Beoordeling B dressuur te streng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superbig

Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:19

Hallo allemaal.
Ik dacht dat er wel een soortgelijk topic zou zijn, maar kon deze niet vinden.
Dus daarom hier mijn topic.
Ik heb een 3,5 jarige ruin. Het is een echte eye catcher en kan geweldig lopen.
Ik heb al eerder een onderlinge wedstrijd gestart waar ik 207 en 217 punten kreeg en een onderlinge waar ik 195 punten kreeg en een officiele knhs wedstrijd van eigen vereniging waar ik 182 en 197 punten kreeg. Bij al deze wedstrijden ging het niet zo heel erg goed. Hij liet lang niet zien wat hij kan.

nou ben ik afgelopen zaterdag voor het eerst op vreemd terrein gestart. Het ging geweldig.
Hij liep super rond. Lekker aan het been, voorwaarts, goede houding en soepel.
Als ik deze proeven vergelijk met mijn eerder gereden officiele wedstrijd had ik voor deze proeven echt veel hogere punten moeten hebben. Want dit is een wereld van verschil.
Ik kreeg voor de eerste proef 194 en voor de tweede proef 187. Dit is natuurlijk niet laag. En er zullen best mensen zijn hier die nu denken; ''mens wat zit je nou te zeiken''
Maar als ik dan kijk naar de puntenbeoordeling op de coupons.... de middendraf was iets onregelmatig en kreeg daar een 4 voor. Een wending was ietsje twijfelachtig gereden kreeg ik ook een 4 voor.
De middendraf in de 2e proef was echt perfect. Kan bijna niet beter. Kreeg ik een 7. De overgangen en figuren waren gewoon goed gereden en kreeg ik allemaal 6jes voor.
Toen ik klaar was met mijn proeven kreeg ik veel complimenten van mensen die langs de kant stonden. Ik had geweldig gereden en het had er super uitgezien. Ook wouden mensen weten wat voor afstamming mijn paard had.
Bepaalde mensen die in de kantine alle deelnemers hadden zien rijden zeiden dat ik er echt bovenuit had gesprongen met mijn proeven. Maar ik had geen prijs.

Nou vraag ik mij af of het normaal is dat je in de b dressuur voor een onregelmatige middendraf of een twijfelachtige wending meteen een 4 moet krijgen. In de l vind ik dat wel normaal maar we hebben het hier over de B dressuur!!! Dan wordt je met een 5 toch wel voldoende afgestraft?
Als jullie dit verhaal lezen wat vinden jullie hier nou van?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:23

ik heb er niet zoveel problemen mee als ze een 4 (of lager) geven in de B, maar dan moeten ze ook omhoog durven punten, dus ook bvb 8en waar het gewoon goed ging, en dat zie je weinig valt me op :)
zo'n jury heb je teminste wat aan, je ziet duidelijk wat niet goed ging, en duidelijk wat wel :)

Als ik een 4 krijg zal ik dat wel verdiend hebben, kan mij daar niet zo druk om maken, weet iig dat ik daar de volgende keer even wat extra aandacht aan moet besteden :)
Kan me tot nu toe ook nog wel vinden in de punten/commentaar van de juryleden die ik gehad heb. :j

nee ik vind de B niet echt te streng.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 15-02-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:25

Ik vind het wel kloppen dat je daarvoor een 4 krijgt. En ze zijn niet te streng. Heb met mijn bijna 4-jarige ook gestart. Onderling en voor het echie. Was het over het algemeen altijd wel met de punten eens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:25

Ik heb er ook geen problemen mee dat ze een keer een onvoldoende geven.

Laat jezelf eens filmen, waarschijnlijk klopt je gevoel gewoon niet geheel met het beeld ;)

Overigens kun je punten op onderlinge wedstrijden echt niet vergelijken met officiele wedstrijden. Op onderlinge wedstrijden word veel coulanter gejureerd, of het nu door een officiele jury of een hobbyist gebeurd, op onderlinge wedstrijden word hoger gepunt.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:29

Ben ik het wel mee eens maar dan hadden ze voor die middendraf een 8 moeten geven. Toch?
magic_lover schreef:
ik heb er niet zoveel problemen mee als ze een 4 (of lager) geven in de B, maar dan moeten ze ook omhoog durven punten, dus ook bvb 8en waar het gewoon goed ging, en dat zie je weinig valt me op :)
zo'n jury heb je teminste wat aan, je ziet duidelijk wat niet goed ging, en duidelijk wat wel :)

Als ik een 4 krijg zal ik dat wel verdiend hebben, kan mij daar niet zo druk om maken, weet iig dat ik daar de volgende keer even wat extra aandacht aan moet besteden :)
Kan me tot nu toe ook nog wel vinden in de punten/commentaar van de juryleden die ik gehad heb. :j

nee ik vind de B niet echt te streng.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:29

ik vind het niet te streng, als ze te soepel jureren kom je in het L1 weer niet mee...
maar ben wel van mening dat als het goed gaat de juryook wel eens een 8 mag geven...
en mijn ervaring is dat je eigen gevoel op je paard heel anders kan overkomen dan bij de jury of de mensen om je heen...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:30

Die 4 klopt dan wel aangezien een 5 een voldoende is in proeven en je het niet voldoende hebt laten zien (voor een winstpunt moet je gemiddeld 6 hebben en dus gemiddeld meer dan voldoende presteren; logisch ook om naar een hoger niveau te mogen).

