Zelf zadelkast bouwen - tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Zelf zadelkast bouwen - tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:41

Ik heb redelijk dringend een zadelkast nodig. Ik ben niet van plan 250 euro voor een echte zadelkast uit te geven, en een tweedehands kledingkast met de juiste afmetingen is nergens te vinden. Het lijkt mij goedkoper om zelf een kast te maken dan om een nieuwe (zadel- of kleding-)kast te kopen (als dit niet zo is, zeg het dan even :+), en ik zou heel graag willen weten hoe jullie dat hebben gedaan.

Foto's zijn meer dan welkom, maar ook welk materiaal het meest geschikt is, welke indeling, andere handigheidjes..en dan allemaal wel een beetje betaalbaar dus.

Ook nog een vraagje, wat zou goedkoper zijn: een kleine zadelkast maken en een extra tweedehands kast (van 25 euro ofzo) kopen voor m'n andere spulletjes, of gewoon één grote kast maken?

ikke20

Re: Zelf zadelkast bouwen - tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:46

ik heb zelf 1 grote kast. zelf gemaakt
afmetingen zijn ong. 2,5 hoog
4 lang en 1,5 meter diep. een erg grote dus. hij is gemaakt van hout. achterant en zeikanten zijn van gewoon houten platen. voorkant zijn 4 openslaande deuren. ook van houten platen en met de schanieren aan de binnezeide. de bovenkant is een plaat die met een ruimte van 5 cm vrij van de kast ligt du dat het nog ventileerd. op de deuren zitten gewoon goede sloten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:51

Wij zijn gewoon naar houtshop Vander Gucht gegaan, stevig hout gevraagd en gezegd waarvoor het diende, daar op maat laten snijden en in elkaar gezet :D Kast zelf kostte €80 aan hout en vijsjes, dan nog zadelsteun erin en klaar! En in de kast kan redelijk wat in! 1 zadel, 1 grote poetskist, 20 onderleggers, 4 halsters en 4 hoofdstellen en dan is er nog ruimte over!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:56

ik heb een kast van 1,10m hoog, 70 cm diep en 75cm breed
bovenop heb ik een klep waar mijn poetsspullen en ehbo spullen in zitten met een fleece en uitrijdeken.
onderin heb ik 2 zadelsteunen (1voor mijn dressuurzadel en 1 voor mijn barebackpad) en verder heb ik er nog 5 haken aan de zijkanten binnen in de kast. mijn kast is van hout gemaakt en met 2 hangslotjes afgesloten, 1 voor de klep en 1 voor het deurtje. deze kast staat voor mijn stal.
ik kan er al mijn spullen in kwijt die ik dagelijks nodig heb, de rest ligt in een andere grote houten kast die ergens anders staat op stal.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:13

Wat voor hout kan ik het beste gebruiken? Hoe dik moeten de planken zijn enzo?

Die houtshop die jij noemt zit wat ver weg voor ons :D Maar ik zal wel eens kijken wat er bij ons in de buurt zit, of ze ook zoiets kunnen doen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:16

Denk je ook nog aan onze grijze vriendjes???

Beetje muis proof is ook fijn!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:18

Da's een goeie inderdaad ja! :P

Tja, metalen kast zou helemaal mooi zijn..maar ga toch echt niet zelf zo'n ding in elkaar lassen, en archiefkasten oid. in goede afmetingen heb ik tot dusverre ook nog niet kunnen ontdekken (in mijn omgeving).

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:20

ik heb altijd houten kasten gehad en nog nooit muizen erin gehad...ligt natuurlijk heel erg aan de dikte van het hout en het soort hout...

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:22

ik heb ook een houten kast en bij mij zijn ze door een heel klein kiertje naar binnen gekomen.
Zadelhoes stuk
Dekjes stuk
En een gat in mijn schaap (sheepskinpad)

Kiertje is inmiddels dichtgemaakt!!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:24

Ik heb er een laten bouwen op maat, maar was vergeten dat de planken niet helemaal door moesten lopen ivm de hoofdstellen en halsters...

Dus die heb ik er zelf nog uit moeten halen.

Belangrijkste is diepte en waar je zadel hangt. Die moet op een fijne hoogte hangen, anders last van je rug. Daarnaast niet te dicht onder ene plank want dan past hij niet goed.

Verder zou ik heb een keer behandelen, als je hout gebruikt, zodat hij minder snel vies word.

Het is ook handig als je dekjes er in kunnen liggen zonder een vouw.

Succes. Heb geen foto's meer van die van mij, anders had je daar miss wat aan gehad. Heb m verkocht. Mocht niet mee verhuizen naar nieuwe stal.

Edit: Hoe groter de kast, hoe moeilijker te verplaatsen. Je kan ook 2 kleinere maken.
Laatst bijgewerkt door _Do_ op 31-01-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:25

ik heb nooit kieren in mijn kast dus komen ze er ook niet in...

