Uitsluiting vanwege ziek worden op het paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Uitsluiting vanwege ziek worden op het paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:12

Hallo allemaal,

Wat ik afgelopen zondag meegemaakt heb is wel een bijzonder verhaal (vind ik :o )

Ik had wedstrijd, L1. Toen ik de bak inkwam om mijn eerste proef te rijden en de voorlezer begon te lezen, werd ik onwel. Ik kreeg het heet, benauwd en had het idee dat ik over moest geven. Bij oefening 5 dacht ik echt het niet meer binnen te kunnen houden en ben ik stil gaan staan tijdens de proef. Ik hing voorover op mijn paard. Mijn instructrice die mee was vroeg of het goed ging. Toen ik nee antwoordde, liep zij naar me toe. Bewust heeft zij mij of mijn paard niet aangeraakt, ze stond op zo'n 2 meter afstand van ons en vertelde me dat ik rechtop moest zitten en rustig in en uit moest ademen. Dit werkte en ik heb de voorlezer een seintje gegeven weer verder te lezen. Ik hervatte mijn proef. Aan het einde van mijn proef netjes afgegroet en de baan verlaten en in een andere ring mijn tweede proef gestart.

Een uur later, bij de prijsuitreiking, kreeg ik mijn protocollen. Op het protocol van mijn eerst proef stond "uitgesloten wegens hulp van derden" en had ik een 0 gekregen voor het onderdeel waarin ik stil was gaan staan. Helaas was de jury niet meer aanwezig op het wedstrijdterrein om hierover te praten. Ik vond het vreemd dat ik uitgesloten was. Helemaal al omdat de jury het mij niet had aangegeven. Bij het afgroeten groette ze zelfs vriendelijk naar mij terug. Inmiddels heb ik de KNHS ingelicht, omdat je bij uitsluiting, naar ik begrepen heb, ook verliespunten kan krijgen. De KNHS had begrip voor mijn verhaal en zou er in ieder geval voor zorgen dat ik geen verliespunten krijg.

Wat ik mij nu afvraag is, zijn er meer mensen hier die onwel zijn geworden tijdens de proef en hoe is dat toen verlopen? Zijn er juryleden die mij misschien hierover in kunnen lichten?

Van de KNHS begreep ik in ieder geval dat hulp van derden in deze situatie betwist kan worden. Maar waarom dan die uitsluiting? Ik begrijp er niets van. Bij het optellen van mijn punten kwam ik er ook nog achter dat ik anders winst had gereden.. :?

San

Re: Uitsluiting vanwege ziek worden op het paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:17

De situatie is natuurlijk erg vervelend. Maar hulp van derden is het in mijn visie wel. Hulp van derden gaat verder dan aanraken; coachen/converseren is ook hulp van derden.

Je hebt wel gelijk dat ze dit gelijk kenbaar hadden moeten maken en je niet je proef uit hadden moeten laten rijden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:20

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp het hulp van derden in principe wel. Maar de mevrouw van de KNHS die ik hierover sprak, gaf als hulp van derden aan, dat iemand, gevraagd dan wel ongevraagd, door middel van wat voor communicatie dan ook, het paard of de ruiter beter helpt presteren. En daar zet ik dan toch mijn vraagtekens bij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:24

ik denk dat je tijdens, of net na de proef even met de jury had moeten praten. Even uitleggen wat er nu aan de hand was etc.
wel balen natuurlijk..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:25

Hulp van derden: Elke tussenkomst en/of hulp van buitenaf, gevraagd of ongevraagd, met als kennelijk
doel de prestatie van een deelnemer en/of diens paard(en) te beïnvloeden, wordt beschouwd
als hulp van derden, is verboden en wordt door de jury bestraft met uitsluiting

Het gaat dus om beinvloeden van prestatie van ruiter en/of paard... en ik vind dat dit wel onder beinvloeden van jouw prestatie valt. Ook al is het nog zo logisch dat je geholpen wordt als je onwel wordt... als je de regels ernaast legt is het imo beslist hulp van derden.
Laatst bijgewerkt door San op 11-03-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:26

sharon_quiz schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp het hulp van derden in principe wel. Maar de mevrouw van de KNHS die ik hierover sprak, gaf als hulp van derden aan, dat iemand, gevraagd dan wel ongevraagd, door middel van wat voor communicatie dan ook, het paard of de ruiter beter helpt presteren. En daar zet ik dan toch mijn vraagtekens bij.

