Hulp gevraagd! Puberen of toch angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Hulp gevraagd! Puberen of toch angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:36

Een beetje lastig om kort uit te leggen maar ik probeer het toch maar. Ik heb een 5 jarige draver sinds 9 maanden in mijn bezit. Het is een heerlijk paardje om mee te werken en met rijden ook. Ze kan super springen en dressuur gaat ook steeds beter. Nu komt mijn probleem... Ze vindt (of vond) buiten rijden altijd geweldig. We konden gewoon alleen of met een ander paard samen door de bossen of naar het strand zonder problemen. Ze schoot soms wel weg voor een duif die plotseling voor haar langs vloog bijvoorbeeld maar ze ging er nooit vandoor of deed nooit wat gemeens. De laatste tijd gaat het echter minder. Ze geeft soms een hoge bok in de galop (is op zich niet echt een probleem maar is toch niet leuk) en ze gaat er steeds vaker vandoor. Ze is een paar weken geleden twee keer echt aangevallen door een hond die de eerste keer naar haar buik en benen hapte en de tweede keer dat we hem tegenkwamen kwam hij weer op haar af maar ze schoot er bokkend en in rengalop vandoor. Begrijpelijk na die eerste aanval maar nu gaat ze de laatste paar keren er ook bokkend en in rengalop vandoor als er geen hond is, gewoon van uit het niets. Als ik dan achter een ander paard zit schiet ze er ook gewoon langs. Het probleem is dat ze dan niet meer te stoppen is, wat ik ook doe. Pas als er ruimte is om haar weg te draaien (wat best even kan duren in de duinen) of als ik haar op het fietspad kan sturen stopt ze.
Nou vraag ik me af of ze misschien haar vertrouwen kwijt is door die aanvallende hond of misschien heeft ze toen gemerkt hoe leuk vandoor gaan is maar ik vroeg me af of hier iets aan is te doen? Want dit maakt het buiten rijden wel veel minder leuk en gevaarlijk ook. Ze geeft zulke hoge en scheve bokken dat ik verbaasd ben dat ik nog niet gevallen ben.
Misschien dat iemand me kan helpen? Of dat een ander (strenger) bit misschien helpt of juist niet? We rijden momenteel met martingaal en dubbel gebroken watertrens buiten.
Ik weet echt niet wat ik hier mee aanmoet dus ik hoop dat iemand me kan helpen!

sorry voor mn lange verhaal :P

marrlinde

Re: Hulp gevraagd! Puberen of toch angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:40

misschien is het een goed idee om met haar een schriktraining te volgens ofzo? als het daarna nog niet over is kan je nog eens verder kijken waar het aan kan liggen ;)

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:42

Wellicht dat ze vooruit denkt en bang is dat er toch weer een hond tevoorschijn komt tijdens het buitenrijden.

Is ze als je in een bak rijdt wel braaf of probeert ze dan ook weg te vluchten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:45

Nee in de bak is ze gewoon braaf. Het is wel zo dat als ik alleen de bossen in ga ze er nooit vandoor gaat en als we richting strand gaat wel maar daar zijn we die hond toen ook tegengekomen... Maar ze gaat er nu wel op een andere plek vandoor dan waar hij haar aanviel, zou het toch door die hond komen dan?

Liann.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:48

misschien moet je op dat stukje eerst even rustig met haar aan de hand lopen en haar laten kijken, ze zijn namelijk een stuk rustiger aan de hand. succes ermee!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:51

Dank je voor je tip! Misschien dat dat ook wel uitmaakt als ze weet dat er niks engs is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:55

Ik vind het moeilijk om een tip te geven, maar ik zou zeker geen ander bit in doen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:59

Joolien schreef:
Ik vind het moeilijk om een tip te geven, maar ik zou zeker geen ander bit in doen.

