Is kauwen nou goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Is kauwen nou goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:56

Heeii.
Ik had eigenlijk een vraag. Want ik dacht altijd dat als een paard kauwde op een bit, dat dat juist een teken van ontspanning was. Maar laatst hoorde ik van iemand die zei dat kauwen juist niet goed was, en dat het paard dan juist gespannen is. Maar nu vroeg ik me dus af, wat is nou waar.
Groetjes Jessica

Anoniem

Re: Is kauwen nou goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:03

Ligt er een beetje aan wat je onder kauwen verstaat. Beetje knabbelen en kwijlen is prima. Maar zodra je d'r zo'n knarsend geluid bij hoort dan is het doorgaans gewoon spanning.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:04

@Sonja.
Nee ik bedoel echt gewoon een beetje knabbelen, Mijn verzorgpaard doet dat namelijk heel erg als ik haar nageeflijk rijd. Maar laatst zei dus iemand tegen mij dat dat juist spanning is. Maar ik had altijd geleerd dat dat juist ontspanning is;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:20

Nee hoor, als jouw pony ontspannen aanvoelt en zachte beweginkjes met zijn mond maakt, dan doe je het hartstikke goed.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:22

Oke, mooi:D

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:02

Die ik rijd loopt er ook altijd gek mee te doen. Beetje sabbelen en knabbelen doet ie, maar zodra ik erop ga stopt ie ermee en als ik lange teugel geef begint ie weer.

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:24

mijn paard schuimt soms heel erg uit haar mond. Is dat nu een goed teken of niet? want hierover heb ik ook al veel verschillende meningen gehoord.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:26

RT P -> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:34

Okira schreef:
mijn paard schuimt soms heel erg uit haar mond. Is dat nu een goed teken of niet? want hierover heb ik ook al veel verschillende meningen gehoord.

In principe kun je er vanuit gaan dat een speekselklier het meest optimaal werkt als deze ontspannen beweegt. En dat maakt dus dat een schuimend mondje als positief wordt gezien.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:37

mijn paard schuimde laatst als een gek, ik had de klodders op mijn kleren, en was als een gek aan het kauwen, echt hard. Das dus niet goed! kan hij wel een mooi schuimlaagje hebben, maar mijn paard was echt niet happy hoor! was uit spanning en frustratie. Hoeft dus niet altijd goed te zijn. Als hij zachtjes knabbelt en zachte bewegingen met zijn mond maakt, is hij wel ontspannen..

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 02:07

er is een groot verschil:

lekker knabbelen sabbelen en schuimen:
dit gebeurt als je paard al warm is en lekker ontspannen loopt.

knauwen/knagen op het bit eventueel met kopschudden:
Waarschijnlijk hangt je bit te laag en moet je paard werken met zijn mond om het bit op een prettige plaats te houden.. Het lijkt mij dat hij hierdoor ook zou kunnen gaan schuimen.. immers ga maar eens zeer gespannen en aggressief kauwgom knauwen.. ook dan doet je speekselklier het wel.. maar niet op een prettige manier..

Controle van je bit:

te laag: veel paarden gaan vanaf het aannemen al rotzooien met het bit.. knabbelen/knagen/knauwen/kopschudden.. de mondhoek is wel netjes mooi los

goed: Paard neemt het bit rustig aan.. sabbelt er misschien wat op maar laat het rustig liggen.. tijdens het rijden en in ontspanning zal hij/zij wat meer gaan knabbelen sabbelen en schuimen.. teken van ontspanning. de mondhoek is ontspannig recht of zeer licht plooitje

te hoog:
Je ziet dit direct.. de mondhoek is geplooid
paard kan gaan drammen met zijn mond wurmen. of complete gaan staken/omhoogkomen.. ligt er natuurlijk aan hoeveel het te hoog hangt.. Iedere beweging doet m gewoon zeer in zijn mond.

