Startgeld vereist als je op wachtlijst staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoireIdylle

Startgeld vereist als je op wachtlijst staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:11

Een tijdje terug heb ik mij via een website laten plaatsen op de wachtlijst voor een KNHS dressuurwedstrijd.
Nu krijg ik een mailtje; ik kan geplaatst worden van de wachtlijst naar de startlijst, echter heb ik hierop geantwoord dat ik inmiddels verhinderd ben op die dag. Toch schuiven zij mij het startgeld (2x 9.00 eu) + 5.00 euro admn kosten in de schoenen, is dit terecht? het is toch voor hun een voordeel als ze wat mensen achter de hand hebben die ze kunnen vragen of ze nog interesse hebben in een startplaats als er wat uitvalt (waar ze ook al startgeld van eisen). En men kan toch niet verwachten dat je de wedstrijddag vrijhoudt als je niet verzekerd bent van een startplaats? Lijkt mij lekker incasseren voor de vereniging zo....

(Organiseer zelf ook al jaren wedstrijden, maar zou dit toch niet durven eisen van de ruiters) Wat is jullie mening?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:13

Snap hun wel. Ze plaatsen je op de startlijst en dan meld jij je af. n dan moet je betalen. Is meestal zo. Dan had je je eerder moeten afmelden. En niet wachten totdat je eventueel op de startllijst staat.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:15

Belachelijk.
Ikzelf stond soms op meerdere wachtlijsten voor een bepaalde dag, er was er altijd wel eentje waar ik toch op terecht kon, de anderen zei ik dan gewoon af als ze ook belden dat er plek was.
Je kan eens een belletje doen naar de KNHS om te vragen of ze in haar recht staat, dan weet je ook hoe zij erover denken en dat kan je dan weer tegen de vereniging zeggen.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:17

Opzich vind ik het niet raar dat ze je alsnog startgeld laten betalen. Want in pricipe sta je nu op de startlijst. Ik heb me wel eens van de wachtlijst af laten halen, omdat ik wat anders had geplant en toen hoefde ik niet te betalen. Maar jij heb je gewoon beschikbaar gehouden.
Het was van jou kant netter geweest dat je toen je wat anders ging organiseren voor die dag, dat je de vereniging had gemaild. Bovendien zie ik vaak dat je niet eens bericht krijgt als je toch alsnog op de startlijst komt, vaak moet je de startlijsten zelf in de gaten houden.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:17

FriesWytske schreef:
Snap hun wel. Ze plaatsen je op de startlijst en dan meld jij je af. n dan moet je betalen. Is meestal zo. Dan had je je eerder moeten afmelden. En niet wachten totdat je eventueel op de startllijst staat.

Ik vind het omgekeerde wereld, je vraagt toch als secretariaat of iemand nog steeds interesse heeft om te starten, of hou jij je agenda vrij terwijl je niet eens weet of er een startplaats vrijkomt?

Storm76 schreef:
Belachelijk.
Ikzelf stond soms op meerdere wachtlijsten voor een bepaalde dag, er was er altijd wel eentje waar ik toch op terecht kon, de anderen zei ik dan gewoon af als ze ook belden dat er plek was.
Je kan eens een belletje doen naar de KNHS om te vragen of ze in haar recht staat, dan weet je ook hoe zij erover denken en dat kan je dan weer tegen de vereniging zeggen.

goed idee... zal KNHS eens vragen

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:18

Storm76 schreef:
Belachelijk.

Storm naar mijn weten mag dat niet eens wat jij doet, je mag je maar inschrijven voor 1 wedstrijd per dag.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:23

Vadisha, als ik op een bepaalde datum wilde starten, maar er was geen plek, schreef ik me in op de reservelijst. Als ik een telefoontje kreeg dat ik wel mee kon doen, dan deed ik mee, maar soms hoorde je niks. Ik weet dat ik niet op 2 wedstrijden mag starten, maar op de wachtlijst staan mag best.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:29

Ik vind ook niet raar hoor dat je dat doet! Maar tja de regels zijn er wel.. Heb even de regelementen erbij gepakt en dit staat erin:
Citaat:
Het inschrijven voor en/of het starten door dezelfde deelnemer tijdens twee
verschillende wedstrijden op één dag is toegestaan wanneer dit met verschillende paarden gebeurt.

