Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Als ik de goede wil vinden, dan heb ik die al gevonden. Een goede kennis van me (dierenarts) spreekt vloeiend spaans en portugees en heeft de benodigde contacten daar. Maar daarmee weet ik ook dat je alleen de goede paarden te zien krijgt als je doorzaagt en alleen een fatsoenlijke prijs betaald als je nog verder doorzaagt.
Het is algemeen bekend in de paarden dat de rommel voor export gaat, Portugal is daar geen uitzondering in. Ik weet er hier wel enkele te staan en dat zijn echt niet de enige, zowel zuid Europees als elders uit Europa en de rest van de wereld. Zolang er echter vraag blijft, zal deze handel blijven bestaan.
ikke schreef:Maar daarmee weet ik ook dat je alleen de goede paarden te zien krijgt als je doorzaagt en alleen een fatsoenlijke prijs betaald als je nog verder doorzaagt.
Adalberti schreef:ikke schreef:Als ik de goede wil vinden, dan heb ik die al gevonden. Een goede kennis van me (dierenarts) spreekt vloeiend spaans en portugees en heeft de benodigde contacten daar. Maar daarmee weet ik ook dat je alleen de goede paarden te zien krijgt als je doorzaagt en alleen een fatsoenlijke prijs betaald als je nog verder doorzaagt.
Het is algemeen bekend in de paarden dat de rommel voor export gaat, Portugal is daar geen uitzondering in. Ik weet er hier wel enkele te staan en dat zijn echt niet de enige, zowel zuid Europees als elders uit Europa en de rest van de wereld. Zolang er echter vraag blijft, zal deze handel blijven bestaan.
Dat is precies het punt dat Lusitana wil maken denk ik. Je kunt wel een kennis hebben die vloeiend de taal spreekt, maar dat betekent nog niet dat die de juiste contacten heeft. Als het ter plekke al maanden werk kost om het kaf van het koren te scheiden, de paarden te bekijken en een portfolio samen te stellen met alleen GOEDE paarden van stallen waarmee je kunt werken, dan kun je je voorstellen dat dit geen werk is dat je vanuit Nederland vanachter je bureau kunt doen. Over de rommel die naar Noord-Europa gaat is hier genoeg geschreven en heeft niets te maken met het type paarden waar Lusitana en ik mee werken. Dat is inderdaad het verschil tussen Zangersheide en een willekeurig boertje of handelaartje. Net zoals men in Nederland de rommel uit Spanje en Portugal ontvangt, ontvangen wij in Spanje en Portugal de rommel uit Nederland. Mijn ogen rollen soms zowat uit mijn hoofd als ik de "Friezen" en "KWPN'ers" bekijk die hier zijn ingevoerd (niet in positieve zin dan).
Je moet weten waar je moet zijn. De taal spreken en contacten hebben is niet genoeg. Het gaat om het ONDERHOUDEN van die contacten en SELECTIE. Dat kan alleen ter plekke. Er zijn in Spanje en Portugal heel duidelijk 2 verschillende circuits te onderscheiden: die van gereputeerde stallen en stoeterijen (hoeven helemaal niet noodzakelijk ook bekend te zijn of deel te nemen aan SICAB) en die van de paardenhandel. Uit jouw reactie proef ik een beetje dat die kennis van jou zijn contacten vooral in de handel heeft. Nu, daar moet je dus precies niet zijn als je een PRE of een Lusitano zoekt.
Lusitana schreef:Tussenhandel in NEDERLAND heb je het dan over. Als je hier een paard koopt, heb je niet te maken met overschot, maar serieus gefokte paarden.
Hoe het met de bemiddelaar zit, kun je navragen bij klanten die inmiddels al een paard van die persoon hebben lijkt mij. Hoe ga je in Nederland na of een handelaar betrouwbaar is? Sterker nog, een particulier, want die heeft geen eerdere klanten waar je navraag kunt doen....
Dat er idd ook slechte kwaliteit rondloopt, is niet de schuld van bemiddelaars, maar van de louche Hollandse handelaren en het feit dat er aan fokmateriaal, wat Lusitanos betreft in elk geval, niet zoveel beschikbaar is.
Er is via mij nog nooit een slecht paard naar Nederland gekomen en zo zijn er nog wel een paar.
Dat ze per definitie idd soms nogal duur zijn, is omdat ze zeldzaam zijn (in tegenstelling tot de honderden duizenden KWPN´s die er rond lopen) en in Nederland nog wat exotisch zijn. Maar een GP Lusitano is nog altijd goedkoper dan een GP warmbloed...
Maar dit is dus precies wat er gaande is. Een aantal mensen bijten zich vas op het feit dat er slechte paarden naar nederland (zijn ge)komen en geven zo een totaal vertekent beeld van wat er te koop is. Hoeveel krakkemikkige Hollandse en Belgische paarden lopen er rond? Dan zeggen we toch ook niet meteen dat je daar beter niet kunt kopen?
Verder heb je niet erg goed kunnen definiëren wat je bezwaar is, alles waar je mee komt is niet echt gebonden aan "buitenland". Louche praktijken bestaan overal.
Dus om nou maar te zeggen dat het "afval" alleen maar verkocht word is onzin. Lusitana schreef:Je hebt nog steeds geen concreet bezwaar genoemd, je zit alleen maar af te geven.
ikke schreef:Lusitana schreef:Je hebt nog steeds geen concreet bezwaar genoemd, je zit alleen maar af te geven.
Wat heb je te bieden?? Hoe onderbouw je dat, wat zijn je referenties, bij wie kan ik dat controleren en hoe controleer ik hen dan weer??
Waarom zou ik jou wel moeten vertrouwen en die lokale handelaar hier op de hei niet??
ikke schreef:Wat heb je te bieden?? Hoe onderbouw je dat, wat zijn je referenties, bij wie kan ik dat controleren en hoe controleer ik hen dan weer??
Waarom zou ik jou wel moeten vertrouwen en die lokale handelaar hier op de hei niet??
Lusitana schreef:Geef eens 1 reden waarom we iemand zouden WILLEN bedonderen? 1 ontevreden klant en onze goede naam is naar de maan. Wij willen dat mensen terugkomen en ons aanraden, niet van 1 paard af en verder de klant nooit meer zien.
Ik doe zelf ook nog aan nazorg, dat wil zeggen dat mensen me kunnen mailen over problemen die boven komen met rijden of in gedrag ofzo. Omdat ik het dier langer ken en het ras goed ken, kan ik daar goed advies in geven.
Lusitana schreef:Overigens is het topic niet opgezet om over mij te praten, maar om dingen te verduidelijken over kopen in het buitenland in het algemeen, om voor te lichten, vragen te beantwoorden, zodat het niet een enge onderneming hoeft te zijn. Want dat is het niet. Wat maken meerdere kilometers afstand nu eigenlijk uit?
Je zou kunnen zeggen "dan geef ik meer geld om te gaan kijken". Maar is dat ook zo? Als je hier komt, kun je meteen meerdere paarden bekijken waarbij je wordt rondgreden. Lunch en eventueel diner wordt voor je betaald. Je kunt zelfs met een ochtendvlucht komen en met een avondvlucht terug, dan hoef je niet eens te overnachten, maar er zijn hier hotels vanaf 35 euro per nacht, dus zo duur is dat nou ook weer niet.
Als je in eigen land zoekt, ga je vaak wekenlang met eigen vervoer van hot naar her (helemaal als het om een byzonder ras gaat dat niet zoveel voorkomt)om evenveel paarden te kunnen zien, en die auto rijdt toch ook niet op water? En dan moet je ook eten en dat zelf betalen...