Aanschaf cap aantal vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulina_oud

Aanschaf cap aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 02:04

Voor mijn dochters ben ik op zoek naar een veiligheidscap.
Eerlijk gezegd zie ik op dit moment door het grote aanbod door de bomen het bos niet meer.
Ik weet dat ik op het keurmerk 1384 moet letten, maar verder...
Als een cap dit keurmerk heeft, kan ik er dan vanuit gaan dat deze inderdaad veilig is? En is een verstelbare cap wel net zo goed als een niet-verstelbare? Ik heb gelezen dat een niet verstelbare wat dieper zit. Daarom lijkt mij dit wat prettiger en veiliger.
Een van mijn dochters heeft maat 54. Als ik voor een verstelbare cap zou kiezen, bijv. maat 54-57, is dat dan niet erg groot voor haar?
Ik ben al wel even wat met ze gaan passen, maar vind het toch nog lastig. Het ziet er bij die meiden ook gelijk zo lomp uit. ;)
Misschien kan iemand mij een fijne cap aanraden, dan kan ik wat gerichter gaan zoeken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:25

Ik vind de HH pro plus superfijn. Mooie, stevige, betaalbare cap en niet zo'n groot lomp ding. Schijnt nog steeds de populairste cap van het moment te zijn ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:26

Deze dus

Afbeelding

anneliesdj

Re: Aanschaf cap aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 03:21

Dat is een fijne cap idd.
Het voordeel van een verstelbare is dat die nog wat mee kan groeien met kinderen. Als je dan maat 45-47 neemt ziet het er wel wat lomp uit maar als hij goed sluit om het hoofd is het gewoon goed, voordeel is ook dat ze hem kunnen delen mits ze allebei binnen die maten zitten. Niet verstelbaar heeft dus als nadeel dat ze er sneller uit groeit en dat je andere dochter hem wss niet zal passen, tenzij ze precies dezelfde maat hebben.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 07:33

We hebben gisteren een cap voor onze zoon bij Decathlon in Amsterdam gekocht. Hij lijkt op de HH Pro, maar heeft ventilatie en dat draagt erg prettig. Lekkere zachte voering en sluit goed aan. Link: http://www.decathlon.nl/NL/helm-c-600-17468562/# De prijs is E 49,95, toch weer 20 euro lager dan bij de HH pro. En hij is heel mooi om te zien!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik vind deze wat beter zitten dan een verstelbare cap. Die hebben ze overigens ook bij Decathlon vanaf E 14,95. Goedgekeurd, dus veilig. Onze kinderen hebben deze in het begin gehad. Je kunt overigens als je even zoekt op Bokt, een Duitse test van caps vinden. Hierin blijkt dat de prijs niets zegt over de kwaliteit. De cap van de Aldi kwam er bijvoorbeeld heel goed uit. En sommige heel dure caps helemaal niet.

Het beste is, denk ik, om gewoon even te passen. Dan merk je vanzelf wat goed zit. Voordeel van de verstelbare caps is natuurlijk wel dat ze mee groeien...

Succes! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 07:41

De HH cap heeft toch ook ventilatie of vergis ik me?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:51

Anthea schreef:
De HH cap heeft toch ook ventilatie of vergis ik me?

ja het HH heeft idd wel ventilatie! fijne caps zijn dat!

Paulina_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:35

Bedankt voor jullie reacties.
De HH pro plus vind ik ook een mooie cap en hebben mijn dochters beide even opgehad. Maar verder eerlijk gezegd niet zo op gelet. De prijs van deze cap is overigens wel de prijs die ik er maximaal aan zou willen uitgeven. Dit omdat mijn beide dochters een nieuwe cap nodig hebben, omdat ze in dezelfde les gaan rijden. Mijn andere dochter heeft overigens maat 52. En ook omdat ze pas beginnen en wie weet vinden ze het straks toch niet zo leuk meer en dat vind ik dan toch wel jammer van het geld.
@ Niqui, dat vind ik ook wel een mooie cap. Helaas zit er hier in de buurt geen Decathlon.
Mijn dochter vond (op internet gezien) de Troxel spirit ook een mooie cap (ruiterhelm). Is iemand daarmee misschien bekend? En weet iemand hoe deze zitten? Volgens mij zijn er geen verkoopadressen van bij mij in de buurt (Twente)
Zouden julie het trouwens afraden om ongepast een cap te kopen op internet? Of kan dit wel als je weet welke maat je hebt? Ik heb namelijk heel veel leuke caps gezien van merken die ze hier in de ruitersportzaken niet hebben.

