Wat moet je kunnen voor een 1ste buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

colin1986

Wat moet je kunnen voor een 1ste buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:37

Hoi, ik ben nog nieuw hier maar ik wil graag een keer gaan buiten rijden met me meisje.
Zij is er al erg ervaren in en kan alles al met de ogen dicht ik echter heb enkel maar een paar lessen gehad. Al zeggen ze wel dat het erg goed ga omdat ik in de eerste (prive)les de galop al deed en dat ik het allemaal snel oppak wil ik toch even wat meer meningen weten wat ik nou echt goed onder controle moet hebben om veilig een buitenrit kan maken..
Me vriendin heeft wel al rond gekeken en gebeld en overal was het ervaring/gevorderd voor een buitenrit. Na hoeveel lessen kan je ongeveer zeggen nu is het goed genoeg of is dat niet te zeggen maar ligt het eraan hoe snel ik alles leer??
Of zijn er ook buitenritten ergens waar ze ook de onervaren onder beglijding meenemen?

Groetjes en alvast bedankt voor jullie reacties! Colin

Thats_Me

Re: Wat moet je kunnen voor een 1ste buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:45

Ik vind het belangrijk dat je, je zeker voelt in het zadel. Dat je stap, draf en galop beheerst. Dus de hulpen goed weet te geven en ook het paard kunt sturen met je hulpen.

Tja, je kunt overal op buitenrit ook al heb je geen ervaring := Maar de vraag is of je dat wel zou moeten doen ;)

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:50

@ thats_me Het bovenste gedeelte ga ik je gelijk in geven thnx daarvoor haha alleen het onderste gedeelte niet want me vriendin heeft er echt veel gebeld en op internet gezocht en overal vroegen ze ervaring.. of jij weet er een?? dan zou ik daar graag de link van willen hebben.. En tuurlijk moet ik dat doen :P eens moet de eerste keer zijn toch

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:54

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:58

Ik weet nog dat ik ook op buitenrit ben geweest toen ik nog maar een paar lessen had gehad. Maar toen was ik 12 en op ponykamp en realiseerde me helemaal niet wat er kon gebeuren. Nu zou ik het niet zo snel meer gedaan hebben. Je moet toch wel goed weten waar de rem zit en je moet je balans hebben. Stel dat het paard eens wegspringt opzij of naar voren. Verder moet je je weten te gedragen in het verkeer. En de gevaren zien (zo denk ik er tenminste over). En uiteraard moet je je goedvoelen lekker ontspannen in je zadel zitten.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:59

Het is belangrijk zoals al gezegt dat je de stap, draf en galop goed beheerst.
Het kan handig zijn als je de verlichte zit ook goed beheerst, mocht er onverwachts een sprong komen.
Verder natuurlijk altijd een cap op doen, en mobiel bij je hebben! :)
Veel plezier alvast!

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:04

@thats-me haha is het topic van me meid ;-)

De rest thnx het komt er dus eigenlijk op neer als alles lekker gaat en het voelt goed (vertrouwen dus) dat het dan tijd is om een poging te wagen..

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:09

Waarom kijk je niet of je ergenst een rit voor beginners kan maken, kan je de sfeer proeve en je vriending vind het vast niet erg een uurtje te stappen/ draven ;-)

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:13

ooo waaar?? :P

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:36

Ik geloof dat Manege Grol in Renesse buitenritten voor beginners doet maar als je even googled of op bokt onder de zoek functie kijkt zal je best het eea kunnen vinden

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:16

Manege Grol is alleen voor gevorderden, een strandrit en de paarden weten dat ze in rengalop mogen, dat lijkt me niet zo slim voor beginners ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:19

Ze doen daar toch ook dingen voor de toeristen? Ook beginners. Volgens mij hebben ze daar wel stapritjes hoor. Je hoeft ook niet persé naar het strand. Duinen daar zijn ook erg leuk om te rijden.
(Heb er vroeger gereden met m'n vzpaard.)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:25

Ik zou persoonlijk nog even wachten met een buitenrit maken tot je alles een beetje beter onder de knie hebt!! Les eerst eens een paar maandjes en zorg dat je vooral de rem goed kan vinden en een goede zit hebt. Zorg ervoor dat je spieren aan een langere rit kunnen wennen. Dit doe je niet door 5 lessen op een manege te nemen, maar gewoon wat langer te lessen.

