Help, hoe staan we juridisch als......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Help, hoe staan we juridisch als......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:04

Wij hebben jullie hulp nodig. Nou ja vooral jullie mening. (bericht staat misschien verkeerd, maar mag verplaatst worden)

Mijn zus is gisteren bij een nieuw paardje wezen kijken en ja hoor ze was helemaal verliefd.
Mondeling hebben ze toen een overeenkomst gesloten dat mijn zus het paardje zou kopen
mits hij goedgekeurd wordt.
Nou heeft mijn zus contact opgenomen met haar eigen DA, want dat is niet zo ver bij het paardje vandaan en
ook de verkopende partij zou informeren bij hun DA. Nou mijn zus vind de keuring door haar eigen DA prettiger
en ze heeft dus gevraagd aan de verkopende partij of het goed was als het paardje door de eigen DA gekeurd werd.
Nou de verkopende partij moest er even over nadenken, wat opzich prima is. Maar nou kreeg ze net een e-mail dat
de koop niet doorgaat want zaterdag komen er mensen kijken en die mensen willen niet keuren en nemen hem dan
ook gelijk mee. Mijn zus is nu helemaal in tranen, want dit is gewoon haar paardje.

Kan zij nu z.s.m. het paardje ophalen, kopen dus, en dan alsnog thuis laten keuren door haar DA.
Wat als dan het paardje wordt afgekeurd, moeten zij het paard dan terug nemen?
Wij vinden het namelijk een vreemd verhaal en willen daarom wel echt laten keuren, maar
kan dat ook achteraf, binnen een paar dagen na aankoop? Kunnen we dan juridisch gezien wat?

Sorry voor het wazige verhaal, maar zus is in tranen en weet niet wat ze nu moet doen en wil hjaar
graag helpen.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:20

Ik zou bij dat soort mensen geen paard willen kopen, maar dat is mijn eigen mening.
Vind het een beetje een vaag verhaal.
Genoeg paarden op de wereld.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar als koper heb je een onderzoeksplicht.
Het zou kunnen dat een gebrek wat na koop te voorschijn komt als een verborgen gebrek gezien zou kunnen worden. Dan kan hij binnen 3? maanden terug.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:24

Ik vind het ook maar een vreemd verhaal. Zou me niks verbazen als ze op deze manier proberen de verkoop te pushen. En zo niet dan is helemaal vreemd dat ze onder keuring proberen uit te komen.

Van deze mensen zou ik ook geen paard willen kopen denk ik :n

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:25

Ik vind het erg dubieus. Ik zou ook geen paard daar kopen, hoewel dat natuurlijk heel makkelijk gezegd is als buitenstander. Maar vind het toch erg vreemd dat er nu ineens mensen komen die niet willen keuren en hem gelijk meenemen. Heb het idee dat ze druk willen uitoefenen op je zus, zodat ze toch het paard koopt zonder keuring en dan vervolgens meeneemt en later bij haar op stal de keuring laat uitvoeren en dat ze dan heibel krijgt met de mensen als ze hem niet terug willen nemen omdat ie iets mankeert.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:25

ik zou dat paard niet nemen maar dat is verder persoonlijk
ik vind dat zie via die mail onderhand laten weten van: schiet op, en hij wordt toch niet goed gekeurd.
zo komt het tenminste op mij over als ik het verhaal zo lees.
koop nooit te snel een paard maar als je het niet helemaal zeker weet, neem hem dan eerst een tijdje op proef, dus zonder dat je dan verplicht bent om het paard te kopen, en maak een contract met zulke mensen want mondeling heb je niks aan en dan sta je dus ook niet echt bepaald sterk in je schoenen als de verkopers je iets willen maken ofzo.

je hoeft niet te doen wat ik nu typ, maar dat is wat ik ong. zou doen in zo'n geval. ;)

Sweetselina

Re: Help, hoe staan we juridisch als......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:29

Ja, ik vind het ook vreemd en zou zeggen (want mijn gevoelens voor dat paard speelt voor mij niet mee) ik hoef hem niet meer.

Maar mijn zus is verliefd, dus dat maakt het een stuk moeilijker.

Maar niemand weet dus juridisch gezien, hoe sterk wij in ons recht staan als we hem wel kopen en hij dan alsnog door onze DA afgekeurd wordt?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:07

Je zus moet goed nadenken wat ze doet hoor!

