Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:30

Even het volgende waar ik even niet goed mee uit de voeten kan.
Momenteel ben ik voor een jonge dame bezig met een paard wat niet als paard functioneert.
Deze jongedame heeft dit dier van een kennis overgenomen en ik probeer de situatie te schetsen, die is als volgt:

Het gaat om een relatief jonge ruin, mooi groot bloedpaard. Hij is van iemand geweest die alles deed volgens boekjes, DVDtjes, etc. op de manier van o.a. Parelli, Roberts en meer van de goeroe's uit die hoek;
Het gedrag van het paard is als volgt: hij loopt als een sufkees rond. Superonderdanig aan mensen en andere paarden. Ik vind het gewoon triest om te zien, het is alsof alle pit en wezen en vuur eruit is gehersenspoeld, want zo komt hij over. Je ziet dus niet bepaald een blij dier. Verder speelt hij niet, jakkert niet door de wei en paddock.
Dier is klinisch en rontgenologisch nagekeken en gezond verklaard. Voedingsconditie is in orde, verder eet hij ook goed. Tevens is het bekkie nagekeken en heeft hij een grondige bekapbeurt gehad, die nog enige keren herhaald zal moeten worden. Hij was door een doehetzelver bekapt op een manier die voor natuurlijk bekappen door moest gaan, en had totaal geen hielen meer en veel te lange tonen. Dit is al deels bijgewerkt maar nog niet voor elkaar. Voor het bekappen liep hij of hij eendepoten had, nu is dat iets beter.
De tijd die ik samen met de eigenaresse aan dit lieve dier besteed is 3 maal per week een half uurtje tot drie kwartier waarin we vooral bezig zijn om de bespiering op de juiste plekken te krijgen met wat longeerwerk. Hij loopt gigantisch op de voorhand en heeft een flinke onderhals terwijl hij boven op zijn rug en kont veel te iel is.
Maar goed, dát gedeelte krijg ik wel goed.
Waar ik meer mee zit is hoe dit arme dier zowat dood op aarde lijkt te staan en niks maar dan ook niks uit zichzelf durft. Hij pakt pas eten als hij toestemming krijgt en meer van dat soort dingen.
Van de week is hij een paar ochtenden hier geweest en heeft met mijn ruin in de paddock gestaan. Ruinemans heeft lelijk tegen hem gedaan en hij verdedigde zich niet eens. Pas na een hoop gedreig van mijn mormel liet hij de tanden zien. Verder zie je hem ooit niet rennen, snorken, staartje over de rug gooien en dat soort dingen.
Ik heb niet gauw medelijden met een paard en het woord zielig komt in mijn woordenboek eigenlijk niet voor, maar met deze jongen heb ik het woord zielig al twee keer in de mond genomen.

Wie o wie weet hoe je een dier als deze weer PAARD kunt laten zijn? O ja, de eigenares en ik vinden het eng om hem in een wei met een aantal paarden los te laten, omdat hij zich dus niet verdedigd...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-09 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

StillAngel

Re: Wat moet je met een zombiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:32

Mm, zou je geen healer kunnen vinden die de levensenergie weer oppept? Het kan zijn dat het paard te veel door andere paarden onderdanig is gevonden, of teveel negatieve energie van mensen overgenomen heeft. Ik heb iemand hier op bokt gezien die gratis healings deed, is dat niet wat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:34

zou het voor dit dier heel geschikt zijn om hem bij een aantal veulens te zetten?
die durft hij misschien wel baas te zijn en als hij merkt dat ze onderdanig naar hem toe zijn dat hij zich na verloop van tijd meer mans voelt?

bloedonderzoek is ook gedaan he om toch tekorten uit te sluiten waardoor ze sloom kunnen worden.

ohw ja,kan me trouwens toch wel ergesn voorstellen dat hij misschien wel pijn in zijn benen nog heeft vanwege de foute hoefstand?
kan verklaren waarom hij niet gek doet en zo rustig is.
kijk bij een keuring kan hij goed zijn,maar als hij kwa gevoel toch nog pijn daar in heeft.....
Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-03-09 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:36

Je zou moeten kijken of je het paard op de een of andere manier
meer zelfvertrouwen kan geven.
In een groep andere paarden lijkt mij ook niet echt fijn.
Maar misschien samen met een paard dat rustig is maar
wel een beetje ondeugend. En wel lekker gaat rennen enzo.

Verder lijkt het of het paard geestelijk helemaal uit balans is.
Je zou eens naar een bach bloemsem therapeut kunnen gaan.
Die kunnen heel veel bereiken op dit gebied.

Verder zou ik het eigenlijk ook niet zo goed weten.

