ruin die dekt mijn merrie!? is dit normaal??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

ruin die dekt mijn merrie!? is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:10

hoi,
ik sta op een stal met 2 andere ponys 2 ruinen, mijn pony is een merrie.
mijn pony is 6 jaar(merrie)
1 pony is een ijslander ruin van 14
en 1 pony iis 29 jaar, ruin???

mijn pony(merrie) werd heel vaak gedekt door de 29 jarige ruin, is dit normaal??? de 29 jarige pony is helemaal gek van mijn pony
het begon in de zomer vakantie vorigjaar, maar toen stond mijn pony er al een klein half jaar.
hij begon haar in een keer enorm vaak te dekken, heeft iiemand dit eerder mee gemaakt of weet iemand waarom die dat doet???

p.s mijn pony is daarna niet meer hengstig geweest, tenminste dat heb ik niet opgemerkt of gezien, dus volgends Mij niet.

weet iemand hoe dit zit????? reacties welkom :P

groetjes

annemariej

Re: ruin die dekt mijn merrie!? is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:12

mijn pony word nu niet meer gedekt maar de 29 jarige pony is nog wel hele maal gek van mijn pony

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:12

Goh, bij mij springt mijn ene merrie op de andere. En ik heb echt geen idee hoe ze erbij komt :P

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:14

hoi.. ik ken een ruin die gek was op een merrie en vroeger wel gedekt had en haar nu dus ook dekte.
er gebeurde verder niets en ze liet het ook toe dus het kon niet echt kwaad ( neem ik aan) nadat hij wat ouder werd hield hij daarmee op.. hij bleef wel erg gek op haar.. verder zou ik niet weten of de hengstigheid daarmee te maken zou kunnen hebben.. suc6 ik ben ook benieuwd naar reacties..

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:46

Hoi,

Ik had mijn merrie ook in een wei staan. Daar is een 18 jarige ruin bijgekomen en die vond mijn merrie ook zeer interessant. Hij heeft haar dan ook meerdere keren gedekt (vond het knap dat ie nog zijn geval omhoog kreeg :oo )...Zodra mijn merrie weg ging, werd hij helemaal "wild" totdat de merrie weer terug kwam...het was net een hengst....Later begon hij ook de andere merrie te dekken die erbij stond.

Ik denk dat het meer komt dat zijn hormoonhuishouding op hol geslagen is, laat maar zeggen, doordat hij weer tussen de merries is komen te staan.
Ik weet niet tot welke leeftijd hij hengst is geweest, maat weet wel dat hij niet gedekt heeft...

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:45

oke ;)
bedankt voor de reacties :D
hij heeft op een manege gestaan, en mag nu lekker rusten bij ons op stal, afentoe word er nog op gereden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:50

Je moet wel zeker weten dat hij ruin is en geen klophengst. Dat je merrie daarna niet meer hengstig werd vind ik nogal een raar gegegeven. Maar ook als hij ruin is, is het vrij normaal gedrag. Veel ruinen dekken, maar ik wil het niet op mijn merrie. Erg onhygienisch als zijn geval niet regelmatig wordt schoongemaakt (baarmoederontsteking etc bij merrie) en kan ook lelijke wonden veroorzaken

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 09:13

hey oke bedankt dat je dat even aan geeft dat het ook ontstekingen enz. kan geven..
maar de eigenaar van de pony is zelf veearts dierren arts :D

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:15

Mijn ruin is zelfs zo erg dat hij zelfs shetlanders en friezen wilde pakken. Hij is laat geruind, heeft ook hengstenmanieren.
Is hij laat geruind dat je weet? Verder heeft hij misschien ooit gedekt toen hij nog hengst was.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:22

Het gebeurt idd regelmatig dat een ruin nog merries wil dekken.
Verder ga ik met Mystica mee, ik wil ook niet dat dit bij mijn merrie gebeurt om de redenen die genoemd zijn.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:27

van mij mag mijn ruin op mijn merrie gaan zitten :+ :+
ze is het hele jaar door hengstig en niet zo zuinig ook (gelukkig merk ik met rijde niks)
en hij snapt het niet zo wat ze bedoelt en als hij dus haar wat negeert dan begint ze te meppen }>
ik heb haar nu een jaar maar ik wist niet dat merrie zo hengtig kunne zijn in de winter maanden :D
ze moet gewoon eens een goeie beurt hebben volgens mij }:0

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:28

mijn ruin was toen ie iets van 3 maanden was gecastreerd ook lekker aan het oefenen op mijn merrietje, maar toen was ze ook hengstig.

daarna heb ik haar een heeeeellle tijd niet hengstig gezien, maar laatst was ze gelukkig weer hengstig!

het kan best zijn dat de merrie nu niet meer hengstig wordt omdat het winter is, er zijn er veel die dat niet worden
maar je moet het natuurlijk wel in de gaten houden!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:30

Mijn ruin is al vanaf zijn 1,5 gecastreerd, ik heb beide ballen op mijn kast staan op sterk water (ja ik weet het, beetje vreemd) en zodra er bij hem een hengstige merrie in de wei komt gaat hij er ook op. Maar ja er gebeurt verder niks en als ze niet willen laten ze het niet toe, dus ik doe er verder niks aan.

