Verschil Petrie Allure en Petrie Elegance?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Verschil Petrie Allure en Petrie Elegance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:22

Hoi,

Ik ga binnenkort eens kijken voor nieuwe laarzen, en ik ben helemaal weg van de Petrie Elegance/Allure.
Maar nu vroeg ik me af wat het verschil -behalve de prijs- tussen deze twee is. Kwa uiterlijk e.d. kan ik niet echt verschil opmerken.
Iemand ervaring met deze laarzen?

Anoniem

Re: Verschil Petrie Allure en Petrie Elegance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:23

Als ik het goed heb is de Elegance van kalfsleder en de Allure van rundleder :)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:48

Volgens van Huet is beide de binnenkant van kalfsleer en buitenkant van verhard rundsleer.. ?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:56

Nope, Yvank heeft gelijk. De Allure is rund- en Elegance kalfsleer. Rundleer is goedkoper, iets stugger, matter van glans en heeft minder verzorging nodig, kalfsleer is duurder, glanst mooier, maar is ook soepeler en heeft meer verzorging nodig.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:54

Maar bij de Allure is de binnenkant toch ook van kalfsleer? of ben ik nou helemaal gek?
Hmm, als dat het enige verschil is maak ik me niet zo druk, ik hou wel van een wat stuggere laars, en poetsen moet je toch ;)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:12

Hoi ik heb zelf de Allure rijlaars. het klopt dat beide laarzen aan de binnenzijde van kalfsleer zijn. de buitenzijde van de allure is wel van rundleer. (hardere buitenkant) wat verder het verschil is, is het afwerkingsniveau en de kwaliteit van het kalfsleer. De elegance heeft lederen zolen en andere stiksels. Het kalfsleer van de allure (aan de binnenzijde) is weer net iets van mindere kwaliteit als die van de elegance. Verder is het dezelfde laars qua model. (en van Huet is helemaal top, zorgt ervoor dat je laars helemaal perfect op maat is!)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:25

Bedankt voor je reactie monsterina. Hoe lang heb je ze nu? Bevallen ze goed? Slijt de binnenkant heel erg of valt dat mee? En hoevaak gebruik je ze?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:43

ze bevallen super! aan de binnenzijde goed contact met je paard, aan de buitenzijde mooi "stijf". ik heb deze laarzen nog niet zo lang (maand of 4) maar slijtage is (nog) niet te zien. ze slijten niet harder/sneller dan normaal bij leren laarzen.
ik draag ze elke dag op meerdere paarden. zijn wel complete maatlaarzen trouwens. zakken niet heel erg in, je krijgt wel de gebruikelijke "kreukelzone"maar die heb je wel nodig!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:45

Kreukelzone hoort erbij. Fijn te horen dat ze tot nu toe slijtvast zijn, zeker als jij ze op meerdere paarden gebruikt kan je dat denk ik wel al zien anders.
Bedankt!! :D

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:08

Ik heb zelf de elegance. Het verschil tussen de allure en de elegance is idd de mogelijkheid tot kalfsleer. Maar je kan de elegance ook in rundleer krijgen. Met de binnenkant van je kuit kalfsleer.
Daarnaast is de zool van de elegace gestikt en de allure is gelijmd. Dit zegt wat over de duurzaamheid.
De Elegance is over het geheel meer verhard, wat betekend dat de elegance minder ver inzakt en mooier rechtop blijft staan.
Waar je wel op moet letten als je 1 van deze 2 koopt, dat je de 2cm die ze ivm met inzakken bij je beenlengte optellen, niet moet doen. Want ze zakken namelijk bijna neit in!!! Eigen ervaring

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:12

Dankjewel daphnejumer! Heb je misschien toevallig ook een foto?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:20

Ook ik heb mijn laarzen bij Van Huet vandaan. Mijn 2e paar inmiddels maar ben van Rectiligne naar Petrie gegaan wat heel erg wennen is. Heb nu de Petrie Anky Elegance. Weet niet of dit hetzelfde is als jij bedoelt maar ze zijn erg mooi. Ik heb deze omdat ik hele lange en slanke benen heb.

Echter, heb ik wel erg veel problemen met inlopen. Ben inmiddels een paar maanden verder, kan eindelijk pijnloos rijden maar bijvoorbeeld nog steeds niet opstappen.

Ik blijf volhouden. Je kunt ook eens kijken op www.rijlaarzen.nl daar staan alle modellen inclusief prijzen. Overigens waren die van mij wel erg duur maar dat heeft ook te maken met het maatwerk en rits denk ik. Van Huet heeft ze ook in standaardmaten beschikbaar.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:22

Opstappen lukt mij ook nogsteeds niet, heb ze nu 4 maand. Dat komt bij mij, doordat ze eigenlijk te lang zijn.
Ook het inrijden kan langer zijn, omdat de Anky Elegance idd harder is. Het is net carbon, zo klinkt het ook als je er tegenaan tikt. Ze zijn stijver en moeilijker om in te rijden/lopen

Ik heb er nog steeds last van met rijden.....

