Hard gevallen, nieuwe cap nodig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Hard gevallen, nieuwe cap nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:32

Ik heb wel eens gehoord dat je een nieuwe cap nodig hebt als je hard bent gevallen, is dit echt nodig?? Want ben best hard gevallen (precies op mijn hoofd) ;)

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Hard gevallen, nieuwe cap nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:33

Ja dan moet je, je cap vervangen, en sowieso om de 5 jaar je cap ook vervangen ook al ben je er niet mee gevallen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:43

Okee, met mijn cap lijkt niks mis te zijn alleen zijn de randjes wel gescheurd aan de zijkant.

Jolliegirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:44

Om de vijf jaar vind ik onzin... dan is er niets mis met je cap..
ik heb mijn oude caps allemaal gesloopt, om te kijken hoe ze waren van binnen. Niets mis mee, zelfs na 8 jaar niet.

als je hard gevallen bent, raad ik het wel aan een nieuwe te kopen!

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:48

Jolliegirl schreef:
Om de vijf jaar vind ik onzin... dan is er niets mis met je cap..
ik heb mijn oude caps allemaal gesloopt, om te kijken hoe ze waren van binnen. Niets mis mee, zelfs na 8 jaar niet.

als je hard gevallen bent, raad ik het wel aan een nieuwe te kopen!

Dat is geen onzin. Dat staat zelfs in de gebruiksaanwijzing van de cap. Na 5 jaar is het materiaal zo ver achteruit gegaan dat het niet meer de veiligheid kan garanderen bij een harde val. Dan hoef je dus niets te zien aan het materiaal zelf maar kan het gewoon de klappen minder makkelijk opvangen. En is de kans op letsel na een harde val groter.

Wordt niet voor niets voor gewaarschuwd dus ik koop braaf om de 5 jaar of na een harde val een nieuwe cap. Beter een keertje een paar tientjes te veel uitgegeven dan er op bezuinigen.

Jolliegirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:49

dat is zeker zo :) ik doe t ook zo ongeveer, maar ach.. sommige caps liggen zooo lang in de winkel ..

maar mijn caps zijn na 3 jaar wel zoo verstoft dat ik ze neit meer schoonkrijg haha! dan is het tijd voor een nieuwe

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:58

het is wel vestandig om je cap te vervange als je hard bent gevalle :Y)
had me oude cap ook iets van 7 jaar .. egt best wel lang en was er ook wel mee gevalle en heb me cap zelf ook wel 1000 keren laten vallen :P hij kraakte ook ,, was geloof ik egt niet meer veilig
maar ga denk ik in de toekomst wel eerder me cap vervange als ik hard val of als ie er niet meer goed uitziet..

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:15

Heb nu al vijf jaar deze, en ben er al twee keer flink mee op m'n hoofd gevallen. Laat ik eens een nieuwe kopen.. :)*

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:20

Ja ik zou wel een nieuwe kopen, want dat is zoiezo veiliger.
Ik had er ook zo een die kraakte en begon ookl telkens losser te zitten, bleek het piepschuim ofja soort van,. aan de binnekant kapot te zyn :O

schaappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:55

ik zou het wel doen ja..
Dat is altijd veiliger

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:57

xlisza schreef:
Ik had er ook zo een die kraakte en begon ookl telkens losser te zitten, bleek het piepschuim ofja soort van,. aan de binnekant kapot te zyn :O
Nu je het zegt: Mijn cap gaat ook steeds losser zitten. Ik ben al van plan om een nieuwe te kopen hoor, maar moet nog even een beetje geld sparen :P

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:44

Volgens mij komt dit doordat je bij fietshelmen echt een nieuwe moet hebben na het vallen. Dat heeft met de druk te maken. Bij caps werkt dit iets anders.
Tenminste, dat geloof ik.

Toch zou ik wel een nieuwe kopen als je écht hard valt. Er kunnen altijd zeurtjes e.d. ontstaan. Om de 5 jaar je cap vervangen had ik nog nooit zo bij nagedacht maar ik deed het altijd wel, gewoon omdat ik dan een nieuwe wilde. Maar ik denk dat dat ook best verstandig is. Als het materiaal oud wordt verliest het toch wat van zijn kracht.

