rugpijn van barefoot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

rugpijn van barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:35

als ik met mijn barefood rij heb ik altijd last van mijn onderrug.
met mijn dressuurzadel heb ik hier totaal geen last mee.
het gevolg is dat ik mijn barefood een beetje ontloop, terwijl mijn paard heel fijn loopt onder dit zadel.
is dit gewoon een kwestie van wennen?
ik ga vanzelf nogal onderuit gezakt ziiten in de barefood ook als ik er echt op probeer te letten,terwijl ik op mijn dressuurzadel echt gewoon netjes zit :P .
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-03-09 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo in titel

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:04

verwijderd
Laatst bijgewerkt door florrtje op 05-03-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: rugpijn van barefood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:06

1: het is barefooT

2: het is wel zo dat barefootzadels meer van de ruiter vragen om het zo maar te zeggen, maar persoonlijk vind ik dat wel een goed punt..
misschien nog wat gericht spieren trainen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:07

florrtje, een barefoot is iets totaal anders dan een barebackpad ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:10

In een barefoot zit je inderdaad wat sneller onderuit gezakt, maar daar moet je dan zelf wat beter op letten. Een barefoot vangt wel beter de klappen in je rug op dan een hard dressuurzadel. Bij mij helpt het juist goed tegen de rugpijn :)

Probeer gewoon goed op je houding te letten, dan komt het allemaal goed :)
Misschien je beugels iets langer maken? Dat wil nog wel eens helpen.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:27

MysticTinker schreef:

ja heb het net opgezocht inderdaad,

sorry voor mijn fout... %)
vergeef me :p

Liefs

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:30

oke sorry barefoot :o :D
dus eigenlijk toch gewoon een kwestie van wennen.
nou ja dan toch maar ff doorzetten.
als ik mijn beugels langer maar voel ik de beugelophang ding(hoe noem je dat? :? )
erg onder mijn bil waardoor ik dacht dat ik dus korter moest gaan zitten.
voor de duidelijkheid ik heb de gewone cheyenne en het rijd super :D alleen de dag erna moet ik het bezuren |(

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:30

florrtje schreef:
MysticTinker schreef:

ja heb het net opgezocht inderdaad,

sorry voor mijn fout... %)
vergeef me :p

Liefs

Nu ik het zo eens bekeken heb op het internet, en ja kende het wel, alleen beetje vergist in naam.
denk ik inderdaad dat ze het je een beetje moeilijker maken met een barefoot...

dus mss goed om er op door te gaan en idd je nodige spieren eraan te laten wennen en op te trainen,
zoals hier al eerder werd gezegd in een reactie! :)

(bedankt voor je verbetering, weer eens bijgeleerd!)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:26

ik heb zelf heel lang met een barefoot (cheyenne) gereden omdat ik een hoop zadelellende had en dit een tussenoplossing was. Ik zat kaarsrecht en goed mee, maar naarmate de maanden vorderden kreeg ik ook gigantsiche rugpijn van dat ding.Ik kon 1 dag rijden, en dan 3 dagen niet. Zat verder niet scheef, onderuitgezakt oid. En het was niet in het begin, maar juistna een maand of 5. Ik denk dat het toch scheelt dat je weinig steun hebt (ik iig niks op de cheyenne) en bij mij speelde waarschijnlijk ook mee dat ik een breed paard heb. Ik red trouwens ongeveer 5 keer per week intensief in de bak, dus geen stap/drafritjes rechtuit in het bos.

Ik merkte trouwens bij mijn paard ook problemen na verloop van tijd. Ik denk dat die barefoots (misschen muv de london) op de lange termijn ook niet geschikt zijn voor het intensieve DRESSUURwerk, zowel voor de ruiter, als voor het paard. ik ben iig blij dat ik eindelijk weer een gewoon zadel heb.

Ik doe mn barefoot niet weg, maar gebruik hem alleen maar voor een lekker buitenritje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:28

plientjedres schreef:
als ik mijn beugels langer maar voel ik de beugelophang ding(hoe noem je dat? :? )
erg onder mijn bil waardoor ik dacht dat ik dus korter moest gaan zitten.

Heb je normale beugelriemen met de gespen bovenaan?
Barefoot heeft speciale beugelriemen te koop, waarbij je de gespen onderaan kan laten hangen. Dan heb je die bobbel onder je bovenbenen niet meer :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:31

ik heb speciale beugels van barefoot, maar nog blauwe plekken aan de binnenkant van mn benen bij de buegelophanging....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:32

Ik rijd nu ongeveer 4 jaar met barefoots. Eerste jaar met de cheyenne, daarna overgestapt op de arizona. En tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, nooit spijt van gehad :)
Ik rijd in de winter niet, maar in de zomer om de dag, dus zo'n 4x per week, en vooral in de bak, elke keer een uurtje ongeveer, vaak ook redelijk intensief. Ik doe zelf wel bijna alleen doorzitten, misschien scheelt dat ook wel. Mijn tinker is ook erg breed, maar daar heb ik geen last van. Ik krijg alleen wel eens opmerkingen dat ik mijn voeten recht moet houden, maar dat is echt onmogelijk op een breed paard met een barefoot ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:34

lonnie, die blauwe plekken, zijn die niet van de pommel ofzo? Daar had ik in het begin een paar weken last van, dat ik met lichtrijden met mijn bovenbenen daar tegenaan tikte..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:37