Als ik een paard wil kopen en hij mag niet worden gekeurd door mijn dierenarts,
dan heb ik direct het gevoel dat er iets te verbergen valt.

Liever dat je zus nu even verdrietig is om een paard dat ze misloopt, dan dat ze verdrietig is om een gekocht paard
waar achteraf vanalles aan mankeert.

Sterkte :(:)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:11

Ik heb geen juridische achtergrond/kennis maar vind dit een zeer dubieus verhaal. Voor de verkoper zou het in principe geen verschil moeten maken. Ik zou dit paard ook echt niet meer kopen en al zeker niet het risico lopen van direct kopen en hopen dat alles goed is.

Volgens mij kun je hem niet zomaar terugbrengen als blijkt dat hij niet goedgekeurd wordt achteraf...

Uiteraard begrijp ik dat dit zeer banketstaaf is voor je zus. Hoe stom het ook klinkt; er zijn meerdere leuke paarden in de wereld!

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:12

Uit ervaring weet ik dat je juridisch totaal niet sterk staat. Het is onzin dat een paard binnen 3 maanden terug mag. De verkoper weet niet wat er intussentijd gebeurt. Mijn ervaring is dat je helemaal niet strerk saat en alleen de juridische kosten zullen al heel hoog zijn bij het aanspannen van een eventuele rechtzaak.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:13

We zijn nu nog met hun in onderhandeling en laten hem dus wel keuren. This een raar verhaal maar hoop dat het goed afloopt. Ongekeurd kopen doen we zowieso niet. Hebben al genoeg rottigheid meegemaakt. Maar wil dus weten hoe je juridisch staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:17

Emotionele chantage!paardje laten staan. Ik vermoed dat ze bang zijn dat de keuring niet zo positief uitpakt.

Zusje lekker verder laten kijken, er zijn zoveel leuke andere paardjes, vast ook nog wel veel leuker.

Zeker niet laten keuren door hun DA, die fiets ken ik ook al.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:18

Je staat pas juridisch sterk als er al een medische keuring is uitgevoerd. Op dit moment kun je niets aantonen. Ik zou nooit met die mensen in zee gaan, zelfs niet meer als ze van gedachten veranderen. Ik vind het een vervelende manier om je zus onder druk te zetten. Je zus wordt vast wel weer verliefd op een ander paard.

Deze verkopers zijn erg dom. Ze gaan er bij voorbaat al vanuit dat die andere mensen het paard kopen.
Laatst bijgewerkt door Macusa op 12-03-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:19

Je staat juridisch helemaal nergens, je hebt dan namelijk niet voldaan aan je onderzoeksplicht VOORAFgaand aan de koop.

Dit lijkt inderdaad sterk op een manier om onder de keuring uit te komen, ik zou het niet doen.

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:19

Ik vind het een appart verhaal. Bij zulke mensen zou ik geen paard willen kopen ook al zou ik verliefd zijn. Er zijn zoveel paarden op de wereld. Lekker verder zoeken er komt vast wel een ander.
Als ik het paard niet zou mogen laten keuren door welke dierenarts dan ook dan zou ik het paard niet eens durfen te kopen. Stel dat er iets mee is dan heb je een band met een paard waar geen toekomst in zit. Dan heb je nog veel meer verdriet.
Juridisch sta je volgens mij totaal niet sterk. De verkoper staat vrij in aan wie hij het paard verkopen wil. Je zus heeft er geen kosten aan gemaakt (er is geen keuring of wat geweest). Maar je zus zou misschien moeten denken of ze dat allemaal wel wil. Nee ik zou echt tegen je zus zeggen dat ze beter verder kan kijken. Verliefdheid gaat over.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:52

Ik zou het paard zeker laten staan, niet aan beginnen.
Er klopt iets niet en ik heb de indruk dat ze bang zijn voor de uitkomst van de keuring.
Heel vervelend voor je zus maar ze kan beter even verdrietig zijn omdat ze het paard niet krijgt dat ze leuk vindt. Wanneer het paard straks wat blijkt te hebben als ze hem gekocht heeft ze nog veel meer verdriet.
Kan ze hem dan trouwens nog wel afstaan als ze hem al een paar dagen op stal heeft staan en hij blijkt toch wat te hebben?
Dan heeft ze ook verdriet want ze kent het paard dan nog beter.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:53

Wat al gezegd wordt, juridisch sta je idd zwak omdat je niet aan je onderzoeksplicht voldaan hebt. Het enige is dat je vast zou kunnen laten leggen in een contract dat je het paard koopt en dat de verkoper verplicht is het dier terug te nemen wanneer deze wordt afgekeurd.
Maar gezien zijn eerdere handelswijze lijkt het me sterk dat hij daarmee akkoord gaat, ik vind het een vreemde manier van zakendoen...