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:18

Mijn ruin springt ook wel eens op een merrie... alleen als de merrie hengstig is en hem uitdaagd (dus met de kont drukken en staart omhoog) Eerst loopt ie ervoor weg, en dan uiteindelijk kan hij zich niet beheersen en springt hij erop.. haha nouja kan geen kwaad ;)
Mijn ruin is trouwens 15, ook al sinds hij 1,5 was gecastreerd...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:20

Mensen die een ruin hebben die op merrie's springt: Maken jullie zijn zaakje regelmatig schoon?

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:33

Yup hier wel. Weet dat het in de natuur op deze manier gaat...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 02:55

Ik wil ook niet dat er een ruin op mijn merrie springt, ook niet als ze hengstig is. De kans op blessures is me echt iets te groot, en een infectie zie ik ook niet zo zitten.

Die ene keer (dat ik weet) dat het gebeurd is heb ik er een foto van gemaakt en die aan de eigenaar van de ruin laten zien, met het verzoek hem voortaan in een andere wei te zetten. Gelukkig zijn er bij ons genoeg weides dus kan dat ook.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 03:05

Ik kwam vandaag op de manege aan en toen stond in de paddock de ene 3 jarige merrie de andere 3 jarige merrie te dekken haha. Lijkt me dsu wel normaal

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:27

Mystica schreef:
Je moet wel zeker weten dat hij ruin is en geen klophengst. Dat je merrie daarna niet meer hengstig werd vind ik nogal een raar gegegeven. Maar ook als hij ruin is, is het vrij normaal gedrag. Veel ruinen dekken, maar ik wil het niet op mijn merrie. Erg onhygienisch als zijn geval niet regelmatig wordt schoongemaakt (baarmoederontsteking etc bij merrie) en kan ook lelijke wonden veroorzaken

Inderdaad :j

Mijn 3jarige ruin doet het ook, bij álle merries. Behalve bij m'n eigen merrie raar genoeg!
Hij wordt nu gewoon in een andere wei gezet met ruinen. Ben er zelf ook blij mee, m'n ruin kan natuurlijk ook eens een trap van de merries krijgen enzo.
Het kan ook de rug van de merrie verpesten op den duur, zo'n paard is best zwaar :+

Maarja, denk dat het best normaal is dat een ruin dit doet? Ookal kom het niet zo vaak voor.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:34

Heb mijn ruin al jaaaaren!! Tot ik het hem op zijn 17e ook ineens zag doen. Ik had toen een merrie bij ons in pensionstalling staan en zag hem er ineens bovenop kruipen, ik wist niet wat ik zag!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:37

Mystica schreef:

Valt mee hoor, een ruin/hengst die regelmatig dekt, houdt 'm zelf schoon! In de natuur wordt zijn pietje ook niet gewassen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:39

Mijn Ijslanderruin (RIP) deed het ook bij mijn witte Welsh-merrie. Toen hij later naar een manege verhuisde, koos hij zich ok daar weer een witte merrie van 1.75 uit , die hij tegen alle paarden verdedigde. Hij kon haar alleen niet dekken, want ze was te hoog :D .

Later hebben ze hem bij de pony's gezet, en ook daar werd een witte manege-pony zijn vriendinnetje. En die dekte hij dus regelmatig.

Ik heb zijn gevalletje nooit gewassen. Daar dacht je 20 jaar geleden als 16 jarige niet aan :o .

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:15

beantsje schreef:
Mystica schreef:

Valt mee hoor, een ruin/hengst die regelmatig dekt, houdt 'm zelf schoon! In de natuur wordt zijn pietje ook niet gewassen.

Inderdaad ;) En waar blijft het vuil? Juist, in de merrie. Ruinen leven niet in het wild, een merrie met baarmoederontsteking ook niet, want die overleven het niet in het wild

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:15

Norway_girl schreef:
Mijn ruin is zelfs zo erg dat hij zelfs shetlanders en friezen wilde pakken. Hij

Wat is daar zo apart aan dan?

Mijn ruin (hij is erg laat geruind, hij was klophengst) dekt heel soms ook wel eens hengstige merrie hier. Ach, als ze er plezier in hebben....

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:51

Ik weet dus nu dat de mijne niet dekt al laat ie wel zijn zaakje behoorlijk te voorschijn komen. Maar ja de merrie was ook wel errrggg hengstig waar hij mee los stond