Maar zodra je weet dat je ergens anders kunt starten vind ik het nog steeds wel zo netjes dat je je dan afmeld bij de andere vereniging. Hier wordt je vaak automatisch anders alsnog geplaats als er plek is (en dus zonder bericht).

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:35

Ja, als ik op de wachtlijst sta houd ik er rekening mee dat ik die dag moet kunnen starten.
Als er dan iets tussen komt voor die dag mail ik de vereniging even om te laten weten dat ik van de wachtlijst af kan. Wel zo prettig, ook voor degene na jou op de wachtlijst....

Tja, in dit geval.... wat is netjes en wat 'mag geeist worden' .... niet altijd hetzelfde
hebben ze je pas op vrijdagavond gebeld dat je zaterdagochtend om 9.00 uur moet starten?
Heeft degene na jou op de wachtlijst wel kunnen starten op 'jouw' plek?
in die gevallen zou het misschien netter zijn als ze je geen rekening hebben gestuurd, maar dat kan ik niet uit je verhaal opmaken.

of je 'm moet betalen of niet, daarover zou ik inderdaad de KNHS even bellen/ emailen.

Urielle

Re: Startgeld vereist als je op wachtlijst staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:59

Volgens de KNHS moet je betalen en volgens de KNHS mag je niet bij meerdere wedstrijden tegelijk op de wachtlijst staan. Zo was het althans vorig jaar. Ik had me toen ergens op de wachtlijst laten zetten, kon ergens anders wel direct starten, wou me van de wachtlijst af laten halen en moest toen startgeld betalen (ondanks dat ik niet zeker was van een startplaats!). KNHS gaf de rijvereniging gelijk.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:04

Urielle schreef:
Volgens de KNHS moet je betalen en volgens de KNHS mag je niet bij meerdere wedstrijden tegelijk op de wachtlijst staan. Zo was het althans vorig jaar. Ik had me toen ergens op de wachtlijst laten zetten, kon ergens anders wel direct starten, wou me van de wachtlijst af laten halen en moest toen startgeld betalen (ondanks dat ik niet zeker was van een startplaats!). KNHS gaf de rijvereniging gelijk.

Kijk en dit vind ik dus wel belachelijk als je je dan netjes afmeld van de wachtlijst af dat je dan wel moet betalen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:12

Tjee Urielle, dat wist ik niet.
Ik dacht dat je je wel gewoon op een wachtlijst mocht zetten omdat dit nog geen officiële startlijst is, weer iets geleerd :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:20

Vadisha schreef:
Ik vind ook niet raar hoor dat je dat doet! Maar tja de regels zijn er wel.. Heb even de regelementen erbij gepakt en dit staat erin:
Citaat:
verschillende wedstrijden op één dag is toegestaan wanneer dit met verschillende paarden gebeurt.

Maar zodra je weet dat je ergens anders kunt starten vind ik het nog steeds wel zo netjes dat je je dan afmeld bij de andere vereniging. Hier wordt je vaak automatisch anders alsnog geplaats als er plek is (en dus zonder bericht).

