E rijbewijs halen (trailer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

E rijbewijs halen (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:26

Ik wil mijn E bewijs halen om met de trailer te kunnen rijden.
Weet iemand of het moeilijk is?? het examen enz?
Ik wil het in 1 dag doen, dat sowieso.... hoe gaat dat n beetje in zijn werk? Geen theorie toch?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:29

Ik heb toevallig gisteren afgereden en het is niet makkelijk, ik heb wel een dagcursus gehad, maar vooraf een paar x aantal uren geoefend, vooral met recht achteruitrijden en bochtje achteruit, oefen je dat niet gaat het je niet lukken in 1 dag, mits je een natuurtalent bent natuurlijk haha.
Ja je krijgt ook een aantal theorievragen, maar die zijn niet echt moeilijk.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:32

Ja ik wil ook mijn E rijbewijs doen. Ik leesde op de site van de VDAB dat je in bochtjes achteruit moet kunnen , en in parkeren gelijk met normale auto, en ja natuurlijk trailer aan en afpikken.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:34

Ik heb het afgelopen jaar gedaan.
is een intensieve dag; hele ochtend rijden en 's middags examen.
Meestal heb hier je 's ochtends met z'n 2en les, maar op mijn dag was ik de enige.
het 'zwaarste' vond ik 2 keer 2,5 uur achter het stuur zitten en dan nog examen gaan doen. het examen op zich was geen enkel probleem.
Belangrijk dat je goed kijkt en op tijd bewust bent dat je een stuk langer bent dan met de auto. Dus op rotondes etc niet gaan stil staan zodat de weg voor fietser blokkeert, niet half in een voorsorteervak gaan staan en nog 101 van dat soort dingen.
Ik ha d wel thuis al met de trailer geoefend; recht achteruit, bochtje achteruit etc.
Ik weet dat e rmensen soms op bokt zeggen dat, dat slecht is omdat je verkeerde dingen aan leert maar is volgens mij niet waar, gaat erom dat je weet hoe zo'n combinatie reageert met achteruit zetten.
Zowel mijn instructuer en examinator zeiden dat zo'n eendags-cursus in principe zelfs alleen bedoeld is voor mensen die al ervaring hebben met een aanhanger en dingen als bochtje achteruit enzo al kennen. Dat die halve dag les alleen genoeg is voor de puntjes op de i en het kijken etc weer op te krikken.
Ik vond het zelf al met al meevallen.
Als je een beetje kan oefenen thuis zou ik het gewoon doen!
heb je geen oefenmogelijkheid, dan is misschien 2 lessen en dan een halve dag een mogelijkheid?
Succes!

Tivara

Re: E rijbewijs halen (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:36

Ik heb hem in januari gehaald :j Ben om 7.30 met lessen en moest om 11.40 afrijden. Heb het gelukkig meteen gehaald. Theorie hoorde er voor mij inderdaad niet bij, maar ik geloof dat het wel in de planning zit!

Ik vond het een intentieve ochtend, maar zeker goed te doen. Je moet je hoofd er even goed bijhouden :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:37

Ik ga ook beginnen met lessen, vind het erg spannend iig. Ik neem als het goed is een pakket van 8 lessen, ik vind zo'n dag minder prettig, aandacht zakt bij mij snel weg. Maar ik houd dit topic even in de gaten naar ervaringen :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:38

Mijn rijinstructeur zei ook inderdaad dat het niet in 1 dag te doen was als je niet al wat had geoefend, zeker met bochtje achteruit en rechtachteruit rijden. En ik snap nu precies dat hij absoluut gelijk heeft.
Ze letten inderdaad echt goed op je kijk en rijgedrag, mijn bochtje achteruit ging niet super op het examen (zenuwachtig), maar ben toch geslaagd.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:42

