2e hands gekocht zadel blijkt bij nakijken scheef op de boom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

2e hands gekocht zadel blijkt bij nakijken scheef op de boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:38

En wat nu?
Bourrelier heeft het zadel opgegehaald en daar komt uit dat de boom is gebroken geweest, gelast/gerepareerd en dat het nu zo scheef als een hoepel is, ik heb het zadel nog geen week in huis.(2de hands overgenomen via marktplaats, optisch was er niets aan te zien)
Wat zijn nu mijn rechten, de verkoper wil me niet tegemoed komen hierin. Die geeft gewoon bodweg aan dat het mijn eigen schuld is?????????(tuurlijk, ik heb een rechte boom laten krom buigen om hem vervolgens ook nog eens heel knullig te laten lassen en weer terug te geven?)
Het gaat wel om €300,- waar ik nu een zadel voor heb dat terug moet naar de fabriek om hem te laten herstellen.(en het kosten plaatje wat dat weer gaat kosten, er moet een compleet nieuwe boom in.) Om hem vervolgens weer op marktplaats te zetten omdat hij nooit zal gaan passen op mijn pony, ookal zou er een andere boom in worden geplaats.

Ik wil gewoon mijn €300,- terug, wat ze er zelf mee doet met dat zadel is verder haar probleem. Maar kan ik dit zomaar eisen? (vraag staat overigens ook op kopersbelangen.nl maar daar heb ik nog geen reactie op gehad)

Wesco

Re: 2e hands gekocht zadel blijkt bij nakijken scheef op de boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:41

Wist de verkoper dit? Volgens mij heb je recht op je geld terug.
Maar zie dat maar eens terug te krijgen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:43

meissielief schreef:
Wist de verkoper dit? Volgens mij heb je recht op je geld terug.
Maar zie dat maar eens terug te krijgen.

Geen idee, overigens kan mijn zadelmaker wel aantonen dat dit al met de koop was,(las is namelijk "oud" vandaar) en dan denk ik wel dat ze hiervan op de hoogte moet zijn geweest
Mijn man is iig wel zover dat hij d'r echt naar toe gaat om het geld terug te halen als ze geen thuis meer geeft, misschien dat zij €300,- niet veel geld vind maar voor mij is het momenteel genoeg.
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 30-03-09 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:44

Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Maar zo simpel is het volgens mij niet.

Als je er actie op wilt ondernemen zul je dat via rechtsbijstand of iets dergelijks moeten doen denk ik. Maar dan moet je denk ik wel kunnen aantonen dat de verkopende partij al wist dat het een ondeugdelijk zadel was.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:46

phoe erg lastig. ik zou sowieso het zadel niet laten maken.. want ls het toch nooit zou passen zou ik hem voor die centen gewoon een nieuw zadel zoeken.

maar dan de kwestie oude eigenaar. wat heb je allemaal gevraagd bij het zadel. of het in goede staat is, heb je het zadel opgehaald of via internet. hoeveel fotos heb je gezien wat was het verhaal erbij.. hoever heb je doorgevraagd.

als jij hebt gevraagd of het zadel in goede staat is en zei zecht ja of je hebt gevraagd, is er ooit wat mee gebeurd. en ze heeft gelogen, dan mag je hem indd terug brengen. maar heb je dit zwart op wit?????

voor mijn gevoel hangt het dus heel erg van de onderzoeksplicht af,.. succes

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:49

Joltsje, ik ben hem op wezen halen, dat is ook de pest geweest, ik heb hem zelf gezien!(overigens zag bourrelier het ook niet toen ze hem gewoon in haar handen had, dat kwam pas aan het licht toen ze hem open haalde. Maar ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan)
Ik heb wel ee mail waar in staat dat hij in goede staat is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:51

oke erg lastig... je ziet het dus echt niet.. hmmm.. ik durf het niet te zeggen.

als de vorige eigenaresse het echt niet wist.. dan is ze echt niet schuldig. je weet niet of ze hem nieuw gekocht heeft?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:58

@ Joltsje, nee geen idee, overigens als ik een zadel verkoop waar ik dit echt niet van weet mogen ze hem bij mij ook zo terug brengen, of ben ik dan te goed voor deze wereld????(ik vind het niet meer als logisch namelijk dat als iets kapot is dat je dan het niet meer verkoopt als in goede staat zijnde)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:01

Tja ik heb zelf een zadel te koop staan en had gisteren iemand
aan de telefoon die wel belangstelling had, die heb ik ook gezegd dat
ze hem maar moest komen halen en eventueel met een zadelmaker
uit haar omgeving moest passen. Ik zou het ook niet fijn vinden als iemand
iets van mij kocht waar ze niks aan hadden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:02

dit is helaas je eigen schuld geweest.. dat is het risico met kopen van internet. (het feit dat je hem niet laat controleren)

wel onwijs flauw als de verkoper dit wist!! bah!

hier kan je alleen juridisch/ via rechtsbijstand mee verder.. maar of dat die 300 euro waard is?
of diegene opzoeken nou wat oplost?

