Spierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaa

Spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 12:46

Na het paardrijden heb ik de laatste jaren heel veel spierpijn. ik rij al paard van mij 6 jaar vanaf mijn 12de kreeg ik meer en meer spierpijn. en omdat ik er zoveel last van heb kan ik soms met moeite gaan en mijn schouder doen ook veel pijn.
Ik heb al aan mij lesgeefster gevraagt of het aan mijn houding komt maar volgens haar zit ik mooi recht.

Tessaaaaaa

Re: Spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:08

Niemand die mij kan helpen?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:38

Ben je overdag passief? (zittend beroep of hele dagen school) Rij je (te) weinig? Rij je steeds op een ander paard? Ben je te gespannen?
Er zouden zoveel redenen aan ten grondslag kunnen liggen waardoor je spierpijn hebt.

Als ik op een erg rond-buikig paard ga zitten dan voel ik mijn liezen ook nadien. Logisch want ik ben
dat niet gewend.

Goede warming up en cooling down is natuurlijk ook belangrijk!

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:45

Mika007 schreef:
Ben je overdag passief? (zittend beroep of hele dagen school) Rij je (te) weinig? Rij je steeds op een ander paard? Ben je te gespannen?
Er zouden zoveel redenen aan ten grondslag kunnen liggen waardoor je spierpijn hebt.

Als ik op een erg rond-buikig paard ga zitten dan voel ik mijn liezen ook nadien. Logisch want ik ben
dat niet gewend.

Goede warming up en cooling down is natuurlijk ook belangrijk!

Ik zit hele dagen opschool en ik rij vroeger toen mijn paard nog leefde elke dag maar nu maar 1 keer in de week .

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:36

Misschien is dat het dan...
Rij je ws in een manege op verschillende paarden? Misschien door de weeks je spierpijn-plekken even een paar keer oprekken ofzo?

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:58

Mika007 schreef:
Misschien is dat het dan...
Rij je ws in een manege op verschillende paarden? Misschien door de weeks je spierpijn-plekken even een paar keer oprekken ofzo?

Ja nu rij ik terug in een manege ja op verschillende paarden, maar vroeger toen mijn paard nog leefde had ik dat minder omdat ik elke da reed dus zal ik meer moeten bewegen

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:45

Misschien is het verstandig om wat meer te bewegen, goed reken strekken en opwarmen/afkoelen na het paardrijden scheelt waarschijnlijk enorm. Ook is het goed om naast het paarrijden ook een andere sport te doen als je maar 1 keer per week paarrijd. Zo houdt je je lichaam ook in een betere conditie waardoor je waarschijnlijk minder last zult hebben van spierpijn.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:28

AP -> RUI

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:01

dat heb ik dus ook! ik rijd op een manege en bij sommige paarden kan ik de dag erna echt niet bewegen, terwijl ik bij anderen helemaal geen last heb.. Ik snap het ook niet echt.
volg dit even ;)

Mijndochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:46

Ik heb dit ook wel eens gehad,
maar mijn lesgeefster heeft gezegt dat ik meer voor de les moet bewegen,

voor de rest is het denk ik afhankelijk van welk paard je rijd,
het ene paard trekt wat meer in de mond en moet je dus andere bewegingen maken dan op een andere paard die misschien niet echt wil doorlopen.

Het is denk ik gewoon verschillend per paard!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:01

Het kan ook zijn dat je onbewust te gespannen zit en je schouders en je nek te strak houdt.
Dan kun je wel een keurige houding hebben voor het zicht maar span je teveel met flinke spierpijn als gevolg.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:02

Ik heb zelf meer last van spierpijn bij grote ruim bewegende paarden dan bij kleine paarden (of pony's). Merk jij dit ook? Goed opwarmen en gelijk bij het thuiskomen lekker in bad of onder de hete douche. Ook wil reflex(spray) op de hardnekkige plekken wel helpen :)

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:10

Je kunt oefeningen doen om je spieren losser/warm te maken
zo krijg je niet zo snel spierpijn. ;)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:45

Aukelizzy schreef:
Het kan ook zijn dat je onbewust te gespannen zit en je schouders en je nek te strak houdt.
Dan kun je wel een keurige houding hebben voor het zicht maar span je teveel met flinke spierpijn als gevolg.