Succes in ieder geval!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:38

Zou het helpen door hem ook wat afwisseling te bieden in de vorm van wandelingetjes buiten? Verandering van omgeving? Hij is dus helemaal verder niet alert of attent?

Rennen, snorken, staart op de rug doen heus niet alle paarden, dus als dat je standaard is dan zijn er wel meer paarden die zo overkomen.

Hoe is zijn voeding? Heeft hij misschien een tekort aan het een of ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:40

Het punt is dat hij de laatste jaren weinig tot nooit met andere paarden heeft gestaan, StillAngel, dus dat is het niet....
Verder zit ik even te denken over wat je bedoelt met negatieve energie overnemen van mensen, wat ik niet uitsluit natuurlijk, alleen ik weet niet of een paard in staat is om energien daadwerkelijk óver te nemen.
Het juiste woord voor zijn karakteromschrijving is denk ik slaafs, en verder is het net of hij als het ware "stemmingsloos" is. Net of het dier geen eigen ik, geen eigen karakter heeft, snap je? Maar eerder een compleet afgerichte automaat is.

Is mogelijk een idee, Ellepel, om hem bij veulen te zetten. Verder is ook zijn bloed onderzocht, ik kan niets bedenken wat niet is onderzocht, hij is helemaal nagekeken. En er is niets gevonden.
Ik heb het altijd een beetje dom gezwam gevonden dat een paard depri zou kunnen zijn maar als ik deze bestudeer heb ik ernstige twijfels.

Zou het kunnen zijn dat dit een slachtoffer is van eindeloos ge-join-up waardoor zijn wil finaal is gebroken? Of zit ik er nu helemaal naast?

Apple, ik weet dat niet alle paarden racend en snorkend de paddocks onveilig maken al heb ik hier wel een paar van die gekken rondlopen die dat dagelijks doen ;)
Maar deze vertrekt helemaal geen spier, hij reageert echt echt echt he-le-maal nergens op!
Voeding ga ik navragen.

Apple

Re: Wat moet je met een zombiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:42

Hij lijkt gewoon een beetje vergeten te zijn hoe hij paard moet zijn zo te horen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:43

pff ernstig geval!
het klinkt haast alsof hij helemaal geen zelfvertrouwen heeft....
en dus liever "weg" is...

opzich vind ik ellepels idee nog niet zo slecht, maar aan de andere kant kunnen veulens ook nog wel eens brutaal zijn...

healings weet ik niet of dat zal helpen.... ben er niet tegen, maar eigenlijk doe je al wat goed is voor een paard: hem bij soortgenoten zetten...(leest ff beter) dat doe je niet helemaal of wel?
eventueel bij een geselecteerd genootschap van merrie's inzetten misschien( en dan niet van die pismerrie's natuurlijk)

hoelang heeft de nieuwe eigenaar dit paardje al?
misschien dat daar ook nog een gedeelte van het probleem zit....

heeft het paard bij de vorige eigenaar wel bij andere paarden gestaan?(edit: lees net van niet)
en wat vind hij van dingen als schriktraining?

2e edit:
misschien dat je hier wat mee kan( is wel weer een beetje richting nh, maarja, ik vind het soms wel handig)
http://www.vijfelementen.nl/html/frames ... ter4b.html

Anoniem

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:50

De nieuwe eigenaar heeft hem een dikke maand schat ik. Hij stond bij de eigenaar daarvoor inderdaad alleen en die deed met name NH dingen met hem. Verder is hij bitloos, boomloos en ijzerloos gereden maar daar zie ik geen probleem in an sich, mits een paard op die manier correct wordt gereden (deze dus niet ahum, extreem op de voorhand)
Ik had van de week inderdaad even wat paraplu's langs de bak gelegd en hem er in losgelaten. Hij stond stokstijf, hij keek wel maar geen reactie en stapte er langs toen ik hem voorging en hem mee nam.
Eerlijk gezegd vond ik ook die reactie van hem niet normaal. TE braaf, zeg maar.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:50

