Jaarling met beenbeschermers kan dat kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jojo85

Jaarling met beenbeschermers kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:16

Hoi,

Kan het kwaad om mijn jaarling een beenbeschermer of springschoen om te doen?
Ik wil haar van alles leren. Ze loopt ook wel eens mee met een dekje op haar rug (losliggend natuurlijk)

Dit wil ik haar leren zodat als ze naar het buitenland moet worden vervoerd (i.v.m. een keuring), dat ze dan transportbeschermers omkan.
:+
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-03-09 01:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teveel aan vraagtekens uit titel verwijderd.

joyce83

Re: Jaarling met beenbeschermers kan dat kwaad?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:17

Zo lang het niet een uur om haar benen blijft zitten en niet te strak is zou ik niet weten waarom het kwaad kan.
Of het nou echt nodig is om een jaarling dit allemaal al te laten dien dat is een ander iets.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:18

Kan geen kwaad, mits ze goed passen en je het maar kort gebruikt.
Maar waarom wil je je jaarling al aan dit soort zaken wennen? Ik zou een jaarling vooral jaarling laten zijn en alleen het hoognodige leren, zoals halster, netjes meelopen, stilstaan e.d.
Hij heeft nog zijn hele leven om vanalles te leren.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:18

Heb de tekst even aangepast, dan zie je waarom ;)

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:18

Kan soms best handig zijn, mijn jonge beestje heeft
nogal de neiging als ze in de bak losloopt om op haar knieen onder
de heining door te willen om grasjes te plukken en heeft
hierbij al een aantal keer een flinke beenwond opgelopen. Dus als
zij nu los de bak in gaat, krijgt ze ook beenbeschermers om hoor :)

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:20

Ik leer haar eigenlijk maar weinig, alleen dit zou wel handig zijn in haar voordeel. zodat ze ook niet daar al gestressd van wordt.
;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:21

Ik zou het niet doen. Natuurlijk als je ze maar los genoeg laat zitten kan het geen kwaad, maar je weet toch ook nog niet of ze überhaupt beenbeschermers nodig zal hebben in de trailer? Lekker nog even laten lopen zou ik zeggen.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:21

mmm... ook mijn jaarling wil grasjes plukken bij de buren (daar zitten ook tralies voor (verticaal)) Dus dit is niet eens zo'n verkeerde vraag :D

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:23

Ze heeft 1 x in de trailer gestaan en toen dacht ze even over de deur te springen. Dus had ze zich flink verwond...

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:25

naja, ik ga het voorzichtig aan proberen. Hopend dat ze er niet zo'n probleem van maakt :P

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:32

Waarom beenbescherming bij een jaarling? Laat die pezen zich lekker ontwikkelen zonder steun van vanalles. Ook op de trailer zou ik zo'n jong dier niets om zijn benen doen. Ongeacht hoe hij zich gedraagt op de trailer.

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:32

Jojo85 schreef:
mmm... ook mijn jaarling wil grasjes plukken bij de buren (daar zitten ook tralies voor (verticaal)) Dus dit is niet eens zo'n verkeerde vraag :D

Bij ons een hardhouten onderplank zodat de bodem niet "wegloopt" en die rand
is dus behoorlijk scherp. Nu doen de ouderen paarden ook wel er onderdoor grazen
maar die gaan dus niet op hun knieen zitten zoals het jonge ding :o

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:35

Zou je dan niet vooral eens rustig met de trailer gaan oefenen. Inladen, uitladen, en als dat uiteindelijk goed gaat deurtje dicht, en als dat weer goed gaat kleine stukjes rijden.
Ik begrijp dat je bang bent dat ze zich verwondt (en terecht), maar je kan de kans op verwondingen minimaliseren door goed te oefenen.
En ben je er wel van bewust dat peesbeschermers iets anders zijn dan transportbeschermers.
Als die niet goed zitten en gaan zakken krijg je pas echt een probleem op de trailer.
Ik rijd mijn 6jarige als ik met haar spring altijd met peeskappen achter, dat gaat prima, maar als ik haar (goed passende en niet zakkende) transportbeschermers op de trailer omdoe, breekt ze de boel af, zonder staat ze keurig stil.

Succes met oefenen.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 12:14

Oefenen heb ik al gedaan, dit gaat prima. Maar zodra we gaan rijden (ookal is het 3 meter) gild ze alles bij elkaar. Ze is ernstig aanhankelijk aan mij dus ik ben er later bij blijven staan en toen was er niets aan de hand. Maar ik mag er niet bij blijven met rijden dus dat gaat niet werken. Toen hebben we het geprobeerd met haar maatje (die loopt rustig de trailer in en maakt nergens een probleem van) maar weer zette ze haar stem op.

Hoe vaker we oefenen gaat het wel beter maar ze weet hoe ze erin is gekomen en probeert uit alle macht (hangen aan het touw, bokken, proberen los te komen en om te draaien) er via die kant eruit te komen. Ook hebben we haar geblindoekt erin gezet (helpt niet) en achteruit laten lopen (help ook niet).

Dus al met al, heb ik transportbeschermers gevonden die haar passen maar daar kan ik moeilijk mee oefenen omdat dat niet lekker loopt. Dus ik dacht om iets anders om haar benen te doen zodat ze aan het idee dat er iets om haar benen zit went.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:13

Jojo85 schreef:
Ze is ernstig aanhankelijk aan mij dus ik ben er later bij blijven staan en toen was er niets aan de hand. Maar ik mag er niet bij blijven met rijden dus dat gaat niet werken. Toen hebben we het geprobeerd met haar maatje (die loopt rustig de trailer in en maakt nergens een probleem van) maar weer zette ze haar stem op.

