Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

powerzoe

Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:36

Ik zie bij de meeste dressuurruiters dat ze die neusriemen echt mega strak doen. Ik vind dit zo zielig! Ik vind dat als een maard zijn mond open doet, hij/zij dit wel met een reden doen. Meestal komt dit door pijn. Bij mij zit die neusriem echt super los en ze doen nooit hum mond open. Waarom doen sommige hem dan zo knoei strak en wat vinden jullie hier zelf van?

Saul

Re: Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:38

ik vind dit zelf ook niet fijn een strakke neusriem. Ik rij zelf ook het liefst met losse neusriem en zonder sperriem.
Helaas is mijn instructrice het daar niet mee eens, we hebben een compromis gesloten.

Neusriem met sperriem, maar dan niet aangesnoerd. Dus hier ook een losse neusriem :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:39

Onkunde? Verstoppen van problemen? Anders zou ik geen redenen weten tot het strak trekken van de neusriem.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:41

Ik vind het echt zo zielig! Die beesten doen niets voor niets hum mond open :(:)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:41

Het paard kan op die manier het bit niet vastpakken.. Volgens sommig dan..
Ik zelf trek ook de neusriem niet te strak aan, al heb ik hem wel gewoon vast zitten, er kunnen 2 vingers tussen.. :)
De sperriem heb ik gewoon vastzitten zodat het bit niet door de mond hobbelt.. ;)

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:43

hehe ik kan ong een halve hand tussen doen;P

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:44

@Powerzoe: Teveel ruimte is ook niet goed. Je kunt dus beter je neusriem met 2 vingers ertussen aansnoeren.

Heb er wel 1 gehad die van die ruimte gebruik maakte en zijn tong erover gooide. Die heb ik wel strakker aangesnoerd en toen was het probleem eigenlijk over. Of hij daar nu nieuwe trucjes voor heeft, weet ik niet :D
Laatst bijgewerkt door Caesar op 10-03-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:46

Het verschilt ook per paard, bij mij kunnen er altijd nog 2 vingers tussen. Bij de jonkies gaat de neusriem nog 1 gaatje losser als bij de oudere.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:46

Waar ik niet tegen kan is dat mensen het vaak als een oplossing zien. Oh paard gooit zijn tong naar buiten: trek de neusriem /sperriem wat strakker aan. Ohh paard doet zijn mond open: trek de neusriem /sperriem wat strakker aan..... :x

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:47

Hoezo slecht dat mijn neusriem super los zit. En nee als die neusriem super strak zit kan hij idd niet zijn tong over het bit gooien

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:49

Saul schreef:
ik vind dit zelf ook niet fijn een strakke neusriem. Ik rij zelf ook het liefst met losse neusriem en zonder sperriem.
Helaas is mijn instructrice het daar niet mee eens, we hebben een compromis gesloten.

Neusriem met sperriem, maar dan niet aangesnoerd. Dus hier ook een losse neusriem :j

Uh..het is toch jouw paard, dus jij beslist toch wat je wilt?

Hier ook geen strak aangesnoerde neusriem hor! Arm paard!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:49

Volgens mij praat de ene over een neusriem en de ander over een sperriem?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:52

voor mij ook neusriem en sperriem maar zo los dat de sperriem vaak los bungelt (paard schud 1 keer en hij vliegt er af), en de neusriem kan ik al mijn vingers tussen stoppen.
altijd zo gereden, nooit anders gewild, zo ook niet weten waarom.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:56

lijntje87 schreef:
voor mij ook neusriem en sperriem maar zo los dat de sperriem vaak los bungelt (paard schud 1 keer en hij vliegt er af), en de neusriem kan ik al mijn vingers tussen stoppen.

