Vraagje, of grote vraag eigenlijk. Wanneer gaan jullie paarden het land op? Wij gaan verhuizen over pakweg 3 weken, dan is het de bedoeling dat de paarden het land op gaan omdat de stallen bij ons nieuwe huis nog niet klaar zijn. Ze zijn wel weidegang gewend hoor en staan ook zonder dekens (althans de gene die het land op gaan) Maar het is altijd stal en weiland samen geweest. Ik heb er best moeite mee de paarden zo snachts op het land te laten, het weiland is oke, goed afgeheind en bewaakt (wonen mensen bij) maar toch???????
Kan dit vanaf 1 april, is het niet te koud dan? Stomme vraag meschien en iedereen hier zegt komt wel goed maar maak me toch zorgen, anders stel ik de verhuizing liever een maandje uit of maak ik me druk om niets????????
Mijn paard staat sinds 1 december op het land :p Stond daarvoor met deken in stal naja deken was binnen 1 dag gesloopt dus dan maar zonder deken en heeft nergens last van gehad. Meeste paarden gaan vaak in mei dus dat ene maandje zal ook zo een ramp niet meer zijn.
mijn paard staat sinds vorige week buiten zonder deken. eigenlijk weerhoudt alleen de regen ons de paarden buiten te zetten. We hebben hier kleigrond. maar vanaf maart/ april blijven ze vaak ook in de regen buiten. hun vacht is erop gemaakt om goed af te wateren. niet te goed borstelen i.v.m. huidvet. kunnen ze wel ergens uit de wind gaan staan?
Mar_84
Geplaatst: 10-03-09 12:00
Mijn paarden gaan nu de wei in als het redelijk droog is.En vanaf half april gaan ze iedere dag de wei op.Vanaf eind juni mogen ze dag en nacht op de wei.
Hebben je paarden op de nieuwe wei de mogelijkheid om wat beschutting te vinden van bv. bomen??
Helaas nog niet, het moet echt wat droger worden. Zodra het droog word en het grasgehalte bij de paarden weer wat is opgebouwd gaan ze lekker dag en nacht.
eef_007
Geplaatst: 10-03-09 21:40
komt helemaal goed zolang ze hooi hebben en zichzelf warm kunnen houden is der helemaal niks an de hand. wel leuk dat ze gewoon 24/7 op het land kunnen die vna mij kunnen dat ook vinden ze hartstikke fijn ik heb alleen wel een schuilstalletje
mkk
Geplaatst: 10-03-09 21:42
als het weer een beetje redelijk blijft.. komt het wel goed ja
Boktpony
Geplaatst: 10-03-09 21:47
Ik laat ze weer 24 uur per dag buiten zodra het land het toe laat... Om kou maak ik me geen zorgen, maar om nattigheid wel...
Als het weer het toelaat gaan ze bij ons per 1 mei er (officieel) weer uit dag en nacht. Ook kwam het wel voor ivm erg mooi weer dat ze er per 1 april uitgingen, maar dat zie ik nu nog niet zo zitten met dit vieze weer steeds
floortje_11
Geplaatst: 10-03-09 21:55
als ze het niet gewend zijn kan het in april snachts best wel koud zijn. Zou je ze dan niet snachts een deken op kunnen doen, of een tijdelijke stal daar neer zetten (container)
Meerle
Geplaatst: 10-03-09 21:57
Zodra het 's nachts droog blijft gaan onze paarden weer dag en nacht de wei op. Overdag staan ze wel al buiten (ook in de regen). Ik vind het idee dat ze 's nachts lekker in een droge stal kunnen liggen wel prettig. Waarschijnlijk meer mijn menselijke gevoel dan dat van de paarden .
@ts, heeft je paard daar wel een schuilmogelijkheid? Al is het maar een grote boom om enigszins uit de slagregen in combinatie met harde wind te kunnen staan. Ook belangrijk: heeft je paard wel een wintervacht kunnen kweken het afgelopen jaar? Als het diertje lekker binnen stond onder een warme deken (misschien zelfs geschoren) is het natuurlijk geen pretje om plotseling in de kou te worden gezet.
edit: over je bericht heen gelezen dat ze wei en zonder deken al gewend zijn
aliealie
Geplaatst: 10-03-09 22:00
Zodra we droger weer krijgen..........ik heb niet zoveel land, als ik ze er nu met zijn vieren op zet heb ik over 2 weken blubber. Bovendien groeit er nog geen grasspriet. Dus die van mij moeten nog ff wachten
Eind april. En dan alleen overdag. Maar bij mijn vorige stallen misschien al wat eerder. Ik denk dat het wel kan hoor!
xShoeby
Geplaatst: 11-03-09 19:57
Mijn paarden staan het hele jaar op het land, 's nachts in de stal. Maar wij hadden eerst dezelfde situatie bij een verhuizing; de stallen nog niet klaar. En het was december. Dus toen stonden ze dag en nacht buiten, met een dek. Dat ging prima. Zonder dek kan in dit geval wel denk ik.
Eilandje
Geplaatst: 12-03-09 12:18
Mijn paard staat nu overdag buiten en ’s nachts binnen. Zonder een deken o.i.d. Vanaf 1 april zal ze dag en nacht buiten staan. Ik maak me geen zorgen over te koud of te nat ofzo, de wei is vrij droog en er staat een schuilstal (al heb ik ze daar nu overdag nog nooit weten in staan)
Mijn paarden gaan pas weer het land op als het land droog is.... Zou wel eerder willen maar dan vertrappen ze alles en hebben ze van het zomer geen eten!! is ook weer zo sneu
Zodra het land weer op droogt mogen ze weer het gras op. We hebben meerdere kleine stukken, maar gaan ze nu naar buiten dan is alles voor de rest van de zomer vertrapt.
_Christine
Geplaatst: 12-03-09 20:58
Mijn pony loopt elke dag wel in de wei. Met dit regenachtige weer gaan ze 2 à 3 uurtjes de wei op. Als t droog is (ook in de winter) gaan ze van sochtends 8 uur tot smiddags 4 op de wei.
Mijn paarden en pony's staan gemiddeld 5 uur buiten in de wei. Tenminste als het niet te hard regend en als het boven de 5° is. Mijn paarden en pony's zijn geschoren en moeten zich houden aan hun strakke trainingsschema. Ze worden 1 à 2 keer per dag getraint en er is echter geen plaats voor ziektes.
Super jullie reacties, dankjewel, het land waar ze op komen is goed, gras kan beter maar het kan er mee door het is ook echt beetje noodoplossing. Tuutlijk kom ik gewoon iedere dag (waarschijnlijk hele dag) langs en hou ze in de gaten, maar tja is even loslaten hoor en blijgt kriebelen als dat maar goed gaat, phoe