:05

Een dikkere vacht zit een paard niet in de weg, behalve als je nu direct een topprestatie van hem verwacht... Op dit moment zweten onze paarden wat meer (en wij ook }> ) omdat het buiten weer lekker warm wordt.
Zweten is niet ongezond, het paard wordt er niet verkouden door en maakt een paard ook niet vermoeider. Het ziet er alleen iets anders uit. 8-)
Uitstappen, tochvrije stal en (eventueel) een zweetdekentje doen wonderen.

De meest fantastische paardedeken die helemaal goed zit, het paard geen irritatie en schuurplekken bezorgt en een fantastisch drainagesysteem heeft, is helemaal gratis.
Bij zweten zijn de dekharen nat, maar de huid en de onderharen zijn in notime droog (werkt dus net zoals een zweetdeken) Juist haren op gewrichten en weke delen (buik) zijn bedoeld om die gedeelten optimaal te beschermen en het vocht weg te houden van de huid.

Paarden zitten nu volop in de verharing. Het zit allemaal 'halflos' in de vacht. Binnen enkele weken is de oude vacht grotendeels kwijt, zeker nu de buitentemperatuur weer lekker stijgt.
Ze kunnen heel goed toe met hun nieuwe zomervacht op komst. Door nu te scheren scheer je een deel van de opkomende zomervacht weg en verander je het evenwicht in de temperatuurshuishouding van je paard.

Als paarden konden praten zou er,vermoed ik, heel wat worden geklaagd over al die ongemakkelijke, slechtpassende dekens.

Ik weet wel dat scheren en 'deken opdoen' sinds 15 jr in de mode is op veel stallen, maar het voegt niet veel toe aan de gezondheid en welzijn van een paard.
Maar ja, that's my opinion. ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 23:10

@ senna 21: klopt wat je zegt, maar mijn paard is 22 jaar oud. Hij komt moeilijk door zijn vacht heen, is echt door en door weekt na half uur rijden. En hij wordt, in tegenstelling tot wat jij zegt, wel degelijk moe hiervan en krijgt het benauwd.

Dit is zielig voor hem, want hij heeft heel veel werklust. Vooral in het bos en dan is het niet echt leuk als ik hem moet inhouden om te voorkomen dat hij gewoon doodmoe en zeiknat wordt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:16

ik zou hem scheren
hier op stal stond een 35 jarige pony die ik vorig uit zijn vel heb geholpen
die liep in het voorjaar met een vacht waar je U tegen zei
die kwam er niet uit en ook poetsen hielp niet

die heb ik dus geschoren en je zeg hem gelijk zienderogen opknappen

ook had die enorme schuurplekken van zijn vacht die hem iriteerde

even s"nachts nu nog een dun dekentje opdoen dan moet dat goedkomen

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:55

Douraque schreef:
@ senna 21: klopt wat je zegt, maar mijn paard is 22 jaar oud. Hij komt moeilijk door zijn vacht heen, is echt door en door weekt na half uur rijden. En hij wordt, in tegenstelling tot wat jij zegt, wel degelijk moe hiervan en krijgt het benauwd.

Dit is zielig voor hem, want hij heeft heel veel werklust. Vooral in het bos en dan is het niet echt leuk als ik hem moet inhouden om te voorkomen dat hij gewoon doodmoe en zeiknat wordt.

Mijn paard van 25 jaar heeft ook veel plezier in het rijden, maar z'n lijf kan soms niet meer helemaal zijn wilskracht bijbenen. Vervelend maar waar. Dus dat betekent inderdaad 'gas terug', al gaat het nu wel weer wat beter in het voorjaar : zonne-energie 8-) , gras en een speciale muesli voor oudere paarden.

Ik vraag me af of hij moe wordt van zijn vacht of van andere lich. oorzaak. Benauwdheid kan ook op problemen met hart- of longcapaciteit duiden, niet goed verharen zegt ook iets over de weerstand/conditie.
Maar goed, ik kan natuurlijk de vacht en conditie van je paard niet zo beoordelen.
En geen een richtlijn is een dogma... dus kan het voor jouw paard best goed zijn hoor.
Succes in ieder geval.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:48

senna21 schreef:
Douraque schreef:

Mijn paard van 25 jaar heeft ook veel plezier in het rijden, maar z'n lijf kan soms niet meer helemaal zijn wilskracht bijbenen. Vervelend maar waar. Dus dat betekent inderdaad 'gas terug', al gaat het nu wel weer wat beter in het voorjaar : zonne-energie 8-) , gras en een speciale muesli voor oudere paarden.

Ik vraag me af of hij moe wordt van zijn vacht of van andere lich. oorzaak. Benauwdheid kan ook op problemen met hart- of longcapaciteit duiden, niet goed verharen zegt ook iets over de weerstand/conditie.
Maar goed, ik kan natuurlijk de vacht en conditie van je paard niet zo beoordelen.
En geen een richtlijn is een dogma... dus kan het voor jouw paard best goed zijn hoor.
Succes in ieder geval.

Afgelopen maand ben ik nog naar een kliniek geweest voor een check up en de dokter heeft daar ook op gecontroleerd en zei dat het waarschijnlijk zijn vacht is. Maar zijn lijf kan het absoluut aan, want vorig jaar zijn we nog 2 weken elke dag naar het strand gegaan. Dus dat is geen discussie.