Uiteraard vind ik het ook als iets kapot is, dat ik het terugneem.. gelukkig weet ik van mijn zadels dat de bomen heel zijn.. ik laat ze controleren voor verkoop. heb er ooit 1 verkocht, contractje laten maken door zadelmaker, en dit laten ondertekenen door de koper...

ik volg dit topic even.

maar is het schadelijk, of is het dus gewoon een boom die gemaakt kan worden? zo verkeerd hoeft dit neit te zijn als dit goed hersteld kan worden.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:02

Dat is het probleem met zulke dingen via MP kopen, ik hou er niet zo van, je kunt pas laat (té laat) binnen in kijken met alle gevolgen ..
Houdt niet in dat het ontzettend balen is voor de TS, ik heb geen idee hoe je in je recht zit, misschien gewoon de verkoper benaderen, misschien kom je er samen zo wel uit.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:05

Ben bang dat je je geld niet terug gaat/kan krijgen...
L*llig voor jou, maar via mp en dergelijke sites heb je garantie tot aan de deur.
Als zij het ook niet wist valt het der verder ook niet aan te rekenen, dat ze dit nooit na heeft laten kijken is niet slim maar goed.
Is wel het risico van 2de hands kopen zonder na te laten kijken. (geldt voor alles eigenlijk)
Vindt het echt wel balen voor je :\

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:06

Yolien schreef:
Dat is het probleem met zulke dingen via MP kopen, ik hou er niet zo van, je kunt pas laat (té laat) binnen in kijken met alle gevolgen ..
Houdt niet in dat het ontzettend balen is voor de TS, ik heb geen idee hoe je in je recht zit, misschien gewoon de verkoper benaderen, misschien kom je er samen zo wel uit.

De verkoper komt bij mij nu naar voren van eigen schuld dikke bult, ja lekker dan.
Ik laat het hier zoiezo niet bij zitten, dan gaan we gewoon mijn rechtsbijstand verzekering uittesten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:08

Ik vrees ook dat je geen poot hebt om op te staan.

Veel verkopers spreken met kopers af dat ze het zadel bij niet passen mogen terugbrengen, had je niets in die trant afgesproken?

Dit is dus ook de reden dat ik kies voor een wat duurder zadel, dat via de zadelmaker hier komt, maar dus wel gecontroleerd is en meteen goed op het paard past.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:09

als jou zadelmaker kan bewijzen dat dit ''oude schade'' is... dan kan je via ene jurist hier een rapport over krijgen als het goed is!
en hiermee kan je de verkoper benaderen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:11

Jolliegirl schreef:
als jou zadelmaker kan bewijzen dat dit ''oude schade'' is... dan kan je via ene jurist hier een rapport over krijgen als het goed is!

Het is absoluut "oude" schade dat is zwart op wit te krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:12

aafje87 schreef:
Jolliegirl schreef:

Het is absoluut "oude" schade dat is zwart op wit te krijgen.

dan zorg je dat je dat krijgt, en hiermee ga je naar de verkoper :) of naar de rechtsbijstand.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:16

Kun je uberhaupt bewijzen dat je het zadel van haar hebt gekocht? Want anders kun je nog niks..als zij zegt: dat zadel is niet van mij heb je nog geen poot om op te staan..

En idd wat is er afgesproken? En kun je bewijzen dat zij dit wist? Ik bedoel het zal dan oude schade zijn, wil niet zeggen dat zij daar ook weet van heeft..Ik heb hier thuis ook wel een goedkoop zadel liggen maar ik heb ook geen idee hoe de binnenkant eruit ziet hoor :n

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:18

Voor zover ik weet is er bij koop van een particulier geen recht op garantie, dus... Het is bovendien zeer wel mogelijk dat de verkoper het ook niet wist, mn omdat het van buitenaf dus niet te was. Pas bij loshalen is er een gebrek geconstateerd. Ben bang dat als de verkoper niet mee werkt, je gewoon geen poot hebt om op te staan. Bij een zadel van 300,00 zou ik er geen nieuwe boom in laten zetten trouwens. Kon wel eens duurder worden dan het zadel gekost heeft en als ie dan nog niet past heb je er niets aan.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:20

Jeanine84 schreef:
Kun je uberhaupt bewijzen dat je het zadel van haar hebt gekocht? Want anders kun je nog niks..als zij zegt: dat zadel is niet van mij heb je nog geen poot om op te staan..