Ja ik zit er ook echt over te twijfelen, de een zegt dat het wel kan helpen, de ander juist weer niet... En ik wil het natuurlijk niet erger maken dus het is erg moeilijk...

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:06

Nou het kan ook best klier gedrag zijn hoor!!
Ik herken dit gedrag HEEL erg met mijn vorige pony. Die kon er ineens vandoor gaan, maar dat was op de leeftijd van 4,5 jaar, dus echt de puberleeftijd! Hij schoot er ook ineens vandoor en bokken idd!! Soms als ik op een plek was waar de ruimte was, aangezien ik ook heel vaak buiten rij, en hij ging er vandoor, schopte ik hem aan en dan moest hij door met lopen, ook als hij dan zat was van het ophol slaan moest hij doorlopen en lopen! Dan leren ze het snel af ;)
Je kunt ze wel proberen aan te pakken, maar helpt meestal niets, ze luisteren helemaal nergens meer na!
Dus ik vond dat wel een goeie techniek en heeft heel erg geholpen b ij mijn pony!
Gewoon laten zien wie de slimste is! ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:18

Wow ja dat is echt helemaal het gedrag van mijn paard ook. Wel lastig dit met al die verschillende meningen maar misschien dat zowel aan de hand lopen en als ze er dan alsnog vandoor gaat als ik er weer op zit door laten lopen tot ik zelf stop zeg werkt... Ik kan het natuurlijk altijd proberen...

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:10

Mijn verzorgpaard is ook 5 jaar, en die wil er ok nog wel eens vandoor gaan. Maar die heeft niks met honden meegemaakt.
Vandaag liet ik hem los in de bak, en er was een hond aan de lijn en blafte de hele tijd maar het deed hem niet echt veel.

Maar ik denk dat je apard bang is voor die hond hoor.

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:33

Al zou die bang voor een hond zijn; hij gaat er ook vandoor als die hond er niet is, en een paard moet niet bang zijn voor iets wat er neit is! Dus dan beni k van mening dat je hem mag aanpakken.. maar dat is mijn mening;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:14

Ja dat aanpakken doe ik ook zeker en ik ga nu proberen om haar inderdaad gewoon door te laten lopen zodra ze er vandoor gaat en pas laten stoppen als ik dat goed vind... verder nog iets wat me steeds duidelijker wordt ook: als ik alleen ben doet ze eigenlijk niks en gaat ze er niet vandoor, met andere paarden erbij wel... Zou dit ook nog een reden kunnen hebben? Voor mij is het namelijk onverklaarbaar...

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:19

ze is denk bang, probeer haar op een of andere manier wijs te maken dat er geen hond is of als je een lieve hond hebt, of iemand kent, kan je haar aan een hond laten wennen.. zodat ze weet dat honde niet altijd wat doen.. ofzo

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:25

ja het rare is juist, we komen op het strand of ergens onderweg ook genoeg honden tegen, rijden er vlak langs terwijl ze blaffen en rennen (niet per se naar haar toe) en dan doet ze niks... Ik laat haar soms als er een hond met baasje langs komt wandelen expres stilstaan en naar die hond kijken en als het kan even snuffelen en dan doet ze ook niks...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:37

Delaja schreef:
ja het rare is juist, we komen op het strand of ergens onderweg ook genoeg honden tegen, rijden er vlak langs terwijl ze blaffen en rennen (niet per se naar haar toe) en dan doet ze niks... Ik laat haar soms als er een hond met baasje langs komt wandelen expres stilstaan en naar die hond kijken en als het kan even snuffelen en dan doet ze ook niks...

