Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trea

Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:03

Wij waren dus gisteren op cursus en daar kwam ook een stukje in voor over het inprenten bij veulens, en hier werd een manier besproken een aantal paardenfluisteraars(alles op een paard vriendelijke manier??) gebruik van maken.
Doel; leren mensen te accepteren en manier van opvoeding en scholing op een minder stress volle manier.
Nadat het veulen voor het eerst gedronken heeft, kniel je naast het veulen neer en dwing het veulen te blijven liggen en wrijf het overal.
Ook over hoofd en oren, stop je vingers in de neus en mond van het veulen.
Wrijf ook over de anus en penis.
Keer het veulen op de andere zijde (en dan moet je hetzelfde doen, denk ik)
Wees zelf ontspannen, volhoudend en dominant.
Herhaal dit proces elke dag in de eerste week.

Even voor alle duidelijkheid, degene die ons cursus gaf is hier zelf geen voorstaander van en heeft onderzoeken hierna gelezen waaruit blijkt dat de ene zegt dat het voor het veulen niets uithaalt dus niets positief en ook niet negatief, een ander zegt hierover dat het veulen op latere leeftijd angstig kan worden voor mensen en weinig vertrouwen meer in de mens heeft en altijd dicht bij zijn moeder zal blijven lopen.

Ikzelf vind wel dat het belangrijk is om het veulen direct te laten wennen aan menselijk contact, maar dan op een aaibare manier dus ff over het hele lijfje en beentjes aaien. Maar om het veulen nou te gaan dwingen om plat te blijven liggen en dat dan dagelijks te herhalen :( :n dat gaat er bij mij niet in.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 19-03-09 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Joto

Re: Wat vinden jullie hier nu van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:04

Nou dit gaat er bij mij ook niet in hoor, ik raak ze wel elke dag overal even aan, zodat ze het kennen, maar geen veulen Dwingen om hem wat dingen bij te brengen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:07

sorry? zijn die mensen wel goed??
Ik word hier lichtelijk agressief van.. je moet een veulen niet breken.
Je moet hem leren wennen aan menselijkheid niet zijn mentaliteit breken.
Ook loop je hierbij het risico dat het geen ontzag voor de mens krijg maar alleen
maar heel erg bang wordt!

(sorry las ik dat nou goed rond de penis en anus strelen?)

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:24

Axel_Valerie schreef:
sorry? zijn die mensen wel goed??
Ik word hier lichtelijk agressief van.. je moet een veulen niet breken.
Je moet hem leren wennen aan menselijkheid niet zijn mentaliteit breken.
Ook loop je hierbij het risico dat het geen ontzag voor de mens krijg maar alleen
maar heel erg bang wordt!

Ja dat las je goed :(

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:09

Afbeelding
Hoezo gekke mensen, dat deed ik ook hoor :P

Afbeelding
Zie je hoe ze gedwongen werd...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NVEDPI6V.jpg
Zwaar mishandelt die van mij, hihihi

Nee hoor zonder gekheid, dit is alleen maar bereikt door veel aandacht te geven. Veulen in zijn waarde laten en meer niet. Ze was (en is) gek op kinderen en deze konden dan ook alles bij haar doen.

Je bereikt bij veulens volgens mij alleen veel met geduld en niet met dwang!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:12

Geweldige foto's , zo kan je zien wat aandacht doet bij een veulen. Je hoeft ze helemaal niet te dwingen.
Ik vind het maar een raar verhaal.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:24

Ik vind die foto's wel een beetje eng. Straks schrikt het veulen en liggen je kinderen eronder.

