fjord hengst (6) nog niet zadelmak maar supper lui

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

fjord hengst (6) nog niet zadelmak maar supper lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:26

hallo.

ik verzorg een hele liefe fjorden hengst van bijna 6 jaar jong.
Hij is nog niet zadelmak maar supper '' mak''.
Ik had hem vamiddag Proberen te longeren maar hij blijft dan staan kijken,
van moet dit ?!
dan ga ik na hem toe lopen en raak voorzichtig met de longeerlijn zijn kont aan om hem vooruit te krijgne.
blijft hij alsnog staan.

Hij staat alleen, tegenover een merrie.
Tegen de merrie doet hij ook niks.

weet iemand hier raad mee?

Wiske_

Re: fjord hengst (6) nog niet zadelmak maar supper lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:25

Misschien vindt hij het saai, snapt hij je niet, of is hij koppig.
Maar misschien zo als je zelf zegt ook wel lui.

Als je aan het longeren bent hoef je trouwens niet naar voren te lopen om het een tikje te geven. Misschien dat daar de fout zit?
Bied je hem verder wel voldoende afwisseling?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:39

hij hoeft haast nooit wat te deon

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:42

ik zou een zweep erbij nemen als je longeert,
kent hij het longeren wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:43

Hoe lief en lui ook, je zal toch duidelijker moeten zijn om hem het longeren aan te leren. Zet hem op de cirkel, stapcommando geven, blijft hij dan staan dan dit duidelijker maken met de zweep, mocht dit niet helpen dan aantikken met de zweep.
Het kan best luiheid zijn, maar ik denk persoonlijker toch meer aan dominantie.

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:45

ja.
Je moet een duidelijk commando hebben voor "voorwaards". (ook voor "halt" en "achterwaards" en dergelijke.)
Als je dat hebt dan ga je dat duidelijk gebruiken met het 3 stappen plan:
1-vraag het
2-maak jezelf duidelijker
3-leg het hem op
Dus bijvoorbeeld 1-"klikje", 2-met de zweep bewegen naar hem toe of omhoog of welk teken je ook wilt geven, 3-geef hem een tik.
Als je dit steeds consequent gebruikt dan gaat hij vanzelf inzien dat het voor hem voordeliger is om op 2 te reageren dan op 3 en beter op 1 dan op 2. Als hij niet reageert, onthoud dan dat jouw tik zo zacht mogelijk moet zijn, maar altijd hard genoeg om een reactie te krijgen. Je kunt het daarna altijd afbouwen (je zult zien dat hij steeds sneller en op minder reageert).

p.s. je weet of je het goed doet doordat hij dat vanzelf aangeeft. Krijg je de reactie die je wou of niet? Dan weet je dus of je het goed deed of niet.

succes!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:47

en als ik hem rond wil lijden, en dan met longeerlijn tikjes op zijnkont geef zodat hij door blijft lopen en metme stem. gaat hij rond draaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:49

Misschien is het in eerste instantie om los (dus zonder longeerlijn) te longeren in een kleine bak. Zodat hij leert dat een longeerzweep en een commando toch echt voorwaarts betekend.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:50

dan gaat hij met zijn voorbeen '' stampen'' en met zijn oren in zijn nek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:52

En juist op dat punt zal je door moeten pakken. Dat is wat ik bedoelde met die dominante trekken. Wanneer mijn paard dat zou doen zou ze een klap met haar zweep op haar achterste krijgen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:53

Het gaat trouwens om deze hengst

Afbeelding
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:58

Hulp zoeken van iemand die er verstand van heeft? Dus iemand die al meerdere jonge paarden heeft beleerd. Want als je nu al niet door durft te pakken gaat dit voor jullie alletwee niet leuk worden.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:59

Maar hij is ook nergensbang voor .
niet voor de longeerlijn, niet voor de zweep.

hij is nogniet zadelmak en ik legde de longeerlijn op zijn ruk en liep weg.. hij bleef gewoonstaanX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:13