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:24

daphnejumper schreef:
Opstappen lukt mij ook nogsteeds niet, heb ze nu 4 maand. Dat komt bij mij, doordat ze eigenlijk te lang zijn.
Ook het inrijden kan langer zijn, omdat de Anky Elegance idd harder is. Het is net carbon, zo klinkt het ook als je er tegenaan tikt. Ze zijn stijver en moeilijker om in te rijden/lopen

Ik heb er nog steeds last van met rijden.....

Blij dat ik niet de enige ben met dit probleem! Ik heb ze nu al een aantal maanden en rijd er nog steeds niet lekker mee! Inmiddels rijd ik er zo'n 1 a 2 x per week mee om mijn benen een beetje te ontzien. Springen gaat ook onmogelijk en opstappen dus ook. Pff, wat een ramp. Ze zijn ook nog eens erg zwaar maar wel mooi :D

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:25

nee, sorry ik heb geen foto waar mijn laarzen duidelijk op te zien zijn. Je kan goede foto's afbeeldingen via internet krijgen.
Of wil je om een bepaalde reden foto's van mijn laarzen?

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:27

Het rijden gaat daarintegen bij mij wel lekkerder, na een lange tijd. Mijn paard reageerd veel beter op mijn been.
De ervaringen van ons zeggen eigenlijk neits, want heb ook iemand bij mij op stal en die rijd er zo mee weg en die heeft ook de Anky Elegance....dus tis net wat voor een benen je hebt ofzo

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:41

Naja, nieuw zien ze er allemaal goed uit natuurlijk, maar ben zo benieuwd hoe ze er uit zien na een tijdje dragen. ;)

Maar de Allure kan ook verhard worden toch aan de buitenkant?
Dat wil ik dan wel in ieder geval. Het is denk ik ook net wat je gewend bent, als ik zie dat hier iemand van de rectiligne af komt kan ik me goed voorstellen dat de elegance dan even verschrikkelijk is.. Ben je al een type regenpijp gewend dan vind je dit waarschijnlijk al minder storend ;)

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:23

Regenpijp? Met de buitenkant van mijn Elegance kun je een spijker in de muur slaan, zo hard zijn ze. Ik gebruik ze alleen als wedstrijdlaars en heb deze nu een half jaar. Eerste weken een paar keer per week aangehad en kon er na een week of 2 alles mee. Kwestie van goed laten aanmeten, hoog is wel mooi, maar te hoog is echt lelijk en ook pijnlijk. Opstappen doe ik sowieso met krukje dus heb daar ook geen last van. Wel heb ik even moeten wennen aan de verharde hiel, maar ook dat gaat nu prima. De kleur slijt redelijk snel van de zachte binnenkant, maar dat heb ik altijd gehad bij kalfsleer van een beetje kwaliteit. Je krijgt dan van die vale plekken. Who cares! 8-)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:31

Aan de binnenkant ziet niemand dat!
Haha, klinkt goed, had alleen gehoopt dat ik diezelfde reactie zou krijgen over de allure.. aangezien mijn portemonnee niet heel erg blij is met de elegance...... ;)

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:33

Tja, het verschil in prijs heeft hier duidelijk met verschil in kwaliteit te maken. Maar wil je ze voor wedstrijd of voor thuis? Ik heb voor thuis nl. ook alleen rundleren laarzen, kan er simpelweg niet altijd heel netjes mee zijn en dan kan rundleer gewoon wat meer hebben. Dus even goed nadenken of je ze thuis wel heel netjes gaat verzorgen en zo nee, dan is het zonde (imo) om voor kalfs te gaan.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:48

Ik wil ze eigenlijk alleen voor wedstrijd, en voor les enzo, zodat ik ze toch wel vrij regelmatig aan heb. Maar dat was voor mij juist reden om voor de rundsleren allure te gaan.. ze slijten dan toch niet zo hard dus kan rundsleer ook wel..

Wij hebben omgekeerde logica :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:50

Pb ander iSaBeLL even, die heeft de Allure ;)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:49

Bedankt voor de tip!!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:26

Ik begrijp je niet zo ?
Kalfsleer slijt niet sneller dan rundsleer, maar heeft wel wat meer verzorging nodig. Als je ze maar 1 of 2 keer in de week aanhebt, hoef je ze ook maar af en toe te poetsen. Gebruik je ze elke dag, dan zou je je af moeten vragen of je ze wel elke dag even af wilt doen en bv om de dag poetsen.
Buiten dat is kalfsleer wel mooier *D die glans herken je meteen.

Maar goed, de knoop moet je uiteindelijk zelf doorhakken natuurlijk. Succes!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:30

Ik bedoel omdat de zool anders gestikt is en het beter kwaliteit leer is (dus langere duurzaamheid).. Aangezien ik ze toch maar af en toe gebruik slijten ze toch niet zo hard dus maakt het niet zo heel veel uit, dat bedoelde ik ;)

Kalfsleer is inderdaad wel stukken mooier, en daarom zou ik toch wel graag de elegance hebben, maar daar is mijn portemonnee niet zo blij mee vrees ik. Dus denk dat ik toch maar voor de allure laat, dan laat ik ze wel extra verharden aan de buitenzijde en dan glanzen ze toch ook al een stukje mooier ;)