Kinderen gemotiveerd krijgen met lessen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackflag

Kinderen gemotiveerd krijgen met lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:25

Hallo Bokkers!

Ik loop stage op een soort manege en ik geef op woensdagmiddag les aan kinderen van 6 tot 10 jaar. En ze zijn de laatste tijd niet meer heel gemotiveerd met het rijden. We zijn geen manege die alleen maar achter elkaar aan hobbelen of elke keer dezelfde lessen geven. We doen soms voltige, keertje springen, dressuur, bosritjes maar de 1e les is maar niet fanatiek te krijgen. Dus mijn vraag was, weten jullie een manier van lesgeven om de kinderen enthousiaster te krijgen.
Bijvoorbeeld; een leerzame en leuke les, op een kinderlijke manier.

Heel erg bedankt alvast!

Groetjes Iris

TE5

Re: Kinderen gemotiveerd krijgen met lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:27

Misschien na een paar springlessen een wedstrijdje doen? :)
En dat van te voren aankondigen (evt. incl kleine prijsjes?)

Of spelletjes? Maria koekoek was bij de kleintjes op onze manege erg in trek :+

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:30

Misschien iets met spelletjes?
Tallieho bijv en dan maak je er een wannabe-versie van waarbij het lesmateriaal ook aan te pas komt?
Of euhh, jeetje moeilijk zeg... Kan je ook met tikkertje doen en misschien een klein hoofdprijsje (zak drop bijv) en de rest kleine prijsjes. Ze een keer allemaal verkleed laten komen (incl de paarden) Maria koek koek deden wij ook nog wel .. Misschien zit er iets tussen :)

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:34

Is de groep wel gezellig? zijn er geen ruzies of pesterijen onderling?
Werk aan het groepsgevoel, carrouseldingetjes, spelletjes enz. ik weet niet voor welk niveau het is, maar een jarige feliciteren die in de tegenovergestelde richting op de binnenhoefslag rijdt is soms wel grappig. Kortekeert sturen of een opdracht aan elkaar geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:35

Kun je uitleggen waarom je het gevoel hebt dat ze minder gemotiveerd zijn? Hoe uit zich dat? Kun je een paar voorbeelden geven.

Ik denk namelijk dat het probleem niet in het lesprogramma als geheel zit. Waar je aan kunt denken: zelf erg enthousiast zijn en veel uitdrukken in stem en gebaren, veel complimentjes en aanmoediging maar ook wat durven vragen. Oefeningen die je paard warm maken (veel abrupte overgangen, stevig tempo) maken de kinderen vaak ook veel wakkerder, zeker aan het begin. De spieren worden warm, de adrenaline gaat stromen, dat maakt iedereen actiever en niet alleen de paarden.

Je kunt ook proberen om de dingen die zij leuk vinden te gebruiken voor meer inzet in het eerste deel van de les (dus als zij tikkertje of een hindernisje leuk vinden, dan kun je afspreken dat als zij goed hun best doen, je dit aan het eind van de les gaan doen. Afhankelijk van de groep moet je dan een beetje kijken of je dat soms echt niet moet doen, of dat je dat dan wel ok vind. Bedenk namelijk ook dat 6 tot 10 nog best jonge kinderen zijn, die zich op school al flink moeten concentreren en mogelijk niet ook nog energie hebben om zich ook de middag volledig in te zetten. Al te vaak nee zeggen is dan wel heel teleurstellend.)

Probeer dus goed te zien wat je wel en wat je niet kunt vragen van de kinderen, en probeer het enthousiasme er vooral op een leuke manier uit te krijgen (door aanmoediging en beloning.)

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:55

Er zijn geen pesterijen in de groep, leuke kinderen ook leuke ouders die kinderen niet dwingen om te gaan paardrijden.

Sommige kinderen vinden de paarden niet leuk, dan doen ze gewoon niks. Mijn stagebegeleider is heel enthousiast beloond de kinderen vaak. Meteen als ze iets goed doen. Maar ze luisteren niet echt, als je vraagt of ze het leuk vinden reageren ze niet echt of je kan niet duidelijk zien of ze het leuk vinden. En ik heb dit vooral, mijn stagebegeleider ziet dit ook anders omdat zij al veel leservaring heeft en ook met autistische kinderen enzo.

Spelletjes zijn idd leuk, omdat ze op een speelse manier leren en ook leren sturen en remmen enzo.
Ik zat ook te denken aan balkendans of stoelendans. ( Opstappen en afstappen. )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:00

Iris_safarii schreef:
Sommige kinderen vinden de paarden niet leuk, dan doen ze gewoon niks.

