Nee het gaat over het vertrouwen van het paard! Maar over mij !??
Ik ben sabrina boltjes 21 jaar. En heb er nogal moeite mee om vertrouwen weer terug te winnen van paarden. Mijn vriendin is hier ook bokker! (150863) < is haar naam
en heeft een hengst! maar ja om je vertrouwen door een hengst terug te krijgen word ook erg moeilijk. geld voor les heb ik niet. dus daarover geen reacties.
wel ben ik elke dag op stal waar ongeveer zo'n dertig paarden staan,
nou ik hoop dat ik wat leuk en leerzame reacties krijg!
bedankt!
ps; ik laat jullie ook weten of het allemaal geholpen heeft.
isaja
Geplaatst: 02-02-09 20:12
Als ik het goed begrijp ben je een beetje bang voor paarden geworden??
ik poets en etc ook wel.. en erop met angst. maar op een of andere manier gaat het neit. !
isaja
Geplaatst: 02-02-09 20:19
Ahh heel herkenbaar Zelf heb ik mijn angst overwonnen door mij eerst bezig te houden met shetlanders, beetje aaien en langzamerhand leren om mijn open te stellen richting hun. Momenteel rij ik op een manege op een kwpn-er van ongeveer 1.65 cm maar blijf wel altijd allert maar mijn grootste angst is weg. Dus veel geduld en zorg dat je eerst dagelijks met een paardje omgaat zodat je hem leert kennen, beetje wandelen, poetsen, aaien, hoefjes krabben etc.
aardbeitjeee
Geplaatst: 02-02-09 20:20
misschien moet je eens op marktplaats kijken bij jou in de buurt, daar zijn vaak wel mensen die je kunnen helpen. en in het echt gaat het makkelijker dan op bokt, denk ik.
marshee
Geplaatst: 02-02-09 20:20
Heb vooral veel geduld. Met de paarden maar vooral met jezelf. Als je goed gevallen bent is het logisch dat je de schrik te pakken hebt en dat moet slijten. Ben dan ook niet te streng tegen jezelf en geef het tijd. Das het advies dat ik je zou willen geven.
daar heb ik geen geld voor, wilde het wel heel graag maar als het niet kan dan gaat het over. Maar ik vind paardrijden gewelig, maar ben heel erg bang geworden, en ik wil hetwel heel graag weer maar mijn angst houd me tegen.
Zonder goede begeleiding is de kans dat je angst weggaat heel klein, integendeel zelfs...
Vraag iemand die goed met paarden omkan om naast het paard al veel samen te doen: poetsen, hoeven krabben, wandelen, in de bak dingen doen zoals longeren, beetje grondwerk (in de bib vind je boeken), ...
maar elke ruiter heeft les nodig. Hou oud ben je? Anders neem je gewoon een baantje.
Tja, les hoeft niet heel duur te zijn, desnoods om de week. Als je echt hier je hobby van wilt maken zul je er geld in moeten stoppen.. Voor niks gaat de zon op, het is niet anders..
ik ben 21 jaar, ik ben ook al druk bezig met poetsen, hoeven krabben enz dekens op en af doen, lopen dat gaat ook allemaal wel maar het rijden daar heb ik nog moeite mee. Maar hier in de buurt zijn de rij lessen wel duur. Ik sta al ingeschreven bij de manege maar er word maar geen contact met me opgenomen en als ik daar ben kijken ze mij aan alsof ik een buitenaards wezen ben, dus jah
Pyralis
Geplaatst: 02-02-09 23:17
Er heeft niet iemand in de buurt/op de stal waar je vriendin ook staat een 500% bomproof niet al te hoog paardje? Misschien mag je daar even op zitten om 'het gevoel' weer te krijgen. Ik denk wel dat als je echt paardenfan bent, als je maar lang genoeg blijft poetsen/truttelen/aan het halster lopen, het wel weer begint te kriebelen! Zowiezo is het wel beter om er zsm weer op te klimmen, want hoe langer het duurt, hoe groter je angst wordt meestal... Een goede instructrice/coach/vriendin icm een bomproof paard ideetje? Doorpakken!