Dan denk ik toch dat ze de boel een beetje in de maling neemt.
Misschien kun je het stukje waar ze het steeds doet even proberen te vermeiden en er eerst voor zorgen dat je haar echt de baas bent in allerlei situaties.
Afstappen op het moment dat je voelt dat ze zich opwindt en op ontploffen staat zou ik zeker niet doen.
Vaak gebeurt dat dan net op het moment van afstappen en dat is iets waar je zeker niet op zit te wachten lijkt me :D.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:44

merk je het op voorhand dat ze van zin is om iets te doen?
bv:mijn paard is nu wel echt in haar puberjaartjes(dravertje).. maar als ze met haar hoofd heel laag begint te draven dan begin ik haar afteleiden door lichtjes haar hoofd links-rechts-links-rechts-.. te bewegen. Zodat ze vergeet om iets te doen.. en het lukt hoor;) als ik het niet doe op dat moment dan begint ze te bokken, ervandoor te gaan..

ik denk persoonlijk(maar kan fout zijn) dat als ze echt schrik heeft dan zou ze het ook doen bij andere honden of juist op dezelfde plaats..

succes

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:45

ik heb ook zo'n puberend gevalleke ;) (draverke van bijna 5)

soms ziet ze ook spoken, en springt ze opzij, maar ik ken de plekjes ondertussen al waar ze het gaat doen, en merk het ook aan haar hoofd, dus laat ik ze trager gaan (of terug naar draf) laat ze op haar gemak kijken en dan weer vollenbak galop, en dat lukt goed ;)

ze is wel nog nooit stuurloos onder me weg gelopen, en bokken doet ze heel zelden, meestal als het andere paard haar veel te traag gaat en we achter elkaar moeten blijven
dus eigenlijk is het een engeltje }>

wat ik wel merk is dat de situatie met het andere paard haar geen goed doet, want die is echt benauwd van al het mogelijke, haar baasje heeft dan ook totaal de verkeerde reactie: erop meppen met de zweep....zo van "is het nu gedaan met uw koppig gedoe" :\ keur dit dus totaal niet goed _-:(
nadien is die van mij echt schichtig.. ikzelf heb nog nooit de zweep op m'n meissie gebruikt..

er is maar 1 plek waar ze helemaal niet graag komt, en dat is ook waar een hond zit, allé een halve wolf eigenlijk ;)
toen ik gewoon op wandel was met haar aan de koord, sprong dat beest over het hek en begon grommend en met tanden bloot naar ons toe te lopen
ik wist niet wat ik moest doen, maar zij wel: stellen en aanvallen ipv vluchten!!! :D
maar ze weet het nog goed, en begint hypernerveus te trippelen als we in de buurt komen

het kan zijn dat het bij jou toch iets met die hond te maken heeft, maar vraag me af, of ze het doet als je met haar alleen op die plek passeert of in de duinen gaat??
als ze dan niets doet, denk ik eerder dat ze zich laat opfokken door de andere paarden
misschien dat jullie altijd in de duinen beginnen te galoperen? draverkes willen nu eenmaal de eerste zijn :j ( de mijne wil ook altijd voorbij in galop)

een pasklare oplossing heb ik niet direct...daarvoor zijn mensen die meer van paardengedrag afweten ;)

veel succes alleszins en hou het veilig!!

sopjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:39

Het kan zijn dat zij bang is om op die plek die hond tegen te komen.
Mischien is het toch beter als je schriktraining doet of een andere weg probeerd, als het bij die weg goed gaat weet je dat ze bang is om die hond tegen te komen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:13

Meer bitten en hulpmiddelen helpen meestal niet, maar maken het paard
enkel meer gefrustreerd omdat ze nu niet alleen angst maar ook nog pijn
heeft. Heb je al geprobeert om haar aan de hand mee te nemen? Volgens
mij is dit gewoon een patroon geworden voor haar, het is begonnen met
de angst voor de hond die twee maal en sommige paarden leren zeer vlug
een patroon aan.
Probeer in plaats van haar te willen stoppen, want dit maakt haar volgens
mij alleen banger (paarden zijn immers claustrofobisch) zelf de richting te
kiezen waarin ze wegloopt, zoals zijwaarts, dan kan ze wel schrikken en
willen gaan, maar dan weet je in ieder geval waarheen ze gaat, geef haar
veel opdrachen onderweg, zodat haar gedacten bezig zijn en ze niet de
tijd heeft om aan vluchten te denken...