Op zich natuurlijk goed dat hij nergens bang voor is. Maar dat geeft vaak wel aan dat hij echt goed 'stoer' en daardoor flink dominant kan zijn. Tsja voor een zweep hoeft een paard natuurlijk ook niet bang te zijn wanneer hij/zij dat niet kent. Pas wanneer je de zweep gaat gebruiken ontstaat het respect.
En dat is wat je inderdaad met hulp wel zou moeten doen. Hij zal gewoon moeten reageren en niet alleen stil staan.
Overigens,, waarom is hij nog een hengst?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:14

Waarom wil je zijn opleiding baseren op angst???
Hij moet voor je werken omdat hij dat wil, niet omdat hij bang is anders een klap met de zweep te krijgen. Een longeerzweep is een verlengde van je arm. Je kunt het paard ermee sturen. Op het paard wijzen is van je af sturen, erachter is naar voor, voor het paard is langzamer, stoppen en uiteindelijk omdraaien. Zo simpel is het.

Dus nogmaals, zoek iemand die dit vaker gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:20

Tsja, ik weet niet of dit expliciet angst is.
Ik denk dat dit gewoon duidelijkheid is, niet willen luisteren zal een consequentie moeten hebben. En dat kan inderdaad een klap met de zweep kunnen zijn. Voorwaarts veel complimenten geven. Niet voorwaarts straf mbv zweep. Even interesse hoe zou jij het dan oplossen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:27

Zorgen dat eerst duidelijk is wat longeren is. Een iemand staat in het midden met de zweep en lijn, houd het paard opgesloten in het bekende driehoekje. Iemand anders loopt ernaast. Gewoon op de cirkel stappen. Dan een drafje erbij pakken, en er stemcommando's aan gaan plakken. Idem voor galop, halthouden en naar je toekomen. En de persoon die ernaast loopt op den duur weg proberen te laten. :)

Maar respect voor een zweep? Wat doe je dan op het moment dat je geen zweep bij hebt? Respect moeten ze voor mij hebben, klaar. Ik kan ook gewoon longeren zonder touw of zweep. Kwestie van zeker zijn en lichaamstaal. Een longeerzweep is eigenlijk een manier om duidelijker te zeggen wat je wilt. Als het paard goed naar je luistert is zo'n ding nergenst voor nodig.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:28

ik ben bang dat ik een mep krijg met zijn voorbenen als ik streng ga worden tegen hem

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:33

Miss_Malfoy schreef:
Waarom wil je zijn opleiding baseren op angst???
Hij moet voor je werken omdat hij dat wil, niet omdat hij bang is anders een klap met de zweep te krijgen. Een longeerzweep is een verlengde van je arm. Je kunt het paard ermee sturen. Op het paard wijzen is van je af sturen, erachter is naar voor, voor het paard is langzamer, stoppen en uiteindelijk omdraaien. Zo simpel is het.

Dus nogmaals, zoek iemand die dit vaker gedaan heeft.

Dan zou m'n verzorgmerrie een band met de andere paarden hebben die puur gebaseerd is op angst,, omdat ze nu eenmaal een alfamerrie / dominante merrie (ben er nog niet helemaal over uit :P ze is nogal op zichzelf) is. Geloof me, als er een paard is dat het waagt haar te negéren geeft ze er een lap op en ik zweer je dat 't niet mals is :P heb eens een boom een minuut weten trillen omdat die toevallig in 'r weg stond }>. Dat zou willen zeggen dat een kudde enkel naar de leider luistert uit angst, wat weer zou willen zeggen dat het volstrekt natuurlijk is dat een 'opleiding' gebaseerd wordt op angst ;( niet dus. Angst ontstaat uit onbegrip, niet uit straf en beloning naar mijn bescheiden mening.
(wat eigenlijk perfect past bij de 'verlengde arm' theorie,, want je kan evengoed straffen met je hand,, al heb je dan wel een probleem als de reactie bokken is,, een paard kan dit wel aan maar bij een mens komt dit nogal eens wat harder aan :P)

