Na val met pony, doet hij zo vreemd:S??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Na val met pony, doet hij zo vreemd:S??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:32

Afgelopen zondag is mijn pony uitgegleden in de modder. Dit kwam omdat hij naar rechts wou en niet mocht, hij kwam omhoog en toen gleden zijn achterbenen weg, hij dook met zijn voorbenen weer naar de grond waarna hij een bok gaf en toen gleden zijn voorbenen weg, en toen lagen we. Hij is opgestaan en voor ik weer kon gaan staan ging hij terug rennen, hij sleurde mij daar een paar passen met zich mee. Waarna hij stil stond. Ik heb hem nagekeken, hij had niks (niet eens een wondje:D!)en ben weer opgestapt, om hem terug naar huis te rijden. Hij begon gelijk weer te proberen zo snel mogelijk terug te zijn. En aangezien hij niet meer wou luisteren heb ik zijn oor beet gepakt en hem daar een zacht kneepje ingegeven, hierna heeft hij heel de weg niets meer gedaan. Ik kon mijn ene been niet meer gebruiken (het been waar hij opgevallen was) dus die had ik niet in de beugels. Dit was allemaal geen probleem. Heb ervoor gezorgd dat hij die dag en de volgende ochtend veel gestapt had dus hij was gelukkig ook niet stijf. Nou ging ik er maandag weer op zonder zadel met een halstertje naar het meertje, dit doe ik vaker dus is nou niet vreemd voor hem. Nou ging ik terug over een parkeerplaatsje waar hij wel vaker is geweest. En aan het begin van die parkeerplaats was een rood-wit gestreepte stalage van ±2m hoog. Dit is zodat er geen vrachtwagens en trailers op kunnen. Hier is hij ook veel vaker onderdoor geweest. Maar hij durfde niet, ik aan mijn moeder gevraagd of ze een stokje wou pakken en die heb ik voorzichtig tegen zijn billen aangelegd(hij is bang voor stokjes en zwepen) dit was genoe om hem het laatste duwtje te geven om eronder door te lopen, hij dook in eens helemaal in elkaar, zo dicht mogelijk bij de grond en rende er zo snel mogelijk onderdoor. Dit heeft hij nooit gedaan sinds die val:S.
Nou ging ik vandaag in de buitenbak licht dressuurwerk doen, en hij was bang op de voltes en in wat krappe wendingen(zoals links en rechts omkeerd, volte 10m en de door S-jes van hand veranderen). Hij liep niet op zijn eigen benen en vloog constant uit de bocht. Volgens mij bang om weer te vallen. Nou is mijn vraag hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik ben niet van plan om hem hiervoor te straffen, omdat hij het niet expres doet. Dus ik zou graag tips willen:).
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal:).

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Na val met pony, doet hij zo vreemd:S??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:46

Hij kan best een spier verrrekt hebben met het uitglijden, kan goed dat hij daar last van heeft met korte wendingen. Laat hem dus voor de zekerheid nakijken voordat je verder gaat.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:12

het kan ook zijn dat hij ff goed geschrokken is, en hij zal best een beetje spierpijn hebben denk ik.

mona12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:35

het zou kunnen zijn dat die kreupel is graakt dat kan je zien als je met hem stap of draaft dan loopt die wat moeilijk en is dat het niet is die gewoon geschrokken.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 12:24

HIj heeft nergens last van, is soepel en loopt niet kreupel, ook wil hij graag lopen maar bij hele krappe wendingen raakt hij een soort van in paniek, net zoals bij die parkeerplaats toen hij onder dat ding heen moest. Wat kan ik hier aan doen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:25

rustig aan opbouwen
niet te korte wendingen rijden eerste tijd
beetje bij beetje deze korter maken

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:27

ik ben afgelopen zomer ook gevallen met mijn paard. Die was daarna het vertrouwen in mij ofzo kwijt. Hij werd om de raarste dingen bang, wilde niet meer over gras lopen, niet meer over modder enzo. Ik denk dat jou pony ook geschroken is. Ik zou het gewoon rustig aan doen en het vertrouwen langzaam opbouwen, het komt wel weer goed.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:27

mona12 schreef:
het zou kunnen zijn dat die kreupel is graakt dat kan je zien als je met hem stap of draaft dan loopt die wat moeilijk en is dat het niet is die gewoon geschrokken.