Over inprenten, tot een bepaalde hoogte ben ik het er mee eens. Je moet hier vroeg mee beginnen. Mijn 3jarige is tot der eerste jaar alleen op der hoofd geaait. Ik heb er ook nog niet veel mee gedaan, maar merk al wel dat ze makkelijker is geworden omdat ze bij ons wel aangeraakt wordt.
Nu nog leren der hoeven uit te krabben. Als zij als veulen dit allemaal had geleerd was er nu niks aan de hand geweest.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:28

dat ben ik met je eens maar ik vind het dwingen om plat te liggen en daarna de andere kant ook helemaal navoelen niet zo mooi klinken. Travis lag bijvoorbeeld ook veel in de wei en dan kon ik zo bij hem liggen en hem overal aaien maar nooit onder dwang.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:29

niet dat jij wel onder dwang doet ofzo hoor! Was ook een reactie op de begin post!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:34

Marjolein schreef:
Als zij als veulen dit allemaal had geleerd was er nu niks aan de hand geweest.

Er is een verschil tussen breken en opvoeden. De eerste paar maanden zijn zó belangrijk voor een veulen, ze leren heel gemakkelijk en staan heel open voor alles. Met respect en duidelijkheid kun je het veulen een goede basis geven voor de rest van het leven. Ik vind dit ook juist een taak van de fokker..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:40

Marjolein schreef:
Ik vind die foto's wel een beetje eng. Straks schrikt het veulen en liggen je kinderen eronder.

Over inprenten, tot een bepaalde hoogte ben ik het er mee eens. Je moet hier vroeg mee beginnen. Mijn 3jarige is tot der eerste jaar alleen op der hoofd geaait. Ik heb er ook nog niet veel mee gedaan, maar merk al wel dat ze makkelijker is geworden omdat ze bij ons wel aangeraakt wordt.
Nu nog leren der hoeven uit te krabben. Als zij als veulen dit allemaal had geleerd was er nu niks aan de hand geweest.

Dit veulen is net haar moeder, die schrok nergens van... Dat is dus een kwestie van inprenten. Als ik wist dat mijn veulen ergens van zou schrikken zou ik mijn kids er niet zo bijlaten hoor. Het veulen lag zo elke dag (en de hele keuring) met de kids, die was niet anders gewend. En als ze opstond lette ze dus op de kids, net als haar moeder. Die ging onderuit toen ze drachtig was met ruiter, ze kijkt eerst waar de ruiter valt voordat zij opstaat en gaat dan nog eens kijken hoe het met de ruiter is. Dat is nou opvoeden....

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:00

Ik ben ook begonnen bij Boyan en Navarino vlak na de geboorte (toen ze zelf nog lagen) met aaien, aan de oren zitten, in de mond gaan met een vinger, op de hoeven kloppen etc etc, maar absoluut niet gedwongen! Als ze wouden opstaan liet ik ze ook helemaal gaan. Van dwingen ben ik ook geen voorstander....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:55

Mijn heel lieve en aaibare merries accepteren deze manier van benaderen van hun veulens niet.
Voordat je het weet heb je twee achterbenen in je lijf staan.

Kom niet aan mijn kind.

Mijn systeem is gebaseerd op de onderzoeks drang van het veulen.

Ik ga niet naar het veulen, het veulen komt naar mij toe.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:04

Helaas is mijn merrie net als die van Ariebren.

Imprenten vind ik op zich niet verkeerd. Emiel Voest doet het ook. Het woord 'dwingen' klinkt nogal beladen. Ik denk meer dat ze doelen op het veulen op schoot nemen. Als hij echt niet wilt zullen ze hem wel laten lopen neem ik aan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:01

haha, laat ik dan wél het positieve inzien van deze methode, alleen dan NIET op die manier die jij beschrijft.

lees het boek eens van Robert Miller, dan wordt je eea duidelijk.
het is geen slechte methode, alleen wordt ze al te vaak door niet-kenners slecht toegepast waardoor ze die slechte naam gekregen heeft ;(

Berdien

Re: Wat vinden jullie hier nu van deze manier van inprenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:01