Ga in ieder geval niet mee met een gevorderde rit!! Tenzij je levensmoe bent of erg dol bent op spierpijn.. :))

Paardrijden leer je niet in een paar lessen, ook al heb je aanleg, zorg ervoor dat je het goed leert. Het zou zonde zijn als je van een paard afknettert en er nooit meer op wilt of kunt..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:53

Een paard welke je huurt, is vreemd voor jou. En jij bent vreemd voor het paard. Dat feit al maakt het risico groter dan ooit. Het kan goed aflopen, maar ook niet goed. Bedenk dus hoe groot jij het risico wilt lopen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:04

LiNdA1986 schreef:
Manege Grol is alleen voor gevorderden, een strandrit en de paarden weten dat ze in rengalop mogen, dat lijkt me niet zo slim voor beginners ;)

Ik weet niet of het nu nog zo is maar jaren geleden had je de keuzen uit een strandrit of een duinrit.
De strandrit was voor gevorderden en de duinrit was voor beginners. Mijn zusje wilde dat graag eens doen en die had totaal geen rij-ervaringen. Maar ze mocht gewoon mee. Er werd voornamelijk gestapt en af en toe een drafje.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:27

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:46

Er zijn idd wel (weinig) maneges die ook buitenritjes doen voor beginners waar alles op zijn gemakje gaat..

Ikzelf heb buiten leren paardrijden we hadden ineens een pony op stal en mijn moeder reed hem wel.
Maar de eerste keren naar buiten is mijn moeder er met het touwtje langs blijven lopen en later ging hij met het touwtje naast de fiets pas toen ik al 3 jaar erop reed ofzo mocht ik pas los ;) met mams er nog steeds naast op de fiets, veiligheid voor alles :D
Ik had natuurlijk in de tussentijd wel op de manege les 1 keer in de week en daar gingen we wel incidenteel naar buiten met een groep.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:01

Miss_Malfoy schreef:
Ze doen daar toch ook dingen voor de toeristen? Ook beginners. Volgens mij hebben ze daar wel stapritjes hoor. Je hoeft ook niet persé naar het strand. Duinen daar zijn ook erg leuk om te rijden.
(Heb er vroeger gereden met m'n vzpaard.)

Ja, maar als je weet hoeveel ongelukken daar in de zomer gebeuren met toeristen die ook niet kunnen paardrijden (ook bij Grol). Je gaat daar echt over het strand en die paarden weten gewoon dat ze hard kunnen. En als er een paar gaan gaan ze allemaal. 8-)

Als je even de zoekfunctie gebruikt kan je denk ik wel wat verhalen vinden. ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:21

Je kunt ook naar van loon en daar in de paardentaxi :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:45

wat ik persoonlijk vind wat een ruiter moet kunnen voor dat deze naar buitengaat is dit.

1. stap, draf en galop goed onder de knie hebben
2. verkeersregels kent en kunt toepassen.
3. een behoorlijke bok kunt uitzitten.
4. een klein sprongetje kunt maken, voor het geval dat.
5. een uitwijk manouvre van je paard kan opvangen als die plots ergens anders heen gaat dan jij wilt.
6. weet wat je moet doen als je paard zich verstapt en een beetje ehbo kan toepassen.
7. er altijd rekening mee houd dat je paard een vluchtdier is hoe braaf het braafste dier ook is. een ongeluk zit in een verdomd klein hoekje maar het zal net bij jou zijn.
8. de eerste tijd niet alleen naar buiten gaat.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:19

