Paard moet morgen op de trailer. maar het lukt niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Paard moet morgen op de trailer. maar het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:41

Hallo bokkers, zit met een dilemma

mijn merrie heb ik nu 3 jaar toen we haar ophaalde ging ze netjes de trailer in. Toen we naar de hengst moesten heeft het een uur geduurd met liefde en met dwang. terug kwam ze omhoog en knalde met hoofd tegen het plafon. dus beetje besuft liep ze er in.

Nu wil ik haar mee op de trailer gaan leren om haar mee te nemen naar de les en af en toe onderling concour. Dus wij aan het oefenen met trailer van iemand op stal. opgegeven moment gaat ze er in staan gelokt door brokken. maar als je haar de stang er achter wil doen vlipt ze. en drukt ze net zo hard als ze kan achteruit.

nu heb ik te horen gekregen dat ik haar morgen mee mag nemen naar manege waar we les van school krijgen doe namenlijk paardenhouderij. maar die persoon is nu al paar maand weg en dus hebben we niet meer kunnen oefenen omdat niemand anders een trailer heeft.

Dus wij vandaag trailer opgehaald van een kennis. en gekenen hoe ze het deed. ze liep er weer netjes in en wou haar vast zetten en dan gelijk mijn vader de stang er achter laten doen zodat ze zicht niet los kon trekken maar dat de stang er snel achter zit zodat als ze los komt ze er niet uit kan.

Maar eerste keer ging mis en was niet optijd mety haar vast zetten.
En heb haar er nie meer in gekregen voer had geen nut stond ze op de klep. als of ze sliep en hup iets bozer van schiet op. alleen met zweep aangeraakt op de kont zo van kom op. En dan vlipt ze totaal ze is er als de dood voor. Dit wisten we en dus wil ik haar ook geen tik geven. ik rijd zonder zweep en ook longeer k niet met zweep. Dit komt waarscheinlijk door iets in het verleden.

Wat moet ik nou doen, als ik haar morgen toch mee wil hebben naar de less. We wilen het morgen wel nog gewoon proberen maar als het niet lukt dan lukt het niet en moeten we maar gaan oefenen en niet naar de les.. maar heb ook 28 april me eertse concour en had er graag heen gegaan maar ja als het niet kan dan kan het niet.

ikke20

Re: Paard moet morgen op de trailer. maar het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:47

toch meer tijd in gaan steken. wat bij mijn paard super hielp is met een hengstenketting laden. je vraagt hem door middel van lichte druk op de ketting een stapje te doen. doet hij een stapje haal je meteen de druk eraf en beloon je hem.
je kan het tuurlijk ook gewoon met halstertouwtje doen.
zo laat je haar stapje voor stapje de trailer oplopen(let op kan wel een dag duren soms)
zodra het erin staat. beloon je haar uitbundig geef der wat lekkers zorg dat der aandacht even bij het lekkers is. heeft ze het op laat haar nog even kijken en laad haar weer uit. wil ze naar achter geef je lichte druk. vliegt ze nog naar achter blijf wat druk houden en loop mee eruit en begin weer opnieuw.

hier heb je dus mega veel gedult voor nodig.
doe de stang er pas weer achter als ze braaf blijft staan. altijd eerst stang erachter dan pas vastbinden.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:55

jha ik weet dat je eerst stang er achter dan vast binden maar ja ik weet het ook nie meer en wil haar graag mee hebben naar de les maar ja als het niet kan dan kan het niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:37

je bent dus duidelijk veel te laat met oefenen, als je zo graag naar les wilt dan zul je toch tijd in haar opleiding moeten steken. Je gaat wel naar les om jezelf en je paard op te leiden om te kunnen starten op wedstrijden maar je steekt er geen tijd in om te leren trailerladen. Dat straft zich nu af, je zou je paard met geweld op de trailer kunnen zetten zodat je morgen naar les kan maar dan ben je straks nog langer bezig met leren laden.
Ik zou eerst maar eens goed leren laden voordat je uberhaupt aan les en wedstrijden moet denken, zonder laden kom je er nl toch niet.... Stuk eerlijker voor je paard die duidelijk aangeeft een probleem te hebben, aan jou om daar iets mee te doen.