Misschien dat een aantal zesjes een 7 hadden kunnen/moeten zijn en die zevens een 8; echter is dat niet van een verhaal te concluderen en zeker niet door mij aangezien ik geen jury ben.

Wat betreft die 4 zitten ze in ieder geval wel goed als je beneden voldoende op dat onderdeel hebt gepresteerd. Dat tegenover lage cijfers voor slechte dingen ook hoge cijfers voor erg goede dingen moeten staan ben ik met je eens. Ik heb liever een jury die 4en en 8en durft te geven dan eentje die tussen de 5 en 6 hengelt (natuurlijk wel afhankelijk van hoe ik rijd!)

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:31

Ik ben het met Crossmonster eens.
Onderling wordt nou eenmaal onwijs soepel gejureerd en daar is meestal ook weinig (goede) concurrentie. Dus ben je sneller een uitschieter en zie je dat ook in de punten.

Misschien lag het in dit geval wél aan de jury, al vind ik je punten idd niet slecht oid ;-)

Gewoon van het commentaar (als dat op de coupon staat) leren en dan vol goede moed naar de volgende wedstrijd, met een andere jury.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:34

crossmonster schreef:
Ik heb er ook geen problemen mee dat ze een keer een onvoldoende geven.

Laat jezelf eens filmen, waarschijnlijk klopt je gevoel gewoon niet geheel met het beeld ;)

Overigens kun je punten op onderlinge wedstrijden echt niet vergelijken met officiele wedstrijden. Op onderlinge wedstrijden word veel coulanter gejureerd, of het nu door een officiele jury of een hobbyist gebeurd, op onderlinge wedstrijden word hoger gepunt.

Ik wil niet opscheppen maar ik heb onderhand al wel zooo veel ervaring met rijden en wedstrijden dat ik wel weet wanneer iets goed is of niet.
Ook was ik lang niet de enige die voor deze proeven meer had verwacht.

ben er mee eens dat onderlinge wedstrijden hoger worden gejureerd maar daar vergelijk ik ook niet mee.
Ik vergelijk deze proeven met de officiele wedstrijd die ik de vorige keer heb gereden.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:38

elke jury is anders en elke jury wil iets anders het liefste zien.
vind het oko wel stom als ze 4e geven maar dan geen 8e maar zo gaat het toch 9 van de 10 keer..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:38

de punten van je vorige "officiele" wedstrijd zijn toch ook niet door dezelfde jury's gejureerd? de punten kun je nooit vergelijken met elkaar...
en ik heb ondertussen ook al aardig wat ervaring maar mijn ervaring is toch echt dat je eigen gevoel heel anders kan zijn dan dat het eruit ziet... ik ben het met crossmonster eens dat je je eens moet laten filmen en dan kun je het echt zien.
Bovendien is de ene jury de andere niet in het beoordelen en het willen zien van bepaalde dingen... de ene vind het ene belangrijker dan het andere in een onderdeel... tis maar hoe je het bekijkt

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:42

Ik vind gemiddeld genomen dat er in de B juist soepel gepunt word... en de ruiters/amazones in de L op hun bek gaan.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:42

saaraah schreef:
Ik vind gemiddeld genomen dat er in de B juist soepel gepunt word... en de ruiters/amazones in de L op hun bek gaan.

amen!

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:46

Ilsemarie schreef:
Die 4 klopt dan wel aangezien een 5 een voldoende is in proeven en je het niet voldoende hebt laten zien (voor een winstpunt moet je gemiddeld 6 hebben en dus gemiddeld meer dan voldoende presteren; logisch ook om naar een hoger niveau te mogen).

Misschien dat een aantal zesjes een 7 hadden kunnen/moeten zijn en die zevens een 8; echter is dat niet van een verhaal te concluderen en zeker niet door mij aangezien ik geen jury ben.

Wat betreft die 4 zitten ze in ieder geval wel goed als je beneden voldoende op dat onderdeel hebt gepresteerd. Dat tegenover lage cijfers voor slechte dingen ook hoge cijfers voor erg goede dingen moeten staan ben ik met je eens. Ik heb liever een jury die 4en en 8en durft te geven dan eentje die tussen de 5 en 6 hengelt (natuurlijk wel afhankelijk van hoe ik rijd!)

Leuk dat jullie allemaal reageren!
een 6 is toch een voldoende? Bij een 5 heb je een punt aftrek dus dan kan je dat toch niet als een voldoende zien?

