Paard moeilijk te vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1435

Paard moeilijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:50

Ik heb een beetje een 'probleem' met het vangen van mijn paard in de wei. Ze vindt het nogal grappig om rondjes om me heen te galopperen en zich niet te laten vangen. Uiteindelijk lukt het altijd wel, na 5 min. soms, een andere keer na een half uur.
Ik ging ongeïnteresseerd in de wei staan tot dat ze ophoud met plagen. Dan kon ik meestal naar haar toelopen en haar pakken.
Nu dat niet meer zo goed werkt neem ik het andere paard, waarmee ze in de wei staat, mee en ga ik die poetsen en een beetje tegen praten. Dan komt ze iedere keer in onze richting, maar als ik dan aanstalten maak om haar te pakken is ze weer weg.
Ze doet het echt om te plagen (4-jarige kleuter).
Ik beloon haar trouwens altijd als ik haar ga halen en ze komt. Ik word ook niet boos, moet er eerder om lachen, maar het is gewoon wangedrag dat ik eruit wil hebben.
Iemand tips?

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:52

Als je haar vangt, wat ga je dan met haar doen?

Loop eens niet recht op haar af, maar naar een andere hoek van de wei. Doe wat dingen die haar aandacht trekt en loop vervolgens gewoon door het weiland elke richting op behalve naar haar toe. Of ga vervolgens eens op je knieën zitten (of helemaal gaan zitten mits het veilig is) en wacht totdat zij naar jou toe komt. Als je haar te pakken hebt en haar meeneemt, laat haar dan eens bij het hek weer los. Ze zou dit helemaal niet snappen. Loop zelf weer verder de wei in & wanneer zij weer komt neem je haar nogmaals mee naar het hek & laat haar daar weer los.

Dit is wat mijn NH instructrice mij heeft geleerd, mijn paard was ook erg moeilijk te pakken, ze zag je niet staan en liep voor je weg.
Dit is opgelost door deze beschrijving.

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:09

ik heb dit met mijn paard ook gehad, wat het beste kan proberen is rustig blijven

mijn paard zag vaak als ik een halster in de hande had dan kwam ze niet meer, dam ging ze uitdagen tot vervelends toe,

ik ben toen een aantal keren zo de wei in gelopen en heb haar een appel of een wortel gegeven,
maar nog steeds het probleem als ze mij ziet met een halster,

ik loop nog steeds af en toe de wei in om wat lekkers te geven
en tegen woordig loop ik met een halster touw om mijn nek heen de wei in, en dan kan ik haar gewoon pakken, ik doe hem dan eigenlijk als een honde riem om ik maak hem alleen niet vast ik houd hem met mijn hande dicht, en dat vind ze wel goed,

je moet er wel rekening mee houden dat als je jouw paard eruit, haald dan moet je niet alleen rijden, je moet af en toe ook leuke dingen doen, even lekker los laten in de bak en het paard latten dollen, of even lekker poetsen en verwennen met snoepjes of een appel, ik haalde ze er ook wel eens uit om haar apart wat hooi te geven, met een appel en een wortel er door heen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:54

Pakken en bij het hek weer loslaten is wel een goede.
Of ffies een poetsbeurt geven oid en dan weer de wei in. hoeft ze iig niet aan het werk.

soms wil mijn merrie ook nog wel eens weglopen als ze me met een halster in mn handen ziet aankomen.
ALS ze dan weg loopt moet je niet recht achter dr aanlopen want dan krijgt ze het prooidier idee.

als ik een meter of drie bij dr vandaan ga stilstaan komt ze meestal vanzelf naar me toe en laat me gemakkelijk t halster om doen :).

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:58

hallo moet je misschien probeeren met voer in een emmer doen en dan rammelen
of een apel meenemen of wortel of snoepjes als dat helpt

gr blizzart

Poiuytrewq

Re: Paard moeilijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:00

dat werkt ook maaar voor 1 keer :D.

worden ze opdringerig van

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:44

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:23

Bedankt voor de tips, eten heeft helaas geen invloed op haar, geeft ze niks om! Ik zal eens wat leukere dingen met haar doen als ik haar uit de wei haal. Ze hoeft echter niet altijd te werken als ik haar haal, ga ook weleens met haar in het bos wandelen, vindt ze leuk! Doet dit niet heel vaak, dus ik ga het wat leuker voor haar maken! Hoop dat het helpt! ;)

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:10

Wat appart dat die niks om eten geeft. Ik had mijn paard een poosje wortels gegeven. Dan ging ik s'ochtend naar mijn stage (paard staat er tegenover) en bracht ik haar een wortel in de wei(uit hand laten eten en aaien) en ging weer weg. En na een aantal dagen als ze me ziet me al aankomen en ze gaat bij het hek staan.

