wordt knettergek ervan hengst springt op ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatriesCarm

wordt knettergek ervan hengst springt op ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 01:25

wordt er helemaal knetter maar dan ook knettergek van

heb 2 ponys waaronder een shet ruin van 17 ontzettend lief dier wel dominant maar eenmaal je vriend altijd je vriend

nu heb ik er een hengst bij staan van een meisje opzich geen probleem maar nu komt het

hij moet gecastereerd worden maar volgens haar moet het dan 10 graden dag en nacht zijn (nooit bij de hand gehad dus zou het echt niet weten)maar het probleem nu is

het begon in november ik was net bevallen en dacht laat ik eens lekker de wei helemaal opruimen en mesten staan ze weer netjes erbij op een gegeven ogenblik stormd mijn merrie mijn voorbij in een vrolijke bui met chess aan de voet Joep (hengst) staat naast me dus niks aan de hand tot dat ik me omdraai en de kruiwagen wil pakken en waarom weet ik niet maar ik kijk achterom en zie joep op de achterste benen staan en met zijn hoeven naar mijn slaan kon nog net opzij springen anders was hij boven op me terecht gekomen

dit gebeurd dus veel te vaak ook bij mijn verzorgsters zijn eigenares zegt bij mij doet hij dat nooit

maar nu het ergste nu vliegt hij dus al een volle week achter mijn ruin aan springt boven op hem om te dekken en echt werkelijk niks werkt heb me kapot gerend achter hem aan in de hoop dat hij het misschien zou begrijpen (geiligheid verdringt het luisteren volgens mijn typisch mannen gedrag)hij springt op mijn merrie ,de ruin en merrie bokken van zich af en het is dus continu geklooi word er helemaal wanhopig van want apart zetten heeft geen zin ant de hengst loopt overal doorheen

wie weet wat ik kan doen

afwachten is gene optie mijn dochter van 4 loopt ook in de wei rond en ben doodsbang dat hij haar aanvalt

het gaat hier om een shetje van nog geen 85 cm hoog maar helemaal van zijn padje af

PatriesCarm

Re: wordt knettergek ervan hengst springt op ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 01:26

moet er ook bij zeggen er wordt helemaal niks met hem gedaan hij is nu bijna 2 en hij wrdt alleen gepoets als het haar uitkomt is verder iedereen eigen zaak maar hij is behoorlijk niet opgevoed

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:31

Direkt laten castreren, als je dat toch al van plan bent.
Tot die tijd gewoon apart zetten, je kunt zo toch niet veilig de wei in komen. Zoek anders een wat grotere pony die niet met zich laat sollen dus hem flink van zich af schopt, dan leert hij het wel af.
Maar zowieso snel laten castreren, als je merrie erbij loopt kan hij die ook dekken, wil je wel een veulen?

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 01:43

nee dat is dus het probleem ik kan hem niet apart zetten hij toont nergens respect voor

en wil absoluut geen veulen maar die meid wil hem pas alten casteren als het oed weer is want eerder kan niet beweerd ze

nee en veilig is het niet weet me geen raad meer lopen jonge verzorgsters die ogen overal moeten hebben en zij zegt maa ja ik weet geen oplossing heb het nu te druk

ik verhuur haar de wei kan ik hier verder iets mee

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:49

Je hebt een hengst bij een merrie in de wei staan? Je wilt dus graag een veulentje hebben? Dan kan het zijn dat de hengst die ruin als zijn rivaal ziet en hem probeerd weg te jagen.
Het drietal moet dus gewoon uitelkaar gehaald worden. De ruin weg totdat de merrie drachtig is, dan de hengst weg en de ruin weer terug.
Als je geen veulen wilt hebben, nu meteen een andere stalling voor de hengst gaan zoeken. Een andere wei zal niet helpen want zodra de merrie hengstig is, loopt hij door de draden heen om erbij te kunnen komen.
Je kan ook nog de merrie weg halen zodat de mannen niets meer hebben om over te vechten. Tenzij de hengst erg bezitterig is en jou als merrie ziet en je dus af wilt pakken van de ruin.