Het gaat er alleen om of jullie het verstandig vinden om te scheren gezien de late tijd, namelijk april

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:51

Wij hebben onze shet ook net deze week weer geschoren. Hij komt heel moeilijk uit zijn vacht (al onze paarden krijgen het hele jaar door een scheutje lijnzaadolie). Hij heeft alleen in juli zomervacht, de rest van het jaar wintervacht of in de rui. Ik heb liever dat mijn paardje het niet te warm heeft, dan dat hij een mooie zomervacht krijgt, die toch maar 1 maand te zien is. Onze ijslander scheren we 1 of 2 keer in de winter, bij de fjord is het niet echt nodig meer. Ik ken ook iemand die endurance rijdt, die scheert haar paarden elke maand, zomer en winter.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:58

Gewoon scheren, je paard heeft veel meer kans om kou te vatten als ie door zijn dikke bezwete vacht niet snel genoeg opdroogt. De temperatuur was weer zo snel opgelopen. Ga dan maar eens met een dikke trui aan de wandel, wordt je ook niet zo snel van. De puf ontbreekt je dan snel. Ik denk dat ie als ie geschoren is zich heel wat frisser zal voelen. Dekentje erop voor zolang nodig, dan is het prima.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:02

Het warme weer zet helaas nog niet echt door, op deze dagen na, kijk maar eens naar de 14 dagen voorspeling, daar zitten nog heel wat koude nachten bij.

Ik zou het nog ff afwachten, en gewoon met de training het even aanpassen. En lijnzaad bij gaan voeren(wel koken hé).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:02

Als het 's nachts koud wordt, dan doen wij gewoon een dunne deken op. Ze staan bij ons trouwens altijd buiten, maar hebben wel een inloopstal.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:07

Voor een paard in training, in dit geval een ouder paard, dus beweging, is het overdag al snel warm. Na de winter raken ze met 15 graden al sneller bezweet. Paarden hebben het niet zo snel koud als wij. Mocht het wel zo zijn dan kan je dat zelfs met een uitrijdekentje oplossen. Een dikke vacht waar ie last van heeft ondermijnt alleen zijn weerstand maar.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:08

Overigens, als de dierenarts zegt dat jouw paard last heeft van zijn vacht, dan hoeft de keuze denk ik niet moeilijk te zijn. Vertrouw op je dierenarts.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:12

ik zou nog even wachten met scheren.
ze zeggen dat het weer wat kouder gaat worden en als je hem dan geschoren hebt dan kan hij miss kou vatten.
wel zou ik lijnzaat gaan voeren om hem wat te helpen.
mocht het straks echt warmer worden en hij verhaard nog niet genoeg dan kan je hem altijd nog scheren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:15

't enige nadeel is als je nu nog scheert, naast terug moeten afdekken dat je paard geen waterdichte vacht meer heeft/krijgt en je dus bij regen weer best een regendek kan opleggen, omdat hij anders tot op de huid nat wordt en kou kan vatten.
Probeer er volgend jaar op tijd aan te denken en hem begin maart nog ergens te scheren en lijnzaad en wat olie extra te voeren zodat hij toch wat makkelijker verhaard en een goede waterdichte zomervacht krijgt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:16

Kou vatten kun je voorkomen door de deken, dun of eventueel iets dikker. Scheren als het echt warmer wordt kan in de zon met een beetje pech zonnebrand opleveren. En de vacht 'waterdicht' houden kan alleen door je paard niet te poetsen zodat de vacht vet blijft. Een gewassen/flink gepoetst paard met dikkere vacht in de regen wordt door en door nat. Zweet komt dan ook van onderaf en maakt je paard doornat, regen van buitenaf op een vette vacht komt niet door tot de huid.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:52

ik bedoel ook niet dat ze pas midden zomer moet gaan scheren maar dat ze iig deze maand nog moet wachten, alle paarden zijn nu in de rui en de ene wat sneller dan de andere.
mijn paard verhaard pas sints een paar dagen en is eigenlijk ieder jaar wat later dan de ander paadren maar het komt altijd goed.
ik vind het gewoon nog wat vroeg om "laat" te scheren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:02

Mijn paard komt in ieder geval nooit in de regen te staan, want we kunnen evt. in de binnenbak rijden.

Bedankt voor alle reacties, ik heb toch maar besloten om hem vrijdag te gaan scheren en een deken op te doen na het scheren

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:10

senna21 schreef:
Als paarden konden praten zou er,vermoed ik, heel wat worden geklaagd over al die ongemakkelijke, slechtpassende dekens.

Ik weet wel dat scheren en 'deken opdoen' sinds 15 jr in de mode is op veel stallen, maar het voegt niet veel toe aan de gezondheid en welzijn van een paard.
Maar ja, that's my opinion. ;)

Nou mijn paard laat het sinds kort echt weten dat ze hem liever niet op heeft :D Kijkt er nogal zuurpruimig bij. Mag sinds een weekje ook lekker zonder deken.

Het is niet sinds 15 jaar " in de mode" hoor. Dat is al zolang ik paardrij...(deze zomer 33 jaar)

Bij een ouder paard wat slecht verhaard zou ik bovendien bedacht zijn op de ziekte van cushing. Dan verharen ze ook heel slecht(er zijn meer symptomen!)..ik zou dat uitsluiten. Heeft hij de ziekte niet zou ik even afwachten en inderdaad lijnolie gebruiken.