Wat doen jullie met je fris paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

Wat doen jullie met je fris paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:51

Hey!

Zo'n slecht weer! Ik vraag me af wat jullie doen met je fris paard als je met zo een slecht weer wilt gaan rijden.(wei of longeren of...) De 4.5-jarige die ik rij is gewoon van normaal elke dag buiten te gaan, maar met dit weer is dat echt onmogelijk. Hij staat dan op stal en als we gaan rijden longeren we hem eerst. Maar toch heb ik een wrang gevoel bij dat longeren. Ik heb de indruk dat hij juist leert bokken dan..Maja wat wil je! Het beestje kan niet buiten. En ja er meteen op kruipen dat is om problemen vragen. Zijn jullie ook van deze mening?

Ik vroeg me dan ook af wat jullie zoal doen om die frisheid uit je paard te krijgen?

lammie2701

Re: Wat doen jullie met je fris paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:53

ik freestyle eerst een poosje totdat de frisheid uit Jana is en dat helpt enorm...nou is zij ook niet echt zo'n stuiterkanon maar als ze fris is is alles eng en wil ze alleen maar hard...

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:54

Wat doe je dan juist met dat freestyle? :)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:56

Veel oefeningen doen. Veel bezig houden en gewoon gaan rijden zonder te longeren. Dat doe ik meestal ,heel veel bezig houden.
Laatst bijgewerkt door Brammetje16 op 11-02-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:57

haar gehoorzaam laten worden op mij en veel overgangen vragen, als zij met haar hoofd voorwaarts/neerwaarts begint te lopen en mooi over de rug dan is dat een teken dat zij zich begint te ontspannen...uiteindelijk loopt ze in de cirkel los als een hondje achter mij aan...

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:00

Dat zou ik ook het liefst doen, maar met en een jong paard en lang geen weide is dat echt verschrikkelijk. Bij het minste geluidje schiet hij dan weg, terwijl hij normaal ni zo vlug schrikt. En ja ik denk dat als ik erop zit dat ik me kan voorbereiden op een paar straffe stoten. Het beestje is zo blij als hij uit zijn stalletjes is. En hem direct doen luisteren daar heeft hij de conentratie nog niet meteen voor. :) en zou ik hem dan lange teugel zijn zou ik ook gekatapulteerd worden denk ik.
Het is echt dat slechte weer! :) Normaal hebben we er nooit last van. Ik kan wel tegen bokken, maar niet als ik in het begin er al 20 moet weerstaan.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:12

lekker los gooien en laten gaan..de frisheid eruit bokken kan geen kwaad. Daarna hem even aan de longe gooien en dan moet je inschatten wanneer je eropt kunt...en niet als je erop zit 10 rondjes stappen want dan koelt hij teveel af maar gewoon lekker voorwaarts aan het werk zetten..

Het is nu gewoon even niet anders, wij hebben een binnenbak maar die van mij (anders zo'n lieve reus) is ook fris....gewoon lekker laten gaan..

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:46

Brammetje16 schreef:
Veel bezig houden en gewoon gaan rijden zonder te longeren.

Dit is bij sommige paarden echt geen optie als je leven je lief is.

Gewoon even aan de longe doen, je leert ze echt het bokken zo niet aan hoor!
Kan het paard even zijn ei kwijt, en daarna kun je relaxt rijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:14

Sowieso minder voer geven, maar ik ben wel even nieuwschierig wat voor weer het dan precies is bij jullie?

Wij hebben nl. wind en (veel) regen/ hagel en klein beetje (natte) sneeuw gehad, maar dat vind ik geen reden om ze binnen te laten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:17

Ik gooi los eerst. Dan leert hij dat los zonder lijn of zonder ruiter = bokken en springen mag. Na het eerste frisse eraf longeer ik en als hij dan bokt of een wilde hoofdschud doet, dan geef ik aan dat dat de bedoeling niet is en zet hem harder aan het werk. Het muntje is redelijk goed gevallen. Ik wil dat gebok niet hebben onder het zadel. 1x eraf kukelen was genoeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:42

het kan al eens helpen onmiddelijk te gaan draven. niet gelijk met oefeningen of zo beginnen maar de bak rond, mooi tempo. zo kunnen ze hun energie kwijt zonder te gaan bokken enzo. als ze los kunnen dan eerst los. maar bij die van ons werkt het draven heel goed. deed het vroeger ook niet, maar na een serieuze landing vorig jaar met de winter, weet ik wel beter :).

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:50

Ik gooi die van mij ook aan de longe, hij heeft vandaag zeker 15 minuten gestuiterd aan de longe,
daarna opzadelen en club les, hij liep als een zonnetje :D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:52

Ik vind het weer zoals het nu is inderdaad geen reden om ze binnen te houden, maar dat is mijn mening daarin kunnen we natuurlijk verschillen.

Om de frisheid eraf te krijgen zou ik je paardje lekker losgooien, diertje moet toch ergens zijn energie in kwijt kunnen! En idd iets minderen in voer. Wat je erin gooit moet er ook uit!