En idd wat is er afgesproken? En kun je bewijzen dat zij dit wist? Ik bedoel het zal dan oude schade zijn, wil niet zeggen dat zij daar ook weet van heeft..Ik heb hier thuis ook wel een goedkoop zadel liggen maar ik heb ook geen idee hoe de binnenkant eruit ziet hoor :n

Er is aan de binnenkant gekeken tijdens haar bezit, dat is een ding wat zeker is, ze heeft namelijk de luchtkussens eruit laten halen en oplaten vullen met wol. Hiervoor moet je de kussens eraf halen(en dan is de boom dus zichtbaar, en dan is in theorie te zien dat de boom scheef is, of de zadelmaker moet modder in zijn ogen hebben gehad)
Ik weet zelfs welke zadelmaker dit heeft gedaan.(nog geen idee of hij ook de boom heeft gerepareerd, ben nog bezig met uitzoeken of hij dat ook heeft gedaan)
Daarbij kan ik zeker bewijzen dat ik het van haar gekocht heb, al haar mail contact heb ik bewaard.
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 30-03-09 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:26

Dan heb je zeker wel kans idd! Ik zou iig eerst 'dreigen' met dat je je rechtsbijstandverz. gaat aanspreken en als ze dan nog niet onder de indruk is zou ik ook stappen ondernemen..ik had mijn zadel gewoon terug genomen iig..zo jammer dit..helemaal als ze het wist!

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:22

ik wil je niet ontmoedigen....
maar als de verkoper niet mee wil werken heb je weinig kans dat je je geld terugkrijgt.
Zelf heb ik tot 2 keer toe een wintec gekocht via mp (zocht een tijdelijk zadel ivbm wachten op maatzadel) en 2 keer bleek bij verwisselen van het kopstuk dat de boom gebroken was!
Heb heel erg veel mazzel gehad; zowel de 1e als 2e keer namen de verkopers het zadel terug.
(Ik koop dus nooit meer een wintec, ook geen nieuwe want het gaat snel stuk, dat ter zijde.)
Als dat niet gebeurd, heb je weinig kans op geld terug. Dus moet je je sociale of intimiderende vaardigheden inzetten, want voor rechtsbijstand hoeven ze niet bang te zijn. Als het echt kPIEPzakken zijn halen ze gewoon hun schouders op.
Rechtsbijstand schrijft een paar briefjes, aangetekend.
Als er niet wordt gereageerd door de verkoper, moet je een civiele zaak aanspannen.
Dat betekend eigen proces en advocaatkosten betalen. Ook als je gelijk krijgt.
Voor 300 euro is dat niet de moeite waard. Daar gaat een rechtsbijstand verzekering waarschijnlijk ook geen moeite voor doen.
Tenzij je het probeerd zonder advocaat en zonder rechtsbijstand, wie weet lukt dat als je je erin verdiept.
Maar persoonlijk zou ik dat niet doen; niet zelf en niet met een avocaat; het kost een hoop tijd, moeite en stress.

Ik zou heel goed bedenken hoe je de verkoper zo kan bespelen/overtuigen dat hij/zij toch overstag gaat.
Niet meteen gaan dreigen en bleren, maar gewoon met redelijke argumenten komen etc.
Kalm blijven en bellen ipv mailen, dat kan beter werken omdat dat directer is.
Vraag desnoods de helft terug....beter een half ei dan een lege dop.
Je kan ook met je vader, man of broer teruggaan naar het adres, dan schrikken ze zich kapot.
(je kunt ook iemand anders laten aanbellen en dan zelf uit de auto stappen want straks doen ze niet open als ze jou zien)
Je ziet, er is toch nog hoop, al kost het misschien wat doorzettingsvermogen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:25

Eigen schuld, je zegt al optisch is het niet te zien, de vorige eigenaar kan het ook tweedehands gekocht hebben en het niet weten.
Dat is het risico met 2dehands kopen via internet, garantie tot aan de deur.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:21

Hmm...Vind dit toch een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Overigens zou ik, als mijn zadel verkocht werd via MP, ook garantie geven tot de deur. Ik ben geen professionele zadelmaker, en deze verkoper ook niet neem ik aan. Ik begrijp haar best dat ze geen geld terug wil geven, ze krijgt het door jou uitgeplozen zadel terug.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:34

jeetje, ben benieuwd hoe t afloopt!