Te zwaar voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly2507

Te zwaar voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:17

Hallo,

Dit klinkt misschien raar.. Maar ik wil binnenkort weer beginnen met paardrijden. Ik ben er nl een tijd tussen uit geweest wegen zwangerschap en daarna bekkeninstabilliteit. Nu heb ik van mijn fysiotherapeute weer groen licht gekregen om te rijden.. Maar dit is dus het probleem.:

Ik ben 12 kg aangekomen dankzij mijn zwangerschap en ik krijg het er niet/ met heeel veel moeite af.. Ik weeg nu 79 soms 80 kg, en ik ben 171. Op wat voor maat pony/paard kan ik nu het beste gaan rijden..

Wij hebben zelf namelijk een veulen welsh Hackney / new forest.. En die wordt waarschijnlijk getraind om mijn rijpaard te worden.. Is dit nou wel een goed idee??

Iemand tips.?.. Of goede adviezen...

Groeten Kimberly
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-03-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] en [i][/i] code verwijderd, gebruik dit aub alleen om iets te verduidelijken, niet voor een volledige tekst!

IloveLiranda

Re: Te zwaar voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:47

als de pony een beetje stvig is en goed kan sjouwen dan kan je er gewoor om gaan rijden. hij moet dan niet heel klein zin. dus een grote d ongeveer. over het algemeen als het een beetje een ouderwets type newforts is kan hij heel wat hebben.

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:48

ook zou ik het even vragen aan de gene die hem in gaat rijden trainen. zij hebben er over het algemeen veel verstand van

kimberly2507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:03

IloveLiranda schreef:
ook zou ik het even vragen aan de gene die hem in gaat rijden trainen. zij hebben er over het algemeen veel verstand van

Dank je wel voor de reactie.. Indy (mijn veulen) die is nu al vrij stevig.. Echt te groot voor een welsh hackney dus hij gaat duidelijk de kant van zijn moeder op new forest.. Naar schatting zou hij 1.45 worden... Dus een grotere D pony.. De persoon die hem gaat trainen heeft gezegt. Dat als ik hem wil berijden dat het opgebouwd moet worden. Eerst een kwartier daarna langer en dan tot het punt wat ik zelf wil.. Maar zei zegt ze zijn wel wat gewent.. Maar het is niet zo omdat ik hem wil berijden dat hij moeite heeft met mij. Snap je?.. Het vrouwtje die hem gaat trainen is zelf ook stevig, steviger dan mij en ze doet er nog al nonchalant over.. Daarom dacht ik ik vraag het aan het forum..

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:07

Ligt werkelijk aan de bouw van de pony en of hij sterk genoeg is in zijn benen.
Wij hebben een New-Forest van 1.43 maar houden het gewicht van 65/70 kilo aan want anders wordt het hem gewoon te zwaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:08

JOH..80 kilo!! Waar hebben we het over! Een paard kan dat in elk geval al makkelijk hebben en tegen de tijd dat je eigen pony er aan toe is om bereden te worden...........
Om een paardje/ pony in te rijden met 80 kilo is wel weer een iets ander verhaal, maar er zijn vast wel wat lichtere mensen in je nabije omgeving die er op kunnen denk ik?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:16

heb je daar geen rekentabellen voor per ras???? 80 kilo op een new forest vind ik wel veel hoor;-(
mijn pony was new forest en daar gaat geen 80 kilo op, was 145 hoog.
het feit dat dat diegene die hem gaat inrijden al zegt dat het opgebouwd moet worden.........klinkt al niet goed. stel je pony weegt strax 400 kilo (even voor het gemak) jij 80 dat betekent dat die pony 20% van zijn gewicht moet tillen. als jij 20% moet tillen is dat dus 16 kilo.........is vind dat veel!
en ja en mens is geen paard ( i know) maar ook een paard moet sjouwen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:18

ooit is er eens berekend door Utrecht niet meer dan 15% van het gewicht van je paard/pony, dus als je pony 400kg weegt mag jij maximaal 60 kg wegen

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:21

ik heb een fjord daar vindt ik het wel op kunnen maar ik weet niet of je te zwaar bent voor je pony later.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:22

80 kilo lijkt me voor een 'normaal' paard niet te zwaar, voor een pony vind ik het wel teveel.
@sjorsie : ik denk dat je wel goed zit als je daarvan uit gaat ja.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:43

@aafje: Ik ben het best met je eens dat je mensen met overgewicht niet zomaar mag veroordelen, op hun gewicht. Er zijn veel mensen die echt niet kunnen afvallen. Die gewoon een medische oorzaak hebben voor het overgewicht natuurlijk.
Maar er is wel een grens, het is niet eerlijk om te zeggen ik kan er niks aan doen dus ik mag gewoon paardrijden. Ik kan er ook niks aan doen dat ik 1.68m ben. Maar ik zeg niet ik kan er niks aan doen dus ik mag best op een shetje rijden. Dat is jammer voor mij als ik geen ander paard tot mijn beschikking heb maar het is niet eerlijk tegenover zo'n paard. Ik vind 80 kilo trouwens nog niet zo heel veel, als je met 80kg geen paard meer mag rijden kunnen zo'n beetje alle (mannelijke) ruiters hun spullen pakken.