Hoi,

het klinkt raar maar ergens heb ik het idee dat mijn paard tot paar jaar geleden ook aan de beschrijving Zombie voldeed.
Hij heeft ook lange tijd met alleen een shetje gestaan en was daardoor erg onzeker in de omgang met grote paarden.
Nu we op een andere stal staan zie ik hem veranderen en weer paard worden. Ik zette hem in het begin samen met 1 paard waarvan ik zeker wist dat die niet heel dominant was. Zij zijn nog steeds dikke maatjes. Wanneer deze ging spelen in de wei stond die van mij te kijken en kwam er echt geen reactie. Inmiddels staat hij veel vaker samen, gaat meneer ook meespelen en is hij heel open geworden naar andere paarden. In de paddock krijg ik nu ook een paard wat alleen gaat spelen, reageert op andere paarden en ook pogingen doet om met mij te spelen.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem elke dag lang in de wei te hebben dus heb het langzaam aan moeten doen maar inmiddels zie ik mijn paard erg levendig en vrolijk worden. Ik heb dus zo het idee dat langzaam aan het contact opbouwen zeker kan helpen. Inmiddels bijt mijn paard ook van zich af wanneer het nodig is, maar ik heb tot op heden geen paard mee gemaakt waarmee het niet goed ging. Wel heb ik er altijd voor gezorgd dat hij niet een nieuw paard in een gevestigde kudde was. Zodat hij niet het buitenbeentje zou worden. De baas van de kudde is eerst samen met hem geweest en ook echt een maatje van hem geworden en als het nodig is dan komt deze voor mijn paard op.

Ik geniet nu in ieder geval van een heel blij paard wat ik ook terug zie in mijn rijden.... hij /wij gaan met sprongen vooruit!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:54

oehhh dus ze heeft hem nog niet zo lang!(dat vind ik dan eigenlijk nog positief, dit geeft voor mijn gevoel weer meer kans op herstel)

kan het trouwens zijn dat het paard is ge-joinuped(nieuw woord) en dat het paard onderdanig was, de eigenaar dit niet "goed genoeg" vond en dat de eigenaar maar doorgegaan is met bevestigen?

dit klinkt wel als een water/metaal paard eigenlijk.....
(weet niet of je op het linkje had gekeken)
ze kunnen beiden doen alsof ze dood zijn om het zo maar te zeggen, en als je een waterpaard hebt heeft deze het eigenlijk al opgegeven om verder te leven( is gelukkig wel omkeerbaar)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:54

Wat doet hij als je hem een beetje opjaagd in de paddock met een kongeerzweep? Ook niks?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:55

Denk dat hij er weinig tot geen plezier in heeft en het puur uit (aangeleerde )braafheid doet.
Hij zal moeten leren weer als een paard te denken ipv als een schoothondje, dus ik zou hem toch eens proberen met wat speelse niet dominate dieren en een wei te zetten, daarnaast gewoon poetsen op de paardenmanier dus niet om schoon te worden maar leren kroelen op de schoft zodat die gevoelens ook weer boven komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:56

kapotgeparelliet!!!

wat dacht je ervan om dat dier gewoon lekker een zomer lang in een vriendelijke kudde te gooien...... zodat hij weer wat zelfvertrouwen krijgt en hij wat meer durft te vertellen wat hij nou eigenlijk vind?

zou de merrie even weghouden van deze arme drommel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:57

als ik zo kijk naar hoe de veulens bij ons zijn als ik mijn ruin er bij zet dan zijn ze best onderdanig..is ook hun natuurlijke gedrag he?
mijn dier is ouder( niet eens groter) dus volgen ze hun instinct..
denk dat het wel verschil maakt bij wat voor veulens je hem zou zetten, als je al een groep hebt wat continue aan het donderjagen is kan dat voor hem misschien wel veel te overweldigend zijn?

maar als je bijvoorbeeld een klein groepje zou nemen met gewoon tevreden dieren, pony veulens van net zo tegen een jaar oud misschien??

duurt vaak wel even een tijd vor een dier weer sociaal kan worden hoor, de mijne heeft ook een half jaar alleen gestaan.
maar was daardoor juist erg boos naar andere paarden toe, inmiddels is hij 17 en speelt hij met de veulens..

ach ja,dat weet je natuurlijk ook wel dat a-sociale paarden best wel sociaal kunnen worden ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:58

Hersendood wil ik dat ook weleens noemen.

Als alles goed is, denk ik echt dat dit dier schade heeft opgelopen in de voorgaande jaren, zoals je het beschreef.
Neem iemand die dat soort dingen doet, en een paard wat al vrij weinig in zich heeft, en zie hier het resultaat.

De oude eigenaar zal het dier ook nog eens omschrijven als perfect luisterend, doet alles op commando!

Ik denk zeker dat er te ver is gegaan.

Moeilijke situatie hóór, ik zou zeggen, veel afwisseling bieden, niet overvragen, en zo min mogelijk de 'oude' werkwijze hanteren.
Voorbeeld:
Eet hij zijn eten niet op? Laat het dan staan, maar geef niet een commando.