En een onbekend merk met keurmerk is dus toch wel een veilige cap?

:o Sorry voor mijn vele vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:40

ik heb zelf een Troxel spirit, ik vind het een fijne cap! Ik heb nu alleen te koop staat omdat hij fuchsiaroze is, en toch wel weer graag wedstrijden wil rijden. Troxel is overigens fijner dan Casco, vind ik. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:50

Kopen zonder passen moet je nooit doen, tenzij je kan retouneren. Een cap moet passen, en dat heeft met meer te maken dan met maat alleen. Zo passen de HH caps mij dus absoluut niet. Zo passen van voor naar achteren, maar zijn van links naar rechts te breed. Deze caps zitten dus nooit stabiel op mijn hoofd, gaan scheef zitten, en zullen bij een val dus nooit die bescherming bieden die ze moeten bieden!! Dus altijd een cap gaan passen.

Ik zou zeggen, ga naar een winkel, of desnoods 2 of 3 ( de ene winkel verkoopt andere caps dan de andere) en zet beide dames gewoon verschillende caps in jouw prijsklasse op. Kijk wat goed past en welke ze fijn vinden zitten. Een cap die niet fijn zit nodigt uit tot niet opzetten, wat straks in de pubertijd problemen op gaat leveren. Zorg dus dat het comfortabel zit, en ook dat kan niet zonder passen.
Dus gewoon kindertjes mee en er een dagje uit van maken!!

Succes!

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:55

Die van HH zijn idd erg fijn. Nadeel is dat als d'r hoofd nog groeit ze al snel een nieuwe moet hebben.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:11

Het keurmerk vertelt je inderdaad dat de cap is goedgekeurd (en dus veilig). Een verstelbare cap is even veilig als een niet-verstelbare cap (naar mijn mening).
Je moet nooit zonder passen een cap kopen. De cap moet namelijk goed zitten en anders ben je je geld kwijt ;)

Ik heb sinds kort een nieuwe cap (Kavalkade safety air), maar die valt denk ik buiten je prijsklasse. Hij is namenlijk €80. Hiervoor had ik een verstelbare van Horka (de Air Stream). Die was maar €50 dus valt wel in je prijsklasse.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:39

HH Pro plus.
ik heb hem al jaren, en hij is nog steeds in orde en hij zit ook nog eens super fijn!
Ik heb hem toen gekocht, toen hij net uit was, toen was hij wel wat duurder als op dit moment.

Ik zou de caps wel eerst gaan passen, als ze toch niet passen, dan is het weggegooid geld en dat is natuurlijk harstikke zonde.

Ik denk dat het ook wel verstandig is, om eens naar een ruitersport zaak te gaan, die kunnen je vast verder helpen! :)

Paulina_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:52

Dan moet ik mijn dochters toch maar weer eens mee slepen naar een ruitersportzaak. :D
Weet iemand toevallig in Twente (liefst omgeving Enschede, Hengelo, Oldenzaal) een zaak met veel verschillende merken caps. Het zou fijn zijn als ze daar ook van die ruiterhelmen zouden hebben zoals Troxel en Belstar, die vindt mijn dochter ook zo leuk.
Ik ben in Enschede al wel bij 2 zaken geweest, maar eerlijk gezegd vond ik het aanbod van de caps daar niet zo erg groot.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:01