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:03

Ik zou het paard ook niet meer kopen. Je denkt dat alles geregeld is en dan ineens dit.
Ze zullen wel bang zijn voor een afkeuring.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:07

Ik heb dit ook weleens gehad toen ik naar een paard zocht. Ik mocht niet laten keuren door mijn eigen veearts en andere mensen zouden dit niet erg hebben gevonden. Gewone pure chantage. Heb dus echt op mijn lip moeten bijten en ff mijn poot stijf moeten houden. Een week later belde ze met hangende pootjes op, dat ze ons bod goed vonden en mijn eigen arts mocht keuren. Maarja, pech gehad ik vertrouw het gewoon niet!

Kortom, erg zijn genoeg leuke paarden!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:11

Inderdaad, bij zulke lui zou ik ook geen paard willen kopen!

Dat mensen zeggen keuren is voor eigen kosten, of paard nu goed of afgekeurd word, daar kan ik me in vinden, maar zeggen dat keuren niet mag, dat is toegeven dat paard wat mankeerd.

Daarom, altijd laten keuren, in veel gevallen liefst met foto's.
En even bloed afnemen om evt later te kunnen laten onderzoeken op pijnstilling/sedatie.

Ik zou dit paard absoluut niet meer willen, verliefd of niet. Hier stinkt wat!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:57

In België mag je een paard binnen de 7 dagen terug brengen naar hun vorige eigenaren als het paard iets mankeert terwijl het niet gezegt is, bv. bij artrose. De oude eigenaren zijn verplicht om het paard terug te nemen voor hetzelfde bedrag als wat jij voor het paard hebt betaald, geen idee of het in de praktijk ook zo is maar in theorie wel.

Maar eerlijk gezegt zou ik het paard niet meer willen, als je het paard niet mag laten keuren door jouw DA (nooit de DA van de eigenaren nemen ivm "onder 1 hoedje spelen") dan scheelt er in 90% van de gevallen iets met het paard. Je zus vind in no-time wel weer een paard waar ze de klik mee zal hebben en die ze wel mag keuren :) , ik snap wel dat ze het nu moeilijk vind aangezien ik ook zoiets heb meegemaakt maar nog geen 2 weken nadien heb ik mijn paard gevonden en direct gekocht waar ik helemaal gek op ben :D.

LeVonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:02

Ik heb meegemaakt met een vriendin van mij dat zij haar paard gerolen had en zij zou dan nog geld erbij krijgen omdat haar paard meer waard was. Toen bleek dat de nieuwe eigenaar het paard had laten keuren en hij had iets aan zijn botten, toen was ze VERPLICHT hem terug te nemen volgens de wet.
Je kan volgens de wet binnen twee weken een paard terug brengen. Is mij verteld dan tenminste en miss is zij toen der tijd wel opgelicht, ik weet het verder niet want heb me er verder niet in verdiept.
ik heb alleen dit verhaal gehoord.. Miss kun je er iets mee

Nog een keer : ik weet NIET of het klopt/waar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:03

Heel bot, twee opties:
1) je verhaal klopt niet helemaal (lijkt me onwaarschijnlijk)
2) Paard mankeert iets en de verkoper probeert dat op deze manier te verdoezelen (klink waarschijnlijker)

Kortom, niet aan beginnen. Bel maar af, zeg maar dat het al niet meer hoeft. Ze zijn bij bosjes te koop, nog net niet op elke straathoek en daar zitten er vast bij die wel goed zijn, die wel gekeurd mogen worden en die net zo leuk of misschien wel veel leuker zijn.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:27

PP > TAO

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:59

Iedereen bedankt voor de adviezen. Heb nog geen idee hoe het afloopt, maar hou jullie op de hoogte.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:53

ben benieuwd!