Help me ik heb een quarterhorse en is bang voor het halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missmaya

Help me ik heb een quarterhorse en is bang voor het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:53

Hallo,
ik heb haar nog niet lang.
eerst waren er geen problemen maar ik ben op vakantie geweest en ze is verzorgd en toen heeft ze het halster 4 weken niet omgehad nu is ze heel erg bang daarvoor iemand idéen

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:56

tja dat is toch een probleem als je paard geen halster meer om wil ..Ik zou gewoon rustig aan proberen weer wat het halster om te krijgen? gewoon veel geduld ze zal dan vanzelf het halster wel weer te laten lijkt mij? :+

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:57

Zorgen dat je een halster omkrijgt, desnoods door haar klem te zetten. Daarna oefenen met een (te) groot halster om dit er bij over te doen.... Dit is ook de manier waarop wij het de jonge paarden leren. En gewoon veel aaien aan het hoofd en bij de oren.

missmaya

Re: Help me ik heb een quarterhorse en is bang voor het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:05

OKee dank jullie!
Is een quarterhorse van gedrag al bang?
Weten jullie dat!

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:10

quarterhorse hebben wij ook op stal maar die is wel een beetje bang voor dingen zoals auto's trekkers en andere dingen ..

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:11

nee een quarterhorse is over het algemeen juist enorm nuchter van karakter dat is ook juist vaak een reden waarom mensen een quarter aanschaffen! laat ze het wel gewoon toe als je der hoofd overal aait en aanraakt ook de oren! Wat enorm kalmeert is de voorpluk in je handen nemen en hierover heen glijden zeg maar, veel paarden vinden dit ontzettend lekker en kalmeren ervan Ik zou eerst d.m.v het hoofd aaien etc eerst zonder halster doen, wanneer ze dit goed toelaat met een halster als je het kopstuk losmaakt en je hand in de neus stopt en ze haar neus en hoofd begint te aaien kun je hem op deze manier voorzichtig omleggen. Zo deden we dat ook altijd in de kudde met jonge quarters die naar de hoefsmid moesten!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:12

Spetterrr schreef:
quarterhorse hebben wij ook op stal maar die is wel een beetje bang voor dingen zoals auto's trekkers en andere dingen ..

Ik ken een Qaurterhorse maar die is er niet bang voor.. Ik denk dat dat gewoon met 'verkeersmakheid' ( :P ) te maken heeft..

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:15

tjaa zou ook kunnen ken hem nog niet zo heel lang maar het is wel een bengerik zoals ik hem nu ken..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:24

missmaya: Wat wil je met een quarter als je geen idee hebt wat voor karakter een quarter heeft.( Ik bedoel meer te zeggen eigenlijk...de meeste mensen kiezen heel bewust voor een quarter en kijken dan ook of het karakter gaat passen bij de tak van sport die ze willen gaan doen) Quarters zijn over het algemeen heel makkelijk en cool in het hoofd,maar zoals bij ieder paard kun je hem snel verpesten ( bijzonder slimme paarden ook, vergeten niet snel) en er zijn er natuurlijk altijd die van nature al wat bangig zijn.
Met liefde en tijd is het meeste altijd wel op te lossen.Er ga er eens achteraan wat er is gebeurd toen je op vakantie was. Als je de oorzaak van het porbleem kan achterhalen is de oplossing al een stuk dichter bij.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:26

Quarters zijn idd erg nuchtere paarden, en "bang" voor een halster lijkt mij sterk, maar kan er niet over oordelen. Heb je iets meer informatie? Zoals leeftijd, geslacht, karakter algemeen, wat je er zoal mee doet, en waarom ze een maand geen halster om had?

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:35

Ja catalyst1: Het paard is niet echt van mij het is van mijn zusje zij heeft meer verstand van quarterhorses!
het beestje wwas altijd al een beetje bang toen we hem kregen.
de oude eigenaarrese gaat onz helpen ze zij dat ze heel snel dingen eng vind en we zijn er ook inmiddels achter gekomen wat de oppasser verkeert heeft gedaan ze heeft het halster een keertje verkeert omgedaan ofzo!

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:37

lifayä: het is een merry van 10 nooit bereden.
we doen zoal grondwerk!
ze is in het verleden mishandeld geweest (nou mishandelt al veulen gewoon niet goed meeomgegaan! heelaas

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:43

Ze is dus al 10 jaar, en egt nooit mee gereden? jij bent 15 jaar (zag ik in je profiel) en je hebt dus een paard met een verleden. Moet je dan niet gewoon de hulp vragen van een ervaren iemand, of had je niet beter voor een ander paard kunnen kiezen?