Storm, hier staat het letterlijk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:25

Als ik op een reservelijst sta en kan bij een andere vereniging wél starten dan meld ik me af bij de eerste vereniging. Lijkt me te gek voor woorden dat ze daar dan startgeld voor kunnen eissen! Je bent nog niet verzekerd van een plaatsje..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:02

Dat dacht ik dus ook toen :( Ik was ook een beetje verbouwereerd (en zwaar verontwaardigd) toen, maar volgens de KNHS was dit dus idd toegestaan, mits dus idd de inschrijving al gesloten was. En ja, bij mij was het toen een week van te voren dus ik had geen poot om op te staan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:13

Over omgekeerde wereld gesproken:
NoireIdylle schreef:
het is toch voor hun een voordeel als ze wat mensen achter de hand hebben die ze kunnen vragen of ze nog interesse hebben in een startplaats als er wat uitvalt

Die ruiters moeten blij zijn dat er mensen zoveel werk in willen stoppen om wedstrijden voor de ruiters te organiseren. Ze organiseren geen wedstrijden omdat ze anders niets te doen hebben op zondag :? Als ruiter moet je blij wezen dat een organisatie een wachtlijst maakt, zodat je nog een kans maakt op een startplaats.

Lijkt mij dus ook niet meer dan terecht dat je startgeld moet betalen als je van de wachtlijst over geplaatst wordt naar de startlijst, maar dan ineens andere afspraken hebt staan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:43

Urielle schreef:
Dat dacht ik dus ook toen :( Ik was ook een beetje verbouwereerd (en zwaar verontwaardigd) toen, maar volgens de KNHS was dit dus idd toegestaan, mits dus idd de inschrijving al gesloten was. En ja, bij mij was het toen een week van te voren dus ik had geen poot om op te staan.

Dus als je je voor sluiting inschrijfdatum afmeld mag het wel?
Dat is dan bij mij het geval geweest..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:54

Ja, de datum die in het vraagprogramma genoemd wordt, tot dan mag je je inschrijving terugtrekken, ook op de wachtlijst :j

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:57

Maar hoe zit dat dan als de inschrijving vervroegd is gesloten omdat het vol zit? Wordt dan de oorspronkelijke sluitingsdatum gehanteerd? Of de vervroegde sluitingsdatum?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:03

Dat weet ik niet

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:52

ik organiseer zelf wedstrijden
heb van de regel nog nooit gehoord dat als je op de wachtlijst staat je moet betalen
Ik ben blij als ik mensen op de wachtlijst heb want er zijn altijd uitvallers en soms heb ik een hele nieuwe klasse met reserves
Ik vind het belachelijk als een vereniging inschrijfgeld vraagt als je geplaatst kan worden
Ik vraag altijd of er nog interesse is om te willen starten en of ze nog wel kunnen
Regelmatig krijg ik een nee omdat de ruiters al andere plannen hebben gemaakt of ergens anders kunnen starten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:36

Dat vind ik discutabel.
Ik vind dat je pas ingeschreven staat als je ook daadwerkelijk mag meedoen, en dat is als je op de startlijst komt.

Op de wachtlijst staan wil niet zeggen dat je ook op de startlijst komt en dan mag je dus ook op meerder plekken op de wachtlijst staan.

Maar goed, dat is mijn mening. Wellicht denkt de KNHS daar anders over, en dan moeten ze dat maar in het reglement zetten.
Over op de wachtlijst staan kan ik zo snel niets in het reglement vinden (maar iemand van jullie wellicht wel).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:37

Het lijkt me helemaal niet discutabel, en het staat dus gewoon in het reglement.

Citaat:

Je mag dus maar op 1 dag voor 1 wedstrijd inschrijven met 1 paard.
(IMO onterecht, maar dat is wat anders).

Inschrijven gebeurt nl door het opsturen van een startcoupon.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:41

Maar als ik me op een wachtlijst laat plaatsen stuur ik nog geen startcoupon op. Die gaat pas op de bus als ze bellen dat ik mee kan doen (of op de wedstrijddag zelf).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:42

dan schrijf je niet conform de regels in, en heb je dus mazzel dat de vereniging daarmee accoord gaat.

algemeen reglement schreef:
a. In de disciplines Dressuur, Springen, Eventing en Mennen (dressuur en vaardigheid)
dient een deelnemer zich in te schrijven door middel van het opsturen van
een geldige ingevulde startcoupon per rubriek.