Opvoeding jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nsh

Opvoeding jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:41

Sinds twee weken heb ik een paardje van ruim 2 jaar. Ik ben nu rustig bezig met haar aan dingen laten wennen, dit doet ze erg goed. Ze leert erg snel.
Zo nu en dan krijg ik wel eens opmerkingen van andere mensen op stal die vinden dat ik het anders zou moeten doen.
Ze loopt bijvoorbeeld heel erg braaf mee aan het halster, wanneer ik stil sta staat ze ook stil, wanneer ik sneller ga volgt ze gewoon. Maar wanneer ze andere paarden ziet wordt ze een beetje zenuwachtig en wil ze sneller en sneller, en vooral achter ze aan. Ik blijf dan maar eindeloos herhalen dat ze rustig moet doen en zet haar weer een stapje achteruit enz. Maar zo kreeg ik dan laatst de "tip" om haar gewoon een hengstenketting om te doen en hier op zo'n moment een flinke ruk aan te geven. Het is geen sterk paard, met een normaal halster is ze gewoon te houden.
Ook op de poetsplaats heeft ze moeite met stil staan, ik blijf dan altijd heel rustig en zeg haar stil te blijven staan. Dit werkt voor enkele minuten en dan gaat ze weer onrustig draaien, en dan herhaal ik het weer.
Hier wordt mij dan weer gezegt dat ik haar op zo'n moment gewoon een klap moet geven "want dat doen de paarden in de natuur ook".
Toch heb ik haar ook al afgeleerd met haar been te schrapen wanneer ze stil staan. Gewoon door telkens met een boze toon te zeggen dat ze dit niet moet doen. Hier werd mij eerst ook over gezegt dat ik hardhandiger meot doen, want dan zou ze het gelijk wel laten.

Mijn manier lijkt op dit moment net een eindeloze herhaling van alles, maar we zijn ook pas 2 weken bezig. Ik heb het idee dat dit op lange termijn toch een betere manier is. Of zou ik haar toch hardhandiger aan moeten pakken, om het "in één keer" af te leren? Ik kan mij dit niet voorstellen, het is een jong paard wat alles voor het eerst ziet. Een harde hand kan dan toch nooit goed doen? Maar door de opmerkingen van andere word ik toch een beetje onzeker. Wat vinden jullie hiervan? Wat is de beste manier om een jong paard dingen af te leren, of juist dus níet aan te leren?

Unoo

Re: Opvoeding jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:45

Ik vind het fijn om te horen dat je het zo rustig doet. Niet alles hoeft meteen met een pak slaag opgelost te worden. En ik las ook dat je nog maar 2 weken bezig was en dat het schrapen al op is gehouden, vind dat al heel goed klinken dat ze dat al is afgeleerd. Hou vol, dan zie je later wel resultaat.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:45

Hangt erg van het karakter van het paard af.
Momenteel ben ik mijn enter heel consequent aan het opvoeden puur omdat zij een bitch is en echt haar grenzen aan het opzoeken is.
M'n ruin daarintegen heb ik als veulen met veel geduld en weinig meppen toch erg fijn opgevoed,hij is een ontzettend lief paard maar veel zachter qua karakter.

Wel weten ze allebei dat ik de baas ben en dat moet jij ook blijven en je weet toch,de beste stuurlui staan aan wal.
Als jij of je paard geen problemen hebben zou ik mooi je eigen gevoel volgen,wel kan je iemand die jij vertrouwt en de zelfde doelen heeft een keer om advies of bevestiging vragen.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:46

@ Dav ik vind ook dat jij gelijk hebt over dat karakter enz. Was ik vergeten bij te zetten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:52

Nou gewoon blijven doen wat je al doet! Niet gaan slaan! Maar wel duidelijk zijn..mijn merrie is inmiddels bijna 3 en ze wil ook nog weleens voor mij uitlopen, ik corrigeer haar 1x vriendelijk, dramt ze dan nog door krijg ze wel een ruk (aan een gewoon halster met een gewoon touw) is ze dan nog niet onder de indruk krijgt ze wel een knal tussen haar voorbenen (met de vlakke hand)! Ik wil niet dat ze me omver loopt! Het draaien op de poetsplaats heeft die van mij nooit gedaan maar ik denk dat dat gewoon te maken heeft met het jong zijn..laat haar daarom ook niet eindeloos daar staan, hou het kort! Laat je paard verder gewoon jong zijn, ga er niet teveel mee lopen prutsen maar laat het nog lekker zeker een jaar paard zijn!