Mijn boodschap is: wees consequent, als je reactie vraagt en hij doet niks moet je er niet op staan koekeloeren en gaan denken 'wat nu,, hij wil niet' ,, dan moet je werkelijk dringend hulp zoeken van een ervaren persoon, dan kan je dit niet alleen. Ook moet je, zeker bij typische fjordkarakters altijd elke moment je grenzen stellen want geloof me, ze gaan er steeds proberen net dat stapje over heen te gaan. Als ze voldoende respect voor je hebben (gekregen) hoef je nauwelijks je stem te verheffen of ze trekken zich al terug (waarna natuurlijk beloning volgt).
Dit gaat een zware dobber voor je worden want zo te horen heeft hij 6 jaar lang geleerd dat hij mensen kan negeren óf heeft hij nu grondig door dat hij met JOU voeten kan rammelen (wat nog altijd makkelijker om te herwerken is dan het eerste).
Nu moet je wel weten dat het luie in brave hengsten meestal (geen dier is hetzelfde ...) nogal ingebakken zit en dat er dus ook in blijft, waardoor je dus vaak genoegen zal moeten nemen met de energie die hij wil verbruiken (jij wil galopperen en meneer galoppeert aan een tempo waarbij diegene naast jou 'm makkelijk voorbij draaft :P,, dat soort dingen).

Edit: pompidom wegens bovenstaande post zeg ik 100%: zoek hulp,, het komt niet goed als je schrik van 'm hebt.
Ik ga ook voor de 'losse' methode,, leer m respect los in de wei of de bak door 'm te longeren/sturen/ met 'm te spelen gewoon dmv. een zweep (indien geen reactie) en jou stem.

M'n verzorgfjordmerrie moet ik over het algemeen niet wijsmaken dat ze lopen mot als ik met een touw richting 'r achterhand loop en 'hjaaaa' roep hoor :P die vlamt in volle galop weg (terugkrijgen in tempo is meestal moeilijker whaha, slidingstop dmv ervoor gaan staan daarintegen werkt perfect,, ze denkt er niet aan om tegen me op te knallen en ze blijft rustig staan als 'k daarna naar r toeloop). reactie hangt ook wel af van energie natuurlijk,, ze gaat minder snel blijven staan als ze nog boordevol energie zit en ook niet zo snel wegspurten als de grootste energie er al uit is ...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 30-03-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:37

Huh? Die vat ik niet hoor Lord_Ik.

Een goede leidersmerrie zorgt voor orde, rust en veiligheid. Raddraaiers geeft ze op hun donder, dat klopt ja. Want die brengen de veiligheid van de kudde in gevaar, het belangrijkste dat er voor een paard is! Dus niet vreemd dat je merrie dan flinke klappen uitdeelt. Voor de rest vertrouwen de andere paarden haar, ze zorgt voor voedsel, en geeft leiding aan de kudde.

Consuquent zijn ben ik het mee eens. :j
Maar dat is logisch.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:13

Heel simpel... Zoek iemand die ervaring heeft in het beleren van paarden. Want als je al problemen hebt met longeren heb je zeker begeleiding nodig in de verdere fasen van het beleren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:15

Miss_Malfoy schreef:
Hulp zoeken van iemand die er verstand van heeft? Dus iemand die al meerdere jonge paarden heeft beleerd. Want als je nu al niet door durft te pakken gaat dit voor jullie alletwee niet leuk worden.

Mee eens...en jij hebt duidelijk totaal geen overwicht over de fjord, m.a.w hij neemt je compleet in de maling!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:17

pummer12 schreef:
Het gaat trouwens om deze hengst

Afbeelding
Afbeelding

DIT...is een 6 jarige hengst??? ( ik had de foto's nog niet gezien ...topic niet helemaal doorgelezen...schande!!)

Dan is het niet zo raar dat ie zo lui is...sorrie, maar hij ziet er uit als een 2 jarige.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:20

ja, hij is bijna 6 jaar.
ze hebben er nooit wat mee gedaan ( dood zonde _)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:30

:+ en ik heb een verzorgfjordmerrie van 2 die er amper 1 uit ziet :P oowja en eentje van 5 (bijna 6) die er 3 uit ziet :P zit blijkbaar nogal in het ras hoor :P dat jong lijken :P
vergeet niet dat deze compleet onbespierd/ongetraind is he ;)