Hoe bedoel je 'niks'? Blijven ze dan echt op de middellijn stilstaan? Dan kunnen ze weer afstappen zou ik zeggen :j

Citaat:
Mijn stagebegeleider is heel enthousiast beloond de kinderen vaak. Meteen als ze iets goed doen. Maar ze luisteren niet echt, als je vraagt of ze het leuk vinden reageren ze niet echt of je kan niet duidelijk zien of ze het leuk vinden. En ik heb dit vooral, mijn stagebegeleider ziet dit ook anders omdat zij al veel leservaring heeft en ook met autistische kinderen enzo.

Wat is er voor jou anders dan voor je stagebegeleider? Luisteren ze bij haar ook niet? Kun je een paar hele concrete voorbeelden geven wat op jou overkwam als 'niet gemotiveerd' of 'niet luisteren'? Ik zou zeggen dat 'zien of kinderen het leuk vinden' niet altijd het belangrijkste is - sommige kinderen tonen dat gewoon nauwelijks, terwijl ze het echt wel leuk vinden.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:02

Ja wij deden de 'stoelendans' ook wel eens!
Gewoon een hoop balken neerleggen en het paard moet er met de voorbenen aan de overkant staan en met de achterbenen nog achter het balkje.
Tikkertje en Tallieho waren bij ons steevast favorieten!

Ook riep mijn instructeur wel eens zomaar HALT! en dan moest je gauw stil staan. De laatste die stilstond moest de week erop trakteren := Hetzelfde deed ze wel eens met DRAF! en GALOP! en natuurlijk STAP! :+

Zal nog een terugdenken en als er wat leuks te binnenschiet hoor je het van me!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:23

Toen ik die leeftijd had vond ik tikketje of Maria Koekoek altijd leuk om te doen (met de paarden)?
Of met een koprol afstappen en er dan gauw weer op zodat ej er weer af kan. Idd met de commando's vond ik ook leuk: HALT! STAP! DRAF! GALOP! RAAK JE RECHTERTEEN AAN! RAAK JE PONY ZIJN OREN AAN! :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:28

Wat dacht je van pionnetjes gebruiken?
Dan kan je ze bijvoorbeeld laten slalommen of wat je nog meer kan bedenken met pionnen.
Ook kan het een hulp zijn met het goed door de hoeken rijden bijvoorbeeld.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:31

Paardenvoetballen? Die was bij ons erg populair (en nog leuk eigenlijk :o)
Of evenwichtsoefeningetjes als:
Met armen in 'vliegtuigstand', zonder beugels, zonder zadel, ogen dicht enz..

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:39

ze zelf figuren laten verzinnen werkt ook erg goed. Zo moeilijk mogelijke figuren laten verzinnen (wij deden laatst een wandelwagen) en ze dan zelf ook laten bedenken hoe ze die moeten uitvoeren.
Wij deden inderdaad ook wel eens tikkertje, maar dat kun je niet met alle paarden doen, vind ik zelf.
uhm.. even denken. ze vlaggetjes uit pionnen laten pakken en die dan doorgeven en de ander moet ze dan terugzetten.
Caroussel rijden.
nu zijn min ideeen eventjes op(A)

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:15

Voetbal is onderweg die hebben we al besteld. :P

Bedankt voor de leuke ideeën, hier kan ik zeker een paar lessen erg leuk mee vullen! Dankjewel iedereen :D

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:15

Hoe groot is de lesgroep? De manege over de AC-lijn in 2-en delen en dan aan beide kanten een zelfde "opdrachten-parcours" opbouwen. Bv. kleine slalom, dan afstappen en weer opstappen, bal in een bak gooien, en weer zo snel mogelijk terug. soort estafette dus.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 03:54

De Eierrace vonden wij altijd erg leuk. Moet je met een lepel in je ene hand of in je mond met een ei erop allerlei oefeningen doen en/ of een parcour lopen zonder dat dat ei valt. Bij ons was dat gegarandeerd succes, en heel leerzaam! Als eieren je te vies zijn (geeft aardig wat troep als die kapot vallen) kan je ook pingpongballetjes gebruiken. Is ook erg geschikt om op zit te leren rijden. Wij doen dat op stal nog steeds af en toe, lol gegarandeerd!

Als ze al een beetje aardig kunnen rijden en een klein beetje springen kan je ook een paar balkjes of een hele kleine hindernis neerzetten om het nog moeilijker te maken. (deden ze bij ons vroeger regelmatig, was echt moeilijk. Zeker als er nog een hindernisje in het parcours zat).

