Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:29

Beste bokkers,

Alvast van harte bedankt voor het lezen van dit verhaal, want ik heb zo het idee dat het een lange gaat worden. Ik zal proberen het paard en het probleem zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven. Het betreft niet mijn pony, maar eentje die ik een tijd heb bijgereden en nu af en toe nog rijd. Zijn eigenaresse zit met de handen in het haar, dus stelde ik haar voor het hier eens te vragen, ze zit zelf niet op bokt maar ik zal de reacties uiteraard doorgeven/uitprinten.

Het betreft een 6-jarige Tinkerruin, die al een jaar of 2 bij ons op stal staat. Hij staat samen met een shetlander in een grote box, deze shet is al van jaarling af aan zijn grootste maatje. De shet is ook een ruin en zo ongeveer even oud als de pony zelf. Per dag komen de beide mannen 2 maal los in de paddock, minimaal een half uur maar regelmatig langer, en dit geldt ook alleen voor de winter waarin weidegang niet mogelijk is bij ons op stal. Verder wordt hij zo'n 5 keer per week dressuurmatig gereden, wat hij prima doet.

6 jaar lang heeft hij nergens problemen mee gegeven, hij is op z'n 4e heel rustig aan ingereden en dat is allemaal uitstekend gegaan. Dit is ook het moment geweest dat hij bij ons naar stal is gekomen geloof ik, dus hij staat hier nu al zo'n 2 jaar op dezelfde manier. Het enige wat is veranderd is dat hij iets minder dan een jaar geleden overgegaan is op vlas ipv stro, omdat hij heel z'n box leegat om vervolgens koliek te krijgen.

Een aantal maanden geleden is zijn gedrag een beetje gaan veranderen, werd op stal gewoon wat nukkig, beetje chaggo. Zo ook soms met dekentje opdoen en het vastmaken van de singel bijvoorbeeld. Maar eigenlijk niet heel verontrustend, misschien gewoon een (puber?)dipje. Echter is dit pas een beetje uit de hand gelopen.

Een aantal weken terug is zijn shetmaatje namelijk ingezet voor de manegelessen, wat bekenende dat hij zo'n 2/3 keer per week mee liep. Hiervoor was afgesproken dat alleen de instructie de shet van stal zou halen ivm toch best gevaarlijk, 2 paarden in 1 stal. Nu wisselt onze instructie de laatste tijd nogal, plus dat de kids soms heel eigenwijs toch zelf de stal zijn ingegaan. Best veel vreemden dus op stal de laatste weken, en daar is ook niet goed zicht op geweest. Voor het zelfde geld joegen ze hem steeds weg omdat ze de shet wilden pakken bijvoorbeeld, maar dit is niet meer te achterhalen. Na 1 van die lessen wilde de betreffende instructrice van die dag de shet terugzetten, en daar is waar het fout ging: de Tinker heeft haar echt gewoon aangevallen. Hij heeft haar bij haar duim vastgegrepen met z'n tanden om vervolgens te gaan trekken en stijgeren... puur gericht om pijn te doen dus, een aanval.

Na die bewuste dag is de shet met directe ingang uit de lessen teruggetrokken, zodat er geen vreemden meer in stal kwamen en hij al helemaal niet de kans kreeg kinderen te verwonden. Zijn eigenaresse heeft het allemaal heel serieus genomen! Wie kwamen er vanaf toen nog in zijn stal: zijn eigenaresse bijna dagelijks, de stalhulp dagelijks welke de pony's buiten zet en mest, een bijrijdster 1 dag per week en ik ook nog heel af en toe, is minder dan 1x per week. Hij heeft zijn bijrijdster ook een keer geprobeerd aan te vallen,m aar zij kon wegkomen en er is dus niets echt gebeurd, moeilijk achterhalen of dit eenzelfde soort aanval was.
Nu is het afgelopen week dus compleet mis gegaan: hij heeft nu ook z'n eigenaresse aangevallen. Hiermee is ons argument dat hij het vanwege de vreemde lessers deed een beetje komen te vervallen, omdat zijn baas altijd goed voor hem is en hem overlaadt met aandacht wanneer ze op stal is. Dus niet de shet wel en hem wegjagen ofzo. Het is precies een zelfde soort aanval geweest, hij heeft met z'n tanden haar duim gegrepen en is gaan trekken en stijgeren.

Punt is nu dat we ergens zitten en niet voor of achteruit kunnen. We hebben geen idee waarom dit altijd vrolijke, lieve en gezellige paardje ineens is veranderd in een 'vals' paard. Tussen aanhalingstekens omdat ik gewoon niet kan geloven dat hij vals is, maar hij gedraagt zich op het moment dus wel zo.
Ik heb hem vrijdag gereden: uit zijn stal gehaald door hem te paaien met wortels. Eenmaal uit stal is er (nog) niets aan de hand, hij liep vrijdag dan ook de sterren van de hemel.