Nou, dat vind ik dus ook! Die 4 voor een middendraf die onregelmatig is kan nog een keer ( al vind ik dat wel streng voor de B) maar dan had ik voor die andere middendraf die dus echt goed gereden en spectaculair was ook een 8 moeten hebben. Dit was echt zon jury die over het algemeen 6jes gaf.
Als ikzelf het id heb dat ik een geweldige proef heb gereden en ik krijg dan over het algemeen 6jes, vind ik het jammer dat er nooit geen commentaar bij staat waarom ik een 6je heb en geen 7. Als ik een volte rijdt en ik krijg er een 6 voor ga ik ervanuit dat de jury de volte goed vind. Maar nu weet ik nog niet wat ik eraan moet doen om een 7 te krijgen voor die volte.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:49

saaraah schreef:

eens :j

mijn eigen gevoel klopt ook niet met hoe het eruit ziet.... vaak ziet het er gewoon goed uit, maar voelt het voor mij niet superfijn * beetje te perfectionistisch soms :+ :o *

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:51

Ik heb de vorige wedstrijd laten filmen...
Eigenlijk vond ik op die film dat het er juist mooier uitziet dan het voeld. Ik had in die proef wendingen gereden die onder het zadel een beetje stortelig aanvoelde. Op de film was dit helemaal niet te zien en kreeg dan ook een 7.
Het is idd wel goed om jezelf zo af en toe even te filmen. Maar over het algemeen heeft mijn gevoel het wel goed.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:57

* beetje te perfectionistisch soms :+ :o *[/quote]

Jah daar heb ik ook heeeel vaak last van.... TE perfectionistisch

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:38

Je hebt dit paard nu 1 keer op vreemd terrein gestart en je loopt te klagen??

Meis, ga eerst nog eens 10 keer starten en kom dat terug als je het er nog niet mee eens bent. Je kan niet in 1 keer zeggen dat de B (te) streng gejureerd wordt. Wellicht heb je nu een strenge jury gehad, maar dat kan de volgende keer wel heel anders zijn.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:44

Ik vind een 4 voor een onregelmatige middendraf nog veel te hoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:02

Tja is je paard echt zo bijzonder als je denkt dan heb je soms dat een jury strenger naar beneden punt en vergeet omhoog te punten.
Misschien is jou dit overkomen.
Wat zei de jury toen je hem/haar om commentaar vroeg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:12

Een 5 is voldoende, te weten: Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd,
maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het
‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar
er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het
‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.

de jury vond de uitvoering dus duidelijk onvoldoende (4) > Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact uitgevoerd,
maar er zijn duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van
de africhting’. Of er zijn duidelijke fouten, maar er blijken wel
tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de
africhting’ aan ten grondslag te liggen.

Als je moeite hebt met jurybeoordelingen wordt het springen...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:10

Ik vind dat ze best streng mogen zijn, anders kom je jezelf hard tegen in de L
( en dat zegt iemand die ook B start, en nog geen winst heeft gereden )

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:22

Ik ben het met superbig eens.Vind de B (van Beginner) tè zwaar gejureert worden!
Paarden en ruiters beginnen met wedstrijden....
Paardje is 3.5 jaar!!!
En het argument van,je komt jezelf in de L tegen...alsof de L zo moeilijk is??
Een ontspannen paard,goed aan het been,nette proef,hoofdje netjes stil,dààr gaat het om!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:33

ja, of je nou met een 3,5 jarige op wedstrijd ga of met een 8 jarige je zal wel naar je kunnen moeten rijden. Doe je dat niet dan kriijg je mindere punten. En ik vind dat als ze soepel gaan jureren je jezelf straks tegenkom in de L...

Ik vind dat je vanaf een beeldscherm niet kan zeggen of je hoog/laag of goed gejureerd is.
Als het zo is is het zo...

Ik denk juist dat je met een 3,5 jarige moet denken.. zo dan gan we nu eerst wedstrijd ervaring opdoen en gaat het goed dan is het zo... en zo niet dan hebben we verbeterpuntjes.
En ik denk dat je helemaal niet slecht rij je rjidt toch winst.. er rijden er genoeg mee die denken te kunnen rijden en dan met maar 160 eindigen ofzo...

Wees tevreden met wat je rij.... alles kan altijd beter alles kan altijd mooier zijn...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:40

Victory2000 schreef:
En het argument van,je komt jezelf in de L tegen...alsof de L zo moeilijk is??

De moeilijkheidsgraad loopt toch wel op ja, ze willen in het L toch al wat meer zien, zelfs al scheelt de proef zelf niet veel.
Ik reed in mijn laatste B-proef 203 punten, in de eerste L-wedstrijd 185 punten.

Als ze de B eisen verlagen, ga je dus helemaal op je muil in het L.
Heb je een paard van 3,5 wat niet klaar is dan stel je het nog een half jaartje uit, starten is geen verplichting ;)