Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. En nog eentje met een enorme oerkracht ook
. Je wilt niet weten wat voor 'adviezen' ik destijds gekregen heb, het een nog erger dan het andere. En bitloos er op gaan rijden, was natuurlijk helemaaaaaaaaaal niet te doen
. Ik heb me nooit van iemand wat aangetrokken en mijn eigen gevoel EN plan gevolgd. Dat betekende dus met enorme rust en geduld, oefenen, oefenen en oefenen. En nu pluk ik er de vruchten van.
. Toen ik hem heb laten inrijden, zeiden die mensen tegen mij van, ik denk dat je hem best verkoopt, je gaat hem nooit niet aankunnen. Vooral buiten is hij onhandelbaar. Hij kreeg daar toen wel krachtvoer! terug thuis ben ik met dit krachtvoer terug gestopt en alles ging wel goed. Ik wou nog niet zo vlug opgeven en met de juiste begeleiding gaat het nu supergoed! Hij zet geen stap verkeerd.
.
). Mijn doel is dat mijn paard iets doet omdat hij dat graag voor me doet met vertrouwen. Ik wil niet dat hij iets doet uit angst om weer een knal te krijgen. En dat krijg je toch als je gaat slaan en schoppen. Gezellig samen zijn met je paard, als je dat soort dingen doet
. Ik kan dat echt niet begrijpen
. Ben blij dat ik niet hoef te slaan en te schoppen en dat ik een paard heb die me volledig vertrouwt en graag bij me is.

mijne is ingereden toen hij een jaartje of 5 was...niks mis hoor.Fijn paardje geworden,lekker uit kunnen groeien
nsh schreef:Mijn manier lijkt op dit moment net een eindeloze herhaling van alles, maar we zijn ook pas 2 weken bezig.
Je hebt echt 0,0 geweld nodig om een paard wat te leren. Gewoon zeer alert zijn, op precies het juiste moment belonen en altijd consequent en eerlijk blijven, de rest komt vanzelf wel. Ketting, rukken, roepen.. allemaal overbodig, en in je nadeel, aan superlichte 'hulpen' kan je nl. nu al beginnen werken. Beleefd opzij stappen als je de puntjes van de haren van haar flank nog maar raakt..dat soort dingen.
Zwerte schreef:dat vroeg ik me dus ook af tinky12! Maar dat soort dingen hoor je vaak... je moet een paard wel op zn 3e inrijden, anders gaat ie je uittesten etc. het zou iig een dramatisch paard worden! Dikke onzin hoor maar je hoort het vaak! Ik doe het echter liever met vertrouwen en laat hij ook nog totaal niet toe zijn aan ingereden worden dus ik wacht nog minimaal een jaar.
Wat een onzin...de basis (manieren leren) moet wel vroeg,daar heb je alleen gemak van.Voor de rest,als jij denkt dat je paardje nog een jaartje nodig heeft