Dit denk ik ook, pijn in nek/schouders is toch vaak een soort van spanningspijn. Neem tijdens het rijden tussendoor eens de tijd om de boel los te schudden. Zwaai je armen eens en buig je hoofd eens naar voor, achter en opzij. Zodra je kramp/vervelend gevoel krijgt tijdens het rijden herhaal je het opnieuw. Op die manier voorkom je dat je helemaal vast gaat zitten.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:20

ik sluit me aan bij het bericht boven mij
en hou het inderdaad wat in de gaten

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 12:36

MarchaL schreef:
Aukelizzy schreef:

Dit denk ik ook, pijn in nek/schouders is toch vaak een soort van spanningspijn. Neem tijdens het rijden tussendoor eens de tijd om de boel los te schudden. Zwaai je armen eens en buig je hoofd eens naar voor, achter en opzij. Zodra je kramp/vervelend gevoel krijgt tijdens het rijden herhaal je het opnieuw. Op die manier voorkom je dat je helemaal vast gaat zitten.

Kga dat eens proberen :]

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:23

Ja inderdaad. Ik had dit ook een tijd geleden. Toen ik van mijn paard kwam waren mijn spieren helemaal gespannen en kreeg ik af en toe ook krampen in mijn kuiten. Ik heb mijn stijgbeugels langer gemaakt. Op die manier zat ik automatisch langer met mijn benen en reed ik ontspannender

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:42

Ik heb zelf nooit last gehad van spierpijn, totdat ik een jaar geleden m'n huidige verzorghafje kreeg.
elke week is het raak. Zelf denk ik dat het komt doordat ze vrij breed is, weet niet of dat bij jou ook het geval is?

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:37

Ik zou zeggen ga een keer naar een dokter of fysiotherapeut en vraag wat hij denkt dat er is

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:04

Je kunt na afloop ook nog een cooling-down nemen, door nog een beetje te bewegen, voer je afvalstoffen af en voorkom je spierpijn.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:31

PureSylk schreef:
Ik heb zelf nooit last gehad van spierpijn, totdat ik een jaar geleden m'n huidige verzorghafje kreeg.
elke week is het raak. Zelf denk ik dat het komt doordat ze vrij breed is, weet niet of dat bij jou ook het geval is?

Daar heb ik ook al over na gedacht dat ze wat te breed zou zijn mijn merrie

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:22

goed ontspannen zitten, en een goede cooling-down, het zou niet zo heeveel uit moeten maken op welke verschillende paarden je zit

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:49

misschien is het handig als je spul voor je spierpijn koopt? ik heb ook wel eens gehad dat ik na een les ontzettende spierpijn had, toen heb ik daar spierpijnspul opgesmeerd, en de volgende dag was het weg. ik denk dat je misschien eens naar een drogist kunt gaan om dat te proberen of langs de dokter als het echt niet over gaat.. succes ermee ;)

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:53

Voor en na het rijden je spieren lekker bewegen en ze oprekken en tijdens het rijden als je merkt dat je gaat verkrampen of te veel aanspannen lekker diep in en uit ademen en bv een rondje met je hoofd draaien en je armen uitschudden, rug hol en bol maken :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:57

ik heb nog wel eens last van spierpijn na het galopperen.. ook zo iets wazigs, als ik buiten rij en ik maak gewoon een galop langs de dijk is er niks aan de hand, maar als ik in de bak dressuurmatig galoppeer, en ik kom terug naar de draf heb k soms echt kramp! Iemand enig idee wat dit kan zijn?