Waarom doe je het er dan niet gewoon af? :)
Zo lijkt het me toch van weinig tot geen belang en bovendien is het niet leuk als je telkens van je paard moet stappen om de sperriem terug rond zijn neus te binden :D

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:04

Karennnn schreef:
lijntje87 schreef:

Zo lijkt het me toch van weinig tot geen belang en bovendien is het niet leuk als je telkens van je paard moet stappen om de sperriem terug rond zijn neus te binden :D

Indd die riempjes zitten er niet aan voor de sier hoor.
Als mijn trainer snel helpt inspannen op wedstrijd, trekt hij ze ook altijd heel strak, ik persoonlijk zorg dat er nog wel wat ruimte is, zodat ze gewoon suikerklontje kan aannemen enzo..
(geen 2 vingers want dat vind ik al weer wat veel, vraag me af of die neusriem dan nog wel nut heeft..)

(en karen ik voel me zeer genegeerd: na 3 berichtjes op een dag of 4 tijd, heb ik nog steeds geen reactie teruggehad :(
Echt toevallig dat k net op tzelfde moment op dit topic kwam btw :))

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:05

Karennnn schreef:
lijntje87 schreef:

omdat ik ze dan altijd kwijtraak, en met wedstrijd vind ik het netter staan met.
die hem dan ietsje strakker zodat hij dan niet los bungelt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:07

kan hem gewoon ook wel wat strakker doen idd, maar hij zit altijd op het zelfde gaatje. en als ik opstap denk ik daar niet aan, en tijdens het rijden bungelt ie gewoon

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:10

Jibbel schreef:
Uh..het is toch jouw paard, dus jij beslist toch wat je wilt?

Hier ook geen strak aangesnoerde neusriem hor! Arm paard!

Dat klopt. maar zij kijkt wat het beste is, zij zegt dat het beter is voor hem om met dubbele neusriem te rijden, dus dat ben ik nu aan het uitproberen.
Vind k het niets, schakel ik weer terug op enkel.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:12

Ik heb hem heel erg los zitten of zelfs niet erop zitten. Ik doe mijn neuriem nooit strak, omdat een paard moeten kunnen ontspannen en loslaten in zijn kaak. Als dat dichtgesnoerd zit, kan een paard nooit loslaten. Voor jonge paarden doe ik wel een sperriem eraan, omdat het bit dan vaak ook iets stiller in de mond ligt. Maar dan ook losjes vast gemaakt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:14

_tarja_ schreef:
Ik heb hem heel erg los zitten of zelfs niet erop zitten. Ik doe mijn neuriem nooit strak, omdat een paard moeten kunnen ontspannen en loslaten in zijn kaak. Als dat dichtgesnoerd zit, kan een paard nooit loslaten. Voor jonge paarden doe ik wel een sperriem eraan, omdat het bit dan vaak ook iets stiller in de mond ligt. Maar dan ook losjes vast gemaakt.

Jij verwoord precies wat in bedoel, ik merk ontzettend dat zodra ik de neusriem en sperriem dr flink opzet, hij flink vast houdt in zijn kaak.
Zonder sperriem doet hij dit een stuk minder.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:44

het lijkt mij ook helemaal niet lekker zitten zo'n strak ding op je neus

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:48

Lekker strak, aansnoeren die hap :D

Nee zonder gekheid, ik vind het nogal wat zo'n uitspraak te doen dat 'de meeste dressuurruiters' de neusriem van hun paarden te strak doen. Waarop basseer je dit?
Bovendien doen paarden hun mond vaak echt niet open omdat ze pijn hebben.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:50

Nou de dressuurruiters gebruiken meestal een aansnoer riem. En op concour zie ik vaker dat de sner/neusriem bij de dressuur strakker zit dan bij springen of de cross

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:50

Ik heb altijd geleerd dat wanneer je een (lage) neusriem te los vasmaakt, de kans groter is dat je het bit door de mond van je paard trekt of kan schuiven. (al is het nooit de bedoeling natuurlijk om te trekken aan het bit). Als je de neusriem gewoon strak (dus niet helemaal dichtsnoeren) vastmaakt kan dit niet gebeuren.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:51

die van mij loopt ook beter zonder druk op neus, maar hij zit wel zo strak dat het er nog wel uitziet vanaf een afstandje alsof hij goed zit. Ik rij alleen met engelse neusriem. Sperriem wordt hij nijdig van (voelt zich opgesloten)