Paard leren plassen op commando

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Paard leren plassen op commando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:11

Hoi!

Ik wil mijn paard graag leren plassen op commando. Heeft iemand hier tips voor?

troi

Re: Paard leren plassen op commando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:00

bij honden doen ze het door associatie, als het dier toevallig plast een bepaald woord erbij zeggen, dit heel vaak herhalen zodat ze de link gaan leggen en dan proberen om eerst het woord te zeggen en duimen dat ze gaan plassen. Ik weet niet of het echt kan maar is lijkt me het proberen waard..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:11

Een lid van onze ruitervereniging heeft al haar paarden zindelijk. Ik heb het ook eens geprobeerd, maar het is me niet echt gelukt. Waarschijnlijk omdat ik niet 6 keer per dag met een emmer achter ze kan gaan staan :+ .

Zij heeft het ze geleerd, door ze elke keer als ze van de wei kwamen, meteen de emmer erachter (in geval van merrie) en eronder( in geval van ruin) te houden. De meeste paarden plassen namelijk meteen als ze de stal in komen. Dat deden die van haar tenminste, en die van mij dus ook. En vervolgens te belonen met een snoepje.

Datzelfde deed ze uiteindelijk met poepen (dat is mij dus nooit gelukt, want ze wilden niet direct bij binnenkomst in de stal poepen en ik ga er geen uur naast blijven staan).
Doordat zij gedurende de dag dit ritueel een paar keer kon herhalen, heeft ze de paarden allemaal zindelijk gekregen. Ze hoeft geen stal meer uit te mesten, want het wordt niet nat en vies.
Zelfs de wei blijft schoon, want het is alsof de paarden weten: als ik niet poep, dan krijg ik ook geen snoepje. Dus zelfs haar wei hoeft ze niet uit te mesten.

Het is gemakkelijker uiteraard, maar of je er veel tijd mee wint...want je moet toch een keer of 6 per dag naar je paarden lopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:13

Wooowww Isabonny, is eigenlijk haast een beetje ziekelijk hahaha ;)

Ik fluit altijd op dezelfde manier als die van mij gaan staan plassen, zodat ze dat ermee associeren. Als je merkt dat ze misschien moeten plassen kun je dan zo fluiten om het op te wekken als het ware. Weet niet of het nutheeft hoor, maar heb dat eigenlijk van begin af aan gedaan :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:15

Wat is daar ziekelijk aan? Snoepje geven of 6 keer per dag?

Chel_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:20

Eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft een van haar paarden geleerd om te plassen wanneer ze fluit. Ze heeft dit volgens mij iedere keer gedaan wanneer hij moest plassen. Maar zij is idd wel erg veel met hem bezig. Als ik het goed begrepen heb van haar heeft ze hem dit geleerd ivm de endurancewedstrijden.

ik zie net het bericht van opisop_shop; volgens mij komt dat wel overeen.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:02

Bedankt voor de tips!
Ga het vanavond meteen proberen; mijn paard moet na het werken altijd eerst plassen ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:06

pas daar maar mee op..
Ik ken een meisje die dat aan haar pony geleerd heeft, met het gevolg dat de pony alleen nog maar plast op commando..
meneer houd het gewoon op..
zij moet dus meerdere malen per dag haar poown laten plassen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:39

Isabonny schreef:
Wat is daar ziekelijk aan? Snoepje geven of 6 keer per dag?

Meer gewoon het feit dat ze zo gedreven is dus idd die 6x per dag :D
maar lijkt me met oog op wat FitzChivalry zegt ook niet al te gezond inderdaad. Misschien heb je er meer aan als je je paard leert mesten en plassen op een vaste plek, scheelt ook strooisel enz maar hoef je er zelf niet mee bezig en kan hij gewoon als hij wil mesten en plassen.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:49

@Fitzchivalry: mijn paard moet meestal na +/- 10 minuten werken al plassen. Hij houdt het op totdat hij in de box komt, maar moet na een kwartier zoooo nodig dat hij niet meer voorwaarts wil. :Y)
Thuis heel lastig, maar op wedstrijd nog meer.
Dus als hij dan op commando kan plassen, helpt het mij én hem ;)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:10

Mag ik vragen wat het nut is van een zindelijk paard?

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:02

Vind het ook een beetje zielig voor je paard, want als je hem dit aanleerd, dan moet je dus echt vaak naar stal om hem te laten plassen. Is toch zielig, als jij er dan niet bent, dat hij niet mag plassen?!!!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:05

Als je moet plassen, moet je plassen, klaar.
Zou wat zijn, als wij dat alleen op commando mochten.
Eigenlijk vind ik het schandalig, het zijn dieren, en ook al is het slecht voor het welzijn van het paard(ja, goed lijkt me het niet ofwel), de mens zegt het dus moeten die paarden dat maar doen.
Ik bedoel, kom op, nogmaals, het zijn dieren! xD

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:09

Zolang je ze niet straft als ze het zonder comando doet dan blijft hij toch ook wel plassen als hij gewoon moet. Ik weet het eigenlijk alleen van de honden en bij mijn hond is het meer een soort van herinnering. Want als ze druk is met snuffelen en ballen zoeken dan vergeet ze nog wel eens te plassen en dan moet ze thuis meteen weer naar buiten.
Ik vind het eigenlijk zieliger voor het paardje dat hij nu met rijden zoveel moeite heeft dat hij niet gewoon kan plassen. alsje het hem even van te voren kan laten doen zou voor allebei fijner zijn.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:11