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:27

Je doet het super, gewoon zo door gaan met veel geduld en consequent blijven. Zou hou je een vrolijk levenslustig paard :D Ik spreek uit ervaring, heb de mijne gekocht toen hij 2,5 was en in Mei wordt hij 6 en ik heb een goed opgevoed paard die het erg leuk vind als we wat gaan doen!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:30

Ik vind het inderdaad ook erg goed van je dat je je niet teveel aantrekt van andere mensen. denk na over wat ze zeggen maar ga vooral niet over jou eigen grenzen waar jij je prettig bij voelt. Zelf ben ik ook van mening dat geduld het meest loont.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:36

Volg je gevoel, jij leert je paard het beste kennen en merkt snel genoeg wat werkt en wat niet.
Zorg dat je concequent blijft en laat niet met je sollen dan komt het wel goed.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:52

bedenkt dat je pas twee weken bezig bent, dit is natuurlijk nog helemaal niet zo lang. zou gewoon lekker doorgaan met hoe jij het nu oplost en je kan altijd nog een hardere aanpak gebruiken. je zegt zelf dat ze er wel op reageert, al is het maar voor een paar minuten. ze snaot wel wat je bedoeld, en na langdurig herhalen zal ze het vanzelf beter oppakken en met dit gedrag stoppen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:07

Je gaat er zo prima mee om, dus lekker zo doorgaan. :j
Een twee jarige moet ook gewoon de tijd krijgen om bv te leren stil staan e.d. Dat is voor jonge paarden heel moeilijk en dat kwartje valt vanzelf wel.

Ik heb mijn paard ook vanaf zijn tweede en dat was een enorme wiebelkont op alle fronten :+ . En nog eentje met een enorme oerkracht ook :D . Je wilt niet weten wat voor 'adviezen' ik destijds gekregen heb, het een nog erger dan het andere. En bitloos er op gaan rijden, was natuurlijk helemaaaaaaaaaal niet te doen _O- . Ik heb me nooit van iemand wat aangetrokken en mijn eigen gevoel EN plan gevolgd. Dat betekende dus met enorme rust en geduld, oefenen, oefenen en oefenen. En nu pluk ik er de vruchten van. :)
Mijn paard hoeft niets uit angst te laten of te doen.

Dus hou de hengstenkettingen maar weg en doe het lekker op jouw manier. Naar mijn idee de enige juiste manier. +:)+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:11

En vergeet niet dat de beste stuurlui aan wal staan.. probeer jezelf vooral niet onzeker te laten maken (en als het te bont wordt helpt een 'bemoei je met je eigen zaken' vaak erg effectief )

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 21:31

Bedankt allemaal!
Ik word denk ik te snel onzeker wanneer andere mensen een andere manieren dan de mijne aanprijzen. Het zal waarschijnlijk ook wel aan het soort paard liggen. Ik merk nu ook wel dat ze alleen maar onzeker wordt wanneer ik haar te hard aan pak.
En tot nu toe gaat alles goed.. dus ik blijf gewoon zo door gaan! Ik had gewoon even wat meningen van anderen nodig hierover :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:36

Je niet onzeker laten maken, hoor, je voelt je paard goed aan, denk ik. :j
Niets mooiers dan samen een band opbouwen die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen en wederzijds respect.

Ik had juist het tegenovergestelde trouwens. Ik gooi mijn kont tegen de krib, als mensen commentaar hebben en/of hadden. :D
Mijn paard vertelt mij wel of ik het goed doe of niet, niet mensen die mijn paard niet kennen, mij vaak niet kennen en met paardonvriendelijke adviezen komen.

