aantal uren paard inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

aantal uren paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:21

Hoeveel uren zou het kosten om een 3jarig paard in te rijden?
Gewoon een compleet groen paard, in principe elke dag tijd voor.
Als je ervanuit gaat dat het inrijden van het paard geen problemen oplevert.
Alles is aanwezig (longeercirkel, stapmolen, bak)
Wat zouden jullie schatten??

Vrouw2014

Re: aantal uren paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:24

Kijg je per uur betaald dan?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:24

Ligt eraan wat je onder inrijden verstaat, wil je erop kunnen zitten, wil je het paard al wat nageeflijk hebben, of wil je het misschien al wedstrijdklaar hebben? Daar zit natuurlijk al wat verschil in tijd in ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:26

Elk paard is anders, dus dat valt niet te schatten. Daar waar de een het super oppakt en na een maand al aardig kan rondhupsen kan een ander paard er 4 maand voor nodig hebben om op dat zelfde punt te komen..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:27

Nee, ik loop stage op een tinkerstoeterij,
ik moet voor ze berekenen wat alles hier kost en opbrengt.
Dus ook het inrijden van jonge paarden....
Ik ben nu aan het uitzoeken of ze de paarden beter eerst kunnen inrijden en dan verkopen of juist onbeleerd beter kunnen verkopen.
Maar het paard hoeft niet wedstrijdklaar te zijn, hoeft ook niet nageeflijk te zijn, maar er moeten wel onervaren ruiters op kunnen zitten..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:30

Inderdaad, zoals Intervarno al zegt. En paard kan op een maand tijd ingereden zijn. (lees: erop kunnen zitten & stuur erop, sommige lopen zelfs al nageflijk, hangt wat van het paard & bouw af) Jonge paarden nooit elke dag laten werken. En in het begin maximaal 20min, dat is meer dan zwaar genoeg voor zo'n jonkie. Maar meestal voel je dat ook zelf aan. Later kan je naar een half uurtje of langer gaan, naar gelang de conditie.

Dit is dan ook wel bij een braaf paard gekeken, ze zijn lang niet allemaal zo snel het zadel gewoon :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:31

Ik breng mijn paarden (kwpn-ers) altijd 4 tot 6 weken weg en krijg ze terug als ze op beide handen kunnen stappen, draven en een galopje kunnen doen. Ze komen er gemiddeld 5x per week voor arbeid uit; soms niet meer dan een kwartiertje met een zadel aan de longe. Dat wordt langzaam iets langer. Ik zou dus zeggen: gemiddeld 4 tot 6 weken. Op de stal waar ik nu sta worden ook friezen zadelmak gemaakt en ik oet zeggen dat dat een stuk makkelijker en sneller gaat......

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:32

Tja als je het voor hun moet berekenen kan de stoeterij daar dan zelf niet iets zinnigs over zeggen?
Sommige dieren kan je nooit onervaren ruiters opzetten dat ligt ook deels aan het temperament.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:40

Volgens mij kun je, als je een rustig en nieuwschierig paard hebt (wat natuurlijk graag leert) er naar de eerste week al op zitten..
je moet natuurlijk wel niet overhaasten.. het ligt natuurlijk aan het paard.
Ik heb eens een paard ingereden waar ik elke week 1 of 2 keer kwam en op een maand tijd kon ik erop zitten en luisterde ze
naar mijn benen en weer een ander paard moest ik eerst een maand elke week 2 keer longeren voor het het zadel een hoofdstel
accepteerde..
veel tijd en geduld is de hoofdzaak.. reken maar zo ruim mogelijk dan gaat het altijd sneller of makkelijker..
Als het paard gewend is aan mensen en halsters (van de geboorte af) is het natuurlijk ook al makkelijker!))

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:16

RT-P -> TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:15

Wat denk je dat de invloed is als je ze als jaarling al leert dat de wereld niet eng is, ze als twee-jarige bijbrengt dat je dingen op ze kunt leggen in in de tussentijd ze bijbrengt dat je in de buurt van mensen je netjes moet gedragen? Ga je al die tijd ook tellen? Of trek je ze als drie-jarige groen uit ht land en ramt er in een maand tijd alles in?

Paarden zijn niet uit te drukken in getallen en zeker niet op deze manier. Als je inzicht wilt hebben over de kosten van het beleren, zul je moeten gaan werken met statitieken. Je neemt 100 paarden, beleerd die en kijkt hoeveel tijd het kost. Dat deel je dan door 100 en dan heb je een soort van betrouwbaar getal wat het kost.