Maar we weten het dus niet meer: geen oorzaak en geen oplossing. Zijn eigenaresse heeft nu angst voor hem, en ik ga ook niet meer onbevangen zijn box in. Dit moet natuurlijk ook gewoon ophouden, maar hoe? Er is al geopperd om met zweep de stal in te gaan en hem alle hoeken van z'n box te laten zien, maar eigenaresse en ik zien hier alleen maar meer kwaad in: hij zal alleen maar bang worden en zich nog meer gaan verdedigen en mensen in zijn box associeren met geweld en pijn. Op de momenten dat hij echt gericht pijn doet krijgt hij natuurlijk wel op z'n flikker.

Het betreft hier een vrij onzeker paard: hij is gauw bang van onbekende dingen en dan niet op de klierige manier, maar écht bang: staart tussen z'n benen en al. Ondanks dat hij in z'n jeugd met heel veel dingen in aanraking is geweest en zelfs niet opkeek van trekkers in het weiland, het laatste jaar is hij toch zo geworden. Ik heb dit vrijdag geprobeerd een beetje te verhelpen door echt alles wat hij goed deed kinderlijk uitvoerig te belonen, in en om stal maar ook met rijden.

Wie weet hulp? Wie herkent misschien het probleem en weet een goede oplossing? Alle informatie is welkom, want het zou echt heel naar zijn als zijn eigenaresse hem uit angst weg moet doen...

Nog 1 punt alstublieft:
Wij staan voor alles open, en als iemand hier kritiek heeft op hoe er met hem omgegaan wordt, of hoe hij wordt gehuisvest of weet ik wat: helemaal prima. Maar dan puur en alleen onderbouwde kritiek waar we wat mee kunnen en geen afzeikreacties als in: wat zijn jullie dierenbeulen dat je paard niet op de wei komt in de winter. Dus mocht iemand denken dat het aan onze omgang oid ligt: vertel het graag, leg het uit, hoe kunnen wij dit verbeteren en waarom zou hij dan wel weer gewoon doen? Op alle andere penny en afzeikreacties ga ik wel heel kinderachtig Temmen, kan ze er even niet bij hebben.

Alvast heel erg bedankt.
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 28-03-09 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

*puck*

Re: Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:34

deken omdoen,aansingelen?misschien heeft hij lichamelijke problemen?
paarden kunnen aanvallen als ze pijn hebben of denken te krijgen[rijden]

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:37

Vast een reactie: met een zweep de stal in en hem alle hoeken letterlijk laten zien is SowieSo een slecht idee vind ik. Op die manier leer je hem eigenlijk dat mensen die je stal in komen echt niet te vertrouwen zijn en heb je kans dat hij meer gaan aanvallen, maar nu uit angst.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:39

@ *Puck* Ja, dat heb ik ook even overwogen, maar het punt is dat hij het lang niet altijd doet. Vrijdag bijvoorbeeld deed hij wel nukkig met z'n dekensingel losmaken, maar niet met het vastmaken van de zadelsingel en ook niet met het aansingelen. Plus: de momenten waarop hij aanvalt staat hij gewoon rustig in z'n stal, eenmaal werd de shet teruggebracht dus voor hem helemaal geen associatie met dekens en/of rijden of wat dan ook. De tweede keer kan zo verklaard worden omdat hij dan misschien moest gaan werken bij het zien van de eigenaar, maar waar komt die eerste aanval dan vandaan? Die persoon heeft namelijk nog nooit met hem gewerkt, alleen met de shet.

@eilleen333: dat vinden wij dus ook, daarom is dit voor ons ook geen optie.
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 28-03-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:40