Vervelende situatie maar wel begrijpelijk omdat op dat moment jouw instructrice had kunnen zeggen dat je houding beter moest en je tips had kunnen geven bijvoorbeeld, de jury weet niet wat er gezegd wordt. Je had het bijvoorbeeld ook kunnen neppen. Daarom mag je ook niet tegen je paard praten of geluidjes maken in de proef, iedergeval niet duidelijk laten horen omdat dit ook niet juist is. Vroeg de jury zich dan ook niet af waarom je opeens voorover hing en er hulp kwam?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:28

@ juval: Later zat ik me ook te bedenken, dat als me dit nog eens zou overkomen (liever niet natuurlijk ;) ) dat ik dan inderdaad de jury uitleg wat er precies gebeurde. Bij deze wedstrijd echter zag en hoorde de jury alles en was het volgens mij wel overduidelijk dat ik niet mijn tenen probeerde aan te raken ofzo haha.

@ Sansje: ja precies, dat is hulp van derden. Ik vind dat niet echt passen bij dit geval.. Jij?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:28

en wat betreft de uitsluiting: De (voorzitter van de) jury dient in het geval van een beslissing tot uitsluiting of
diskwalificatie tijdens de proef deze terstond d.m.v. een (bel)signaal/teken en de deelnemer mede te delen dat hij is uitgesloten respectievelijk is gediskwalificeerd.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:30

sharon_quiz schreef:
@ juval: Later zat ik me ook te bedenken, dat als me dit nog eens zou overkomen (liever niet natuurlijk ;) ) dat ik dan inderdaad de jury uitleg wat er precies gebeurde. Bij deze wedstrijd echter zag en hoorde de jury alles en was het volgens mij wel overduidelijk dat ik niet mijn tenen probeerde aan te raken ofzo haha.

@ Sansje: ja precies, dat is hulp van derden. Ik vind dat niet echt passen bij dit geval.. Jij?

Ik vind uiteindelijk van wel... je wordt geholpen en strikt gezien mag dat gewoon niet. Je kunt als jurylid niet precies horen wat er wordt gezegd en daarom mag je dus gewoon niet converseren met omstanders. Daarnaast: je kunt er wat voor zeggen dat je helemaal niet meer had gespresteerd als je niet was toegesproken, omdat het dan echt mis was gegaan.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:32

@ Joceline: Ik denk dat de jury gehoord heeft wat mijn instructrice mij vertelde. Het was namelijk erg dicht bij het juryhokje en dat was open, dus ik vermoed dat zij wel iets gehoord heeft, maar dat weet ik niet zeker. De jury heeft mij nergens om gevraagd en ik mocht dus rustig mijn proef uitrijden.

@ Sansje: Misschien is de (voorzitter van de) jury later wel door iemand geattendeerd dat ik uitgesloten diende te worden en dat zij pas nadat ik de ring verlaten heb de beslissing gemaakt heeft om mij uit te sluiten. Dat zou best kunnen natuurlijk.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:33

Het is natuurlijk een heel uitzonderlijke situatie, maar ik begrijp dat jij je proef wel hebt onderbroken, en zou denken dat je daardoor bent uitgesloten. Inderdaad zou de jury dat wel kenbaar moeten maken aan je.

Voor zover ik weet zou je dan de tweede proef ook niet mogen starten, volgens de regels.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:38

Nog een keer @ Sansje: Als mijn instructrice mij niet had geholpen op dat moment door te zeggen dat ik rustig adem moest halen en rechtop moest gaan zitten, dan had het inderdaad vast niet zo goed afgelopen als dat uiteindelijk het geval was ;)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:38

venga schreef:
Het is natuurlijk een heel uitzonderlijke situatie, maar ik begrijp dat jij je proef wel hebt onderbroken, en zou denken dat je daardoor bent uitgesloten. Inderdaad zou de jury dat wel kenbaar moeten maken aan je.

Voor zover ik weet zou je dan de tweede proef ook niet mogen starten, volgens de regels.