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:26

Let er ook op dat hout kan gaan rotten in een vochtige stal. Ik heb zelf een houten kist en die wordt echt slap nu. Zadelkamer van mij is dan ook erg vochtig :(

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:27

't is al een ouwetje en stond al op de stal waar ik sta...
Kreeg hem erbij.

Ach hij is groot en nu weer muisdicht! :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:28

en behandel je kast met beits of verf (eerst grondverf en dan een goede verf die voor buiten geschikt is, ook al staat je kast binnen)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:40

Verf is geen probleem, daar kan ik zo aankomen.

Maar -nog maar een keertje vragen dan :P- wat voor houtsoort is geschikt? Of beter gezegd, zijn er houtsoorten die je echt beter niet kunt gebruiken?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:42

Mijn vader heeft ook een kast voormij gemaakt.. van mdf geloof ik.
Heel eenvoudig.. ong 2 m hoog, en 80 cm breed. met legplank, zadel en hoofdsteldrager..
Heel eenvoudig in elkaar te zetten met wat lijm en schroeven..

Ik zou het gewoon proberen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:58

gebruik geen triplex of hardboard.
Pak multiplex (dikkere variant) of MDF(ook iet al te dun)
Het hout moet namelijk stevig genoeg zijn om het gewicht van je zadel te dragen.
Vergeet ook niet dat je de houten platen goed vast moet zetten met hoekijzers.
Dan zijn de wanden van je kast een heeeel stuk degelijker.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:09

ma_rie_tje schreef:
gebruik geen triplex of hardboard.
Pak multiplex (dikkere variant)

Multiplex is niet alleen verkrijgbaar in verschillende plaatdiktes, maar ook in diverse kwaliteiten. Zorg als je daar voor gaat dat je in ieder geval een "buitenkwaliteit" neemt, die watervast verlijmd is.

Maar zelf zou ik kiezen voor 12 of 18 mm betonplex met een zwarte afwerklaag. Wel zwaar en duur in aanschaf, maar oersterk en ziet er zonder verven al mooi uit. Zelf schilderen is namelijk bewerkelijk en je moet er slag van hebben om een mooi resultaat te krijgen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:32

mijn vader heeft mijn kast van mdf gemaakt...heb het even nagevraagd

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:37

Ik zal even aan mijn opa vragen hoe duur onze kasten waren.
Ook zal ik foto's maken.
Wij hebben 2 kasten en in 1 hangen de zadels en hoofdstellen en poetskisten en in de andere de dekjes andere verzorgings dingen enz.
Ook hebben we voor dik hout gekozen omdat als je een haak aan de deur wilt maken de schroeven niet door de deur gaan, maar wel stevig zit.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:39

Tja, dat betonplex kan wel goed zijn, maar ik heb geen geldboom in de tuin helaas. :D En het schilderen zou geen enkel probleem zijn.
mdf is het goedkoopst denk ik..wat voor dikte moet ik dan minimaal hebben?

Foto's zijn erg welkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:42

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:50

Had de meeste berichten al gelezen, heb me al suf gezocht, haha. Maar had ze nog niet allemaal gezien, dus thanks! :)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:57

Mijn zadelkast heb ik ook zelf gebouwd.
Ik heb gekozen voor een vrij hoge kast met 2 deuren.
Aan de linkerkant heb ik de zadelsteunen en de hoofdstelhangers en aan de rechterkant planken.
Aan de achterkant heb ik een rek waar aan ik natte peesbeschermers, dekjes en dekens aan kan hangen.

Ik heb gekozen voor MDF hout van ongeveer 1 cm dik, verder had ik een aantal balkjes ter versteviging nodig.
Daarnaast korte en wat langere schroeven, schuurpapier, houtvulmiddel, grondverf en lak.
Magneetjes voor de deuren, handvatten en een slot.

Een MDF plaat meet zo uit mijn hoofd 244mm bij 180mm.
Houd hier rekening mee als je de bouwtekening maakt, dat scheelt je hout.
Maak een bouwtekening en bedenk hoe je de kast in elkaar gaat zetten.
Vergeet niet rekening te houden met de plaatdikte, anders zou je weleens niet uit kunnen komen.

Mijn kast staat rondom op balkjes, zo staat hij van de grond en hoef ik niet bang te zijn voor vocht.
Check voordat je de kast in elkaar zet of hij door de deur past!
Het makkelijkste is waarschijnlijk om de kast op de plek van bestemming te maken, want ze zijn loeizwaar en lastig te vervoeren.

Als laatste wil ik je nog de volgende tip geven, verplaats de kast nooit terwijl hij tjokvol zit met spullen.
Dan heb je kans dat de kast uit z'n verband gaat en de deuren bv niet meer goed willen sluiten.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:58

mijn zadelkast staat op wieltjes...en ik heb even gevraagd welke plaatdikte en dat was 16mm...
nou moet ik zeggen dat ik wel een hele handige pa heb die hem heel mooi voor mij heeft gemaakt en geschilderd.