Mijn cap is vorig jaar bij een harde val doormidden gebroken. Hij werkte gelukkig nog wel (liever mijn cap, dan mijn schedel doormidden) maar na zo'n val moet je wel een nieuwe ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:19

Unoo schreef:
xlisza schreef:
Nu je het zegt: Mijn cap gaat ook steeds losser zitten. Ik ben al van plan om een nieuwe te kopen hoor, maar moet nog even een beetje geld sparen :P

Ik ben van plan het bij Epplejeck te bestellen, ze hebben nu een aanbieding voor een cap ;) Voor 29,00 heb je dus al een leuke ;)

http://www.ej.nl/

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:47

jep

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:25

Caps vallen tegenwoordig onder een europese norm EN 1384: 2001
In iedere cap, staat het fabricage jaar + maand.
In de gebruiksaanwijzing, bij de cap, dient de maximale levensduur te staan. Meestal 5,6 of 7 jaar na datum van fabricage. Uiteraard bij een val, vervangen.
Tegen een val van 1m hoogte, zonder hoofd in de cap, zou de cap tegen moeten kunnen zonder dat hij zo beschadigd dat deze niet meer werkt.

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:59

denk dat je gewoon goed in de gebruiksaanwijzing van je cap moet kijken. Ik zou het zekere voor een onzekere nemen. En bij harde val is de kans natuurlijk groot dat hij brozer is geworden.

spoonfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:46

ik rij nu al zeker bijna 4jaar met dezelfde cap en ben toch al eens serieus tegen de grond gegaan, gelukkig nog niet met mijn hoofd, dat je echt effectief om de zoveel jaar je cap moet veranderen ben ik toch niet zo van overtuigd. als je niet op je hoofd valt hoef je hem toch niet te vervangen..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:18

spoonfull schreef:
ik rij nu al zeker bijna 4jaar met dezelfde cap en ben toch al eens serieus tegen de grond gegaan, gelukkig nog niet met mijn hoofd, dat je echt effectief om de zoveel jaar je cap moet veranderen ben ik toch niet zo van overtuigd. als je niet op je hoofd valt hoef je hem toch niet te vervangen..

Zoals eerder in dit topic al eens uitgelegd is; het materiaal waarvan de cap gemaakt is wordt na een paar jaar minder van kwaliteit. Het verliest daarbij dus het vermogen om klappen nog optimaal op te kunnen vangen.
Vandaar dat fabrikanten adviseren om na een bepaalde tijd een nieuwe cap te kopen. Ook al ben je er niet mee gevallen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:21

bij een harde val moet je je cap vervangen, er kunnen microscheuren ontstaan die je niet et het blote oog ziet, maar die bij een volgende val ervoor kunnen zorgen dat je cap gewoon breekt en je hoofd dus niet of onvoldoende beschermd

Boezie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:49

na echt een serieuze val de cap vervangen, niet alles kun je zelf zien, het kan lijken alsof de cap nog in uitstekende staat is, maar dat kan de val erna erg tegenvallen. Ik zou het risico niet nemen!

VeerleX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:08

Best vervangen, er kan schade zijn die je totaal niet ziet..

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:45

Ja....het is mij altijd ook geadviseerd om je cap te vervangen als je er een keer mee bent gevallen op je hoofd. En idd beter een paar tientjes meer uitgeven dat een flinke blessure aan je hoofd.

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:37

Ja, dit is idd. nodig.. 8-) Als de randjes gescheurd zijn is het noodzakelijk om een nieuwe cap te kopen. Ik heb we eens mensen gezien die bijv. nog hun cap droegen toen er een barst in zat! Dat is echt fout.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:05

als je echt hard gevallen bent, zou ik wel een nieuwe kopen.
en je zegt ook dat de randjes gescheurd zijn, dus dan zou ik het zeker doen! Ik ben ook wel al een paar keer gevallen, maar heb nu niet meteen een nieuwe gekocht.. Ik denk dat het een beetje van de val afhangt. Ben nog nooit hard op mijn hoofd gevallen ofzo.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:20

xxappiexx schreef:
Citaat:

Zoals eerder in dit topic al eens uitgelegd is; het materiaal waarvan de cap gemaakt is wordt na een paar jaar minder van kwaliteit. Het verliest daarbij dus het vermogen om klappen nog optimaal op te kunnen vangen.
Vandaar dat fabrikanten adviseren om na een bepaalde tijd een nieuwe cap te kopen. Ook al ben je er niet mee gevallen.

Geld dit ook als de cap alleen maar op een plank ligt en nooit wordt gebruikt?
Of heeft de hoeveelheid dat de cap wordt gebruikt er ook mee te maken?

Zoals anderen als zeiden.. Er zijn caps die al 3 jaar in de winkel liggen voordat ze worden gekocht..