Jeetje, heb net een hele verhaal doorgelezen.
Herken het gedrag wel, mijn merrie deed dit ook toen ik haar kreeg. Eerst heel aanvallend, schoppen en bijten, en dan met staart tussen de benen in en hoekje staan.
Het komt op mij over dat er ergens iets flink mis is gegaan en dat hij daarom gelijk al in de verdediging schiet.
Bij mijn merrie heb ik dit alleen op kunnen lossen, door haar sowieso apart te zetten, zonder andere paarden (ik weet het zielig, maar was een poging om iets goed te krijgen). Dus dat jij het enige maatje nog bent op dat moment.
Voordeel was dat ze naast m'n huis stond en ik ben toen uuuuren bezig geweest met haar. Regelmatig met gevaar voor eigen leven, maar wilde haar simpelweg niet verkopen.
Ik ben een jaar bezig geweest, met puur alleen belonen, en alleen boos worden als ze dus gericht ging trappen en bijten. En verder heel kinderlijk belonen.
Na een jaar kon ik pas normaal een halster om doen en haar poetsen.
Toen heb ik haar weer op een andere stal gezet met maatjes naast haar.
Nu zo'n 5jr later, is het echt een geweldig paard geworden. Ze heeft nog wel haar nukken en nog steeds mag niet iedereen de stal in. Maar ik ben blij met haar.
Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden. Heel veel sterkte er mee. Ik weet hoe rot dit is en hoeveel tijd hier in gaat zitten.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:41

Komen er niet stiekem nog kinderen bij zijn stal zonder dat jullie dat weten?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:43

@ SeBart: thanks voor je reactie. Wat jij oppert was ook een beetje mijn plan, hoewel ik dat apartzetten niet had bedacht. Ik vind het wel logisch klinken. Alleen dan zal dus zijn shetmaatje wegmoeten... Het is jammer dat er niet meer is te achterhalen of er iets gebeurd is op stal, waarom kunnen ze nou niet praten ;(

@ beaniej: het is mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk. Er is namelijk een hulp met de lessen die altijd op stal is en de kids helpt met hun ponies. Zij is ook op de hoogte van het probleem en ik ga er vanuit dat zij nauwlettend in de gaten houdt dat de kids bij hem uit de buurt blijven, mede vanwege hun eigen veiligheid. Maarja, in een onbewaakt ogenblik...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:44

Goh, raar dat ie ineens zo veranderd is.
Als hij wat van het angstige type is; hoe reageert ie als je naar de staldeur gaat? Gaat hij weg of kijkt ie aandachtig naar jou?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:46

niet te veel personen die in zijn stal komen, veel geduld, maar wel op de correcte momenten afstraffen en vooral goed gedrag belonen. de beloningen op goed gedrag onthouden ze veel beter. en nogmaals geduld. wel trouwens goed op eigen veiligheid letten!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:46

Ik denk dat dit een probleem is dat je niet zelf op kan lossen. Mail Petra Vlasblom eens van 2moons (http://www.2moons.nl) die is zó goed met probleempaarden!

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:47

Ten eerste vind ik dat een tinker (net zoals andere paarden trouwens, maar net een beetje meer) veel tot onbeperkt weidegang nodig heeft. Tinkers zijn paarden die gewoon nog veel dichter bij de natuur staan dan warmbloeden, en moeten de hele dag kunnen grazen en rondlopen en spelen.
Dus mijn eerste tip: verhuis het paard naar een kudde waar hij 24/7 buiten kan staan, en opnieuw kan worden opgevoed, zonder dat vreemden er mee aan de slag gaan.

Punt 2: hij zit absoluut in zijn puberjaren. Mijn tinker zou rond die tijd ook onhandelbaar zijn geweest als ik hem zijn gang liet gaan. Hij heeft nu één keer gewonnen, zag dat de persoon weg rende, en dus probeert hij dat nog een en nog eens en nog eens.. Logisch, want het werkt. Jij moet dus zorgen dat je hem voor bent, slimmer zijn.. Bij honden gebruiken ze nephanden, probeer dat eens! Houd een nephand vast, daag hem een beetje uit tot bijten, en als hij de hand eenmaal vast heeft geef je hem een gigantische oplawaaier! Bang of niet, een paard mag NOOIT bijten!
*edit* niet erop los blijven slaan trouwens.. EEN mep, en dan weer een stap terug, je hoofd iets laten zakken, zodat je niet meer dreigend over komt. Dan begrijpt het paard snel genoeg dat er alleen wordt gestraft als hij bijt ;)

Tip 3:
Citaat:
omdat zijn baas altijd goed voor hem is en hem overlaadt met aandacht wanneer ze op stal is.

Hier ligt ook een fout. Aandacht is prima, maar niet té veel en niet alleen maar positieve aandacht. Je moet een vriend zijn voor je paard, maar ook een leider, en de eigenaresse is dit duidelijk niet.
Ga eens op zoek naar iemand die natural horsemanship doet, en iemand die ervaring heeft met join-ups.. dus geen pennymeisje van 14 die join-ups doet met haar shetjes ;)
Zo iemand kan haar leren hoe ze haar paard kan verstaan en hoe ze een goede leider kan worden.