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:24

ik heb dit ook meegemaakt met mijn pony. Eerst ging het buitenrijden wel goed, later werd hij zelfs bang voor auto's terwijl hij er geen slechte ervaringen mee heeft gehad. zomaar ineens he! >;) Hij was gewoon aan het uitproberen, en omdat ik hem ook niet kon stoppen als hij er vandoor ging was hij de baas.. hij werd steeds vervelender en irritanter! en met gewoon naast hem lopen op de weg werd hij NOG vervelender, omdat ik dan nog minder kracht had. #) ik heb hem weg moeten doen omdat hij gewoon te vervelend werd := 't was net een wilde hengst!
dus ik denk dat jouw paard helemaal niet altijd bang is hoor.
maar ik weet ook geen oplossing ervoor..

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:15

misschien is een ander bitje helemaal niet zo verkeerd mits je heel rustig bent met je handen.
Het hoeft ook niet meteen een stang of iets te zijn maar als hij er vandoor gaat is het wel heel handig als je wat meer te vertellen hebt...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 00:01

Zo, jeetje een hoop tips... Ik heb besloten geen ander bit te proberen, denk toch dat dat het inderdaad alleen maar meer weerstand oproept... Ik stap nu elke keer het stuk waar ze er eerst vandoor ging, geen enkel probleem meer gehad maar ik ben de laatste keren ook elke keer alleen gegaan...
Wat wel opvallend was, laatst was ik in het gebied rond de manege aan het rijden in m'n eentje, ze was heel braaf en rustig tot ik op de terugweg 2 andere paarden tegenkwam en zoiets had van ik ga wel met hun samen terug. Mevrouw werd meteen onrustig en wilde ervandoor springen. Dat ze voorop wil lopen lijkt me sterk, normaal houdt ze buiten juist in om een ander paard langs te laten...
Nou ja, om het even kort samen te vatten, ik denk dus dat het toch een reactie op andere paarden is en niet op honden want alleen heb ik geen enkel probleem, wat voor honden ik ook tegenkom...
Iemand die een tip heeft zodat ik wel weer met andere paarden naar buiten kan?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:14

Als ze alleen druk was geweest op de plek waar het de vorige keer mis is gegaan met de hond, ligt het aan die situatie. Paarden zijn namelijk erg associatief in hun angsten en eigenaardigheden.
Omdat ze het op andere plekken doet en niet van elke hond schrikt, is het dat zeker niet.

Wat ik denk dat er aan de hand is, is het volgende. Jouw reactie op haar wegspurten voor de hond, kon ze niets mee. Misschien ben je zelf bang geworden, of boos. In elk geval ben je niet de leider geweest die de paard zo nodig heeft en eerder steeds wel op vertrouwde. Waarschijnlijk triggert iets in jou haar om op willekeurige momenten dus die reactie te geven door weg te spurten.
Eigenlijk vraagt ze daar aan je: wees de leider die ik kende! Waar ben je? Laat het me maar merken, dat jij het bent.

En zolang ze die bevestiging van jou niet krijgt, blijft ze die op die rotmanier zoeken of bouwt ze dat gedrag zelfs uit. Dus ga denken, wees creatief, creeer een sitatie waarin je haar wel je goede leiderschap kan tonen. Doe dus niet wat je tot nu toe deed, want dan krijg je wat je eerder kreeg. Pak het anders en creatief aan. Buig het om. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, gaat ze er ook niet meer vandoor.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:24

Misschien kun je haar meer vertrouwen geven door in een groepje te gaan rijden met brave paarden zodat ze leert dat er niks engs is. En dit langzaam afbouwen. Het moet wel veilig voor jullie allebei blijven. Heb je al hulp aan je instructeur gevraagd?