ik heb ook de hh pro plus...ik vind het heerlijke caps.
casco caps bijv. zitten bij mij niet goed, ze zitten te ver boven mijn oren (dus op mijn hoofd en niet om mijn hoofd). de hh pro plus zit wat pasvorm bij mij gewoon perfect...en ja de prijs is niet laag maar wat is belangrijker? de veiligheid van je kind of een goedkope cap die niet goed past of losschiet bij een valpartij? 70 euro voor een goede cap vind ik overigens niet duur...ok het is veel geld maar bij mij gaat veiligheid voor...
ik heb dan ook 2 hh pro plus caps, 1 in mijn kast bij stal en 1 reserve thuis...gewoon voor het geval dat en voor als ik ergens anders ga rijden...

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:03

ik moet zeggen,dat mijn hoofd slechts 4 verschillende maten heeft gehad... ikben begonnen met 53 en nu heb ik 56 dus 4 caps in 14 jaar vind ik meevallen :)

Paulina_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:13

@ Misschien was ik daar wat onduidelijk in, maar veiligheid gaat bij mij wel boven alles.
Als mijn dochters alleen een dure cap goed past, dan zou ik deze echt wel voor ze kopen. Maar vandaaruit kwam ook mijn vraag en ik begreep al uit meerdere reacties dat duur dus niet perse veiliger of beter hoeft te betekenen.
En nee, € 60,- / € 70,- is op zich misschien niet duur voor een cap, maar dit is dan in mijn geval wel x 2. En als er een even goede cap is voor minder geld, is dat toch mooi meegenomen.

Wel grappig om te lezen dat de meesten de HH pro plus een fijne cap vinden. Ik ga er dan ook zeker nog eens goed naar kijken en uitproberen.

wjerbo_en_ik schreef:
ik moet zeggen,dat mijn hoofd slechts 4 verschillende maten heeft gehad... ikben begonnen met 53 en nu heb ik 56 dus 4 caps in 14 jaar vind ik meevallen
ik moet zeggen,dat mijn hoofd slechts 4 verschillende maten heeft gehad... ikben begonnen met 53 en nu heb ik 56 dus 4 caps in 14 jaar vind ik meevallen :)

Blijkbaar klopt dat dus toch wel dat een hoofd niet zo snel meer groeit. Wel fijn dan, dan hoef ik niet perse op zoek naar een verstelbare. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:55

De Troxel helmen vind je vooral in westernstores. Succes met het vinden van een fijne cap

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:30

Gewoon gaan passen inderdaad. Een cap moet goed stevig op het hoofd zitten, maar niet zo stevig dat je hoofdpijn zou krijgen.
In principe moet de cap op het hoofd blijven zitten als je op de kop bent.
Zelf vind ik de verstelbare vreselijk irritant zitten, ik heb dus zelf ook een niet verstelbare. Ik had eerder een tweedehandse gevonden voor 10 euro. Misschien kun jij ook op marktplaats kijken oid. Dan wel in de buurt, zodat er gepast kan worden.
Zelf heb ik nu deze cap
Afbeelding

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:03

Toen onze kinderen net begonnen, heb ik eerst een veilige goedkope cap gekocht. De kans bestaat, zoals je zelf al aangeeft, dat ze na korte tijd stoppen omdat ze het toch niet zo leuk of eng vinden. Als ze het na een tijdje nog steeds leuk vinden, kun je altijd nog een wat duurdere mooie cap kopen. Bijvoorbeeld: Harry's Horse heeft een verstelbare cap voor starters, die ongeveer 25 euro kost en ook prima is. Link bijv.: http://www.equifashion.nl/website/?484,harrys-horse®-veiligheidshelm-starter

Afbeelding

Traditionele veiligheids rijcap. Voldoet aan de CE/EN0-1384 norm. Uitgevoerd met driepunts kinband, flexibele klep en ventilatiedop. Buitenzijde glanzend, diepzwart van kleur. Verpakt in doos.
Maat S: maat 48 t/m 54
Maat M: maat 52 t/m 56
Voor het bepalen van de juiste maat:
U neemt de omtrek van uw hoofd net boven de wenkbrauwen en over het dikste punt op het achterhoofd. De omtrek in centimeters is de maat van de cap die u nodig heeft.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:39