En als laatste: wat voor voer krijgt hij? De meeste tinkers zijn overgevoelig voor suikers. Dus voor kuil, muesli, sportbrok, wortels enz.. Vaak uit dat zich in mok en huidproblemen en teveel energie, maar ook regelmatig in gedragsproblemen (mede door het teveel aan energie). Dus ik zou hem voorlopig op alleen hooi zetten, met hooguit een pavokoek of handje brok voor de vitamines.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-03-09 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:49

Kun je zijn maatje niet naast hem zetten, wel in een aparte stal, maar een eigen stal?
En ik zou hem veel meer buiten gaan zetten.
Laat hem lekker zijn energie daar kwijt kunnen, ik zou ook sikkeneurig worden van een stal bijna de hele dag.

En dan zelf voortaan erg goed opletten, hem geen kans geven om aan te vallen. Je weet nu dat hij het kan doen. Beolonen als hij braaf is, maar je mag hem ook duidelijk weten dat bijten of een poging van dominant gedrag niet mag.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:50

Misschien probeert hij zijn maatje te verdedigen? Hij wil misschien niet dat de shet weggehaald wordt? Dan kun je proberen om ze langzaam uit elkaar te halen, shet in de box ernaast als dat kan tenminste. Succes.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:52

zijn de problemen ook wel buiten de stal?
of echt alleen in de stal?
het klinkt als een territorium probleem, maar het kan ook zo zijn dat het paard "bang" is, en normaal zou een paard dan willen vluchten(de meeste dan).
maar heeft het paard niet de mogelijkheid om te vluchten, dan kan hij gaan vechten(of bevriezen)

en misschien heeft het paard eerst al signalen gegeven, maar zijn die over het hoofd gezien.(wat best wel kan gebeuren als er jonge kinderen in de box komen)

edit: ben het trouwens er wel mee eens dat weidegang erg van belang is

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:57

Oke, ik ga even proberen persoonlijk te reageren

@ Dorienn: als je aankomt is hij gewoon blij: oortjes erop en hinniken. Het gaat mis als je de stal ingaat, en dat soms ook niet eens. Soms is het de 2e keer als je de stal inkomt, bijvoorbeeld als je eerst ff bent teruggelopen om iets te halen oid.

@ Nikia en eva1969, bedankt voor de tips! Worden vast en zeker in overweging genomen.

@ Mystictinker: Ik denk dat je best gelijk hebt, ik ben eigenlijk van mening dat elk paard 24/7 buiten moet, en toch staat ook mijn pony op dezelfde pensionstal. Er is hier in de buurt echt níks met dusdanige (of uberhaupt) weidegang in de winter. Heb m'n zoektochten al wel gehad. En t ging al 2 jaar goed, hoewel ik het niet wil goedpraten hoor, absoluut niet. Het is ook gewoon oliebol, die klöte randstad... En nee, verkopen vanwege geen weidegang is denk voor alle paardeigenaren in onze buurt geen optie voor wie dat nog wil opperen ;)
Dat van die hand is wel echt een goede tip!! Het kan goed dat het ook alleen de puberteit is hoor, maar dan veranderd hij wel ineens heel snel. De tip van de aandacht zal ik doorgeven, alsmede de join-up: nu ik dit lees zou dat misschien wel kunnen helpen ja.. heb me daar zelf al eens in verdiept uit interesse, niet met het idee het zelf te doen.
Wat hij aan eten krijgt: geen idee... bix en hooi of kuil, maar dat zou ik na moeten vragen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:59

Volgens mij is er duidelijk iets gebeurd in zijn box. Vertoont hij hetzelfde gedrag met en zonder shet in de box? Het zou ook een soort van jaloezie kunnen zijn.

Ik vind wel dat er veel verschillende mensen met hem bezig zijn, vaak verschillende instructeurs, een bijrijder, eigenaresse en jij die maar heel af en toe komt. En dan nog kinderen waarop blijkbaar geen toezicht gehouden wordt.
Is er wel genoeg hooi? Nu hij niet meer op stro staat slaat de verveling ook toe misschien. Een half uurtje in een paddock waar niets te grazen is zet niet veel zoden aan de dijk behalve even frisse lucht happen.

Misschien zou een andere stal een oplossing brengen. Een box met een luik naar buiten als er geen weidegang in de wintermaanden mogelijk is. En iets meer rust in de tent als hij inderdaad angstig (geworden) is.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:02

@ kazary: de Tinker en de shet uit elkaar halen hadden wij ook al bedacht, maar dan moet de shet weg. Er is geen mogelijkheid deze apart te stallen.

@maria_62: dat idee hadden wij dus eerst ook, maar dit hoeft hij dus absoluut niet te doen tegenover de eigenaresse. Vandaar dat we het sinds die aanval niet meer begrijpen.