edit, waarom verhuur je een wei aan iemand met een hengst als je eigen merrie er al loopt en je geen veulen wilt?
Misschien even het huurcontract doorlezen en dan zo spoedig mogelijk de huur op zeggen en tot die tijd je merrie binnen houden of om en om weiden. Dus 'sochtends de hengst naar buiten en 'smiddags de merrie bijvoorbeeld.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 01:54

zoals er al staat wil ik absoluut geen veulen het gaat om een dpony merrie en een kleine shet en het was de bedoeling dat hij zo snel mogelijk geruind zou worden nog voordat Carmen hengstig zou worden maar krijg elke keer smoesjes en weet me dus geen raad meer

apart zetten heeft geen nut heb alleen een schuilstal en hij is zo gehaaid hij komt overal op en onderdoor

edit, waarom verhuur je een wei aan iemand met een hengst als je eigen merrie er al loopt en je geen veulen wilt?
-hij zou geruind worden !!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:59

PatriesCarm schreef:
nee dat is dus het probleem ik kan hem niet apart zetten hij toont nergens respect voor

en wil absoluut geen veulen maar die meid wil hem pas alten casteren als het oed weer is want eerder kan niet beweerd ze

nee en veilig is het niet weet me geen raad meer lopen jonge verzorgsters die ogen overal moeten hebben en zij zegt maa ja ik weet geen oplossing heb het nu te druk

ik verhuur haar de wei kan ik hier verder iets mee

Is de weide aan haar verhuurt of mag ze tegen betaling haar pony daar weiden?
Als de weide aan haar verhuurt is mag ze in princiepe doen wat ze wil zolang ze niet buiten het contract gaat.
Als de weide nog gewoon van jou is en zij heeft alleen haar pony erbij staan dan kun je haar er gewoon uit zetten als je dit niet wilt.

Als eerste; castreren kan vrijwel altijd, nu dus ook.
Apart zetten lijkt me geen probleem, dat kan ze toch zelf ook doen? Geef haar gewoon opdracht een stuk apart te maken voor haar hengst en hem daarin te zetten, hoe ze dat doet is verder haar probleem. Wil ze hem niet apart zetten of laten castreren dan zal ze een andere weide moeten zoeken.
Zowieso kun je hem beter apart zetten want ookal wordt hij morgen gecastreerd dan duurt het nog 6-8 weken voor alle hormonen zijn lijf uit zijn.

Ze kan niet zeggen dat ze geen tijd heeft, dan moet ze geen paard nemen.

En pas hier wel mee op want het gaat zoals je zelf ook al aangeeft; als een hengst het in zijn bol heeft dan moet je er niet tussenin staan want dan ben jij de klos. Zelfs zeer goed opgevoedde hengsten vergeten de baas als je ze in de weide gooit bij een merrie.
Het is onverantwoord om hier verzorgsters bij te laten, vragen om problemen.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:07

zij wied dus nij mij (zeg ik het zo goed)

ga haar dus morgen ook vertellen dat ze kan vertrekken (Was bang dat ik dat niet zomaar kon maken)

het is ook levensgevaarlijk je kan je rug niet toe keren of hij staat achter je op zijn achterste benen

bij haar bijt hij en is hij gewoon vervelend moet er ook bij zeggen dat hij in de zomer helemaal vertroeteld werd en verwend en nu maar een beetje er sneu bij staat en ja geen tijd is in mijn eigen geen pony of paard

heb 3 kinderen en een hoop dieren maar sta zodra ik de handen vrij heb in de wei

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:15

Heb je destijds gezegd dat hij geruind moest worden? Voordat hij bij je op de weide kwam?
Dan kun je haar gewoon zeggen dat ze hem direkt apart moet zetten, binnen een week moet laten helpen en hem daarna nog minstens een maand apart houd.

