Paarden redden van de slacht????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Paarden redden van de slacht????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:21

Ik weet niet of het hier goed staat maar wist anders ook niet waar het moest.

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van HvN over het paard Miss Master Pagella, meer info op [VN] Miss Master Pagella van bokker Ambiiee vanavond op TV.

Waarom denken mensen bij zo'n paard we redden hem van de slacht? Zulke mensen hebben imo geen geld voor een duurder paard en dan kopen ze dus heel impulsief zo'n beestje, terwijl het dan geopereerd moet worden en/of hele dure medicijnen moet hebben wat de mensen niet kunnen betalen.

Zo is er ook stichting paard in nood(www.paardinnood.nl). Deze hebben een aantal paarden staan met een zenuw beschadiging 1 ervan(weet ik zeker uit m'n hoofd) kan dus niet meer bereden worden(staat overigens bij alle paarden met deze afwijking) omdat hij kan omvallen. En dan denk ik bij mezelf: Je hebt dus een paard dat afentoe vanuit t niks kan omvallen, hoe zal het paard dit zelf vinden. Ik heb altijd geleerd en meegemaakt als paarden iets als dit overkomt ze vaak ook nog in de stress raken, was het dier dan niet beter af geweest als het gewoon geslacht was?

Waarom gaat de DB/AID/LID hier niet eens iets aan doen.

Dit is overigens geen aanval op die mensen die deze paarden kopen wel op de eigenaren die deze paarden verkopen omdat ze het geld interessanter vinden. Ik snap t niet dat je zo aan je eigen emotie kan denken i.pv. wat het beste is voor het paard.

p.s: Hou de reactie vriendelijk en respecteer elkaars meningen!!!

ccathalijne

Re: Paarden redden van de slacht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:30

Ik vind dat je niet in het algemeen kunt zeggen dat je geen paarden mag "redden van de slacht". Omdat de verhalen van de verschillende paarden té ver uiteen lopen. Ik heb bijvoorbeeld zelf het verhaal van Pagella gelezen. Ik geloof niet dat ze beter af was geweest als ze was geslacht, ze heeft nu absoluut geen pijn, mag opgroeien zoals ze dat fijn vind met andere paardjes erbij. En mocht de operatie nodig zijn heb ik de indruk dat de eigenaar daar ook wel voor wil gaan. Natuurlijk zijn er ook paarden die je beter niet had kunnen redden, maar dan heb je de moeilijke discussie wel/geen dierwaardig leven, erg lastig. Maar over het algemeen vind ik dus dat je niet zomaar kunt zeggen dat je geen paarden mag redden van de slacht.

En wat betreft ingrijpen van de DB/AID/LID, laat ze ze maar bezig houden met paarden die mishandeld worden en dergelijke.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:38

Ik zeg ook niet dat je absoluut geen paarden mag redden van van de slacht daarom geef ik ook 2 heel verschillende voorbeelden. Ik vraag mij eigenlijk meer af waarom mensen besluiten dit te doen, zo ook b.v. de eigenaar van pagella. En idd. pagella is met een operatie weer op te knappen maar zoals dat andere paard waar ik het over had niet, dan vindt ik dat sneu en in zo'n situatie dnek ik dat dat paard beter af was geweest bij de slacht. Toevallig staat pagella bij vrienden van ons, zag het dus gisteren op HvN en ik herkende de stallen,weide en straat.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:20

Ik denk dat er om twee redenen zo besloten word door eigenaren.

Éen daarvan zal zijn dat ze er nog geld aan willen verdienen van mensen die het zielig vinden.

En de andere zal zijn dat ze zelf de mogelijkheden niet hebben om het paardje een goed leven te gunnen en iemand willen vinden die dat wel kan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:48

Als ik mijn paard naar de slacht zou brengen zou ik het echt heel erg vinden als er mensen zijn die haar kopen omdat ze het zielig vinden. Om die reden zou ik m'n paarden ook liever in laten slapen (hou er zowizo niet van om ze te laten slachten).