Ik ben ook benieuwd! Ik heb op 9 dec mijn rijbewijs gehaald, dus wilde eerst maar even zo rondrijden. Maar nu begint het wel te kriebelen! Nu hoorde ik, dat je eerst een half jaar je rijbewijs moet hebben voordat je op mag voor je E, is dit zo? Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar prijzen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:42

Volgens mij is dat niet verplicht hoor, maar het is wel verstandig, je leert pas echt rijden nadat je geslaagd bent en veel rijd.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:43

Ik stond na m'n bochtje achteruit ook niet helemaal kaarsrecht, maarw at m'n examinator veel belangrijker vond was dat ik halverwege m'n bochtje stopte om een fietser er langs te laten. Als ik die over het hoofd had gezien, had ik het kunnen vergeten denk ik.....
Gaat erom dat je dat ding veilig door het verkeer kan sturen en je ver genoeg vooruit kijkt. En dat weet je wel van je B-examen, maar was toch wel weer even wat extra concentratie voor nodig!

@Suprice; ik was geloof ik tegen de € 380,- kwijt, inclusief examen. Van dat half jaar weet ik niet of dat waar is...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:47

Dat half jaar klopt niet :n Je kan meteen nadat je je B hebt in principe je E halen. Ik heb dat niet gedaan, heb een paar maanden gewacht, en vond dat erg fijn. Zeker omdat ik m'n E heb gehaald (zoals vele hier) om met een paard op pad te kunnen. Als ik met stenen een keer te hard door de bocht ga oid, vind ik dat minder erg dan met een paard :+

Ik was 575,- kwijt, en heb het in 1 ochtend gehaald.

Wat heb jij het goedkoop gehad dan Jolo? Wanneer heb je het gehaald? Ik geloof dat het examen bij mij al ruim 200,- was. Heb je erg weinig lessen gehad?

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:48

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:49

Suprice schreef:
Ik ben ook benieuwd! Ik heb op 9 dec mijn rijbewijs gehaald, dus wilde eerst maar even zo rondrijden. Maar nu begint het wel te kriebelen! Nu hoorde ik, dat je eerst een half jaar je rijbewijs moet hebben voordat je op mag voor je E, is dit zo? Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar prijzen..

Heb dat toevallig gisteren gevraagd voor een vriendin van me, maar je mag gelijk je E gaan halen, maar ze adviseren wat meer rijervaring eerst op te doen.
Ik heb voor een dagcursus incl examen 450 betaald

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:01

@ Kiki
Ik heb het afgelopen november in Enschede gedaan, ik had ook al gehoord dat het best goedkoop was.
Een van de grotere rijscholen hier in de buurt; http://www.brunen.nl/

Ik had 1 ochtend les (ong. 2,5 uur, even pauze, en dan nog 2 uur) en dan 's middags examen.
Weet niet hoeveel van dat bedrag voor het examen was, ben wel benieuwd nu jij zegt dat het bij jou €200,- was.....

Wat je trouwens ook kon doen is voor €100,- meer (geloof ik, weet niet precies hoeveel het was) een 'examengarantie' nemen. Voor als je twijfelt of je het in die ene dag haalt. Dan kun je gratis her-examen doen.
Ik heb e rtoen voor gekozen om thuis te oefenen en de gok maar te nemen. Vond het examen erg meevallen.
(had 's ochtends wel een goede instructeur die best streng was.... :o ;) )

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:03

Ik zet even een stipje :)
Wil tegen de zomer aan ook mn E gaan halen.. Met de perdjes op pad!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:06

Hou rekening met een wachttijd van 2-3 maanden!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:08

Voor het aanvragen van het examen zelf bedoel je wrs??
Hou ik zeker rekening mee, was gezakt voor mn B heb toen 2,5 maand!!!! moeten wachten tot ik weer op kom..en dat is baaaalen :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:09

ja voor het examen inderdaad

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:12

Ik moet 21 april examen doen. Heb de dagopleiding.......smorgens 8.00 beginnen tot 14.00 en aansluitend examen. Maar ik ga 7 en 14 april wel extra lessen nemen.......