Heb zelf voor mijn HH ook een verstelbare casco gehad en wat mi heeft doen besluiten om over te stappen naar een niet-verstelbare, is dat de verstelknop op een bepaald moment los begon te zitten, waardoor de cap meestal na een uur rijden zo los zat dat het onverantwoordelijk werd.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:47

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:48

Ik vind de verstelbare ook echt waardeloos :P. Die dingen zitten ten eerste zo raar boven op mijn hoofd en schuift tijdens het rijden heel erg naar achter (en mijn verstelknop was echt niet versleten en hij zat ook strak genoeg ;) ). Overigens heb ik een hele tijd op een manege gelopen en ook veel van die verstelbare caps gezien en bij heel veel ruiters vliegt hij alle kanten op (en die waren net nieuw en ook zeker niet te groot)

Het probleem van de casco's vind ik vooral dat ze niet over je voorhoofd schuiven. Ik wil een cap dat om mijn hoofd zit en ook over mijn voorhoofd en niet op mijn voorhoofd/hoofd :P

Ik heb ook altijd harry horse cap's gehad. Super caps! Ik heb er al wel een paar versleten doordat ik al een aantal keer flink van mijn pony gekletterd ben en op mijn hoofd geland ben, dus toen heb ik een nieuwe aangeschaft (cap was niet kapot voor hoeverre ik dat kon zien van de buitenkant, nooit na laten kijken, maar voor eigen gevoel (en die van pappa en mamma :P) toch een nieuwe gekocht)

Overigens moet je goed online kijken, ze hebben vaak leuke aanbiedingen voor caps. Je kan dan gaan passen en kijken in een winkel en de juiste cap online bestellen. Zo had ik een cap bij ingridvanberlo.nl vandaan en dat scheelde 15 euries! Is toch weer mooi meegenomen!

Succes met hoet zoeken van een leuke en fijne cap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:18

Ik heb ook caps van HH, zijn idd mooi maar zaten voor mij niet perfect :o ... Ik heb trouwens al vanaf mijn 9e dezelfde capmaat (56 :) ) Hoewel ik nu wel een beetje neig naar 57,

Paulina_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:07

Ik ben inmiddels met mijn dochters weer naar een ruitersportwinkel geweest. Helaas hadden ze ook hier geen ruiterhelmen. Die had ik ze ook graag willen laten passen.
Van de caps die ze gepast hebben, zat de casco new ecco bij beiden het best. De HH pro plus hebben ze ook gepast, maar een dochter kreeg daar gelijk een rode streep van op haar voorhoofd en bij miin andere dochter zat een cap te strak en een maat groter was weer wat te ruim. We hebben ook nog de BR Viper geprobeerd, dit vond ik ook een mooie cap en zat bij een dochter heel mooi om haar hoofd, maar ook hier na een paar minuten al last van haar voorhoofd. :\
De casco zat dus wel goed, maar ik vond inderdaad dat deze cap wat meer bovenop het hoofd zit ipv eromheen. Daarom was ik zelf ook nog niet 100 % overtuigd. Ooh, hoe lastig kan het zijn om een cap te kopen. :roll: ;)
Omdat een van mijn dochters toch de Troxel Spirit erg mooi vind (en ik zelf ook wel :D ) heb ik deze uiteindelijk besteld. Hier in de buurt kan ik geen winkel vinden ze heeft, vandaar. Mocht deze haar niet passen, dan hoop ik dat ik hem zelf pas en anders gaat deze weer terug en krijgt ze de Casco new ecco. Met mijn andere dochter ga ik volgende week nog een keer wat passen en als dat niets wordt, krijgt ze dus ook de Casco.
Allemaal nogmaals bedankt voor de tips en het meedenken.