Snap best dat mensen zulke paarden kopen bij de slacht omdat ze het misschien zielig vinden. Eigenlijk zou t verboden moeten worden maarja dat is mijn mening heb er hele slechte dingen over gehoord vandaar dat ik er zo over denk. De paarden die er staan, staan er vaak niet voor niks. Vraag me af of je een dier er gelukkig mee maakt door het te redden. Al die operatie's, en medicijnen is voor zo'n dier ook niet leuk, en misschien wel heel zwaar. Ookal lijken ze misschien gelukkig, je kunt het nooit voelen of ze wel of geen pijn hebben.

Vind het ook niet verstandig om een paard te kopen waar iets mis mee is als je het geld er niet voor hebt. Je weet van tevoren dat het een hoop geld gaat kosten, en als je het niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen.

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:53

Ik zou mijn paard ook niet naar de slacht brengen. Ik kan wel de beweegredenen snappen van sommige mensen. Op de manege waar mijn paard staat, staat ook een manegepony die van de slacht kwam. Dat beestje was 6 en er mankeerde niks aan hem. Waarschijnlijk gewoon omdat ze hem kwijt wilden en niemand hem wilde hebben..
Als het paard echter allerlei kwalen heeft, is het alsnog zielig dat hij naar de slacht moet, maar soms is het dan wel beter dat het dier uit zijn lijden wordt verlost.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:33

Als een paard bij de slager staat omdat hij een blessure of kwaal heeft die niet genezen kan vind ik dat zo'n dier beter af is als hij er niet meer is.
Zo'n dier redden is alleen maar een pijnlijk leven verlengen.
Maar soms staan er idd gezonde paarden bij de slager omdat de eigenaar ze niet verkocht krijgt oid.
Dat deze paarden een tweede kans krijgen is niets mis mee.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:42

Mijn paard stond bij een slager. Ik heb haar inmiddels 13 jaar. Ze wordt 15 jaar oud dit jaar :+: .
Ben blij dat ik daar een mooi paardje heb mogen wegkopen.

In geval van Stichting Paard in Nood, kan ik misschien binnenkort wel eens voor je gaan kijken. Die hebben namelijk een aantal waterkannen van me gekocht, die ze eersdaags nodig hebben voor 2 jonge hengsten die ze samen op wei gaan zetten bij mij in de buurt.

Maar ik ben er van overtuigd dat er niks mis is met het houden van een paard op de wei, al kun je er nooit op rijden o.i.d. Hoeveel shetjes lopen niet als grasmaaier rond. Ik denk niet dat de paarden veel last van hun kwaaltjes hebben. Ze leren er mee leven, net zoals een gehandicapt mens dat ook doet. Ik denk, dat als je een paard zou kunnen vragen wat ie liever heeft: slager of op de wei voor de rest van zijn leven, ik wel weet wat zijn keuze zal zijn :+ :D .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:53

Ik vind het heel moeilijk om zomaar te stellen dat een paard leven boven de dood verkiest.
Er lopen helaas veel te veel "grasmaaiers" rond die in mijn ogen al lang een spuitje hadden moeten hebben.
Als je echt van een dier houdt moet je ook weten wanneer je hem los moet laten.
Dat is heel moeilijk, ik weet daar helaas alles van.
Een paard zal heel lang verborgen houden dat hij pijn heeft en niet meer mee kan komen.
Dit doet hij instinctief omdat hij in de natuur dan een makkelijke prooi is als hij zijn pijn toont.
Vaak wordt een ernstig geblesseerd paard zelfs verstoten uit de kudde wilde paarden of zondert zich af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:58

Tja, zo'n paard dat vanuit het niets kan omvallen; kan die neit gewoon nog een mooi leven hebben bij iemand als gezelschapspaard op de wei?
Je zult het gewoon per situatie moeten bekijken, er is geen 'nee' of 'ja' op je vraag denk ik.

Paarden bij de slager wegkopen en doorverkopen zonder te vermelden wat er is, of paarden kopen bij de slager die ECHT beter afzijn bij de slager door welke lichamelijke last dan ook; dat is imo het enige onjuiste wat je kunt doen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:05

Er zijn te veel paarden die "verkocht" worden als grasmaaiers en om de een of andere reden denken mensen vaak dat hier volop vraag naar is. Ik denk dat dit naïef is.