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:10

knabbelen is goed, dat is het teken dat hij ontspannen is

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:49

knabbelen en schuimen betekend da thij ontspannen is, maar het is maar net wat je onder knabbelen en schuimen verstaat. én daar zijn een hoop verschillende meningen over.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:23

Zachtjes knabbelen is gewoon goed, maar als het knarsen is, VEEL schuim dan niet.
Wat schuim en kauwen is niet erg. Zoieso denk ik dat je ook aan andere dingen merkt of je paard ontspannen is? (:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:26

schuimen is goed mits het weinig is, de hele mond eronder is niet goed. Paard kan door het bit niet slikken en denkt toch dat ie eten krijgt. Nee, IMO vind ik schuimen geen fijn beeld geven!

mariellerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:28

schuimen is niet goed een paard kan met een bit niet goed slikken .en daarom klopt een bit als het waren speegsel(eitwit) op .en dit is het zo beroemde schuim.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:31

een klein beetje schuim kan geen kwaad, mijn verorgpaard schuimt ook terwijl ik hem bitloos rijd, het is maar een heel klein beetje maar toch. Maar echt de hele mond eronder vind ik dus absurd!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:01

Okj,
bedankt allemaal:)

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:04

Mijn paard schuimt ook vaak als een gek. Maar echt kauwen op het bit doet die niet. Hij schuimt soms vreselijk maar alleen op de momenten dat die voor mijn gevoel juist heel lekker loopt.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:43

Ik heb mijn paard een hele tijd bitloos gereden. Tijdens het rijden schuimde hij ook gewoon terwijl er dus geen bit in zijn mond lag!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:15

ik denk dat je niet kan zeggen of het nou goed of slecht is. ik denk dat je gewoon naar het paard zelf moet kijken. kijk eens naar zijn oortjes als je hem hoort of ziet knabbelen of schuimen. daar zie je het beste aan of hij ontspannen is of niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:27

Overal gaan twee verhalen over rond, maar kijkend naar mijn eigen paard ben ik van mening dat het een teken van ontspannig is.

Mijn paard grijpt regelmatig de neusriem omdat ze sneller is met bit aanpakken dan ik met bit aangeven, daarnaast begint ze meteen aan het bit te knabbelen en ze heeft negen van de tien keer al wat schuim rond de mond zelfs voordat ik erop ga zitten. Je gaat mij niet vertellen dat ze zo gretig is het bit aan te pakken om dan vervolgens te gaan schuimen van de spanning ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:31

Falona, ik ken wel paarden die vanaf het moment dat ze een zadel of hoofdstel zien stijf staan van spanning, en daardoor gaan schuimen. Maar dat merk je over het algemeen wel. Mijn paard schuimt trouwens ook voordat ik erop zit en neemt het bit meer dan gretig aan. Maar met de oortjes naar voren en een volledig ontspannen houding. Ze zet ook geen kracht met het happen (je hoort nooit de tanden op elkaar komen en ALS je vingers er tussen komen doet het ook geen pijn, is wel eens gebeurd). Tijdens het aangeven van het hoofdstel kan je haar zo omver duwen, zo ontspannen staat ze erbij.

Ze is tijdens het rijden over het algemeen lekker rustig met het bit aan het spelen (geen groffe bewegingen, of hoofdschudden of anderszins druk proberen te ontwijken). Ik geloof oprecht dat ze geen problemen heeft met het bit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:10

mick75 schreef:
Falona, ik ken wel paarden die vanaf het moment dat ze een zadel of hoofdstel zien stijf staan van spanning, en daardoor gaan schuimen.

Tuurlijk, maar bij schuimen in combinatie met het gretig aanpakken van het bit lijkt mij dat erg onwaarschijnlijk ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:13

IlovePrinses schreef:
@Sonja.
Nee ik bedoel echt gewoon een beetje knabbelen, Mijn verzorgpaard doet dat namelijk heel erg als ik haar nageeflijk rijd. Maar laatst zei dus iemand tegen mij dat dat juist spanning is. Maar ik had altijd geleerd dat dat juist ontspanning is;)

het is ook ontspanning !! ;)