Paard trekt hele gekke bekken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Paard trekt hele gekke bekken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:09

Hallo,

Sinds een week is er een nieuw paard bij ons op stal. Nou viel mij en de eigenaar van dat paard op dat hij de hele tijd zijn tong omdraait en aan de zijkant heel raar naar buiten doet en daarbij z'n ogen een beetje wegdraait.. Het ziet er echt heel vreemd uit..
Hij doet het altijd maar 1 kant uit, dus altijd zijn tong naar links..
Ik was eigenlijk wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft en of het mogelijk een medische oorzaak is..
Afbeelding

Ik ben benieuwd..

Groetjes Hilde

Anoniem

Re: Paard trekt hele gekke bekken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:11

ziet het eruit als gaapen ? dan kan het nl zijn dat hij een maagzweer heeft... en hij op die manier de pijn kan verzachten.. ook doen sommige paard het als ze in een nieuwe omgeving zijn gekomen.. en andere doen het (zoals mijn paard) gewoon voor de fun...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:12

Een maagzweer lijkt me sterk, hij eet gewoon goed en is niet somber o.i.d. Hij is wel net in een nieuwe omgeving dus daar kan het dan misschien wel van komen..

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:14

Ziet eruit als een stalondeugd.. Gewoon een tick die hij om een of andere manier ontwikkeld heeft. Een paard is gebouwd om 20 uur van de dag te staan grazen, op het moment dat wij mensen ze binnen zetten en ze gedoseerd voeren kunnen ze dit soort stalondeugden uit stress ontwikkelen: een soort rare versie van eetgedrag.
Ik ken ook paarden die het doen na of voor het eten van een suikerklontje bijvoorbeeld.
Alleen het feit dat hij rolt met zijn ogen ken ik niet, wat dat betreft zou het misschien iets neurologisch oid kunnen zijn, maar dat lijkt me niet hoor. Voor de zekerheid een keer aan een (afgestudeerde :P ) dierenarts vragen die toevallig rond loopt kan altijd natuurlijk!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:16

De dierenarts komt zowieso binnenkort voor hem dus we zullen hem er dan ook even naar vragen. Hij heeft op de stal waar hij vandaan komt dagen lang dag en nacht binnen gestaan in een pikke donkere stal en kwam er misschien 5 minuten per dag uit in een paddock van 2 bij 5 meter.. Echt zielig om te zien..
(gelukkig voelt hij zich op zijn nieuwe plekje al een stuk beter)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:17

Ben het eens met QuitWater, het ziet er idd uit als zenuwtick, paard heeft wss geleerd dat hij door dit gedrag aandacht krijgt.
Negeren en voor meer afleiding zorgen zal het wss verminderen.

Meerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:19

Als ik het zo zie/je omschrijving lees, lijkt het een soort van stalondeugd. Net zoals je paard kan weven of kribbebijten, hierdoor komen endorfines vrij waardoor het paard zich beter voelt. Ook omdat je zegt dat het paardje dat continu doet.

Vertoonde hij dat gedrag ook al voor hij bij jullie op stal stond? Zo niet kan het ook te maken hebben met een nieuwe omgeving, zoals Nini_roosje eigenlijk al aangeeft.

edit: gezien die toevoeging over vorige stal lijkt het inderdaad helemaal op een stalondeugd. Jammer genoeg eigenlijk niet af te leren. Een veel betere omgeving kan wel voor verbetering zorgen.
Laatst bijgewerkt door Meerle op 10-03-09 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:19

Dat laatste verhaal kan een hele goede verklaring zijn waarom hij deze tick heeft!
Of hij heeft de tick daar ontwikkeld bij gebrek aan beweging en stress, maar het kan ook nu gewoon heel spannend voor hem zijn om ineens wel licht en ruimte te krijgen en dat hij op die manier zijn stress nu even kwijt wil. Succes er maar mee!

Nini roosje: ik geloof niet dat paarden een tick ontwikkelen voor de fun.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:22

Mijn paard (manegepaardje) doet dit met zadelen/aansingelen. Is gewoon een tik. Variantie op tandenknarsen/weven/schrapen en noem maar op.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:24

ik weet niet of hij het ook al deed toen hij daar was, dat hebben we hem in ieder geval niet zien doen daar.. hij doet het sinds een paar dagen dus het zou best kunnen dat hij de spanning zo van zich af probeert te krijgen. Er is ook een heleboel veranderd voor hem, hij krijgt meer aandacht, heeft een betere stal, komt veel meer buiten, en heeft beter contact met andere paarden..

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:43

Is het mischien een draver ?
Ik heb namelijk ook een draver en deze doet dat ook !!
Is een dravers trukje !!

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:54

Dit kunnen 2 dingen zijn, het is of verveling of het paard heeft pijn aan die kant van zijn mond, bijvoorbeeld dat er een tand los zit of aan het rotten is.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:55

Ik heb ooit eens gehoord dat ze dan een stofje aanmaken in hun hersenen wat een prettig gevoel geeft?