De meeste paarden die bij de slacht staan, staan daar niet voor niets. Wil je zo'n paard opknappen dan moet je er geld tegenaan gooien, veel tijd en zorg. Er is een groep mensen die dit echt goed doen maar ook een groep die toch wel de plank mis slaan. Ik ben voorstander van zo kort mogelijk laten lijden en realistisch bekijken of zo'n dier een goede kans maakt. En dus niet alleen een goede kans als grasmaaier want zoals ik al schreef zitten velen daar niet op te wachten.

Persoonlijk zou ik laaiend zijn als ik mijn paard naar de slacht bracht en deze werd opgekocht door iemand die er wel wat van ging maken.

Aukelizzy schreef:
Als je echt van een dier houdt moet je ook weten wanneer je hem los moet laten.
Dat is heel moeilijk, ik weet daar helaas alles van.

Zoals hierboven al staat, niemand wil zijn dier kwijt maar als het klaar is, moet je los laten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:07

opisop_shop schreef:
Tja, zo'n paard dat vanuit het niets kan omvallen; kan die neit gewoon nog een mooi leven hebben bij iemand als gezelschapspaard op de wei?

Lekker op de weide om vallen, dat is toch geen leven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:23

Ligt er aan hoe vaak het gebeurd lijkt me. Als hij 3x per dag omvalt niet nee, maar als hij alleen maar om KAN vallen (enhet daardoor niet vertrouwd is om te rijden) en het gewoon heel sporadisch kan gebeuren; zet maar lekker op de weide vind ik.
Zat paarden die weleens onderuit gaan als ze gek doen ofzo (die van mij gisteren nog tijdens een galopje in de toch nog wat te gladde wei ;) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:33

ik heb niets tegen slachten,maar ook niet om daar een paard weg te kopen....als het paard gewoon nog een paardwaardig bestaan kan hebben en niet verrekt van de pijn of het heel benauwd heeft.
er staan namelijk veel relatief goede paarden bij de slacht(in frankrijk...afgekeurde jonge dravers vooral),of zelfs paarden die voor worst gefokt worden.
Ik ken er een aantal,percherons,schatten van dieren..en dan zie ik ze toch liever levend....(dat geld ook voor een ander stukje vlees)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:39

@ opisop_shop: Denk je zelf niet dat dat omvallen een paard heel veel stres zal bezorgen omdat hij dus niet weet wanneer het gebeurt en waarom, is dat dan dierwaardig?

@Isabony: die 2 hengsten waar jij het over hebt daarvan is 1 waar ik het over heb.

Even voor de duidelijkheid ik probeer paard in nood absoluut niet aan te vallen maar zet de website erbij zodat jullie de verhalen kunnen lezen en dus zelf ook precies weten waar het om gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:46

dat paard waar jij op doelt gaat beduidend beter ....
lees ik op de website...een zenuwbeschadiging kan zeker herstellen alleen het heeft tijd nodig...en dat is nu juist iets wat de moderne paardenbezitter niet meer heeft...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:49

okey dat wist ik nog niet, heb het al een tijd terug gelezen en stond er toen nog niet op. Maar hoe kunnen beschadigde zenuwen dan terug groeien? Wat betreft geen tijd hebben, daar heeft ongeveer heel nederland last van dus de paardenbezitter is daar geen uitzondering op maar is wel heel ernstig probleem vindt ik. Hoeveel paarden staan er wel niet te koop omdat mensen er geen tijd meer voor hebben. Je hebt dat beest zelf gekocht maak er dan tijd voor denk ik dan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:44

opisop_shop schreef:
Zat paarden die weleens onderuit gaan als ze gek doen ofzo (die van mij gisteren nog tijdens een galopje in de toch nog wat te gladde wei ;) )

Er zit toch echt een wereld van verschil tussen een paard die door een jolige bui onderuit schiet en een paard dat door een neurologische afwijking een toeval krijgt en onderuit klapt lijkt me.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:59

Ik heb zelf een welsh bij de slacht vandaan gehaald met net zoals pigella een scheve neus maar wel stukken minder.