Ik vind het verstandig dat je van te voren in ieder geval wil oefenen. echter, dit probleem los je niet op door beenbeschermers om te doen, het probleem is dat je jaarling jou en duidelijk niet zijn maatje als zijn/haar steun in de rug ziet. En het werkt nog ook, mamma gaat weg uit de trailer, ik ga heel hard gillen stampen en steigeren en mamma komt terug. En dat probleem is minder makkelijk op te lossen. Ik zou, als je geen ervaring met jaarlingen hebt, hier professionele hulp bij zoeken. Vastbinden, blinddoeken enz lijken mij hier niet de juiste oplossing.

Succes!

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:28

Patsy schreef:
Jojo85 schreef:
Ze is ernstig aanhankelijk aan mij dus ik ben er later bij blijven staan en toen was er niets aan de hand. Maar ik mag er niet bij blijven met rijden dus dat gaat niet werken. Toen hebben we het geprobeerd met haar maatje (die loopt rustig de trailer in en maakt nergens een probleem van) maar weer zette ze haar stem op.

Ik vind het verstandig dat je van te voren in ieder geval wil oefenen. echter, dit probleem los je niet op door beenbeschermers om te doen, het probleem is dat je jaarling jou en duidelijk niet zijn maatje als zijn/haar steun in de rug ziet. En het werkt nog ook, mamma gaat weg uit de trailer, ik ga heel hard gillen stampen en steigeren en mamma komt terug. En dat probleem is minder makkelijk op te lossen. Ik zou, als je geen ervaring met jaarlingen hebt, hier professionele hulp bij zoeken. Vastbinden, blinddoeken enz lijken mij hier niet de juiste oplossing.

Succes!

Hier ben ik het zeer zeker mee eens

Jojo85

Re: Jaarling met beenbeschermers kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:07

Grappig...ik heb er juist professionele hulp bij gehaald... hij was helemaal uitgespeeld (had geen tips meer), kon geen hulp meer bieden, zei alleen dat ik moest oefenen. Dat met die blinddoek was het laatste wat ie probeerde. Ze loopt ook geblindoekt netjes mee alleen ze weet het gewoon als ze in die trailer staat :S

Maar de vraag blijft nog steeds: kan ik mijn jaarling laten oefenen met iets van bescherming aan de benen? Is dit schadelijk of kunnen ze dat nog niet aan?

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:13

Je kan je afvragen wat bv pols of enkel bandjes met de polsen van een erg jong kind doen.

Je gaat de pezen steun bieden en de pezen gaan daar dus ook op bouwen en worden dus een stuk afhankelijker en zwakker.

Dus mijn antwoord nee ik zou het niet doen.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:29

Ook niet om 5 minutjes per week even om te doen en 2 mini rondjes te stappen?

Want wat je beweerd lijkt mij erg overdreven :s

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:33

Ik denk dat elk minuutje er 1 teveel is, bovendien ligt het probleem nog steeds ergens anders namelijk het vervoeren. Ga daar eens mee aan de gang.

Neem zelf iets meer afstand van je paardje als hij teveel aan je hangt, leer hem meer op eigen benen te staan.

Jojo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:43

Ik ga absoluut niet meer afstand van mijn veulen nemen! Het ging er niet om dat het trailer laden een probleem is, dat had ik dat in een andere topic geplaatst. Maar ik (dit is mijn mening) denk dat springschoenen dus geen versteviging is, en beenbeschermers (niet ter ondersteuning) dat dat voor die 5 minuten ook niet uitmaakt. Maar misschien redt ik het ook met springschoenen, het is gewoon dat ze aan iets nieuws went. :+ Maar afstand nemen is in mijn geval niet goed, maar als ik dat hier allemaal moet uitleggen wordt ik gek van al dat commentaar.

Maar hier mag i.p.c een slotje op want ik heb mijn antwoord via PB gehad ;)

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:47

ik zou de beenbeschermers er niet te lang omlaten.
Zeker bij jongepaarden moeten zij er niet te veel steun aan krijgen!

succes als je nog vragen hebt kan je die altijd stellen via pb succes nogmaals

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:22

ik denk dat je zelf toch al besloten hebt wat je gaat doen, ongeacht de goeie tips die hier gegeven worden.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:10

Springschoenen zijn wel een heel ander verhaal dan beenbeschermers natuurlijk.

Maar ik snap werkelijk niet dat je je zo aangevallen voelt, je vraagt wat en je krijgt antwoord.
Misschien niet het antwoord wat jij graag zou willen misschien.

Ook dacht ik te lezen dat je beenbescherming wilde ivm het vervoersprobleem van je jaarling.
Daarin gaf je aan dat hij gaat staan gillen als jij weg bent en als je bij hem staat dat het dan wel oke is voor hem, om die reden zei ik dat je misschien wat meer afstand moet nemen van hem/haar zodat ze meer op eigen benen leert en durft te staan.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:34

Ik snap ook de reactie niet helemaal.
Welkom op bokt (zie dat je net nieuw bent).

Je vraagt advies, en uit je eigen antwoorden op onze vragen blijkt dat je beestje een heel ander probleem heeft.
Jij wil duidelijk geen bokt-hulp bij het echte probleem. Da's prima, maar zoek dan wel de hulp van een echt goede professional (en de oplosing is volgens mij meer afstand nemen, en dat zou een goede prof je ook vertellen...)