Ik geef haar nu nooit meer wortels en ze komt nog steeds altijd naar me toe.

Succes met je paardje.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:05

Haha, het is toch echt waar! Ben vaak genoeg met een emmer brokken de wei ingelopen, maar ze komt niet hoor! ;)

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:16

als ze toch komt, heel erg goed belonen totdat ze er gek van wordt *D .Ze moet jou leuker gaan vinden dan de omgeving.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn eigen paard en bij een paardje wat ik erbij reed.

Ik heb dit bij mijn eigen paard opgelost door mijn eigen paard in de wei straal voorbij te lopen en een ander paard pakken en mee te nemen, toen was het spelletje voor mevrouw al snel niet leuk meer.

Het andere paard was heel nieuwsgierig en bij hem deed ik het volgende: ik ging de weide in met een halstertouw en ging dan met mijn rug naar hem toe staan en legde telkens knopen in het touw en haalde ze er weer uit. Hij werd dan steeds nieuwsgieriger en kwam steeds dichterbij om het te kunnen zien. Het is dan belangrijk om steeds je rug naar hem toe te keren en hem niet aan te kijken, laat hem vooral niet zien wat je doet. Op een gegeven moment kan hij zich dan niet meer beheersen en komt letterlijk in je nek staan hijgen, dan kun je hem zo pakken (beloon hem met een knuffel op wat lekkers!). Op een gegeven moment komt hij uit zichzelf.

Deze dingen kunnen wel wat tijd kosten, maar succes!

MarinkaUps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:48

Ups heeft dit ook gedaan, errug grappig...(not). Het leek ook wel zo te zijn dat hoe meer haast ik had, hoe langer ze haar spelletje volhield. Wat bij mij hielp was niet in mijn rijkleding en zeker niet met laarzen het land opgaan.
Een ander paard uit de wei halen hielp bij mij inderdaad ook. Verder kan je je paard ook een paar keer uit het land halen, brokjes geven en dan weer terugzetten, zodat ze het niet associeert met rijden/aan het werk moeten.

Succes!

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:57

toen ik mijn pony net had wou ze ook niet komen. mijn vader hielp mij eerst en gingen haar doormiddel van een touw in een hoe drijven. dan konden we haar pakken. toen ze later aan mij gewend was, wou ze zich af en toe niet laten pakken.

dan deed ik altijd, als ze was uit geredn en stil bleef staan mijn hoofd naar beneden en ik prate rustig en met een aardige stem tegen haar. ik deed dan en stapje naar haar toe, steeds verder. als ze de neiging had om te rennen. bleef ik meteen stil staan. met mijn hoofd naar beneden. als ik haar dan had kreeg zij een snoepje. toen ze later het laatste stukje naar mij liep kreeg ze een snoepje en een stukje appel of iets dergelijks. wat ze lekker vond.

als ik haar nu roep komt ze dravend naar me toe, met haar oortjes omhoog. zo sgatig. maar dat doet er niet toe.

ik hoop dat je er iets aan heb :o ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:07

Ik heb nog een andere probeersel. Dit heb ik vaak toegepast op stal en wonderbaarlijk genoeg laten alle paarden waarbij ik dit heb toegepast zich nu pakken.

Als je het weiland inloopt, doe dan ongeinteresseerd en jaag haar dan weg. Kijk goed naar de lichaamstaal van het paard. Het is niet de bedoeling dat ze keihard moet wegrennen, maar je moet haar gewoon wegjagen. Dit kan in een klein drafje of een vlotte stap. Ze mag gewoon niet bij je in de buurt komen.

Je draait dan het spelletje om.
In het begin zullen ze het leuk vinden en ver weg gaan draven/galopperen.
Na een tijdje zullen ze steeds minder ver wegrennen en een beetje om je heen gaan cirkelen. Je zult zien dat ze zich steeds meer op jou gaan richten. Probeer het een tijdje vol te houden en niet te vroeg opgeven. Blijf naar de lichaamstaal van het paard kijken.

Als je er achteraan loopt (nog steeds wegjagen), en ze gaan met hun hoofd draaien om naar je te kijken, probeer dit dan vol te houden, dan zal ze ineens omdraaien en naar je toekomen.