Je zal het moeten doorbreken, dit dier is gemarteld tot een knuffelpaard met batterijen.(Zoals je ze in de winkels kunt verkrijgen)

Verder, weet niet hoe lang hij in het bezit is van de nieuwe eigenaar? Misschien moet je het even op de lange beloop laten.
Eerst lekker lange tijd met rust laten (aantal maanden, zodat ie eerst even alles kan laten bezinken), eventueel apart van anderen (i.v.m. niet verdedigen), maar wel ernaast, langzaam uitbreiden en ver daarvan daan pas wat oppakken d.m.v. training.

Sterkte

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:59

Geduld, geduld en nog eens geduld. Een maand is niks om je aan te passen aan een nieuwe mannier van leven.

KiWiKo

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:02

Ik voor een vind het schandalig dat dit paard er zo bij staat............

dat dit paard zo heeft kunnen worden, te gek voor woorden.......

ik heb liever een brutale klereleijer die mijn jassen opvreet, dan een paard die zo gehersenspoeld is.

te gek voor woorden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:03

Gevolg van mensen met paarden en een teveel aan boekenwijsheid..
Had er vanmiddag nog een heel gesprek over met een ander paardenmens dat de dieren niet meer als dieren worden behandeld

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:04

Wij hebben ook eens zo'n paard gehad. Paardje kwam bij ons, en deed niets anders dan gewoon voor zich uit staren in de wei. Af en toe eten, maar vooral gewoon staan en nietsdoen. Kwam niet naar het hek als er eten aan kwam, heel onalert. Op een gegeven moment hebben we er een merrie bij gegooid, en dat paard begon als een hondje óveral achter die merrie aan te lopen. Na een aantal maanden is hij wat opgeknapt, werd wat dikker(hij was wat te mager) en begon zich al iets paardiger te gedragen(de eerste dag dat je zo'n paard door de wei ziet galopperen :) ) Maar dit was een al ouder paard, had al járen geen paard meer kunnen ruiken/zien. Het werd langzaam beter door hem met een ander paard te zetten, aandacht te geven en hem aan het werk te zetten. Ik weet niet of het zal helpen bij jou ruin, maar het kan altijd beter dan slechter, met zo'n paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:07

Echwel schreef:
Gevolg van mensen met paarden en een teveel aan boekenwijsheid..
Had er vanmiddag nog een heel gesprek over met een ander paardenmens dat de dieren niet meer als dieren worden behandeld

precies, boekenwijsheid............ ik loop niet voor niks al jaren te skuppen tegen dit soort dingen......... dit is uiteindelijk het resultaat.........

en gut wat zijn wel blij

ik kan je zeggen dat ik ze liever kopeltjeduikelend naast me heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:07

Hij is inderdaad verkocht als perfect luisterend en supergehoorzaam, dat klopt. De arme duvel heeft niet eens het léf om ergens een hoef neer te zetten waar dat niet mag, lijkt het wel.
Zou het een optie kunnen zijn om hem, zodra het weer wat beter is, met een stel wat jongere dieren eerst een paar maanden in de wei te gooien?

Oja, ik heb hem nu een paar keer op de trailer gehad. Zo'n wortelstokje was meegeleverd notabene toen het nieuwe meisje hem kocht en als je met dit ding wijst, dan loopt hij als een hondje de trailer in, los als je dat wilt.
Dit zal veel mensen als muziek in de oren klinken, en wie weet spoor ik niet maar dit is toch niet normaal voor een pas zesjarig paard??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:09

zo een peerd is kapot gegrondwerkt/geparelliet/geroundupt

leuk zo een paard............. maar hij staat wel 24/7 buiten en we doen echtwel aan NH!!

JOEPPIEE

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:11

Moeilijk geval dit.. Ik denk dat ik er ook in mee zou gaan om hem weer paard te laten worden.. Het is wel onwijs sneu zeg!! :oo

Misschien dat het idee van een poosje in de opfok of tussen veulens zetten geen slechte is ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:13

nee het is idd niet normaal, als je een hond wil moet je gewoon een hond nemen, en niet een paard...
dit klinkt mij ook niet als muziek in de oren, maar IMO heeft dit ook weinig met NH te maken.....

eerlijkgezegt denk ik wel dat het, het mooiste is om hem lekker in de wei te gooien, en bij wijze van hem opnieuw te beleren....
maar hoe jong zijn jonge dieren?

@KiWiKO:bedoel je nu dat de vorige eigenaar wel aan nh deed omdat hij in de wei stond?
of dat sul nu eigenlijk aan het NH-en is/wil( tenminste zo zie ik dat, als je een paardje terug in de kudde wil gooien, en zijn natuurlijke gedrag wil laten tonen is dat écht NH IMO)