Echt, je krijgt er zoveel voor terug als je je jonge paard op de juiste manier kennis laat maken met het leven met jou als mens. :j
Succes hoor!!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:35

als ik jou verhaal zo lees zou ik gewoon lekker blijven doen wat je al doet!
Ik denk dat je op elke stal altijd tips zal krijgen, vaak goed bedoeld.
Ik zou zeker niet voor een ketting kiezen, dan gaat ze dingen straks uit de weg vanwege pijn, dan kan het zijn dat andere paarden een associatie met pijn worden voor haar, dat kan niet de bedoeling zijn.
ik heb in het verleden heel veel tips gehad voor mijn megabange veulentje(nu bijna 9 jaar) en ik moest hem zowiezo niet gaan rijden want dan zou ik verongelukken etc.
Ik ben bij mijn gevoel gebleven en heb hier en daar een clinic en workshop bijgewoont.
Inmiddels rijd ik hem al jaren bitloos en ben ik nooit met hem verongelukt!

Lekker iedereen laten kletsen en bedanken voor hun advies en mooi bij jezelf blijven, volgens mij doe je het hartstikke goed, bij een 2 jarige moet je soms dingen gewoon 100 keer herhalen, met geduld bereik je meer dan met geweld!!

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:31

Ik zou ook gewoon je eigen gevoel blijven volgen, als ik zo lees hoe je het op deze moment aanpakt, denk ik ook dat je goed bezig bent!
Ikzelf ben ook zo onzeker en denk altijd dat iemand anders het wel beter zal weten. Mijn haf heb ik ook van veulen af. Hij was heel dominant en probeerde mij langs alle kanten uit, liep mij omver, dus advies: een paar goei meppen geven en liefst in de buik of op het hoofd!! en bij de minste beweging die hij maakt dreigen met meppen. maar dat ging tegen mijn gevoel in. 1 keer heb ik hem dan toch zo een mep verkocht, want uiteindelijk had die persoon die het zei, meer ervaring dan ik in het opvoeden van paarden. Ik heb er nog spijt van! Want werken deed het toch niet. Nu sinds een goei jaar, volg ik enkel mijn eigen gevoel. dus op een rustige manier, maar wel heel consequent. Ik luister wel naar adviezen van andere mensen, maar adviezen waar ik mezelf in kan vinden. En sinds dan is eigenlijk de band tussen mijn haf en mij ineens enorm verbeterd, hij respecteert mij eindelijk en weet dat ik de baas ben, maar niet op zo een manier dat hij bang heeft van mij :). Toen ik hem heb laten inrijden, zeiden die mensen tegen mij van, ik denk dat je hem best verkoopt, je gaat hem nooit niet aankunnen. Vooral buiten is hij onhandelbaar. Hij kreeg daar toen wel krachtvoer! terug thuis ben ik met dit krachtvoer terug gestopt en alles ging wel goed. Ik wou nog niet zo vlug opgeven en met de juiste begeleiding gaat het nu supergoed! Hij zet geen stap verkeerd.
Af en toe probeert hij nog wel eens iets, vooral onder het zadel, maar ja, welk paard niet en tenslotte, hij is nog jong en het is en blijft een haf natuurlijk :).
Dus mijn advies, als je naar je eigen gevoel vindt dat je goed bezig bent en al resultaat ziet (zelfs na nog maar twee weken...), gewoon blijven verder doen zoals je bezig bent! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:58

Dat meppen en schoppen bij zo'n jonkie heb ik nooit begrepen (bij oudere paarden ook niet trouwens :n ). Mijn doel is dat mijn paard iets doet omdat hij dat graag voor me doet met vertrouwen. Ik wil niet dat hij iets doet uit angst om weer een knal te krijgen. En dat krijg je toch als je gaat slaan en schoppen. Gezellig samen zijn met je paard, als je dat soort dingen doet :+ . Ik kan dat echt niet begrijpen :n . Ben blij dat ik niet hoef te slaan en te schoppen en dat ik een paard heb die me volledig vertrouwt en graag bij me is. :j