Zowiezo zijn wedstrijdjes altijd leuk om te doen, maakt eigenlijk niet zoveel uit met wat zolang er maar een kleine beloning te verdienen valt. Een zak snoep of een rozet of zo, of een kleine knuffel.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:53

We draaiden ook wel eens een rondje om de wereld!
Gewoon rondjes draaien op het zadel in stap en draf. :=

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:57

wij gaan weleens spelletjes doen.. vossenjacht..

echt heel leuk :P
1 iemand mag in het midden van de bak rijden met een theedoek in zijn hand..
de rest van de kinderen rijden gewoon op de hoefslag..
de instructie verteld dat er een vos in het bos is en dat ze bij 1 achter de vos aan moeten gaan.. 3-2-1 alle kinderen moeten nu proberen de theedoek af te pakken van de vos.. en degene die hem echt heeft afgepakt mag dan de vos zijn..

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:02

wat is tallieho voor een spel?

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:11

wat dacht je van deze vraag gewoon aan de groep zelf te stellen?

'groepsvergadering' wat willen jullie volgende week doen..

je hebt dan het voordeel dat ze het zelf aangegeven hebben.. en als ze dan weer op non-actief staan.. heel duidelijk aangeven. 'dit is wat jullie willen, waarom doen jullie dan nu niet mee?' ...

zijn ze niet mondig? geef ze dan een enquette mee naar huis..

-heb je het naar je zin in deze groep ja/nee
-vind je dat je instructrice fijn les geeft ja/nee
-snap je het meeste dat je instructrice uitlegt ja/nee
-wat vind je het leukste om te doen in de les dressuur/springen/spelletjes
- wat voor spelletjes vind je het leukst om te doen
- zijn de lessen goed nu of zou je iets willen veranderen? goed/veranderen

als je iets mocht veranderen wat zou je dan willen veranderen:
........................

zo krijg je een goed beeld over hoe ieder kind afzonderlijk over de lessen denkt (en misschien liggen de wensen van de kinderen wel te ver uit elkaar om echt 1 groep te kunnen vormen).. en kun je je les afstemmen op de wensen.. geef aan dat de papa's en mama's best mogen helpen met het invullen..

bijkomend voordeel.. je hebt meteen een goede feedback over hoe de kinderen je eigen manier van lesgeven ervaren.. en daar heb je echt wat aan.

eventueel mogen ze ze anoniem invullen als ze iets niet 'durven' te zeggen..

en op deze manier voelen de kinderen ook 'medeverantwoording voor goede/gezellige lessen.. ze hebben inspraak
Laatst bijgewerkt door Heleen123 op 18-03-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:13

Telspel....geef alle gangen, figuren etc. een nummer en roep alleen dat nummer. Grote hilariteit als je meerdere nummers achter elkaar roept.....je kunt dit zo ver uitbouwen als je wilt, bij mij kunnen de kleinere kinderen 1 t/m 10 prima aan!
Ook erg grappig, letterlijk 1 t/m 5 afspreken, 1-halthouden, 2-stap, 3-draf, 4-galop, 5-volte. En dan ineens heel hard NUL roepen.....kijken wie er daadwerkelijk snapt dat je een pasje achterwaarts wil!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:14

Veel complimentjes geven!

En vaak is er al meer uitdaging als er een wedstrijdelement in zit;
bijvoorbeeld: een half rondje stap, daarna een half rondje draf en daarna een ghalf rondje galop. Diegene die gewonnen heeft die moet tegen een andere winnaar.. :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:16

Dat is ook leuk ja, kleine wedstrijdjes, maar dan niet alleen zo snel mogelijk maar ook zo langzaam mogelijk.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:27

Toen ik je berichtje las, dacht ik gelijk: HINDERNISBAAN!!
Verdeel de kinderen in 2 groepen. Groep 1 en 2 dus. Telkens moet er iemand van groep 1 tegen groep 2, en dan telkens zo door tot er 1 winnaar is. De hindernis baan kun je zo uitstalten: In het midden een beetje, een kleine sprong, daarachter aan het eind, een pilon waar ze omheen moeten en dan terug naar de hoefslag laten racen. Wie het snelst is wint natuurlijk.

Ook kun je ze kleine en grote voltes laten maken, verzamelde draf en stap oefenen en ook uitgestrekte dan:).

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:59

Tally-ho is GE-WEL-DIG!

Verder deden wij ook wellis met een zwepenbak achter een balk bij a en c en dan naar de overkant rennen. Daarna weer zo snel mogelijk je zweep ophalen. En dan 1 tegen 1. Ik weet niet of het tot je mogelijkheid behoord, maar tikkertje is ook heel super. Je wordt er mega veelzijdig van, leert goed in je zadel zitten. Voor de hand liggend, maar super spannend en leuk!

Succes!

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:00

wat is dat dan :P