Om een simpel antwoord te geven: het is altijd beter ze groen te verkopen. Gewoon op het land, met drie jaar eraf rukken en verkopen. Kost geen tijd in beleren, alleen in beheer.
Of dat uiteindelijk goed is voor de naam op de langere termijn is een heel ander verhaal, maar dat vroeg je niet. Toko is zeker van Hollanders?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:19

Maar een beleerde 3 jarige is toch beduidend meer waard dan een groene 3jarige lijkt me?
Als je zorgt dat je de stallingskosten laag houdt, je maakt gebruik van stagiaires die helpen en daarna zelf dingen doen dan kan dat volgens mij wel uit?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:21

ja is inderdaad van Hollanders :D
Op dit moment verkopen ze alleen beleerde paarden.
De paarden lopen allemaal 6 maanden in de wei in kuddes, de andere 6 maanden staan ze op stal, met jonge paardjes wordt praktisch niks gedaan, ze staan in groepen op stal, krijgen eten en gaan elke dag de wei in, en eens in de zoveel tijd gaan ze aan het halster naar de hoefsmid, maar dit geeft vaak problemen omdat ze nog zo weinig kennen.
Ik denk dat het beter is om ze al zo jong mogelijk te laten wennen aan het halster, meelopen en aan mensen, maar dat moet ik dus wel kunnen onderbouwen met cijfertjes hier...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:23

opisop_shop schreef:
Maar een beleerde 3 jarige is toch beduidend meer waard dan een groene 3jarige lijkt me?
Als je zorgt dat je de stallingskosten laag houdt, je maakt gebruik van stagiaires die helpen en daarna zelf dingen doen dan kan dat volgens mij wel uit?

En die stagiares moeten maar voor nop hun nek riskeren? Je leert met vallen en opstaan, maar een zekere beperking van dat risico kan geen kwaad.............

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:28

Zoals ik zei kun je gebruik maken van stagiaries die helpen en het daarna meer zelf kunnen gaan doen.
Hiermee bedoel ik dingen als helpen met longeren, daarna onder die begeleiding het longeren met dat paard onder de knie krijgen en dan zelf het paard kunnen longeren. Ondertussen kan de 'begeleider' weer nieuwe dingen met een ander paard doen met bv nog een stagiaire. Even twee keer samen met de stagiaire paard aan zadel laten wennen en vervolgens kan zij hier zelf wer mee verder. Een paard alleen beleren doe ik niet, heb wel iemand nodig die helpt. Hoeft geen monty roberts of rodeo-fanaat te zijn, gewoon iemand met inzicht in paarden en die niet bang is aangelegd.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 14:29

het is wel jammer dat ze niet constant stagiares hebben hier...
Af en toe hebben ze een stagiare, maar lang niet altijd om alleen met paarden te werken....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:33

Met hoeveel man zijn ze er dan?

Als ik met jonge paarden bezig ben zit er nooit al te veel uren in.
Maar dan heb ik ze ook al voor het beleren vaak in handen en zijn ze dus ook gewend aan halster, vaststaan, meelopen, poetsen en toileteren, verkeersmak enz.
Dat scheelt natuurlijk een boel!
Zomaar een in die zin voor mij 'vreemd' paard beleren zou ik dan ook nooit doen; ik houd het bij onze eigen paarden.
Keer of 5 longeren, paar keer longeren met zadeltje erop, af en toe even hangen met begeleiding en dan erop aan de hand en daarna aan de longe en vervolgens los.

Een beleerstal vraagt toch vaak (hier althans) 300 tot 500 euro voor het beleren van een paard, inclusief stalling. dus neem aan dat zij het ook in no time klaar hebben (bij normale omstandigheden dan he).
Je paard is wel meer dan die 300 tot 500euro in waarde gestegen lijkt me na het beleren vergeleken met daarvoor?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:42

vincentlover schreef:
<knip>
Ik denk dat het beter is om ze al zo jong mogelijk te laten wennen aan het halster, meelopen en aan mensen, maar dat moet ik dus wel kunnen onderbouwen met cijfertjes hier...

Dat dacht ik al, die zijn dom genoeg om op die manier in getalletjes te denken, zonder rekening te houden met indirecte factoren.
Waar ik dat op baseer? Wel, dit soort berekeningen maken is mijn dagelijks werk, met dat verschil dat ik er onder 100.000 euro niet eens aan begin te rekenen, dan houd ik een natte vinger omhoog en dan weet ik wat het kost. Gelukkig MOET mijn baas wel rekening houden met de neveneffecten, een dag onvoorzien stilstaan kost hier meer dan je nodig hebt om nooit meer te hoeven werken.

