Rectiligne of Lipica leren rijlaarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Irene11_

Rectiligne of Lipica leren rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:56

Hee :wave:
Ik ben opzoek naar leren rijlaarzen.
Ik heb de volgende eisen:
- Rits aan de achterkant van de laars (zonder elastiek)
- Zwart
- Rundleder
- Slank, maar toch sportief
- Geen coating!
- Tussen de €200,- en €300,-
- Het liefst op maat gemaakt (kan dat trouwens ook bij Rectiligne?)

Ik was op de sites van beide merken aan het kijken en ik werd daar nou niet echt veel wijzer van. Dus ben ik benieuwd wat jullie van de merken vinden (ervaringen) en welk merk het beste aansluit aan mijn eisen.

Alvast bedankt! :)

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:07

Niemand ervaring?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:06

waarom niet bijv derby of petrie of een ander leuke laars. Of wil je perse rectiligne of lipica? want volgens mij heb je daar geen ervaring mee. En waarom moeten ze op maat gemaakt worden? Ik zou gewoon eens wat rond vragen in de buurt. Over lipica kan je vragen stellen in het lipica topic [HK] Lipica laarzen[Deel 2]stel hier je vragen, deel je ervaring!
Van dat andere merk heb ik nog nooit gehoord

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:37

Nou Derby is nogal duur en Petrie vind ik toch niet zo'n mooie laars.
Als ze op maat gemaakt zijn weet je zeker dat ze goed zitten. Als ze niet op maat gemaakt zijn en ze zitten toch niet lekker is het weggegooit geld.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:53

Lipica is op maat gemaakt en Rectiligne is een merk met alleen standaard maten, misschien dat ze ook maatwerk leveren, maar daar zal een ander prijskaartje aan hangen.

Als je goed in een standaard model past kan je net zogoed een standaard laars kiezen. Het comfort is hetzelfde. 80% van de mensen valt in een standaard maat en hebben daar een perfecte laars aan.

Helaas behoor ik tot de 20% die daar lastig in past en heb lipica's laten aanmeten. Het kostte me wel 2x een dag heen en weer rijden, maar ben wel erg tevreden.

daantje99

Re: Rectiligne of Lipica leren rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:57

Ik heb zelf Rectiligne laarzen. Kalfsleder en op maat gemaakt. Geweldige laarzen !

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:57

Thanks voor de reacties!

MarijeCasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:48

Ik heb standaard Rectilligne ( ? ) laarzen, zitten super fijn! Pas precies in kuitmaat M en voetmaat 39 !

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:18

Ik had trouwens kuitmaat L voetmaat 40/41 en nog 2 cm lengte erbij.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:42

Ik heb opmaat gemaakte rijlaarzen van rectiligne.
Vanachter een rits en vanvoor veters
Ik zou het nooit nog kopen. Ik vind het echt verschrikkelijk.
Na een tijd gaan ze een rare vorm aan nemen (Bij mij toch)
Ik had dit nooit met mijn vorige.
Ik denk er ook aan andere te kopen.

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:08

Ik heb mijn Rectilignes bij van Huet op maat laten maken (rijlaarzen.nl). Ik vind het echt nog steeds een super lekkere laars. Ik heb ze nu volgens mij zeker al een jaar of 10 en ze zien er nog steeds prima uit. Uiteraard wel flinke gebruikerssporen, maar dat mag ook als je ze elke dag aan hebt en ook mee op stal werkt. Ik heb er in al die tijd echter maar 1 nieuwe rits in moeten laten zetten! Ze zitten als pantoffeltjes!

Mijn laarzen hebben trouwens een veter en een rits tot aan de zool. Ik heb eigenlijk nooit problemen ondervonden met de rits. Het is wel iets kwetsbaarder natuurlijk, maar als je hem netjes onderhoudt, zorgt dat er geen zand tussen zit en ook voorzichtig open en dicht ritst, dan kan hij dus erg lang mee gaan! Ik heb de veters en rits toen gekozen vanwege mijn voetproblemen. Als ik die niet had gehad, dan zou ik misschien gekozen hebben voor een laars zonder veters/rits omdat zo'n laars toch iets beter zijn model behoudt. Al is een rits natuurlijk altijd ideaal om zonder kramp in en uit te stappen. :) En veters als je voeten vaak veranderen qua omvang. En je kunt ook voor veters/rits kiezen omdat je het mooier vindt. Dus dat is geheel jouw keuze.