colin1986 schreef:
Hoi, ik ben nog nieuw hier maar ik wil graag een keer gaan buiten rijden met me meisje.
Zij is er al erg ervaren in en kan alles al met de ogen dicht ik echter heb enkel maar een paar lessen gehad. Al zeggen ze wel dat het erg goed ga omdat ik in de eerste (prive)les de galop al deed en dat ik het allemaal snel oppak wil ik toch even wat meer meningen weten wat ik nou echt goed onder controle moet hebben om veilig een buitenrit kan maken..
Me vriendin heeft wel al rond gekeken en gebeld en overal was het ervaring/gevorderd voor een buitenrit. Na hoeveel lessen kan je ongeveer zeggen nu is het goed genoeg of is dat niet te zeggen maar ligt het eraan hoe snel ik alles leer??
Of zijn er ook buitenritten ergens waar ze ook de onervaren onder beglijding meenemen?

Groetjes en alvast bedankt voor jullie reacties! Colin

Buiten het onder controle hebben van je paard (maar dat lijkt me logisch, dat moet je in de bak ook om paard te kunnen rijden ;) )
is het belangrijk dat je de verkeersregels kent en je je daaraan houdt!
Je mag er nooit zomaar vanuit gaan dat jij meer 'rechten' hebt of mensen maar extra rekening met jou moeten houden omdat je toevallig op een paard rijdt.
Dus; rijd waar je rijden moet, niet waar dat niet mag, houd extra rekening met anderen want niet iedereen is bekend met paarden en hun gedragingen, geef een keer extra voorrang ook al heb jij het (ook zéker voor je eigen veiligheid) en verontschuldig je wanneer je een fout maakt. Wees erop voorbereid dat auto's bijna allemaal te hard en te dicht langsrijden, wees er zeker van dat je paard daar niet vreselijk van schrikt en ga er vanuit dat andere weggebruikers fouten maken (en jij daar op een goede manier op kan reageren, met je paard, zonder ongelukken. Het gebeurt namelijk gewoon. ;) )

De laatste tijd zijn ruiters op de openbare weg nog al eens in opspraak geraakt dus help mee om het beeld positief te houden / maken en te voorkomen dat er in de toekomst vervelende maatregelen moeten worden genomen.
Veel plezier!

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:04

thnx voor alle reacties erg leuk en vooral leerzaam om te lezen! Het ziet er dus naar uit dat ik nog wel even zoet ben en voorlopig nog niet buiten aan de gang moet gaan... ik wacht wel tot de manege, me meid en ik zelf uiteraard zeggen dat het veilig en dat ik er 'klaar' voor ben..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:09

Als je het goed onder de knie hebt, (en dat heeft niemand bij een paar lesjes sorry), dan is het dat je kunt proberen buiten te rijden. Misschien kun je je eerste buitenrit alleen in stap maken? Zoals genoemd, doet manege Poelenburgh in Schoorl dit ;) Daarna in stap en draf (doen ze ook poelenburgh) en daarna met galop erbij.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:30

colin1986 schreef:
thnx voor alle reacties erg leuk en vooral leerzaam om te lezen! Het ziet er dus naar uit dat ik nog wel even zoet ben en voorlopig nog niet buiten aan de gang moet gaan... ik wacht wel tot de manege, me meid en ik zelf uiteraard zeggen dat het veilig en dat ik er 'klaar' voor ben..

Als je echt eprse heeeeeel graag naar buiten wil moet je je meisje gewoon meenemen naar Cumbrian Heavy Horses in het Lake Distruct UK. Daar hebben ze alleen Shire paarden en Clydesdales en doen ze stapritten. Het blijven paarden maar ze zijn wel lekker veilig ;-)

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:39

colin1986 schreef:

Nu kom maar op dan, ik wil jullie wel op sleeptouw meenemen op mijn shires.
Zal je een filmpje erbij doen hoe een rit verloopt.

http://www.filmpjes.nl/bekijken/44016

Kan even duren met laden hoor.
Als hij niet opent dan moet je hem even kopieren en dan boven in de balk plakken.

[ITP] Mijn shires in de sneeuw

Nu zitten we nog in de winterstop maar over een maandje of twee als het mooi weer is dan gaan we weer van start.