Welgemeende tip: Ga je met nuttigere dingen bezig houden. Nee, echt, als je opdrachtgever zo dom is dat ie dit soort elementaire zaken met cijfertjes onderbouwd wil zien, dan geeft ie een bewijs van onvermogen af. Gebrek aan inzicht van de bovenste plank. Typisch Hollanders.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:26

ikke schreef:
vincentlover schreef:
<knip>

Dat dacht ik al, die zijn dom genoeg om op die manier in getalletjes te denken, zonder rekening te houden met indirecte factoren.
Waar ik dat op baseer? Wel, dit soort berekeningen maken is mijn dagelijks werk, met dat verschil dat ik er onder 100.000 euro niet eens aan begin te rekenen, dan houd ik een natte vinger omhoog en dan weet ik wat het kost. Gelukkig MOET mijn baas wel rekening houden met de neveneffecten, een dag onvoorzien stilstaan kost hier meer dan je nodig hebt om nooit meer te hoeven werken.

Welgemeende tip: Ga je met nuttigere dingen bezig houden. Nee, echt, als je opdrachtgever zo dom is dat ie dit soort elementaire zaken met cijfertjes onderbouwd wil zien, dan geeft ie een bewijs van onvermogen af. Gebrek aan inzicht van de bovenste plank. Typisch Hollanders.

nou eigenlijk ligt het hier iets anders.
Het is duidelijk dat dingen hier anders moeten, maar het is lastig om dat door te laten dringen bij hun (poolse) medewerkers.
Zij doen alles op 1 bepaalde manier en het is lastig om daar verandering in te krijgen. Als je ze vertelt dat ze iets op een andere manier moeten doen, doen ze dat de eerste dag waarschijnlijk wel, maar daarna niet meer. Het zijn gewoon geen nederlanders, zij werken hier anders. Zo zijn de meeste polen nu eenmaal. Ik moet er dus verandering in gaan brengen, maar ik kan ze wel vertellen dat het anders moet, maar dat zullen ze echt niet van mij aannemen... Daarom ben ik op zoek naar getallen, zodat ik kan aantonen dat als het anders gaat dat het dan beter/efficienter is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:34

vincentlover schreef:
nou eigenlijk ligt het hier iets anders.
Het is duidelijk dat dingen hier anders moeten, maar het is lastig om dat door te laten dringen bij hun (poolse) medewerkers.
Zij doen alles op 1 bepaalde manier en het is lastig om daar verandering in te krijgen. Als je ze vertelt dat ze iets op een andere manier moeten doen, doen ze dat de eerste dag waarschijnlijk wel, maar daarna niet meer. Het zijn gewoon geen nederlanders, zij werken hier anders. Zo zijn de meeste polen nu eenmaal. Ik moet er dus verandering in gaan brengen, maar ik kan ze wel vertellen dat het anders moet, maar dat zullen ze echt niet van mij aannemen... Daarom ben ik op zoek naar getallen, zodat ik kan aantonen dat als het anders gaat dat het dan beter/efficienter is.

Getalletjes zullen die Polen niet overtuigen. Die zitten drie generaties lang in het "systeem" van het communisme, dat gaat ze minstens twee generaties kosten om dat kwijt te raken. Daar ga jij ze met die paar cijfertjes echt niet van overtuigen. Blijven herhalen, totdat ze uiteindelijk in de praktijk gaan ervaren dat je gelijk hebt, dat is de enige optie voor ECHT resultaat. Vergeet niet dat voor Polen een paard een "werktuig" is, zoals dat hier tot in de jaren '50 ook nog was. Ze zullen die omschakeling waarschijnlijk wel iets sneller maken, maar dan nog; jij bent met pensioen tegen de tijd dat het daar ECHT is doorgedrongen. Technologische vooruitgang is te koop, inzicht niet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:39

tjah, ik weet het...
maar ik ga het toch proberen.....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:41

Tja.. maar zijn de Poolse medewerkers wel onder de indruk van cijfers? Gewoontes verander je niet zomaar, dat lukt je echt niet met een leuke berekening. Daarmee verander je gedrag niet.
Je gebruikt nu een hollandse argumentatie om gedrag van een poolse medewerker te veranderen, terwijl je al wel inziet dat polen geen nederlanders zijn.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:43

ja dat is waar, maar ja, in de jaren dat ze nu hier dat bedrijf hebben, is het met vragen of dingen anders kunnen niet gelukt.
Nu ben ik er voor ze om berekeningen te maken, dus dat ga ik voor ze doen, of het helpt, daar ben ik niet zeker van....

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:46

UREN??? Ik denk daarbij in maanden!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:49

Ze hebben hun medewerkers gevraagd of het anders kan? Is het niet makkelijker om gewoon te vertellen aan de medewerkers hoe je wil dat het werk op je eigen bedrijf gedaan moet worden. ;)

Maar succes met bereken als dat jou stage opdracht was. Zou alleen wel handig zijn als jezelf ook overtuigd was van het nut ;)