Ik vind het ook heel boers overkomen, als je schreeuwt, mept en schopt bij het beleren van een jong paard. Vaak snappen ze het gewoon niet, hebben de concentratie niet, tja, dat heb je met jonge dieren.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:04

Ik vind dat je het keurig doet hoor! Iedereen heeft een eigen visie van hoe een paard op te voeden. Mijn pony is nu tegen de drie en heeft eigenlijk geen opvoeding nodig gehad om het zo maar te zeggen. Alsof hij alles al kent; vrijwel nergens bang voor, en vooral heel snel doorhebben wanneer hij iets mag/niet mag en hoe iets moet. Het enige wat hij echt niet van me mag is over me heen lopen, bv als ik met z'n achterbenen bezig ben en probeert opzij te lopen terwijl ik daar nog zit, dan kan ie wel een pets verwachten als ie dat 2x doet. De reden? Ik vind dat een gevaarlijke situatie en dat mag ie gewoon nooit doen, klaar.

Maarre, hengstenketting gebruiken omdat ie even iets drukker wordt? Wat een onzin zeg.... ik had alleen een hengstenketting om als ik met hem buiten ging lopen in het begin, met een normaal halstertouw erbij. Voor het geval dat er iets was dat ik 'm erbij kon pakken.

Ik zou zeggen: ga vooral zo door! :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:15

je wil niet weten wat voor commentaar ik ook krijg op mn omgang met mn 3jarige. Hij is erg onzeker en snel bang dus ik doe alles zoals jij het omschrijft. Hij reageert er super op en dat is het enige waar ik vanuit ga. Zijn reactie bepaald mijn manier. Hij vertrouwt me nu volledig en loopt braaf mee etc.
Laatst kreeg ik werkelijk te horen dat ik hem snel moest gaan inrijden, anders draaide hij vast over een paar jaar de worst in... en hij is nog erg angstig met voetjes dus ik ben dat nu rustig aan het oefenen met hem. Maar nee, de zweep moet erover volgens sommigen! Erg handig bij een angstig paard... en hij zou gebruik gaan maken van mn vriendelijkheid en noem de opmerkingen maar op!
Ik laat me ook snel van de wijs brengen en ga twijfelen maar keer op keer bewijst mn paard mij dat ik WEL goed bezig ben.
En zo klinkt het bij jou ook. Diertje is jong, snapt alles echt niet direct en die moet je gelegenheid geven om alles te bevatten en te leren. Als hij in die 2 weken al schrapen heeft afgeleerd ben je blijkbaar toch echt wel goed bezig! Luister naar je paard en niet naar mensen...
Nou is karakter wel van belang. Een welshje die bij mijn paard staat is van dezelfde leeftijd maar heel brutaal en juist erg zelfverzekerd. Als je bij hem alles zo rustig vraagt heb je een stuiterbal die wel even zelf bepaald wat er gebeurd. Die heeft dus een duidelijkere aanpak nodig en vooral minder tolerantie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:33

Jonge dieren vragen nu eenmaal om begrip en geduld en zo te horen heb jij dat wel ;)
Slaan,schreeuwen en schoppen horen hier in het rijtje niet thuis,je bent pas 2 weken lekker aan het prutsen,is het de bedoeling dat zo'n jong dier binnen 5 dagen gedrilt moet zijn.Meteen zadeltje erop en ZZ in zou ik zeggen :+

Rust,consequent zijn,vertrouwen en geduld zijn de sleutelwoorden.Elke dag lekker herhalen en dat ze een beetje drentelt als ze anderen ziet...tsja het is een peuter.Geen geduld en snel opgewonden,veel mee confronteren zodat ze ermee om leert gaan.
Het is niet zo dat ze niet op haar plaats gezet mag worden maar afstraffen omdat ze nerveus of opgewonden is...nee :n