Je kunt haar niet ineens wegsturen natuurlijk, je moet haar wel de kans geven het op te lossen ;)

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:18

ben al vanaf het moment dat hij mij aan wou vallen er mee bezig maar ze schuift het op de lange baan

heb haar net een eail gestuurd met de vraag hoe we dit alsnog gaan oplossen dus wacht haar af

en ja ze weet dat hij geruind moet worden was ook voorwaarde nummer 1 ik heb hem bij me in de wei genomen omdat ze hem had gered van de slacht en nergens heen kon met hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:21

Wij hebben onlangs eentje op de wei laten castreren, het is bull dat ze zegt dat het pas kan dat het zowel overdag als 's nachts 10 graden moet zijn.
Gewoon op je strepen staan hoor Patries, en anders opladen en wegwezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:24

PatriesCarm schreef:
ben al vanaf het moment dat hij mij aan wou vallen er mee bezig maar ze schuift het op de lange baan

heb haar net een eail gestuurd met de vraag hoe we dit alsnog gaan oplossen dus wacht haar af

en ja ze weet dat hij geruind moet worden was ook voorwaarde nummer 1 ik heb hem bij me in de wei genomen omdat ze hem had gered van de slacht en nergens heen kon met hem

Dan kun je haar ook gewoon wegsturen. Is net wat je zelf wilt, heb je nog zin om haar de kans te geven of ben je het gewoon zat?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:25

Mooi probleem heb jij! Wat je kunt doen, als je haar niet meteen weg wilt sturen... is het hengstje aan een zware prikpen vastzetten.
Gewoon zo'n ijzeren staaf de grond in, met zo'n oog eraan. Zet hem daaraan vast. Geef hem natuurlijk wel een stuk de ruimte.
Op die manier zijn jullie even veilig en is het gedonder eventjes afgelopen.

De huidige eigenaar is verantwoordelijk en zij moet dit gewoon oplossen.
Dat van die 10 graden heb ik ook nog nooit gehoord.
Waarom??? Hij staat binnen 1/2 uur weer op z'n beentjes en loopt dan weer rond. Koud zal hij het dus niet krijgen.
Dus ik denk dat dit nonsens is! Hou er ook rekening mee dat zijn gedrag weliswaar vrij snel zal veranderen... maar hij wel nog een aantal weken vruchtbaar kan zijn...

Sterkte ermee hoor!

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:27

suleilitha schreef:
Wij hebben onlangs eentje op de wei laten castreren, het is bull dat ze zegt dat het pas kan dat het zowel overdag als 's nachts 10 graden moet zijn.
Gewoon op je strepen staan hoor Patries, en anders opladen en wegwezen.

ja weet je ik heb dat elke keer aangehoord en dacht net laat ik eens op bokt raad plegen want hier zitten er een hoop die wel verstand van dit soort zaken hebben

wordt ook ramgek van die poedersuiker(sorry maar kan me er zo aan irriteren)

zal blij zijn als mijn ponys weer de rust hebben en ik niet met hart in me keel hoef te mesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:29

Countrygirl, het beestje hoeft niet eens liggend gecastreerd te worden, kan ook staand, vooral bij zo'n jonkie.
TS, als de eigenares morgen de dierenarts zou bellen zou in principe vrijdag het hakkie takkie gebeuren vast wel plaats kunnen vinden ;)
Ik wens je succes en vind dit een rotsituatie voor jou.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:29

anneliesdj schreef:
PatriesCarm schreef:

Dan kun je haar ook gewoon wegsturen. Is net wat je zelf wilt, heb je nog zin om haar de kans te geven of ben je het gewoon zat?

ben het helemaal zat durf me dochter al niet meer mee tenemen terwijl haar pony er ook staat ,ben bang dat er wat gebeurd met me verzorgsters,maak me zorgen om me merrie die bokt hem van zich weg gelukkig godzijdank kan het een bitch zijn maar at als ze hengstig word

ik heb echt weer wat op me strot gehaald om het maar zo te zeggen het meiske heeft veel gezegd en dacht dat ze wel wist hoe met paarden om te gaan maar uit ervaring nu blijkt dat het haar niet zo veel boeit maar te druk is met andere dingen en mijn opzadeld met een hengst terwijl ik geen hengst wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:31

Zeg nog maar tegen die meid dat een mep van je merrie haar hengst het leven kan kosten, een merrie kan een hengst doodslaan die wil dekken als ze niet in the mood is.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:31