Mijn pony plaste ook op commando. Hij hield het natuurlijk niet de hele dag op, maar als ik bij hem kwam met de plasemmer dan ging die staan, ook al kwam er maar een beetje uit.
Vooral 's morgens voor het voeren en op het moment dat hij in z'n stal kwam ging die eerst staan plassen.
Ik heb hem dit zelf niet geleerd, dus ik kan je niet vertellen hoe het moet.
Het scheelt wel in stro. Alles wat je in de emmer opvangt komt niet in het stro terecht en van plas kan het stro toch aardig smerig worden.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:15

Ik heb mijn paard ook geleerd om te plassen als ik fluit als ik op hem rijd of voordat hij de trailer op gaat. Verder in de wei ofzo doet hij het altijd uit zijn eigen! ;) Dit is gewoon een extra hulpmiddel om hem bijv. niet in de trailer te laten plassen! Dat deed hij altijd..
En ook onder mijn proef. Nu kan ik hem voor de proef laten plassen en doet hij het niet meer onder de proef.

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:29

Mijn paard plast alleen maar in de stal, en aangezien ik met haar wil gaan trainen voor de endurance vraag ik me dus af hoe ik haar zo ver krijg dat ze ook buiten plast. Want ze kan natuurlijk niet die hele rit ophouden. Zijn daar dan tips en truuks voor?

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:32

Als je een paard hebt is het misschien wel handig, maar als je er meerdere hebt lijkt het me net zo veel werk als elke dag de stallen uit mesten.

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:37

En stel je nou eens voor er moeten er twee tegelijk plassen, sta je toch mooi in de spagaat met je emmertjes. hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:37

Mijn paard heeft het ook geleerd. Gewoon elke keer als ik hem zie plassen een commando geven en belonen. Ook hij ging inderdaad plassen zodra hij zijn stal in kwam.

Nu is het echt niet zo dat hij alleen maar plast op commando en de rest van de tijd niet. Het is meer bedoelt om hem dat extra zetje te geven. Makkelijk op wedstrijd om hem voor een keuring of op een groompunt te laten plassen of op momenten dat hij wel moet maar niet gaat.

Ik kan duizend keer een commando geven maar als hij niet hoeft dan hoeft hij niet. De honden kunnen op deze manier ook op commando plassen.

Ik ken wel een stal waar de ruinen uitsluitend in een emmer mogen plassen. Ook als ze een keer een dagje weg zijn. Dat vind ik dan persoonlijk weer wat egoistisch. :=

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:42

Marshee, ik heb het mijn paard ook geleerd voor de endurance, in het begin durfde hij nooit te plassen als hij gereden werd.
Hij hield het net zo lang op tot hij weer thuis was, hij stond dan echt op klappen en ging daarvoor erg langzaam lopen.

Ik heb elke keer als ik thuiskwam en hij ging plassen gefloten.
Daarna ben ik elke keer ongeveer 100 meter voor thuiskomst afgestapt en hem op een groen stukje gras gezet en weer gaan fluiten, de keer dat hij ging plassen heel goed beloont.
Nog later ben ik er zelf op blijven zitten en weer op dezelfde plek stilgezet en weer gaan fluiten, toen hij ging plassen weer goed beloont.

Nu lukt het me om hem tijdens een endurance wedstrijd te parkeren in een groen stukje gras en te fluiten, dan durft hij te plassen! Ben ik echt blij mee.
Door het ophouden van zijn plas gaat de hartlag namelijk ook omhoog wat nadelig is bij de p.a controle.
Thuis in de wei doet ie het gewoon waneer en waar hij wil, tijdens het rijden in de binnenbak durft hij nog steeds niet te plassen ook niet als ik fluit, hier ben ik nog mee bezig om een oplossing te zoeken, zodra we de binnenbak uit zijn plast hij meteen, hij moet dus dan wel al best nodig.

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:35

dank je ieris, voor de tip. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat ze er flink last van heeft als ze moet, dus dit ga ik proberen.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 08:49

Ben gisteravond begonnen; na het rijden kerel in de box gezet en binnen de minuut moest ie al plassen, dus ik fluiten.
Stond ie me heel raar aan te kijken :D
Daarna beloont met een snoepje!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:16

Mijn paard heeft op de een of andere manier geleerd dat hij op vaste plaatsen/momenten moet plassen. Ik heb het hem niet bewust geleerd, maar hij doet het nu wel.
Zodra ik hem op de poetsplaats, wasplaats of trailer zet staat hij binnen 2 minuten te plassen. En ook op wedstrijd, als ik hem afzadel voor de keuring (endurance) gaat hij plassen (ideaal) Zelfs als hij helemaal niet moet, want meestal komt er maar een heel klein beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:17

Het is niet aan te leren om te plassen op fluitcommando, maar het geluid laat de paarden vaak plassen.

Niet elk paard heeft dat, maar sommige wel. Je kunt het wel omdraaien, dus idd fluiten als hij plast, maar het gaat meer om de gevoeligheid van het geluid.