Ik zou zeggen kijk naar je eigen paard of het gaat, ik denk dat het voor ons achter de computer (al helemaal zonder zelfs maar een foto) niet te beoordelen valt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:48

Ik vind 80 kilo ook niet veel, ik weeg wel wat meer. Stap ook zo op een paard, maar dan wel eentje die bij mijn postuur past ;)

Moet wel zeggen ik heb heel veel gewogen toen was er geen haar op mn hoofd die op een paard zou stappen. Pas toen ik 40 kilo was afgevallen ben ik voor het eerst weer gaan rijden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:56

Ik zou even wachten tot je weet hoe je pony uitgroeit. Misschien ben je tegen die tijd al wat lichter of wordt duidelijk dat je hij je makkelijk kan dragen (of juist niet). Als je serieus en open naar je paard kijkt merk je gauw genoeg of het kan of niet.

Ik ben zelf het afgelopen jaar ineens behoorlijk aangekomen. En heb sindsdien niet meer op mijn IJslander gereden.... Die grote knol van 1.84, die redt me wel, maar met de IJslander voelt het gewoon niet goed :n. Volg je gevoel en ook een beetje je verstand ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:09

Ironie zie hier nou net onder in beeld een advertentie over afvallen in 7 dagen; misschien moet je dat doen. :+

IK denk eigenlijk ook gebruik je gezonde verstand (Ik zou een niet zo'n grote pony denk niet laten inrijden door een stevig iemand, Inrijden is al zwaar genoeg.)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:16

ouders horen ervoor te zorgen dat een kind gezond opgroeit en dus gezond slank blijft, als een kind dus echt dik is, vind ik dat de ouders hiervoor verantwoordelijk zijn
Voor een paard geld hetzelfde als je wilt paardrijden moet je zorgen dat jij als ruiter/eigenaar een gezondgewicht hebt voor je paard/pony, je paard kan geen Nee zeggen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:17

leuk dat je weer mag gaan rijden!

mijn vader heeft een zwaar type new forrest van 1.47 m en zelfs daar komt geen 80 kg op.
een hackney is al helemaal geen pony om veel te dragen,ze zijn gefokt voor de show [heb zelf hackney gehad ;) ]
ik vind het zo op het gevoel geen goede combinatie voor jou.
neemt niet weg dat er 1000 rassen zijn waar jij heel goed mee uit de voeten kan. ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:28

Ik heb een pony van 1.45, zij weegt rond de 600 kilo (te zwaar, is nog aan het afvallen) en ze heeft een erg zwakke rug.
Vroeger reed ik met mijn 64 kilo nog op haar. Had voor mezelf de maatstaf 70 kilo gegeven. Daar ben ik dus overheen gegaan en ben dus definitief gestopt met rijden op haar.
Nu ben ik aan het afvallen (was dikker geworden door de pil), ik ga weer richting de 70 kilo, maar toch stap ik er niet meer op. Niet op haar tenminste, vanwege haar rug.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:31

IloveLiranda schreef:
als de pony een beetje stvig is en goed kan sjouwen dan kan je er gewoor om gaan rijden. hij moet dan niet heel klein zin. dus een grote d ongeveer. over het algemeen als het een beetje een ouderwets type newforts is kan hij heel wat hebben.

Hmmm, welsch/hackney/new forrest klinkt niet echt stevig. Denk dat je echt te zwaar -op dit moment- bent, maar je moet zowieze toch og een paar jaartjes wachten totdat je erop kunt, misschien groeit hij wel uit tot een mega pony. En tegen die tijd heb jij je kilo'tjes er wel (gedeeltelijk) af. Succes!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:35

moeilijk om nu te zeggen,ik zou eens kijken hoe je paardje eruit ziet als die de leeftijd heeft om ingereden te worden,en evt. kan je dat door een wat lichter iemand laten doen?
inrijden is zwaar voor een paard,als ze beter getraind zijn kunnen ze vaak alweer meer hebben.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-04-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:39

ik weeg zelf ook nogal veel, maar heb nu gewoon mezelf op dieet gezet en tot dan rij ik ook maar 1x per week, max 2.
Mijn paardje is nog jong en wil zijn rug sparen...
Als hij wat ouder is en ik lichter, gaan we zowieso meer rijden en trainen...

Je kan best kijken als hij oud genoeg is hoe hij geworden is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:42

Achja, medische oorzaak of niet, sommige mensen hebben er gewoon aanleg voor.
Mijn broertje en ik hebben zo ongeveer hetzelfde eetpatroon.
Ik ben hartstikke slank en hij was goed te zwaar.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-04-09 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:42

Bij wat jij aangeeft aan gewicht en maat/ras pony zou ik afvallen aanraden, ook zou ik niet een nog zwaarder iemand dit dier laten inrijden. Daarnaast is het raadzaam om wat langer te wachten als je aan het maximale gewicht zit wat de pony mag hebben (anders ook trouwens). Een uitgegroeid dier kan die belasting makkelijker aan dan een 3-jarige. En zorg voor een goede spieropbouw aan de hand voordat er iemand opgaat. Is dit qua karakter een super dier kan je overwegen om ermee te gaan mennen ipv een andere pony zoeken die meer gewicht kan dragen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:05

Een kruizing welsh Hackney / new forest zal wel een elegant typje zijn? Ik weet niet of ik met 80 kilo er op zou gaan maar hangt ook helemaal van zijn bouw af. Als je bijv. een IJslander hebt die kan veel meer dragen. Maar ook daar zitten paarden tussen waar ik niet iemand van 80 kilo op zou zetten. Zou even kijken hoe hij uitgroeit en na het inrijden kijken of het kan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:07

Hoeveel mannen wegen er minder dan 80 kg?

Maar die kruising dan denk ik ook aan een ranker paardje. Of het dan verstandig is?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:13

ik ben ook een 80+ er en heb een pony van 150cm en ik heb ook nog een zadel van zo`n 15 kg

gaat prima!