Er staat in de bokt wiki genoeg over trailerladen en kijk met de zoekfunctie maar eens op dat onderwerp. Trek er je conclusies uit en ga oefenen tot ze braaf is en ga dan pas naar les.
Ga eens naar een theorie avond van Petra Vlasblom dan zal je ook een stuk duidelijker worden waar het om gaat. www.2moons.nl of koop de DVD van het Balingehof over trailerladen.

jolanda76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:41

Echt waar, neem contact op met Petra Vlasblom van 2moons!! Ik heb gister avond theorie avond gehad en vanmiddag heeft ze in de praktijk mijn jaarling geladen, en echt waar, liep uiteindelijk aan lange/losse lijn de trailer in. Heeft wel 3 uur geduurd, maar het resultaat was er!! Morgen zelf oefenen, dus hopelijk gaat het dan ook goed en heb geleerd wat ik moet doen!! Echt absoluut een aanrader....... groetjes

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:53

bedankt voor de tip. zal er zeker iets mee gaan doen

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:27

Veel geduld, en heel veel oefenen. Eerst oefenen zonder dat je echt weg hoeft geen tijdsdruk. En je hoeft dan niet gelijk te rijden met de trailer. Zorg ervoor dat je paard het vertrouwen weer terug krijgt.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:31

jolanda76 schreef:
Echt waar, neem contact op met Petra Vlasblom van 2moons!! Ik heb gister avond theorie avond gehad en vanmiddag heeft ze in de praktijk mijn jaarling geladen, en echt waar, liep uiteindelijk aan lange/losse lijn de trailer in. Heeft wel 3 uur geduurd, maar het resultaat was er!! Morgen zelf oefenen, dus hopelijk gaat het dan ook goed en heb geleerd wat ik moet doen!! Echt absoluut een aanrader....... groetjes

En hier kan ik me bij aansluiten paard loopt er nu zo in!
Terwijl we anders soms 3,5 uur bezig waren.

Succes

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:34

Ben het met de andere eens helaas ben je te laat begonnen met oefenen en Petra is een aanrader.
Maar om zelf alvast te gaan oefenen is eenvoudig en zonder gevaar.
Je loopt met je paard de trailer in tot halverwege de klep en JIJ zet je paard achterwaarts dmv licht duwen op de boeg en commando erbij.
Dt doe je tig keer en je beloont uiteraard je paard met bixjes
Na tig keer stop je
De volgende dag verder en ook je paard wat verder in de trailer maar ook jij zet je paard weer achterwaarts alleen wacht je iets langer met achteruit zetten.
En beslist niemand die ergens een stang achter wil doen maar wel geluid maakt achter de trailer.
En dit bouw je uit

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:30

Geduld, geduld en nog eens geduld!

Rustig oefenen, niet gelijk die stang erachter dicht gooien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:31

rumay, en wat als paard nou niet wil? wat doe je dan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:36

Wat ik niet helemaal goed uit je verhaal begrijp: gaat ze er nou wel in, maar je kunt de stang er niet achter doen? Of gaat ze er nu helemaal niet meer in?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:41

Hij wil de trailer wel in maar geen stang erachter dus dit is alleen advies voor dit paard en niet een paard wat helemaal niet wil.
Dat even voor de duidelijkheid.
Wat ik las is het paard gaat wel de trailer in maar wil de stang er niet achter dus moet je oefenen dat je paard op jouw commando naar achter gaat en dat niet zelf bedenkt.
En wel iemand die geluiden om de trailer heen maakt niet te maar ook weer opbouwend.
Doe je de stang er te snel achter kan je weer opnieuw beginnen.
Dit paard heeft een slechte ervaring en die moet eerst weer positief worden.
Daarom doe je dit bv 15 min en stop je en ga je of later weer verder of de volgende dag.
En niet stoppen als het niet goed gaat want dan leert het paard dat iets niet goed doen resusltaat opleverd en wordt beloond met stoppen op het verkeerde moment.
En vooral de rust bewaren en proberen je leiderschap te tonen.
En dit is een deel van de methode van Petra.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:46

maar dan moet je wel weten/uitleggen hóe die methode werkt en niet alleen een gedeelte ervan hier neerzetten voor de TS , er lezen allerlei mensen mee en die gaan dit dan misschien ook proberen en eindigen nergens.
Daarnaast kun je niet vanaf je stoel beoordelen wat het probleem van dit paard is dus er ook geen oplossing zo voor verzinnen, dát is ook een deel van de methode van Petra, eerst kijken wat het probleem is.
Misschien is er heel wat anders aan de hand dan alleen maar de stang....