Waarom zou je het beest laten slachten als hij nog een fatsoenlijk leven kan leiden, lekker op de wei met anderen zoals hier al wordt gezegd. Ik weet ook bijna dat iedereen die een paard van de slacht heeft het paard niet zal laten lijden en dat wanneer het paardje niet meer kan de eigenaar het zelf goed zal inzien ..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:38

Aukelizzy schreef:
opisop_shop schreef:

Er zit toch echt een wereld van verschil tussen een paard die door een jolige bui onderuit schiet en een paard dat door een neurologische afwijking een toeval krijgt en onderuit klapt lijkt me.

Helemaal mee eens.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:50

Verplaatst van MD naar TAO.

Moderatoropmerking:
Ik kan me goed voorstellen dat dit een onderwerp is wat veel emotie los kan maken bij sommige mensen en wil iedereen eraan herinneren dat het soms heel nuttig kan zijn om even diep adem te halen voor je reageert. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:40

Oh t stond dus toch verkeerd, sorry. Dit is niet om mensen af te kraken die t wel of niet doen, maar t gaat er meer om of paarden nou echt geredt worden of dat ze geslacht beter af waren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:37

Merendeel van de paarden die naar de slacht gaan zijn gewoon gezond hoor. Er is nog altijd vraag naar paardenvlees, de zieke of oude paarden verdwijnen in de "put" de jonge paarden zijn vaker geschikt voor (menselijke) consumptie.

Zal voor sommigen misschien een schok zijn, maar in Belgie heb je zelfs restaurants die alleen maar paardenvlees serveren. Toen ik nog in Belgie woonde zat er zo'n keutelboertje vlakbij, die kocht regelmatig zo'n vlaamse knol veulen, met als doel: diepvries. Ook zat er een "fokker" vlakbij die zijn onverkochte jonge paarden liever liet slachten...dan de markt te "verzieken" zoals hij dat noemde.

Mijn eigen Mist zou ook naar de veemarkt in den bosch gegaan zijn (en ws slachthuis omdat ze niet te rijden was) Heb er al 24 jaar een super paard aan !

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:38

daffie1986 schreef:
Oh t stond dus toch verkeerd, sorry. Dit is niet om mensen af te kraken die t wel of niet doen, maar t gaat er meer om of paarden nou echt geredt worden of dat ze geslacht beter af waren.

Dat ligt dus helemaal aan de situatie. Het voorbeeld dat je noemde van Paard in Nood, die mensen nemen zich gewoonweg de tijd om de paarden te laten herstellen. Veel mensen hebben daar de tijd of het geld niet voor. Als leven echt lijden wordt dan ga ik er van uit dat ze het leven van het paard niet onnodig rekken. Aangezien ze ook zo reeel zijn om niet alle paarden op te nemen vanwege plaats - en geldgebrek, ga ik er oko van uit dat ze in het voorgaande ook zo reeel zijn.
Maar ik lees ook dat er verbetering plaatsvind in de situatie van de paarden. Zo zie je maar weer dat het met rust en een goede verzorging ook vaak weer goed kan komen. Niet zo goed dat ze weer te berijden zijn, maar in ieder geval weer een paardwaardig leven hebben.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:26

Ik ben ooit 1 keer te laat op de paardenmarkt in Utrecht geweest.... Ja, toen de slagers de niet verkochte paarden aan het inladen waren...

Met het gros was gewoon niets aan de hand.... Echt heel triest. Zo waren er 2 haflingers die ik, als ik genoeg ruimte zou hebben gehad, zo mee had genomen.

Ik denk dat er genoeg gezonde paarden en pony naar de slacht gaan die gewoon 'overbodig' zijn geworden. Er zijn nu eenmaal meer paarden dan dat er vraag naar is. Kijk, als zo'n zo'n beestje gered wordt juich ik het alleen maar toe!

Maar helaas worden er dus ook 'ongezonde' paarden geredt. Als je dan toch zonodig iets goeds wilt doen, redt dan een gezond paardje.