Bij uitsluiting mag je wel 2e proef rijden... bij diskwalificatie niet... groot verschil
Laatst bijgewerkt door San op 11-03-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:39

@ Venga: In geval van diskwalificatie mag je je tweede proef niet meer starten. Bij uitsluiting gelden daar andere regels voor.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:41

Hoe lang heb je stil gestaan? Ook als dat te lang duurt zou je uitgesloten zijn.
Erg rot, maar ik zou me er toch maar bij neer leggen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:41

Ah! Weer iets geleerd! :)*

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:44

@ Kazary: Stilstaan in je proef mag geloof ik niet langer dan 1 minuut. Ik denk dat ik langer heb stilgestaan dan die minuut, maar heb dat uiteraard niet bijgehouden. Ik leg mij er zeker ook wel bij neer hoor, niets meer aan te doen. Ben wel weer een ervaring rijker en die wil ik graag delen. Ook ben ik erg benieuwd of anderen zoiets wel eens meegemaakt hebben.

EDIT: en dan had ik uitgesloten moeten worden om die reden. En niet om de reden wegens hulp van derden. Of allebei, haha, kan natuurlijk ook nog
Laatst bijgewerkt door sharon_quiz op 11-03-09 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:45

Ik heb zoiets nog nooit aan de hand gehad... maar geloof dat ik toch zelf wel even mn hokje uit was gekomen om te kijken of het allemaal wel goed gaat... als ineens iemand ondersteboven op der paard hangt..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:46

Mijn instructrice zei ook tegen mij: ik vind het sneu voor je, maar de volgende keer dat dit gebeurt loop ik gewoon weer naar je toe.. :D En daar ben ik erg blij mee!
Laatst bijgewerkt door sharon_quiz op 11-03-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:55

vervelend zeg, ik denk dat je in dit geval beter had kunnen afgroeten, kan je ook geen punten kwijt raken. Strikt genomen staat de jury in haar recht, maar het is wel een beetje flauw..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:13

Om het risico op verliespunten te verkleinen had ik misschien beter af kunnen groeten ja. Maar ik wist dus pas bij de prijsuitreiking dat ik uitgesloten was in de eerste proef. Gelukkig zou de KNHS ervoor zorgen dat ik in ieder geval geen verliespunt zou krijgen, mocht de jury dat genoteerd hebben. Dat weet ik namelijk niet. Ik weet ook niet precies hoe die regeling is qua uitsluiting en verliespunten.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:27

Ik vraag me af of een medewerker van de KNHS zomaar mag bepalen dat jij geen verlies krijgt. Daarnaast, zeg even dat het wel zo zou zijn, heb je het zwart op wit gekregen????

Ik vind overigens terecht dat je bent uitgesloten, al had de jury dat wel tijdens de proef moeten aangegeven.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:14

jeetje sneu voor je vind het raar dat het de jury niet opgevallen is dat je helemaal voorover zat op je paard dan kun je er toch vanuit gaan dat er iets mis is en dat je dat niet doet om hulp te zouden krijgen van je instructrice

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:24

Het valt imo onder verzet:
Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat dit op het betreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt, vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel)signaal heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wegens onvoorziene omstandigheden.
Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20 seconden niet vervolgd kan worden, volgt terstond uitsluiting van de combinatie door de (voorzitter van de) jury.

Mocht er ooit nog zoiets voorkomen: afgroeten!

Persoonlijk vind ik eigenlijk wel dat de jury op dat moment even de proef had mogen stilleggen, maar ik weet niet hoe de gediplomeerde jury's erover denken?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:50

Mistic schreef:
Ik vraag me af of een medewerker van de KNHS zomaar mag bepalen dat jij geen verlies krijgt. Daarnaast, zeg even dat het wel zo zou zijn, heb je het zwart op wit gekregen????

Ik vind overigens terecht dat je bent uitgesloten, al had de jury dat wel tijdens de proef moeten aangegeven.

Je hebt gelijk hoor, qua uitsluiting. Ik begrijp best dat ze me uitgesloten heeft. Wat ik alleen jammer vind, is dat ik daar pas achter kwam bij de prijsuitreiking. Over je opmerking van de KNHS, in eerste instantie werd mij gemeld, dat als ik eventueel een verliespunt zou krijgen, ik daar niets meer aan kon doen. Volgens de regels moet je namelijk binnen een half uur na de prijsuitreiking bij de jury je protest aantekenen. Dat ging alleen een beetje moeilijk, omdat de jury al weg was. Toen heeft de medewerkster van de KNHS mij gemeld dat ze, als er blijkt dat ik een verliespunt gekregen heb, ze ervoor zouden zorgen dat dat niet gebeurde.