@ siskeh: de problemen zijn tot nu toe echt alleen op stal.

@ flicka: een buitenbox is hier misschien op stal zelfs nog te opperen op een rustige plek, dus dat kan ik ook nog even voorstellen, het is het proberen waard. Volgens mij hebben ze overdag genoeg te knabbelen, er zijn 3 voerbeurten verdeeld over de dag waarin ze een stapel ruwvoer krijgen. Veel verschillende mensen zou ook een oorzaak kunnen zijn, hoewel de instructeurs en de kids nu dus al een week of 3 niet meer met een van de ponies bezig zijn.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:05

Er schiet me trouwens nog even iets te binnen over weidegang: ik weet het niet zeker, maar er staat me iets bij dat hij niet constant op de wei kán. Dat hij ziek werd van nat gras ofzo, weet het niet precies. Hiervoor stond hij namelijk wel op een stal met weidegang, maar daarvandaan is hij naar ons verhuisd.... Nogmaals: ik weet niet precies hoe of wat dit zat, maar dat kan ik morgen navragen. Of weidegang een mogelijke oplossing is weet ik dus niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:17

paard zijn gedrag is gelijk aan 1 die pijn heeft!
gezien je laatste post misschien zelfs wel vanuit de darmen.
de darmen kunnen doorwerken op de spieren en zelfs singeldwang veroorzaken. ;)
ik denk niet dat de oplossing zit in de shet weg halen maar in de DA in combi met de osteo.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:21

Nat gras kan in het voorjaar soms problemen geven. De DA heeft dat tegen mij ook eens geopperd maar ik weet niet eens meer waarom. Dat gras was ook bemest. Later op onbemeste natuurwei stond ze 24/7 buiten en had nergens last van.

Veel weidegang is goed voor een paard, dat staat buiten kijf. Hij lijkt echter een soort territoriumdrang te vertonen. Overleg eens met de eigenaresse en de stal om hem in een buitenbox te zetten op proef. Een week uitproberen. Misschien staat hij daar ook rustiger. Als er weinig toezicht is wordt ie misschien ook wel buiten de box om gepest hè. Hier ligt ook een taak voor de staleigenaar vind ik.

Als hij het aan zijn darmen had, mariska32, zou hij ook moeilijk te rijden zijn en dat is hij dus niet. Hij vertoont dit gedrag alleen maar in zijn box heb ik begrepen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:26

oja? zie onderste paard in mijn profiel. :o
voldoet aan de hele beschrijving.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:28

@ flicka: precies, alleen in z'n box. En dan ook maar soms, nu 2 aanvallen in 3 weken ofzo, dus lijkt me eigenlijk geen probleem met pijn zoals mariska32 oppert. Het kan hoor, maar is een beetje onwaarschijnlijk, dan zou hij vaker last moeten hebben denk ik, en zou hij niet zo snel omschakelen in gedrag.
Ik weet dus niet hoe dat zit met dat gras he, dat schoot me ineens te binnen uit een een gesprek van meer dan een jaar geleden, dus is niet heel betrouwbaar.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:32

Weidegang hoef natuurlijk niet perse als dat niet mogelijk is! Maar gewoon de hele dag in een paddock oid met voldoende bezigheden kan ook al voldoende zijn :)
Wat Mystic tinker ook al zegt, een tinker staat heel dicht bij de natuur. Wel is het natuurlijk vreemd dat die dat nu pas gaat doen, na al 2 jaar op die stal te staan. Maar een half uurtje per dag is wel echt heel erg weinig!
Heeft hij hetzelfde gedrag als de shet in een andere stal staat? Waarschijnlijk is het ook echt gewoon territorium beheer, en wil hij echt zijn eigen plekje behouden. Ik denk toch dat er wat is voorgevallen met bijvoorbeeld onhandige kinderen of iets dergelijks.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:37

ik heb zelf ook een tinker en deze is ook ineens enorm veranderd in haar gedrag(ze wordt in mei 7)
ik was ten einde raad!
wat bleek nou dat ik van musli zonder granen naar musli met granen was gegaan en dat zij er dus niet tegen kon!

we hadden van alles bedacht wat er kon zijn maar dit niet tot een buuf het zei

dus kijk eens goed naar wat hij te eten krijgt!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:40

@ Mallow: het is 2x per dag minstens een half uur en dan nog rijden en de tijd dat hij in de hand is erbovenop. Staat niet gelijk aan 24/7 buiten dat snap ik, maar iig iets meer als 1x een half uurtje.

@ hiboune: thanks, hij krijgt muesli enzo, dus dat ook even laten nakijken!!