Ik zie niet in waarom de manege jou zou contacteren? En dat bekeken worden is vaak zo als nieweling, gewoon gaan, tonen dat je indien nodig ook niet vies bent van een handje helpen en dan verbetert dat wel.
isaja
Geplaatst: 03-02-09 07:37
Heb je in het verleden veel gereden? En had je genoeg ervaring? Of ben je zomaar op een paard gaan zitten om het uit te proberen en toen gevallen? Ben je ook bang als je een paard aan het poetsen of wandelen bent?
ik ken de basis allemaal wel, maar als ik na de manege ga kijken ze je niet aan als je tegen ze praat zeggen ze niks. dat was mijn verzorg paard waar ik van af ben gevallen en blijvend letsel aan heb overgehouden in mijn rug. Maar met poetsen enz. heb ik geen problemen mee het is puur het rijden
siskeh
Geplaatst: 03-02-09 09:52
en de stal waar je nou poetst e.d. kan je geen les geven?
anders zou ik gewoon gaan sparen en op les gaan... er zijn best wel goede bedrijven die je van de angst af kunnen helpen.. ook door een 3daagse cursus oid.
edit: ik heb ff getemt op de reactie hierboven
Specials
Geplaatst: 03-02-09 12:50
@ Fruscianouk : Heb jou reactie geTeMt, TS verteld hier heel eerlijk dat ze bang is en dan vind ik het ronduit triest (!!) dat jij zo reageer!
Ontopic: Ik vind het knap dat je al zo uit komt voor je angst! Mijn moeder heeft altijd gereden en heeft 7 jaar geleden een ernstig ongeluk gehad , Paard was opslag dood en me moeder had ook van alles en nog wat, En is nooit meer op een paard gaan zitten, en dat is zo jammer dat je door angst je hobby verspilt! Gewoon weer rustig aan beginnen en vertrouwen winnen van een paard, Desnoods de hengst van je vriendin, Het is dan wel een hengst maar die kunnen ook heel braaf zijn. Is deze hengst braaf? Anders kan je vragen of je vriendin hem aan de longeerlijn doet terwijl jij dr opzit, Voel je je misschien iets zekerder, Of een keertje uitstappen als ze gereden heeft en zo verder gaat.
Ik snap dat je niet op een manege wilt rijden waar mensen niets tegen je zegen of je niet een een blik waardig vinden, Paardrijden doe je dan wel in je eentje maar dr om heen moet het ook leuk zijn. Kijk eens op marktplaats of dr iemand een verzorg paard aanbied bij jou in de buurt, Je zou dr heen kunnen gaan en zeggen dat je wel bang bent maar wel kan mesten en voeren en poetsen en veel liefde kan geven aan het paard, En als je dat allemaal vertrouwd met het paard wilt de eigenaar je misschien wel helpen hiermee. Of gewoon de stoute schoenen aan doen en dr in 1 keer opstappen en weg rijden maar denk dat je dit niet durft anders had je dat waarschijnlijk al gedaan. Ik vind het heel moeilijk eigelijk om je echt te helpen, Maar zet door en stop asjeblieft niet! Je krijgt dr waarschijnlijk echt spijt van als ik nu naar me moeder kijkt, Die durft mn paard niet eens te aaien en als ik rij en me paard steigerd gaat ze helemaal door het lint en dat voor een vrouw van 47 die al heel de leven reed en in de Z zat en nu niet eens een paard kunnen aaien. Ik hoop voor jou dat je echt over je angst heen komt!! Heel veel succes dr mee!
Heb ik ook gehad. Had geen angst voor paarden hoor, alleen voor het rijden. Op de manege werkte voor mij niet, omdat je idd kapitalen kwijt bent voor privélessen en ik dan toch een bepaalde druk ervaarde om toch zo snel mogelijk over de angst heen te komen, alleen zo werkt het natuurlijk niet. Toen idd bij een particulier terecht gekomen en daar eerst heel lang aan de longe en toen langzaam los. Toch bleef ik angstig, totdat we een buitenrit gingen doen (waarvoor ik eigenlijk doodsbang was), maar dat ging zo goed en sindsdien was de angst compleet weg! Heel gek, door die buitenrit kwam mn oude gevoel weer terug en toen was alle angst weg. Ik moet wel zeggen dat het meisje wat mij les gaf altijd heel rustig was en meer vertrouwen in mij had dan ikzelf
Sabrina, super dat je nu les hebt! Ik zou eigenlijk niet meteen op het paard stappen maar eerst lekker veel grondwerk met het paard doen waar je mee lest. Dan bouw je een band en vertrouwen op. Daarna lekker aan de longe en dan langaam aan uitbreiden. Suc6, het gaat je vast lukken!