Maar wat ik niet begrijp, je zegt ze is soort van verwaardeloost als veulen, maar daar heeft ze ongeveer 9 jaar later nog veel last van?

En hoe zat het met het halster, had ze er eerst problemen mee?

Hoelang heb je haar trouwens?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:47

Veeeeeeeel Friendly doen (Parelli). Begin met het halster voor zijn neus te houden zo kan hij eraan ruiken en eventueel even in bijten. Als dat goed is begin je hem er zachtjes mee te aaien. Begin bij zijn nek daarna rug en daarna billen, dan de benen en de buik. Doe alles in alle rust en in het tempo dat hij aangeeft. Als je bij zijn nek begint en hij gaat lopen dan blijf je hem er net zolang mee aaien totdat hij stil staan en dan DIRECT druk vrij. Goed kunnen timen dus. Die druk vrij is de beloning voor hem, hij staat stil - weg halster. Als je hem weg haalt als hij gaat lopen (wat de meeste mensen doen) betekend dat voor hem, lopen - halster weg. En jij wil graag dat hij stil blijft staan als je het halster om doet. Zo breid je het steeds verder uit op verschillende lichaamsdelen. Doe veel approuch en retreat
Citaat:
Retreat betekent terugtrekken. Het komt van 'approach and retreat', een principe binnen Parelli.
Bijvoorbeeld: Je paard is er niet OK mee dat je friendly doet rond zijn benen, maar wel op de flank. Dan doe je gewoon friendly op de flank, gaat langzaam, stapje voor stapje, richting het been (approach) en zodra je paard unconfident wordt, ga je weer terug naar de flank (retreat), waar hij wel confident was. Als je je paard goed leest, kleine stapjes neemt en je timing goed is, wordt je paard er op deze manier steeds meer OK mee dat je aan zijn benen zit.

Verder zou ik wat meer grondwerk gaan doen zodat hij het vertrouwen krijgt in jou of jou zus. Dan accepteren ze vaak dingen sneller omdat ze weten dat ze jou kunnen vertrouwen.
Je kan me altijd een PB sturen als er vragen zijn ;) .

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:51

lifaya:
Het is een heel lang verhaal ik heb dus een haflinger en die staat bij een kennis en daar staat een quarterhorse en die werd eerst niet echt verzord om dat de ex eigenaaresse een groot probleem had wat ik liever voor haar hier niet wil zeggen toen was ze dus alleen en zoorgte ik er voor ze was toen niet echt mijn paard maar ik zoorgte voor haar nu zoorgt me stiefzusje er voor en heel veel wij zijn dus op vakantie geweest en weet niet presies wat er toen is gebeurd iets met het halster verkeerd omgedaan ofzo dus nu is ze er bang voor!
toen ze veulen was is er iets gebeurd wat presies ben ik nooit achter gekomen ze heeft er nog veel last mee bevoorbeeld is ze heel bang voor vreemden!

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:53

Thanx xmarliez
Dat ga ik eens doen!
x

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:54

Okej okej nu is het me iets duidelijker!
Hoelang ken je haar dan eigenlijk al? Met dat halster, mischien een touwhalster eens proberen? is een stuk lichter en minder hinderlijk voor een paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:55

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:00

dankje

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:01

OKe thanx lifaya

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:02

Lifaya, een touwhalster zou ik niet aanraden. Als je niet weet hoe zoiets werkt moet je er niet aan beginnen.
Missmaya, Oriënteer je eens op het gebied van NHMS, hopelijk krijg je dan een hoop antwoorden op jou vragen.

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:03

OKe

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:04

xmarliez daar heb je wel gelijk in, maar meer om het idee te hebben voor de merrie dat ze weer iets om haar hooft heeft, maar natuurlijk een normaal halster is wat veuliger

missmaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:05

Het is een heel lief beest maar met vreemde dingen is ze heel bang! Jammer

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:05

Maar zoals je denk ik wel weet zitten er knopen in die druk geven op bepaalde punten. En als er iets gebeurd en de pony heeft het halster om (en hij wordt VERKEERD gebruikt) dan kun je nog heeeeeel lang door oefenen maar dat overleeft het paard niet, nog een trauma ;) .