Lekker zo doorgaan en advies vragen aan mensen die normaal met hun paardjes omgaan,succes ;)

Zwerte...waarom draait een paard de worst in als hij niet snel ingereden wordt :? mijne is ingereden toen hij een jaartje of 5 was...niks mis hoor.Fijn paardje geworden,lekker uit kunnen groeien :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:47

dat vroeg ik me dus ook af tinky12! Maar dat soort dingen hoor je vaak... je moet een paard wel op zn 3e inrijden, anders gaat ie je uittesten etc. het zou iig een dramatisch paard worden! Dikke onzin hoor maar je hoort het vaak! Ik doe het echter liever met vertrouwen en laat hij ook nog totaal niet toe zijn aan ingereden worden dus ik wacht nog minimaal een jaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:55

nsh schreef:
Mijn manier lijkt op dit moment net een eindeloze herhaling van alles, maar we zijn ook pas 2 weken bezig.

Tijd en geduld :D Je hebt echt 0,0 geweld nodig om een paard wat te leren. Gewoon zeer alert zijn, op precies het juiste moment belonen en altijd consequent en eerlijk blijven, de rest komt vanzelf wel. Ketting, rukken, roepen.. allemaal overbodig, en in je nadeel, aan superlichte 'hulpen' kan je nl. nu al beginnen werken. Beleefd opzij stappen als je de puntjes van de haren van haar flank nog maar raakt..dat soort dingen.
Met 2 is ze ook echt nog niet in staat zich langer dan enkele minuten echt te concentreren, en al helemaal niet op iets volledig nieuws. Onthou dat ze op deze leeftijd niets meer bijleren na pakweg een kwartiertje interactie met de baas ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:05

Zolang jij het gevoel hebt dat ze "vooruitgang" boekt en goed reageert op wat je doet of zegt. Dan ben je goed bezig. Je hoeft niks te over haasten. En van dat stilstaan, dat is iets dat ze moeten leren, langzaamaan zal ze langer stil kunnen stan zonder ongeduldig te worden, praat er ook veel tegen en wees consequent in wat je vraagt en verwacht. Laat andere maar commentaar hebben.
En ok er is een verschil tussen paarden de ene zal wel eens een klap nodig hebben om te weten dat je het meent. Voor de andere is het voldoende dat je je stem verheft en jezelf groot maakt.
Succes verder

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:14

kan niet anders zeggen dan "ga zo door!"
een (vooral) jong paard moet alles nog leren en daar hoeft helemaal geen geweld bij te komen...
en is het gewoon een geval van eindeloos herhalen tot ze het snappen.
ik ben van mening dat een jong paard wat hardhandig mee omgegaan is ,dat zich altijd blijven herrinderen en dit is niet wat je wilt.
juist een goed manier met vertrouwen en wederzijdse respect werp nu en in zijn verdere leven vruchten af...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:08

Zwerte schreef:
dat vroeg ik me dus ook af tinky12! Maar dat soort dingen hoor je vaak... je moet een paard wel op zn 3e inrijden, anders gaat ie je uittesten etc. het zou iig een dramatisch paard worden! Dikke onzin hoor maar je hoort het vaak! Ik doe het echter liever met vertrouwen en laat hij ook nog totaal niet toe zijn aan ingereden worden dus ik wacht nog minimaal een jaar.

:+ Wat een onzin...de basis (manieren leren) moet wel vroeg,daar heb je alleen gemak van.Voor de rest,als jij denkt dat je paardje nog een jaartje nodig heeft +:)+
Wat de rest van de meningen hier betreft zitten we denk ik allemaal op 1 lijn TS,laat ze maar zwetsen en ga zo door ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:17

idd tinky12:
een opvoeding begint al van jongs af aan,al als ze een veulen zijn,natuurlijk gaat het dan om hele andere dingen en breidt je dit ook uit naarmate ze ouder worden maar ben eveneens van mening dat ts juist goed naar dr paardje luisterd en zich niks van andere aan moet trekken