Omdat het toch eens tijd werd voor een nieuwe nette wedstrijdlaars heb ik 2 jaar terug nieuwe laarzen bij van Huet laten aanmeten. Nu gekozen voor Petrie Anky Elegance vanwege de smalle voet en de stijvere schacht. Nog wel met een rits omdat mijn enkel niet voldoende kan buigen.

Mijn Rectilignes zitten nog steeds het lekkerste, maar ze zijn dan ook ontzettend zacht. Je moet gewoon goed bedenken wat je plannen zijn en wat je zelf verwacht van een laars. Meneer van Huet zal je ook altijd netjes en eerlijk advies geven. Ik zou gewoon eens langs een laarzenmaker gaan om de mogelijkheden te bespreken en wat verschillende laarzen in je handen te nemen en aan je voeten te hebben. Succes!

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:10

ik heb lipica's, maar ik heb ze 2e hands gekocht, dus niet precies voor mij op maat.. maar ik vind het een hele fijn laars die zich heel fijn naar je been vormt, volgensmij zit er geen coating op.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:11

ik heb dan lipica's heb het voordeel dat het niet al te ver weg is dus zijn ze daar wezen aanmeten. ik heb ook een omogelijke maat. dus was wel ideaal en het inlopen ging vanzelf. kan ze ook aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:44

Ik twijfelde ook tussen deze 2, maar gezien de levertijd van lipica (14 weken) ben ik toch voor rectiligne gegaan.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:42

1 tip: ik zou rectiligne nooooooit nemen als ik jou was.

Heb al 3 keer een laars gekocht van dit merk van dik 400 euro, en nog begon het elke keer weer te schilferen. :(

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:45

ik heb Rectiligne laarzen. Ik vind het wel prima laarzen als je ze goed onderhoud! ik heb nu een paar te koop staan (voor niet te veel, gloednieuw) Hiervoor had ik ook een paar die ik na 3 jaar trouwe dienst weg had gegooit omdat ik de rits kapot heb getrokken. Mij ervaring met die laarzen is dus wel goed.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:47

Nou fijn dat er ook mensen zijn met goede ervaringen. :Y)

Ik heb ze altijd goed onderhouden, elke dag maakte ik ze schoon met speciaal spul, en om de dag met ledervet.
Dus wat ik fout heb gedaan.. geen idee.. weet wel dat ik mijn laatste rectiligne laars bijna in de vuilnisbak gemieterd heb.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:50

Rectilligne, daar heb ik een aantal jaren terug een paar laarzen van gehad. Met rits. Die ritsen waren altijd kapot... Ze zaten wel lekker trouwens. Maar na een wedstrijd volledig in de regen, zijn ze toch wel wat minder geworden. (Lees: de laarzen stonden gewoon vol water :+) Mn vriendin had toen ook een paar gekocht. Ik weet ook nog dat de zool helemaal los ging...
Misschien zijn ze nu 5jaar later van een betere kwaliteit ;)
Ik ben daarna uiteindelijk voor derby's gegaan. Die zitten geweldig en ik vind ze prachtig. Alleen de zool slijt wel snel eigenlijk, ben er wel erg zuinig op. Rijd er nooit mee in een natte bak ofzo.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:15

Dank jullie wel allemaal voor al de reacties! :)

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:37

Beschadigen de laarzen van Lipica (snel)?
En hoeveel kost het op maat maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:30

Op maat maken ligt rond de 220 euro, maar ik hoor dat daar best veel problemen mee zijn van laarzen die toch niet goed zijn en wachttijden van ruim 14 weken en langer en dan nog niet goed := dat ik toch maar voor rectiligne gegaan ben :j

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:47

Poetsen met Kiwi helpt heel erg goed! Is mij verteld dat het voor rijlaarzen een stuk beter is dan de standaard leer-poetsmiddelen die je bij de schoenwinkel/-maker haalt. En ik moet zeggen, mijn laarzen zien er na al die jaren nog super goed uit en ik heb dus helemaal geen last gehad van schilfering.

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:19

Lipica hoor ik erg veel positiefs over. Overweeg zelf ook om daar binnekort maar is laarzen te gaan bestellen.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:54

Absoluut Rectiligne

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:03

Kun je ook uitleggen waarom?