En dit meen je serieus?

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:51

Ik denk dat je paard gewoon erg geschrokken is. Probeer eens met m aan de hand te lopen langs en naar dingen die hij eng vind. Mijn paardje reageert er goed op als ik hem aan de hand meeneem naar dingen die hij eng vind.. Zodra ik dit een paar keer gedaan heb kan ik er zonder problemen langs rijden.

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:45

Persoonlijk ben ik ook van mening dat het een vertrouwens probleem zal zijn. Je pony durft niet meer omdat hij jou als ruiter niet vertrouwd, voor hem is er gewoon iets gebeurt op het moment dat hij jou aan het vertrouwen was. Dat vertrouwen heeft nu een serieuze deuk gekregen en kan je alleen oplossen door rustig te blijven en alle mogelijke oefeningen met hem te doen. Leer hem bvb vrijheidsdressuur, of TTouch manieren of zo. Leer hem terug jou te vertrouwen door gecontroleerde angst-vertrouwen situaties te creeren en hem uitgebreid te belonen als hij je terug dat klein beetje begint te vertrouwen. Hopelijk heb je er iets aan

Pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:40

Ik zou inderdaad het vertrouwen weer een beetje terug proberen te krijgen ,
en voor de zekerheid even nakijken door een DA ;)
Succes in ieder geval!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:40

prinero schreef:
Ik denk dat je paard gewoon erg geschrokken is. Probeer eens met m aan de hand te lopen langs en naar dingen die hij eng vind. Mijn paardje reageert er goed op als ik hem aan de hand meeneem naar dingen die hij eng vind.. Zodra ik dit een paar keer gedaan heb kan ik er zonder problemen langs rijden.

In principe heb ik geen probleem met dat hij dingen om hem heen eng vind, alleen dat ding, als ik hem aan de hand er onder door wil laten lopen krijg ik hem er nog niet langs, ik heb meer over hem te vertellen als ik erop zit:) En dan neemt hij sneller dingen van mij aan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:43

kirsty_1978 schreef:
Persoonlijk ben ik ook van mening dat het een vertrouwens probleem zal zijn. Je pony durft niet meer omdat hij jou als ruiter niet vertrouwd, voor hem is er gewoon iets gebeurt op het moment dat hij jou aan het vertrouwen was. Dat vertrouwen heeft nu een serieuze deuk gekregen en kan je alleen oplossen door rustig te blijven en alle mogelijke oefeningen met hem te doen. Leer hem bvb vrijheidsdressuur, of TTouch manieren of zo. Leer hem terug jou te vertrouwen door gecontroleerde angst-vertrouwen situaties te creeren en hem uitgebreid te belonen als hij je terug dat klein beetje begint te vertrouwen. Hopelijk heb je er iets aan

Op het moment dat hij viel maakte het hem niet uit wat ik aan het doen was;). Hij wou gewoon die kant op, dus op dat moment had het niks met vertrouwen enzo te maken. Daarnaast gaat het rijden wel heel goed, alleen heb ik het idee dat hij in wat krappere wendingen gewoon bang is om weer te vallen. Daarnaast heeft hij een hekel aan vrijheidsdressuur:) Hij raakt in paniek omdat hij oefeningen moet doen die hij alleen maar kan als hij het zelf wil:) dan gaat hij zijn rug vast houden en komt zijn rugprobleem weer bovenwater:)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:47

ik denk ook dat hij het vertrouwen een beetje kwijt is. als een paard de ruiter niet vertrouwt krijg je em echt niet langs iets engs ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:50

beestenfreak schreef:
ik denk ook dat hij het vertrouwen een beetje kwijt is. als een paard de ruiter niet vertrouwt krijg je em echt niet langs iets engs ;)

Ik krijg hem er wel langs;) maar ik vond het zo vreemd dat hij iets eng vond na die val waar hij al 6000x onder door gelopen is:S.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:53

Ik zou als ik jou was eventjes gaan koelen, is altijd goed! gewoon eventjes 10 minuten met de slang op zijn been waaar hij last van hebt!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:54

Geryon schreef:
Ik zou als ik jou was eventjes gaan koelen, is altijd goed! gewoon eventjes 10 minuten met de slang op zijn been waaar hij last van hebt!