Gewoon eisen dat ze hem deze week nog laat castreren of in ieder geval een afspraak maakt met een DA. Doet ze dit weer niet, dan vertel je haar vriendelijk dat jij de DA belt en dat de rekening doorgestuurd wordt.
Een vriendendienst moet natuurlijk niet op iets levensbedreigend uit gaan draaien.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:31

suleilitha schreef:
Countrygirl, het beestje hoeft niet eens liggend gecastreerd te worden, kan ook staand, vooral bij zo'n jonkie.
TS, als de eigenares morgen de dierenarts zou bellen zou in principe vrijdag het hakkie takkie gebeuren vast wel plaats kunnen vinden ;)
Ik wens je succes en vind dit een rotsituatie voor jou.

krijg ook het gevoel dat zij momenteel krap bij kas zit en dat er daarom allerlei smoesjes worden bedacht
pffffffffff waarom luister ik nooit naar vriendlief die zei nog begin er niet aan straks hem je prutsmuts maar kon het meissie ook niet met die pony laten staan was hij alnog naar de slacht gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:33

Klinkt hard maar ponies gaan vaak niet voor niks naar de slacht.... als ik alle potentiele slachtponies hier in de buurt zou opvangen kwam ik ook wei te kort.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:33

Geen prettige situatievoor jouw ruintje. Die kan namelijk behoorlijk last hebben van zo'n hengst. Niet echt verstandig om een hengst toe te laten bij je merrie. Ook al is het een shetlander, als hij wil dekken dan kan hij dekken. Mijn shet heeft heel lang gedacht dat hij nog hengst was en die dekte Geldere tuigers. Deze gngen gewoon voor hem liggen. Je merrie zou dus heel goed drachtig kunnen zijn van de shet hengst en dan zit jj met een rare kruizing. Direkt uit elkaar halen dus.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:34

suleilitha schreef:
Zeg nog maar tegen die meid dat een mep van je merrie haar hengst het leven kan kosten, een merrie kan een hengst doodslaan die wil dekken als ze niet in the mood is.

afgelopen zondag was er zon moment heb hem opeen gegeven ogenblik hiulend vast gezet Carmen bokte hem in zijn ribbenkast en toen zakte hij al door de benen was zelf helemaal in paniek want hij bleef eerst effe liggen om vervolgens op mijn ruin af te stuiven

hem hem toen dus ook apart gezet maar zodra je je rug keert hop draad kapot en joep is weer los

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:36

Napie schreef:
Geen prettige situatievoor jouw ruintje. Die kan namelijk behoorlijk last hebben van zo'n hengst. Niet echt verstandig om een hengst toe te laten bij je merrie. Ook al is het een shetlander, als hij wil dekken dan kan hij dekken. Mijn shet heeft heel lang gedacht dat hij nog hengst was en die dekte Geldere tuigers. Deze gngen gewoon voor hem liggen. Je merrie zou dus heel goed drachtig kunnen zijn van de shet hengst en dan zit jj met een rare kruizing. Direkt uit elkaar halen dus.

zoals ik al schreef hij zou geruind worden voor dat ze hengstig werd maar wordt maar afgeschoven kan het dier ook niet aan een lantaarnpaal binden maar het is nu klaar ze zal moeten vertrekken heb vaak zat gevraagd het op te lossen

sloes noemen wij dat

geef haar 2 weken de tijd te vertrekken zet de mijn merrie desnoods zolang op de manege hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:37

Ik zou Joep weg laten halen en pas terug laten komen als de ballen er af zijn én de hormonen weg, dus twee maanden uit de buurt! Het moet niet mooier worden, dat beest is niet eens van jou.
Tof dat je hebt gemaild maar ik zou echt gaan bellen als je niet snel antwoord krijgt.
Je bent nog veel te goed als je haar twee weken geeft, laat ze haar eigen Joep op de manege zetten.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 02:39

suleilitha schreef:
Klinkt hard maar ponies gaan vaak niet voor niks naar de slacht.... als ik alle potentiele slachtponies hier in de buurt zou opvangen kwam ik ook wei te kort.

Ik ben te gemakkelijk wil alles mooi en goed houden zou het liefste elk dier opvangen heb ook niet voor niks een hut vol vee allemaal een eigen verhaal en dacht goed te doen om hem er bij te halen met het vertrouwen dat hij geruind zou worden