Het gaat niet om moemaken, of opjagen, maar om het spelletje om te keren. Paarden zijn slim, en zodra je dit een keer toegepast hebt, zullen ze zich eerder overgeven.

De eerste keer zul je zo'n 30 min tot 45 min er mee bezig zijn. Dit zal snel minder worden.

Het zal alleen helpen als je goed naar de lichaamstaal van het paard blijft kijken. En geef niet te snel op, dan heeft het geen effect.

Succes gegarandeerd!

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:10

Joolien schreef:
Ik heb nog een andere probeersel. Dit heb ik vaak toegepast op stal en wonderbaarlijk genoeg laten alle paarden waarbij ik dit heb toegepast zich nu pakken.

Als je het weiland inloopt, doe dan ongeinteresseerd en jaag haar dan weg. Kijk goed naar de lichaamstaal van het paard. Het is niet de bedoeling dat ze keihard moet wegrennen, maar je moet haar gewoon wegjagen. Dit kan in een klein drafje of een vlotte stap. Ze mag gewoon niet bij je in de buurt komen.

Je draait dan het spelletje om.
In het begin zullen ze het leuk vinden en ver weg gaan draven/galopperen.
Na een tijdje zullen ze steeds minder ver wegrennen en een beetje om je heen gaan cirkelen. Je zult zien dat ze zich steeds meer op jou gaan richten. Probeer het een tijdje vol te houden en niet te vroeg opgeven. Blijf naar de lichaamstaal van het paard kijken.

Als je er achteraan loopt (nog steeds wegjagen), en ze gaan met hun hoofd draaien om naar je te kijken, probeer dit dan vol te houden, dan zal ze ineens omdraaien en naar je toekomen.

Het gaat niet om moemaken, of opjagen, maar om het spelletje om te keren. Paarden zijn slim, en zodra je dit een keer toegepast hebt, zullen ze zich eerder overgeven.

De eerste keer zul je zo'n 30 min tot 45 min er mee bezig zijn. Dit zal snel minder worden.

Het zal alleen helpen als je goed naar de lichaamstaal van het paard blijft kijken. En geef niet te snel op, dan heeft het geen effect.

Succes gegarandeerd!

wat Joolien zegt is inderdaad waar. zo worden ook vaak paarden afgericht op een africht stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:11

Ja en ik heb met deze methode vaak eigenaren maar ook mezelf verbaasd, het werkt zoooo goed!

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:30

Misschien helpt het beter als je het halster om laat.. :P

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:39

SAMMYxJO schreef:

Probeer dan maar het halstertouw er aan vast te maken, gebeurt er precies hetzelfde!

Ik denk dat je een combinatie van alles kan maken. Maar sowieso rustig blijven en vooral geduldig blijven.
Af en toen uit de wei halen en gelijk weer terug doen, is de eerste keren handig, maar hierdoor raken ze heel snel weer verveeld en het is niet echt motiverend om een paard uit wei te halen (als het lukt...) en een half uur lang te proberen terwijl je weet dat ze toch weer terug gaat. Dus doe sowieso iets als je dr gaat ophalen.
Als je wat minder tijd hebt om wat "leuks" met je paard te doen, kan je ook gewoon even langs de berm grazen (is ze wel geinterresseerd in dat eten?)
Maar ik denk dat Joolien de beste oplossing heeft

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:22

ik heb wel eens gehoord van iemand. die kon ook weer iemand en die had een pony die ook niet te vangen was en die stond met 1 schaap in de wei. zij hield gewoon altijd haar halstertouw eraan. dag en nacht als ie in de wei stond.

Ö

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:25

Doet die van mij ook wel eens. Ze gaat dan rondjes om me heen draaien. Hahaha ik jaag haar dan op en doe net of ik haar aan het longeren ben maar dan zonder lijn. Zij heeft er lol in en als ik dan zeg kom maar doet ze het ook. Ze wil dus gewoon even spelen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:22

@Joolien: Dat is wel echt een goeie, die ga ik ook proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:30

SAMMYxJO schreef:

Maar dan moet je het halster nog te pakken zien te krijgen ; Die van mij is heel slim, die eet wel uit mn hand maar zodra ik haar halster wilt pakken is ze weg :=

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:47

ga met een longeerzweep freestylen, als ze kouwt en likt en haar hals naar beneden doet enz. dan stop je en wacht je totdat ze stopt met lopen, dan loop je naar haar toe, als ze wegloopt, wachten tot dat ze weer stilstaat en weer proberen, en als het lukt heeeeel goed belonen en veel aaien, zo is het bij mij gelukt.

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:00