Hier nog een barefootamazone. Ik heb zelf ook een hele slechte rug, maar heb er totaal geen last van tijdens het rijden of na het rijden. het zadel leert je juist beter zitten en je eigen houding te zoeken. Ik heb hem nu ook al weer bijna 4 jaar (Cheyenne, Ocean Blue) ook de beugelriemen (sluiting van onderen) van Barefoot en ik heb er soms last van. Ligt eraan welke rijschoenen ik aan heb. Maar het is niet zo dat het ondragelijk is.
Ik wil echt nooit wat anders meer

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:53

apart dan toch waar het aan ligt dat de een er wel last van heeft en de ander niet. mijn rug is sowiezo niet optimaal en ik zat in het begin ook echt suerlekker in het zadel, maar na verloop van tijd werd het echt een trauma om te rijden.

blauwe plekken zijn echt van de beugelophanging,geen idee hoe het kan, ik voelde die ook vaak onder het rijden..

mijn houding is verder helemaal super, kaarsrecht en onafhankelijk

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:40

Misschien komt het niet door het zadel maar is het iets wat aan het licht komt door het zadel. Het kan duiden op een zwakke onderrug en een ongetrainde onderrug.
Ik was me hier nooit van bewust totdat ik eens op de equisimulator van educatief centrum 't balingehof zat. Hierdoor werd mij heel duidelijk dat je echt goed op je houding moet letten. En vooral op het feit dat je blijft ademhalen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:33

Op een Barefoot zit je al snel iets meer in stoelzit omdat het breder zit dan de meeste boomzadels. Dat vraagt meer van je spieren.
Hoe zit het met je buikspieren? Zijn die sterk genoeg?
Probeer je beugels vooral niet te kort te doen.

plientjedres

Re: rugpijn van barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:19

dat van die beugels heb ik eerder gehoord, heeft een vriendin van mij ook last van gehad.
ik heb er dus gewoon engelse beugelriemen aan hangen met endurance beugels met kooi.(lekker stevig)
met mijn houding is in principe niks mis, met mijn dressuur zadel heb ik nergens geen last van.
ik ga het nog even met langere beugels proberen wie weeet werkt dat.
heb inderdaad ook wel het idee dat ik neerplof in het zadel dat vind ik eigenlijk ook wel een teken van tekorte beugelriemen nu ik er zo over nadenk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:20

waar basseer je op dat er met je houding niets mis is?
puur alleen op dat je met je dressuurzadel geen problemen had?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:26

ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik ook last heb van mijn rug op mijn barefoot chayenne! dit is ook de reden dat iik hem tekoop heb staan!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:35

ja inderdaad op dat ja.
ik rij ondertussen al 8 jaar elke dag intensief dressuurmatig en heb er echt nog nooit geen last van gehad.
als ik de enne dag met mijn dressuurzadel rij en de volgende dag nergens geen last van heb.
en de andere dag met mijn barefoot rij en het voelt alsof mijn nieren helemaal beurs zijn,dan leg ik toch mijn link dat het aan dat zadel ligt.
ik wil niet zeggen dat mijn houding perfect is,zeker niet maar mijn lichaam is wel aan die houding aangepast.
en ik kraak ook absoluut het zadel niet af want het zit heerlijk en mijn pony loopt er super bij,alleen de volgende dag is een ramp.
maar ik blijf gewoon volhouden,de aanhouder wint zeggen ze altijd :P en ik wil zometeen gewoon lekker touren met dit zadel :(
siskeh schreef:
waar basseer je op dat er met je houding niets mis is?
puur alleen op dat je met je dressuurzadel geen problemen had?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:42

Met je houding hoeft niets mis te zijn, maar op een Barefoot zit je gewoon anders omdat ze een stuk bredere zit hebben en dat kan problemen geven in je rug. Ga maar eens na, op een Barefoot zit je meer op je kont en op een dressuurzadel meer op de binnenkant van je bovenbenen (overdreven gezien), het eerste geval kost al meer kracht in je rug en buik om te kunnen lichtrijden. Met korte beugels versterk je dat ook nog eens.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:32

Beugelriemhoesjes halen en je beugelriemen met gesp onderaan gaan gebruiken, heb ik meteen gedaan en nooit ergens last van gehad.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:14

ja dat ga ik doen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:08

Ik kan niet op een barefoot rijden, krijg ook ontzettent last van mijn rug. Maar niet alleen van mijn rug maar ook van mijn heupen. Ben zelf iemand die heel veel zonder zadel rijd dus kwa spieren en houding is er niets mis. Geen barefoot voor mij :+ Hoop dat het bij jou nog beter word!