Anders longeren.

En als je hem toch niet kunt losgooien of longeren....erop! En dan niet meteen verwachten dat ie meteen lekker in de pas loopt. Laat hem dan even lekker in een hoog tempo lopen, energie moet er even uit. Met een teveel aan energie in zijn lijf kan hij zich waarschijnlijk ook niet concentreren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:03

Ook bij ons staan ze tegen de gewoonte in nu niet in de wei. Ze gaan met groepjes de buitenbak in. De wei is zo ontzettend nat dat ze tot over de koten in de drek zouden staan. Dus ze staan meer dan gemiddeld binnen. Zijn ze niet gewend. Levert behoorlijk springerige taferelen op.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:24

Idd, misschien niet in de wei, maar ze kunnen wel naar buiten. Al is het maar een uurtje!

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:01

het zou natuurlijk het mooist zijn als ze een uurtje of meer naar buiten kunnen. Anders moet je hem misschien eerst zelf even laten rennen in de longeerton zodat hij dan kan bokken, en als je dan daadwerkelijk aan het longeren bent met hem dat je het dan afstraft.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:18

weet je wat ook helpt? Slobber met een half blikje/flesje bruin bier...wordt de mijne ook wat rustiger van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:13

Met dit weer is de pony die ik rijd ook erg 'fris'. Gelukkig kan zij 's middags wel een paar uur naar buiten met andere pony's de zandpaddock op. Maar voordat ik ga rijden longeer ik ook wel even, ik denk niet dat je je pony zo 'leert' bokken zoals je zegt in de openingspost. Ik heb namelijk veel liever dat ze tijdens het longeren even gek doet en daarna onder het zadel zich gewoon gedragen kan.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:15

Ik longeer altijd van te voren, of het nu koud weer is of niet.
Alleen doe ik het nu iets langer.

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:10

Ik heb ook een jong paard. hij heeft steeds te veel energie. Ik longeer hem elke keer voor ik begin te rijden. Net zo lang dat hij helemaal uitgebokt is. Ook probeer ik hem minstens 1x per week los te zetten zodat hij onbeperkt zijn ding kan doen. Als je met een te fris paard begint te rijden, heb je alleen maar spanning en verzet.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:12

Ik heb een 10 jarige heethoofd. Maakt weinig uit of ik haar eerst longeer/ loslaat of als ik er gelijk op ga zitten. De eerste 10 minuten is het alleen maar rennen en bokken. ik laat het rennen gewoon toe. Meestal stopt ze wanneer ze de overtollige energie kwijt is en kan ik daarna alles met haar doen. Het heeft overigens niets met fysieke of psychische klachten te maken. In de zomer heeft ze dit namelijk niet. ;)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:00

los laten of longeren. En even aftasten of je als je er op gaat rijden maar even moet laten uitrazen, sommige paarden worden daar nog frisser van, dan helpt veel overgangen rijden

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:47

Ook mijn jonge paard is heel erg fris met dit koude weer. Van mij mag hij altijd even uitrazen aan de longeerlijn,
en nee, ik ben niet bang dat ik hem dan leer bokken. Hij weet wanneer het spelen is en wanneer hij echt aan 't werk moet.

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:02

Ik had eerst een 4 jarig paard, wat ik vaak deed is dekendje op
peeskappen erbij lekker aan de longe laten werken voor je (zonder deken in de paddock nee die was niet overdekt)
Zo kan al zijn energie eruit. Als hij lekker warm is longe eraf binnenbak in en lekker even rijden zodat hij goed werkt.

Ik deed de teugels door de singel en aan het begin lekker losjes met zijn nek omhoog. dan iets strakker zodat hij een beetje rond komt en dan gewoon lekker rijden.

als voer kreeg hij eerst krachtvoer en later (na een uur of 3 musli)

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:25

Dankje voor jullie reacties! :)

Een piste hebben we zelf niet, en een longeerbak dus ok niet. Het zou wel handig zijn. Het is ook wel niet mijn eigen paardje maar dat van mijn buur. Ik vraag hem dan ook altijd of hijhem buiten kan zetten. Maar met al die regen van de laatste tijd en die sneeuw is het echt gevaarlijk. Het is zo al een crossbeestje in de wei.

Onmiddellijk draven zonder dat hij buiten geweest is zorgt dan ook voor redelijke spanningen, de bokken die in hem zitten komen er absoluut uit. Ik heb zoiets van; dat paardje zit daar binnen, zet ik hem aan de longe dan kan hij even zijn ding doen zonder mijn gecommandeer.
Gelijk hij gistere aan de longe deed was het toch wel serieus. :) Eerst rodeo dan bokken met 1 poot in de lucht en daarna met 2 en proberen zo hoog mogelijk te komen. Was wel grappig om t ezien eig.. :) Hij heeft zich zo vorig jaar ook al eens pijn gedaan.