Wat te doen bij schuren staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

P_liefhebber

Wat te doen bij schuren staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:59

Mijn vriendin heeft een haf ruin, heeft geen last van zomer exceem, is nu wel aan het verharen, maar schuurt zo af en toe met zijn staart. Niet echt heel ernstig, maar zo ontzettend jammer van die prachtige staart.

Wie heeft enig idee waar het aan kan liggen en wat ze er aan kan doen? Tips zijn welkom... ;)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:54

toch even wassen met teershampoo of betadine scrub.

en goed uitkammen en een berg anti-klit erin doen

Eponastable

Re: Wat te doen bij schuren staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:56

kijk is tussen de haren door of je geen beestjes vind?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:00

of mss wormen? kan zoveel oorzaken hebben, die elke een andree behandeling nodig hebben ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:56

jolanda20 schreef:

GEEN anti-klit. Hiervan krijgen sommige júíst jeuk. Ik was 'm in de winter niet, maar szomers wel. Ik was met teershampoo of goedkope kruidvat shampoo en spoel het wel 3x achterelkaar uit. Pluis dan de staart uit en doe er voor 1 dag een vlecht in. :) Mijne heeft szomers wel erge last van vliegen, dus altijd een vliegendeken op. ;)

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:09

veel paarden krijgen bij het verharen last van losse huidschilfertjes die wel eens kunnen gaan jeuken.

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 21:43

Bedankt voor jullie reacties.

(Wormen zijn het niet, haf heeft net 2 weken geleden een W-kuur gehad (Equest) en ze heeft geen worm gezien.) :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:58

Stravero schreef:
jolanda20 schreef:

GEEN anti-klit. Hiervan krijgen sommige júíst jeuk. Ik was 'm in de winter niet, maar szomers wel. Ik was met teershampoo of goedkope kruidvat shampoo en spoel het wel 3x achterelkaar uit. Pluis dan de staart uit en doe er voor 1 dag een vlecht in. :) Mijne heeft szomers wel erge last van vliegen, dus altijd een vliegendeken op. ;)

ja je hebt gelijk, sommige paarden krijgen idd jeuk van het anti klit,

ik gebruik detangler van cowboy magic. is ook nog eens vriendelijker voor de huid dan de gemiddelde anti- klit

en wassen met warm water en alleen zijn staart lijkt mij geen kwaad kunnen. natuurlijk niet gaan wassen als het vriest :P

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:55

Eventueel staart(wortel) naspoelen met water en azijn, dan verwijder je de laatste zeep/shampoo ook gelijk en het werkt jeukstillend (je kunt gewone keukenazijn gebruiken; geen schoonmaakazijn)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:57

dekentje met staartflap ;) hangt dan over zn staart heen waardoor hij de haren er niet kan uitschuren :)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:00

Mijn haf schuurt ook af en toe..

Ik gebruik dan sweet itch!
Werkt super!
Ze is voor veel dingen overgoelig maar dit spul geeft ze geen rare reactie op...

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:00

Hoi,

Hier nog een middeltje uit grootmoeders keuken.

Men gaat naar de boerenbond, en koopt daar van die heerlijk ouderwetse groene zeep.
De staartwortel van het paardje de ene dag inzepen / inmasseren.
Lekker laten zitten, en dan de volgende dag weer uitspoelen.

Werkt bij mijn paardje perfect, en er zijn er bij ons op stal nu al meerere die mijn trucje al hebben overgenomen.

Suc6 ermee

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:02

mijn paard schuurt ook zo nu en dan. Als er schilfertjes op zn staartwortel zitten smeer ik het in met baby olie dan is het schuren gelijk over maar dan ga ik meestal nog wel een paar dagen door met babyolie smeren.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:08

Klinkt raar maar t helpt echt!
Klitwortellotion/olie van de Kruidvat, zit in een fles met een paarse dop, t kost bijna niets nog geen 2 euro ofzo?!?!?!? En het helpt niet meer normaal! Ik heb alles gesmeerd en geprobeerd maar dit helpt! Er zit natuurlijk alcohol in dus ontsmet en prikkeld lekker........
Zeker t proberen waard, succes!!!!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:14

Bonny heeft in de zomer last van zomer exceem heeft ze nu een deken voor werkt super.
Nu heeft ze toch wel wat gescuurd ij begint nu ook weer te schuren en heeft allemaal schilfertjes in de manen en een paar in de staart kan je daar dan ook met groenen zeep of babyolie of die spullen van de kruidvat mee werken???

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:37

femmiel schreef:
Bonny heeft in de zomer last van zomer exceem heeft ze nu een deken voor werkt super.
Nu heeft ze toch wel wat gescuurd ij begint nu ook weer te schuren en heeft allemaal schilfertjes in de manen en een paar in de staart kan je daar dan ook met groenen zeep of babyolie of die spullen van de kruidvat mee werken???

De lotion lost de schilfers op en de alcohol ontsmet het! Ik heb geen ervaring met manen maar bij mijn paard haar staart werkt het super! Had het 3 dagen gebruikt, daarna beetje bijhouden en die van mij had geen vogelnestje meer op haar staart!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:41

Heb je al laten kijken of het niet gewoon een simpele schimmel is? Dan kun je alle huis-tuin-en-keuken middeltjes uitproberen, maar dan moet er gewoon met Imaverol gewassen worden of een spuit erin.

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:56

Nee, het zijn geen beesies en geen schimmel :D .
Wel huidschilfertjes. Mijn vriendin heeft nu die klitwortellotion van het Kruidvat gehaald, dus nu maar hopen dat dat werkt.
En ze heeft haar haf inderdaad maar een deken met staartflap opgedaan. Bedankt voor jullie tips. ;)

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:43

Gelukkig is een hoop zelf op te lossen! Dan een spuit en een 10 rittenkaart bij de dierenarts! Hopelijk werkt het bij jullie paardjes ook, laat je t nog even weten?!?

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:37

Doen we!!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:40

Babyolie. :j

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:47

Mijn paard doet het ook soms als ie beel zand/stof en schilvers op zijn staartwordtel heeft zitten.
Ik maar de staart wortel dan altijd schoon met azijn. borstel het goed tot op de huid in de staart.
Hij schuurt dan echt maanden niet.

Eigenlijk zou ik gewoon de staart vaker moeten wassen omdat ie vaak in de paddock rolt waar ook van de stofsnippers in liggen. :+

EmilieXRaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:50

je moet de bovenkant van de staart met een bandana omwikellen, de staart wasen en dan insmeren met een olietje

p.s.: wil je een echte zachte en glanzende staart gebruik dan na de shampoo een conditiner (bv herbal esences van clairol)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:40

EmilieXRaisa schreef:
je moet de bovenkant van de staart met een bandana omwikellen, de staart wasen en dan insmeren met een olietje

p.s.: wil je een echte zachte en glanzende staart gebruik dan na de shampoo een conditiner (bv herbal esences van clairol)

Vooral niet doen dit, deze mensenprodukten bevatten zijn geparfumeerd waar het paard erg op kan reageren en bandageren moet je al helemaal niet doen.
Betadinescrub of een teatreeprodukt is veel beter!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:35

HA --> SV

Omdat dit niet een ras specifiek probleem is.