TI -> OPG

speedfiets_2
Badass Cowgirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:17

ik zou het niet dwingen te blijven liggen maar ik zou wel beginnen het veulen aan te raken.
dit kun je goed doen door bijvoorbeeld het veulen met de ene hand de borst vast te houden en met de andere hand het veulen bij de staart te pakken je moet dan wel tegen het veulen aanstaan.
als het veulen het echt eng vind of iets anders dan niet doen laat hem maar zelf een beetje aangeven van wat hij wil.
als hij ligt kun je erbij zitten en hem aaien dit zal helpen bij zijn vertrouwen als hij het acepteert en niet bang is.
ik hoop dat je er wat aan heb.
groetjes

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:18

Nou hoe het er op deze manier staat kan ik aan niets denken dan negatief.. en zie het positieve er echt niet van in :s

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:23

Ik heb de video van emiel voest ook gezien , vond het er niet dwangmatig uitzien.
Hij ging inderdaad ook met z'n vingers in mond oren en neus , wel met gevoel en niet dwangmatig .
toen mijn veulen geboren werd , heb ik het ook ( heel behoedzaam ) toegepast , maar alleen als het veulen al lag , dan ben ik erbij gaan zitten en hem overal geaaid , ook de oren , het neusje en je kon ook zo met je vingers in z'n mondje . dit deed ik echt nooit onder dwang , wilde hij opstaan , dan liet ik hem gewoon .
Nu ( hij is ondertussen dik een jaar oud) is het een super lieve , zeer speelse hengst , hij is zeer op mensen gericht .

Afbeelding

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:36

Wel een leuke foto`s hoor!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:32

Axel_Valerie schreef:

Ik ben verder niet voor of tegen deze methode hoor maar op deze qoute wou ik wel even reageren.
Zo raar vind ik dat niet, misschien wel een beetje raar verwoord maar je zal toch als hij groot is zijn penis koker moeten kunnen schoonmaken? Wat dacht je van een thermometer in zijn buttje? Dan ben je maar al te blij dat hij het "normaal" vind dat je daaraan komt ;)

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:37

Als ik dat veulen was zou ik ze voor de rest van hun leven de stal uitmeppen. :+
Veulens zijn al zo makkelijk, ook zonder dwang kun je ze simpel leren dat ze als jij op je knieen gaat zitten tegen je aan moeten gaan liggen. Als ze gevlochten moeten doe ik dat altijd liggend en dan gewoon vrijwillig.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:50

daar hoef je bij een veulen niet op te dwingen hoor :S ik vind dat geen goed idee
Als jij goed met je veulen bent gestart, dus met aanraken endergelijke, dan vertrouwd
het veulen je als het goed is en weet je het altijd tot bedaren te brengen.
Maargoed ieder zijn mening...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:56

@Axel_Valerie: Ik weet niet of jou bericht reactie op mijn bericht was.
Maar even ter verduidelijking heb ik het alleen over het aanraken van de penis, anus, hoefjes, buikje, tong etc etc.
Ik ben ook voor de vriendelijke manier en vind als je een goede start met het veulen hebt je die dingen wel meeneemt in de inprinting, dat je dat ook af en toe aanraakt net zoals je de beentjes doet.
Heb je een veulen dat wat schuw is zal ik het zelf ook rustig aanpakken en alleen in de stal/weiland gaan zitten of de merrie aanraken en dan komt het veulen vanzelf wel kijken wat je aan het doen bent (en zo niet, dan niet ;))

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:12

ik ben heus wel voor het aanraken van het buikje en de hoefjes voor het vertrouwen.
Ik zal alleen nooit zomaar mijn vingers in de anus of peniskoker van mijn veulen steken omdat ik vind dat hij daar maar aan moet wennen!
Komop zeg.. Met het vertrouwen wat je opbouwd kun je dat ook wel tegen de tijd dat het nodig is oplossen!
Als je veulen ziek word of je wilt temperaturen bij twijfel kun je gewoon de Parelli manier gebruiken (hand om borst staart aanraken/optillen waarbij je het veulen tegen je aan hebt). Dit zal het veulen dan gewoon accepteren...