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:59

Een pony bij ons op stal doet het ook.
Op stal, buiten, tijdens het rijden.
Als je op haar rijd, en ze gaat gekke bekken trekken, en haar tong uit haar mond steken, kan je ook niet meer lekker rijden, want dan concentreert ze zich niet meer op de ruiter.
Echt heel raar.
Die pony eet ook goed, staat veel buiten, dus aan verveling ligt het niet.
:P

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:40

Het paard van een vriendin van mij vertoont dit gedrag ook.
Mijn paardje en dat van een andere vriendin van ons staan ernaast en beginnen het gedrag ook soms te vertonen. Dus het paard dat het vroeger altijd al deed staat in het midden. En de andere 2 hebben het gedrag overgenomen.
Het paard dat in het midden staat steekt niet alleen zijn tong op dezelde manier naar buiten, maar begint dan heel hard met zijn op en neer te schudden. ( wel een heel grappig zicht )

Ik denk dat het niets met medische oorzaken te maken heeft, maar dat het gewoon stalondeugendheden zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:42

heeft hij geen last van zijn tanden?

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:07

arno_en_kim schreef:
Mijn paardje en dat van een andere vriendin van ons staan ernaast en beginnen het gedrag ook soms te vertonen. Dus het paard dat het vroeger altijd al deed staat in het midden. En de andere 2 hebben het gedrag overgenomen.

Dat is wel bizar zeg! Heeft je paard echt het gedrag overgenomen denk je? Want 'officieel' kan dat dus niet he (volgens de boekjes). Vaak is het omdat ze allemaal aan dezelfde factoren bloot staan (een virus, bacterie of stress, enz) dat ze eenzelfde gedrag gaan vertonen. Dus zonder dat ik nu je stal oid af ga kraken (daar kan ik uiteraard geen mening over hebben) ben ik wel benieuwd hoe het kan. Paarden zijn namelijk eigenlijk 'te dom' om van elkaar te leren, als het ene paard het andere wat ziet doen dan kan hij niet hetzelfde nadoen. Ze kunnen wel heel goed elkaar volgen in een kudde oid maar dat is anders.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:53

Vrijdag komt de tandarts om zijn tanden te controleren want daar had ik inderdaad ook al aan gedacht. Dus dat zullen we dan weten. Naar mijn weten doet hij het alleen als hij in de buurt van mensen is, als hij buiten staat met de andere paarden doet hij het niet.. Dus misschien toch iets van aandacht trekken? Of aangeven dat hij pijn heeft o.i.d

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:17

@ quietwater:
Heb het mijn paard dit nog nooit niet zien doen en het paard van men andere vriendin ook niet. Het paard dat tss ons in staat ( dus van ook een vriending van ons) doet dit al bijna zijn hele leven. Hij staat nu pas maar een paar maanden op deze stal en bij de vorige stal deed hij dit ook geloof ik. ( daar had hij ook zijn hele leven gestaan. )

Snap het zelf ook niet waarom deze 2 paarden het nu doen terwijl ze het nog nooit gedaan hebben en nu plotseling wel en dit gewoon omdat het middelste paard dit gedrag regelmatig durft te vertonen.
Volgens mij nemen ze bepaald gedrag over. Bij honden gebeurt dit eveneens, dus waarom bij paarden ook niet?

En aan de stal is er zeker niets aan te merken en alle drie de paarden zijn medisch in orde ( ook de tanden, want die zijn vorige maand nog nagekeken ), behalve dat die van mij ZE heeft ! En daar kan het zeker niet aan liggen.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:49

Ok, nou ik sluit niets uit hoor, het zou kunnen.. Maar het moet ze dus wel iets positiefs opleveren dan (dus endorfines waarsch).
Maar als een paard een ander paard een deur open ziet doen dan leert hij dat nooit van dat andere paard. Maar dan zal dat wel gewoon een te gecompliceerde handeling zijn.
Ps: wat is precies ZE?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:53

ik heb net als karin84 gehoord dat dit idd een stofje losmaakt waardoor ze zich prettig voelen. een paard op mijn oude stal deed dit ook.

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:55

ZE = zomerexceem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:25

wij hebben er ook een staan die het doet en bij haar is het wel een uiting van stress.
dat paard doet het enkel op het moment dat ze naar buiten gaan en het haar dus allemaal wat te lang duurt

gezien het verhaal over het paard van de foto denk ik dus dat het hetzelfde is.

paarden er dus zoveel mogelijk uit doen.
het is de tijd van het jaar dat de paarden er ook zat van zijn om binnen te staan hoor, kun je toch over het algemeen wel merken dat ze onrustig worden. :j

zorg voor voldoende ruwvoer op de momenten dat ze binnen staan.
tandarts is altijd verstandig om te laten komen in deze gevallen,je weet maar nooit he

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:37

ziet er mij ook eerder uit als een tick om aandacht te krijgen of om zichzelf bezeig te houden/afleiden.
Moest het een draver zijn die uit het koerscircuits komt zou het weleens kunnen voortkomen uit het feit dat ze daar de tong vastbinden tijdens het snelwerk om zeker te zijn dat ze hun tong niet over het bit kunnen doen.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:28

arno_en_kim schreef:
ZE = zomerexceem

Oooo aha ;)
Tja, kan er natuurlijk mee te maken hebben he, door jeuk en stress en weet ik wat iets anders stressverlagend (zoals tongsabbelen oid) zoeken om te doen maar dat lijkt me ook niet in jouw geval, gezien het feit dat alle drie de paarden het doen enzo. Misschien dat een paard met zomereczeem of andere kwaaltjes wel iets gevoeliger is om tics te gaan ontwikkelen, gezien de 'stress' die het oplevert in de zin van pijn of jeuk.