Hij is niet kreupel en heeft nergens last van, wat meot ik gaan koelen? Hij hefet geen wondjes en andere lichamelijke dingen. Ik snap deze reactie niet goed:S?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:56

Na aanleiding van een PB: HIj is nagekeken en correct gezond verklaard;). Dus hij heeft niets;)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:59

roxxxiejjj schreef:
beestenfreak schreef:

Ik krijg hem er wel langs;) maar ik vond het zo vreemd dat hij iets eng vond na die val waar hij al 6000x onder door gelopen is:S.

daarom juist.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:00

Ik denk dat hij zelf ook weer even moet bedenken dat hij zo snel niet valt als de bodem goed is. Jij loopt ook wat voorzichtiger een trap op net nadat je eraf bent gedonderd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:37

roxxxiejjj schreef:
Geryon schreef:

Hij is niet kreupel en heeft nergens last van, wat meot ik gaan koelen? Hij hefet geen wondjes en andere lichamelijke dingen. Ik snap deze reactie niet goed:S?
\

Ik had begrepen dat hij niet goed stapte en draafde! Sorry! En anders had je zegmaar kunnne kijken welk been niet goed was en had je daar water uit de slang op kunnen doen, dus op zijn been, waar zijn pees zit, zijn onderbeen kunnen koelen met een dun straalt. Ookal heeft hij geen wondjes. Het is goed voor de bloeddoorloping. Wanneer geer gevallen is doe ik dat altijd! Of hij is gestruikeld, maar dan echt gestruikeld doe ik het ook altijd. Het is altijd goed! En mijn pony is ook 2 keer gevallen met mij. Daarna was er niks aan de hand hoor...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 17:19

Geryon schreef:
Ik had begrepen dat hij niet goed stapte en draafde! Sorry! En anders had je zegmaar kunnne kijken welk been niet goed was en had je daar water uit de slang op kunnen doen, dus op zijn been, waar zijn pees zit, zijn onderbeen kunnen koelen met een dun straalt. Ookal heeft hij geen wondjes. Het is goed voor de bloeddoorloping. Wanneer geer gevallen is doe ik dat altijd! Of hij is gestruikeld, maar dan echt gestruikeld doe ik het ook altijd. Het is altijd goed! En mijn pony is ook 2 keer gevallen met mij. Daarna was er niks aan de hand hoor...

Omdat hij in de modder lag en helemaal onder de modder zat moest ik hem wel bijna helemaal afspuiten/schoonpuiten om te kijken of hij wondjes heeft.;) Dit heb ik dus gedaan en vervolgens heb ik heel lang en vaak met hem gestapt tot de volgende dag.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:42

Toch misschien last van zijn spieren na zo'n rare val? Soms lijkt dat ze er niets aan over hebben gehouden, maar dan hebben ze toch meer last dan je zelf denkt.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 05:59

Je zou anders met hem voltes kunnen verkleinen en vergroten niet te klein maken in het begin, dan kan hij rustig zijn spieren weer soepel maken

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 18:03

sheela schreef:
Toch misschien last van zijn spieren na zo'n rare val? Soms lijkt dat ze er niets aan over hebben gehouden, maar dan hebben ze toch meer last dan je zelf denkt.

Hij lijkt juist soepeler:) Hij komt namelijk ver over zijn afdrukken heen! En loopt veel beter dan hij ooit gedaan heeft:S. Normaal kwam hij gewoon in zijn afdruk, maar niet er overheen.