Wat moet je allemaal doen met je examen eigenlijk /?????

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:15

Je moet weten wat je achter je wagen hebt hangen, hoe je aan en af moet koppelen, de theorievragen natuurlijk, je moet rechtachteruit kunnen rijden en bochtje linksom achteruit.
Verder rijden ze een half uurtje met je, en dan goed op de verkeersituaties letten, de bochten goednemen en je lengte inde gaten houden en zo min mogelijk tot stilstand komen.
Dat is het zo ongeveer

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:17

OK gelukkig maar een half uur. Hier riepen ze al dat het een uur zou zijn....pffff dat valt dan mee :D .....Die bochtjes gaan wat worden. Dat wordt goed oefenen !!!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:20

Ik heb toevallig vanochtend examen gedaan en gehaald *\o/*.

Ik heb ook een korte cursus gedaan, maar dan twee ochtenden en na de tweede ochtend direct examen. Daar was ik erg blij mee, ik was redelijk gesloopt na de eerste ochtend. Vond het best intensief, van 8 uur tot half twaalf.

Bij mij examen moest ik eerst wat vragen beantwoorden (wat is het ledig gewicht, waar vind je het identificatienummer, hoeveel gewicht mag je meenemen (let op, dus niet alleen hoeveel past in je aanhanger, maar ook hoeveel je auto mag trekken!), etc.). Dit is voornamelijk zodat de examinator kan zien dat je weet waar je de gegevens op de kentekenbewijzen kunt vinden.

Daarna de aanhanger aankoppelen, en een stuk rijden met de examinator. Ik moest als bijzondere verrichtingen keren op de weg en recht achteruit zodat je een meter van een lantarenpaal staat. Natuurlijk moet je tijdens het rijden laten zien dat je rekening houdt met het feit dat je aanhanger in bochten een korter bochtje draait, dat je het verkeer goed overziet en dat je goed rekening houdt met fietsers.

Tenslotte nog afkoppelen, en dat was 't. In totaal, inclusief theorie, 50 min.

Kosten: rond €550,- geloof ik. Dat is dus inclusief een uur of acht les en examen. Ik heb ongeveer een maand geleden de rijschool gebeld, maar ze vertelden dat het doorgaans langer duurt voordat je examen kunt doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:20

Ik heb ook een dagcursus gedaan, bij Twin in Utrecht. Ik heb voor hun gekozen omdat ze examengarantie geven, dus als je zakt betalen zij je herexamen. Dat gaf mij een goed gevoel omdat ik niet echt geld had om een herexamen te betalen.

Bij grote rijscholen hoef je niet 2-3 maanden te wachten op je exmanen, die kopen gewoon examens van te voren.
Bij zo'n dagcursus ga je dan gewoon de hele dag rijden en eind van de dag doe je examen.
Wat betreft theorie moet je wat vragen beantwoorden, je moet bijvoorbeeld weten wat voor belangrijke informatie er op de kentekenpapieren staat en je moet een paar dingen over de aanhanger weten. Ik wist een antwoord niet, maar dat was helemaal niet erg.

Ik was iets van 450-500 euro kwijt, inclusief examengarantie dus (wat ik gelukkig niet nodig had) Ik heb wel thuis geoefend met de trailer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:22

tassie73 schreef:
OK gelukkig maar een half uur. Hier riepen ze al dat het een uur zou zijn....pffff dat valt dan mee :D .....Die bochtjes gaan wat worden. Dat wordt goed oefenen !!!

Ja maar dan komt er nog wel de bochtjes en recht achteruit bij en theorievragen en het aankoppelen. in totaal ben je ongeveer 3 kwartier bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:40

Is er niemand gezakt?? want voor het B rijbewijs zakken de meeste mensen wel 1 keer.. is E makkelijker?
Ik wil m echt heeeel graag maar dat examen zie ik nu al tegenop! glukkig kan ik wel gewoon zat oefenen met de trailer maar toch!