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:55

Als je goed leest geef ik ook alleen een stukje basis aan wat nooit kwaad kan ook al heeft je paard geen probleem.
Maar goed hoor jij je zin doe dit niet zelf thuis :+

En de TS vraagt toch om een tip en niet de rest van de mensen!
En als je de theorie en praktijk les trailer laden van Petra hebt gevolgd weet je dat de tip die ik geef geen probleem is en de gedachte erachter dat jij leider moet zijn en moet erkennen dat je paard misschien wel bang is ook al lijkt dit niet zo, en dit paard heeft een slechte ervaring.
Heb door Petra redelijke ervaring opgedaan met het laden van jonge paarden in een opfok, en je wil niet weten hoe die soms daar zijn gekomen met een trailer.

Maar goed on Topic TS ik hoop dat je hulp inschakeld en dan niet van iemand die hem er wel inramt en de stang of meteen de klep dicht doet. Doe het rustig neem de tijd succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:51

he, rustig aan, ik veroordeel je niet... Ik lees wel goed, maar half bokt niet anders zouden er niet zoveel trailerlaadproblemen zijn.

Ja ik ken Petra en ik weet hoe ze werkt, maar de TS dus duidelijk niet en dan kan ze beter hulp in schakelen dan zelf thuis oefenen, van zelf thuis oefenen worden ze nl niet altijd beter en dat weet jij ook.

simpel heen en weer lopen van en naar de trailer is wel een basis maar als je het niet goed uitvoert dan gaat je paard je als het tegenovergestelde van een leider zien, sterker nog, dan kan hij zich diep beledigd gaan voelen.
Lichaamstaal doet veel en timing is ook essentieel, maar dat weten wij en niet de TS. Ik zei al in mijn eerste post dat ze hulp moest inschakelen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:54

Maar dit ga je in ieder geval niet voor elkaar krijgen voor morgen, da's één ding wat zeker is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:58

vandaag is morgen, ze heeft gisteren gepost.... ;)
vraag me af wat de TS nou uiteindelijk gedaan heeft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:02

Oh :D Heb vandaag pas dit topic gezien.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:39

Helaas gebeurt het heel vaak dat mensen denken o jee ik moet morgen weg en nu moet ie de trailer in help wat nu.
En dan denk ik nu is het les maar wat als het paard naar de kliniek moet met spoed!
Cissy ik weet dat timing ed belangrijkk is en dat veel mensen dit niet begrijpen.
No hard feelings

Maar TS hoe gaat het wat gaje nu doen??

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:54

mijn paard wou ook eerst niet in de trailer en als ze er dan in stond wist ze niet hoe snel ze er weer uit moest komen.

bij ons werkte het als we tijdens het laden een longeertouw achter haar kont hielden. en idd geen zweep. dan flipte die van mij ook.
Als ze er dan in stond gaf ik haar alleen maar extratjes dus appel/wortel enz. want voor hooi blijft ze niet staan. In het begin hebben we de stang op het achterste gaatje gedaan. zodat ze zich niet opgesloten voelde

succes

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:28

Hallo bokkers,

We zijn het de volgende ochtend ook niet gaan proberen
om naar de les te gaan wand dat heeft dan toch geen nut.

En sommige zeggen dat ik te laat was met oefenen. Maar we hebben juist wel veel geoefend. Alleen de persoon op stal met trailer is weg gegaan en dus ging trailer mee. Nu ken ik wel wat mensen die een trailer hebben die ik mag lenen om met me paard ergens heen te gaan. Maar kan die trailer niet altijd bij mij laten staan om elke dag te gaan proberen.

Maar binnen kort komt een nieuw iemand op stal en die heeft ook een trailer en dus kunnen we weer gaan oefenen.

bedankt voor alle tips. Zal ze allemaal nog eens rustig door lezen en en het een en ander op zoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:00

goede beslissing!
en oefenen heeft alleen maar zin als je het ook goed doet en daarbij heb je hulp nodig anders oefen je alleen maar het niet-laden ipv het wel-laden.

Ik zou die nieuwe persoon dan wel vragen of je mag oefenen met die trailer of heb je het al gevraagd?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:09

ik heb niet echt heel erg veel (goede) tips voor je, maar waarom doe je de achterstang er zo snel achter?(kan ook een extra reactie opleveren misschien)
wat gebeurt er als je, je paard eropzet, en je doet er geen achterstang achter?

kan je paard wel tegen een longeerlijn achter zijn benen/kont langs?

schaapie18
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:36

Wij hadden een bijna gelijk probleem altijd op het moment van de stang dicht doen ging de merrie flippen.
Wij deden er gewoo geen stang meer achter gelijk de klep dicht en dan pas vastzetten. Als je er bent eerst losmaken en dan de klep los. Bij ons was het de ideale oplossing om het paard zonder stress te vervoeren